Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: "Stue" HIFI Vs. Bil hifi ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 April 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg har kigget en del (MEGET) på højtalere og forstærkere på det sidste, og så faldt jeg over en blad med Hifi til biler, jegkiggede og så !!! 12 " BAS PAA 15 KG.  ???

den maa da vaere extremt heftig for min egen (som jeg synes er ret god) vejer omkring 10 kg ... og det er endda fordi det er en gammel enhed med et ret tungt chassis eller hvad det nu hedder

men mit spørgsmål er:

kan bil-bass enheder spille højere og bedre bass en end feks. stor cerwin vega højtaler ???

og ville det vaere hul i hovedet at købe et par af disse enheder og lave en subwofer selv ???

undskyld min ringe formulering men jeg bliver sq altid saa forvirret naar jeg sidder og skriver !!!

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

der maa da vaere nogen der ved lidt om Bil-HIFI !

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

tjoh...

Teoretisk set kan du godt benytte bilstereo subwoofere til stue-sub.

Men der er alligevel lidt forskelle: Først og fremmest er bilstereoenheder lidt stivere ophængt med lidt højre Fs, da man alligevel ikke kan gengive den helt kælderdybe bas inde i en bil, og da selve kassen som regel ikke må fylde så meget (bagagerummet på en Golf eller en 206'er er ikke fantastisk stort.)

Desuden er de fleste bil-subs optimeret til maksimalt lydtryk og ikke til maksimalt lydkvalitet. Og når du skal presse 1000W ind i sådan en sag, så skal den kunne tåle det = større svingspole= større chassis = større vægt. Og for ikke at belaste de stakkels bilstereoforstærkere sidder der som regel også en pæææn magnet på

Her kunne hifi-producenterne faktisk godt lære lidt af opbygningen, men det er selvfølgelig ikke normalt at man ser enhederne bagfra. Det gør man trods alt i bilstereo hvis man køber nye højttalere til sin bil.

Og så er der også lidt lir i en enhed med masser af krom, støbt chassis og kæmpemagnet - det er noget der tænder bilstereofolket, ligesom alufælge, neonlys, store lydpotter, og 'kusselygter'

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ved en smule.

Du skal i hvert fald være opmærksom på at bilhøjtalere ofte kører med lavere impendans end dem til hjemmebrug - 4 eller 2 ohm lader til at være normalen (mod 8/4 i stuehøjtalere). Det kan betyde at de er en ret stor forstærker belastning.

Bilbasser er bygget til ekstreme lydtryk, og jeg vil tro der er lagt knap så meget vægt på kvalitet på de billigste. Generelt tror jeg dog man kan sige at auto-stereo basserne er en del kraftigere til pengene end tilsvarende hjemmehøjt.

Du kan sikkert sagtens bygge en sub til stuen med autoenheder, men lad være med at forvente det helt vilde kvalitetsmæssigt!

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

naa ok mange tak for det ... for mange af enhederne 10" / 12" ligger fra 3500kr og opefter !!!

så det er nok ikke noget alligevel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes