| Forfatter |
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først, moderator, jeg ved ikke om det her er forum for oplevelser på køb/salg/bytte, ellers flyt gerne tråden.
Tråden handler om ærlighed ved brugt salg og køb. Det er efterhånden min erfaring at privat personer der sælger ofte har noget at skjule om det produkt de forsøger at afsætte. Derfor kunne det måske være en ide at lave en slags checkliste der skal få de brodne kar ud af busken?
Kom med jeres gode råd.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes nu ik det eksempel er så slemt.. mon ik han har taget højde for at det var en demo da han fastsatte prisen ? men selvfølgelig skal han ik sige den næsten ik er blevet brugt, men i tilfælde af den kun har spillet i butikken og ik været til udlån er det vel ok ? Prisen virker jo ganske rimelig
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var nu ikke for at snakke om det konkrete tilfælde, kan godt være jeg er lidt kredsen ie. forlanger at se kvittering + er dum nok til at tro 18000 er rigmeligt
Men! har du ikke nogle gode råd omkring de spørgsmål man burde have til en sælger? du lader jo til at have handlet et par gange før 
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har under alle omstændigheder ret i een ting:
Det er det forkerte forum, du har postet dit indlæg i, da sælger tilsyneladende ikke er en forhandler
Derudover er der ikke så meget at tilføje. Brugthandel på HIFI4ALL.DK sker for egen regning og risiko fuldstændig som hvis du havde reflekteret på en annonce på "Skrammelpladsen" i "Udbynedre Overdrevs Lokalsprøjte" eller et hvilket som helst andet sted med formidling af brugte ting og sager.
HIFI4ALL.DK kan ikke gå ind i de hverken enkelte eller gentagne tilfælde af annoncer eller annoncører, som måske eller måske ikke af forskellige personer kan fortolkes mere eller mindre suspekte.
Man kan i tvivlstilfælde altid bede om at komme og prøve produktet af på sælgers adresse inden købet. Vil han ikke det, er der ( i tvivlstilfælde) vel ikke grund til at bruge mere tid på det...
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg ikke syntes sagen er så slem endda.
- Han indrømmer med det samme at det er en demo.
- 100% som ny betyder at den fremstår som ny, ikke at den er ny.
- Den har måske snurret et år som demo, men det ligger jeg ikke særlig stor vægt i, da den stadig er pæn, og så meget kører de nu heller ikke i butikkerne. Hvor meget kan han jo ikke kende til, han selv har bare ikke brugt den særlig meget, det er det han skriver.
- Han skriver at den er fra januar 2003, selv om han selv har købt den i januar 2004.
- Hans kvittering lyder på Wadia plus en masse andet. Den pris han har givet er ligegyldig, det er nyprisen der tæller, garantien har intet som helst med den betalte pris at gøre.
Der findes langt værre eksempler at hidse sig op over. Når man køber brugt kan man altså ikke forvente at få nye varer, og da slet ikke når en så solid maskine som en Wadia sælges til under halv nypris og den ikke er ældre.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja helt ærligt, hvis du vil have nyt, så køb nyt !!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man så også passe på ikke at gøre for meget ud af det - sælger er trods alt ærlig og svarer på dine spørgsmål. Maskinen kan sagtens fremstå 100% som ny - tænk på at det ikke er 41000 kr´s maskiner folk flokkes om at komme ind og lytte til og ikke mindst låne med hjem - det er jo langt fra alle der har så mange reserver at købe ind for, og desuden kan han sagtens have købt den og IKKE have brugt den så meget, nøjagtigt som han siger.
Og sidst men ikke mindst så tager man jo alligevel ud og kigger på så dyre sager inden man køber, og så kan man hurtigt danne sig et billede af om den er iorden.
At maskinen har stået som demo i en forretning betyder jo heller ikke pr. automatik at den har været brugt som base i en gang rundbold osv.
Pas på med at poste disse ting - forummet skal IKKE bruges til smædekampagner mod alt muligt. Jeg siger ikke at dette er en smædekampagne, men det kan hurtigt udvikle sig til noget negativt og denne balancerer altså på bagatel-grænsen. Du kunne jo have foreslået sælgeren at nævne at maskinen var en demo i hans annonce istedet for at tage det op i forummet. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hidser mig ikke op, jeg ville bare gerne have en slags "10 spørgsmål" man kunne stille. Nå, og forumet var endda forkert, undskylder. Det med at hifi4all ikke er ansvarlig er helt fint, heller ikke jer eller sælger jeg er ude efter. Luk tråden eller flyt den hvis det behager.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke se der er noget galt her .
han skriver enda at den er købt gemmer den danske impotør og det med alder og demo det er tit sådanne maskiner står længe på lager eller denne impotør har haft den med til messe .
Du skriver enda hvad han har skrevet til dig og du udstiller ham som en dårlig sælger .
jeg tro du skal tænke dig lidt mere om får du udstiller folk
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub: desværre ikke, jeg har mine egne holdninger når jeg køber (eller sælger) når jeg har noget til salg får de altid muligheden for at høre det hos mig og købe det, så kan de prøve det hjemme i et par dage og levere det tilbage hvis det ik passer i deres setup. synes selv det er rimeligt, desværre er der ik mange andre der følger det eksempel..
Men angående Kvittering, så tror jeg kun det er i under 10 % af annoncerne at den opgivne nypris og det der står på kvitteringen passer.. måske de har købt det til indkøbspris gennem arbejde eller venner, men det er produktet jo ik mindre værd af ?
jeg er naiv nok til at tro de fleste er ærlige, og er da aldrig blevet brændt, hverken ved køb eller salg..
men hvis man som du bliver utryg ved en sælger så skal man da bare sige nej tak
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at udstille sælger tager jeg til mig, det var jo ikke meningen. Og jeg kan se at dem der har skrevet her i tråden generelt mener at den er lidt det. Så jeg sletter lige den del af det. Ellers vil jeg da gerne stadigt høre folks gode råd.
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
| Jeg hidser mig ikke op, jeg ville bare gerne have en slags "10 spørgsmål" man kunne stille. Nå, og forumet var endda forkert, undskylder. Det med at hifi4all ikke er ansvarlig er helt fint, heller ikke jer eller sælger jeg er ude efter. Luk tråden eller flyt den hvis det behager. |
|
|
Rolig.... det er helt ok at blive en smule forbeholden, hvis man føler, der mangler et eller andet i de informationer, man får.
Din id'e med at lave en "SÅDAN HANDLER DU BRUGT" guide er faktisk rigtig go' !! Den vil jeg lige summe lidt over og se, om ikke det skulle være muligt at strikke en guide sammen, som kan luge de værste ricisi fra !!
|
| Til top |
|
| |
Clapton Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, er man utryk ved sælgeren så spring fra. Der kommer altid et produkt og en sælger til!
__________________ Did they get you to trade
Your heros for ghosts
Hot ashes for trees
Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21, nej helt enig med dig i at produktet jo er det samme. Det er bare vigtigt for mig at have en brugbar kvittering da det jo ikke er peanuts vi handler med her. Ved videre salg står man stærkere med en gyldig kvittering "på beløbet" IMO.
Din holdning med at man skal have produktet til gennemlyt så man kan teste det hjemme kan jeg kun tage hatten af for! noget vi andre kunne tænke lidt over undertegnede inklusive.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Det med at udstille sælger tager jeg til mig, det var jo ikke meningen. Og jeg kan se at dem der har skrevet her i tråden generelt mener at den er lidt det. Så jeg sletter lige den del af det. Ellers vil jeg da gerne stadigt høre folks gode råd. |
|
|
Hvis du ser det han skriver (den er købt ved den danske impotør ) udfra det ville jeg snakke med ham mandag før jeg ville tage stilling til om det han har skrevet er forkert .
Det med kvit ja , det kan vel være ligemeget hvad han har givet .
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh, er der blevet fjernet et link eller lign. Fatter ikke en meter af hvad det er for handel der bliver snakket om ?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har slettet noget af det jeg skrev da det blev opfattet som om jeg var efter en sælger, hvilket ikke var meningen så den fik en på sletteren. Men pointen står der stadigt, så hvad spørger du en sælger om inden du køber?
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub ( så hvad spørger du en sælger om inden du køber?)
Det første er hans telefon nummer, så man kan ringe og snakke sammen.
Der er alt for mange der bare sender en mail, men en pris som er lav, i håb om at sælger siger ja.
Ring da og snak med personen, i det man får en stemme på , er det også meget nemmere at høre tonefald, på svarene m.m. på den måde er det sværere at misforstå hinanden.
Hvis man bare sender en mail er det nemmere at misforstå hinanden.
For at tage et lille eksembel.
Ud fra hvad du læser af annoncen, tror du at afspilleren er som ny ( næsten ikke brugt, næsten som fabriks ny ), hvor Jeg tror sælger mener at den ser ud som ny, og fungere 100%, men den har da spillet.
Det er meget let at misforstå hinanden når man bare læser en tekst, eller sætning.
Hvis man spørger 100 mennesker hvordan en elefant ser ud, vil man få 100 forskellige svar, det er fordi vi alle opfatter tingene forskelligt.
Men ved en telefon samtale er det meget nemmere lige at spørge hvad personen egentligt mener, det er jo heller ikke alle der er lige gode til at udtrykke sig skriftligt, det er jeg for et eksembel ikke, men ved en telefon samtale går dette meget, meget , meget nemmere.
Det er min mening. __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 12 December 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean, jeg gider ikke diskuterer det konkrete eksempel da den ligesom er slettet, længere er den ikke. Dog vil jeg give dig helt ret i at det er langt lettere at snakke i en telefon for at undgå misforståelser. Jeg plejer lige at skrive en enkelt mail eller to først inden så man lige kan se om det er en "karl indbrudstyv" man står med . Hvad spørger du dem om i telefonen?
Jeg har lige kigget et par emails igennem og husket lidt tilbage på dem jeg har handlet med og fundet 5 klassikere frem:
- Er du den eneste ejer af maskinen/kan du fortælle mig dens historie?
(Spørger jeg næsten altid om da det er rart at kende lidt til omstændighederne)
- Har du en kvittering?
- Har du original embalage?
(Disse to spørger jeg mest om for at høre om det er varme sager, og kvittering er god at have hvis det skal sælges igen)
- Mangler du noget? måske har jeg noget vi kan bytte med?
(Den har jeg faktisk tit brugt, og der er da røget lidt frem og tilbage på den konto. Giver også lidt mere grobund for en god handel)
- Må jeg bede om navn/tlf nr.?
(Jeg plejer faktisk at give mit og forvente at få det samme tilbage, ellers er jeg nok lidt mistroisk ... sikkert for mistroisk)
Det er ikke altid jeg har gjort som jeg skriver, men det ville nok være mine 5 bud til en liste.
|
| Til top |
|
| |