Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 06:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Blindtest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det, at alle folk bakker baglæns ud af enhver diskussion om tweaks og dyre kabler, så snart de hører ordet "blindtest"??? Kan man virkelig ikke høre forskel???
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Selvfølgeligt kan man da ikke høre forskel på et sølvkabel og et NKT-

kabel. De skal bare have samme tværsnit. Jeg ved det passer for B&O

har sagt det har de  .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Hvorfor er det, at alle folk bakker baglæns ud af enhver diskussion om tweaks og dyre kabler, så snart de hører ordet "blindtest"??? Kan man virkelig ikke høre forskel???

Tja, det undrer også mig........

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig,

Hvis jeg nu er så fræk at påstå at jeg kan høre forskel på kabler eller et eller andet tweak. Hvad skal jeg så kunne i en blindtest for at overbevise dig om at jeg faktisk kan høre forskel?

Hvis man forstiller sig at du skifter mellem et antal kabler uden at jeg kan se om du faktisk skifter eller ej.

1)  Er det så godt nok hvis jeg kan høre om der faktisk er skiftet kabel.

2) SKal jeg kunne identificere det enkelte kabel?

Jeg er lidt i tvivl om hvordan sådan en blindtest skal foregå?

mvh
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

waggy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hurtig>> Et lille spørgsmål. Hvis du nu selv er rimelig sikker på, at man ikke kan høre forskel, skal vi andre så tro, at du udelukkende kører med NKT kabel??

Mvh. Mads

Til top Vis waggy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waggy

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Nkt lyder som om det er i stykker.

Og ja, det tager jeg gerne en blindtest på, men så bliver det på MIT EGET ANLÆG.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Er det ikke ofte blevet bevist, at blindtest bevirker, at man slet ikke kan høre forskel.

Ikke engang på højttalere.

Hvis det er tilfældet, er der jo åbenbart momenter i en blindtest, som gør den uegnet.

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Man behøver vel ikke lægge navn til kablet bare man siger om man syntes det lyder bedre eller dårligere, eller om det er det samme.

Så må det jo så vise sig hvilke kabler der er blevet brugt bagefter.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Er det ikke ofte blevet bevist, at blindtest bevirker, at man slet ikke kan høre forskel.

Hvis det er tilfældet, er der jo åbenbart momenter i en blindtest, som gør den uegnet.

Mvh.

Frederik

Jubi jeg tager i bilka og køber et anlæg.Så kan jeg bare slukke lyset.

Hold da op en masse penge jeg sparer.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Mvh.

Frederik

Det kommer vel an på hvor dårlige ører folk har haft i de blindtest du referere til.

Det jeg mener er, at der er væsentligt forskel på hvordan en højttaler lyder, men kabler er en helt anden sag, sålænge kvadraten er den samme.

Men hvis man ikke kan høre forskel på b&w og skrot nede fra lokale genbrugsplads så skulle man nok kigge sig om efter nogle bedre ører.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

zaka skrev:
Hej Hurtig,

Hvis jeg nu er så fræk at påstå at jeg kan høre forskel på kabler eller et eller andet tweak. Hvad skal jeg så kunne i en blindtest for at overbevise dig om at jeg faktisk kan høre forskel?

Hvis man forstiller sig at du skifter mellem et antal kabler uden at jeg kan se om du faktisk skifter eller ej.

1)  Er det så godt nok hvis jeg kan høre om der faktisk er skiftet kabel.

2) SKal jeg kunne identificere det enkelte kabel?

Jeg er lidt i tvivl om hvordan sådan en blindtest skal foregå?

mvh

Jeg mener ikke, at du skal kunne udpege 100 forskellige kabler med navn 1000 gange i træk.

Men jeg kunne forestille mig, at vi tager to billige/dårlige kabler (eks to forskellige 4m2 installationskabler) og to dyre kabler. Vi kunne kalde dem 1, 2, 3 og 4. Hvis forskellen er så tydelig som folk påstår, så kan man vel sagtens udpege hvilket nummer der spilles på eks. 10 gange i træk.

Lyder det helt urimeligt??

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003

Andre skrev:
Frederik Carøe skrev:

Mvh.

Frederik

MVH

Ja, og så pare du til med en masse strøm. 

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Frederik Carøe skrev:

Mvh.

Frederik

MVH

Der er jo ingen grund til at lave en børnehavediskussion ud af det. Synes du det??

Jeg har jo ikke sagt, at man ikke kan høre forskel på Bilkaanlæg og High End anlæg. Bare at man eks ikke kan høre forskel på et sæt kortslutningsbøjler. Så egentlig synes jeg din kommentar er lidt latterlig. Men OK... nogle formår ganske enkelt ikke at bidrege med noget seriøst. Ellers prøver de at dreje emnet, for at undgå en konfrontation med, at de har taget fejl!

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Man behøver vel ikke lægge navn til kablet bare man siger om man syntes det lyder bedre eller dårligere, eller om det er det samme.

Så må det jo så vise sig hvilke kabler der er blevet brugt bagefter.

Jo, men hvis det skal virke, så bliver man nød til at have noget meget håndgribeligt at "måle" på. Det er ikke nok at komme med subjektive meninger om at det ene lyder bedre end det andet.

Den eneste måde jeg kan se at en blindtest, på f.eks. kabler, kan virke, er hvis man blot skal afgøre om der er skiftet kabel eller ej.

Men en sådan blindtest kan kun bruges til at undersøge om man kan høre forskel på kabler eller ej. Den siger intet om man kan bedømme om kabler er bedre eller dårligere.

Derfor har jeg svært ved at se at man kan bruge blindtest til det som Hurtig gerne vil.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Takker det VAR meningen den skulle være latterlig.

MVH

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke det er nok at man kan høre om der er skiftet kabel. I så fald vil man jo bare konkludere, at det dyre kabel er bedre, fordi man kan høre forskel.

Såfremt man kan høer forskellen (og det er jeg ikke afvisende overfor), så kunne det vel egentlig godt tænkes, at det er det billige kabel der lyder bedst.

Bare fordi man ændrer noget og kan hære forskel, behøver det ikke betyde at det er blevet bedre. Det kan lige så godt være blevet dårligere. Men det tænker kun de færreste på, når de lige har spenderet 2500,- på nyt kabel!

Men kom med nogle forslag der gør testen præges mindst muligt af forudindstillinger til de forskellige kabler, og mest mulig til den reelle hørbare forskel.

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeh undrer mig også - jeg har ved flere lejligheder opfordret folk til blindtest når de siger at de kan høre deres netkabler er pudset i brasso eller hvor i stikdåsen de sætter deres apparater til. Det er alle behændigt hoppet uden om og jeg tænker blot på hvordan det mon kan være.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg mener ikke, at du skal kunne udpege 100 forskellige kabler med navn 1000 gange i træk.

Men jeg kunne forestille mig, at vi tager to billige/dårlige kabler (eks to forskellige 4m2 installationskabler) og to dyre kabler. Vi kunne kalde dem 1, 2, 3 og 4. Hvis forskellen er så tydelig som folk påstår, så kan man vel sagtens udpege hvilket nummer der spilles på eks. 10 gange i træk.

Lyder det helt urimeligt??

Ja jeg mener faktisk det lyder helt urimeligt .

Jeg tror ikke jeg vil kunne udpege noget med sikkerhed i sådan en test. Jeg tror jeg vil kunne høre om der er skiftet kabel fra gang til gang, men ikke til hvilket kabel.

Hvis jeg skulle have en chance for at udpege hvilket nummer der spilles på, så vil det kræve at jeg får lov til at "øve" mig på testudstyr og kabler i en rum tid før den egentlige test. Og her er jeg ikke engang sikker på at jeg ville kunne gøre det.

mvh

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

måske for ikke at tabe ansigt

jeg mener nu nok jeg kan høre forskel på nkt og et sølvkabel , men stille op

til en blindtest ? nej tak ellers tak

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg mener ikke det er nok at man kan høre om der er skiftet kabel. I så fald vil man jo bare konkludere, at det dyre kabel er bedre, fordi man kan høre forskel.

Såfremt man kan høer forskellen (og det er jeg ikke afvisende overfor), så kunne det vel egentlig godt tænkes, at det er det billige kabel der lyder bedst.

Bare fordi man ændrer noget og kan hære forskel, behøver det ikke betyde at det er blevet bedre. Det kan lige så godt være blevet dårligere. Men det tænker kun de færreste på, når de lige har spenderet 2500,- på nyt kabel!

Men kom med nogle forslag der gør testen præges mindst muligt af forudindstillinger til de forskellige kabler, og mest mulig til den reelle hørbare forskel.

Jo, men det at kunne høre om der er skiftet kabel kan kontrolleres (det kan man se).

Om det lyder dårligere eller bedre er en subjektiv vurdering og den kan man eftermin mening ikke bruge til noget i en blindtest.

I øvrigt har jeg ikke nogle gode forslag til det du efterlyser. Jeg tror ganske enkelt ikke det er muligt at teste sådan noget ordentligt.

Det er noget af en påstand at de færreste tænker på om det er blevet dårligere eller bedre  når de lige har spænderet en mindre formue på nye kabler. Jeg håber da at størstedelen tror at de har fået bedre kabler for pengene .

mvh

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes