Emne: CD afspiller der lyder godt? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hvis der virkelig ofte var fejl på CD mediet ville det være total uegnet som medie til at gemme data. |
|
|
Det er det også, det er derfor at der til data bruges CD-ROM og ikke en audio CD. Den fysiske disk er det samme men ikke kodningen.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson fan skrev:
Jeg skriver dette oplæg fordi jeg gang på gang frustreres over at lyde fra cd altid falder helt igennem sammenlignet med en god vinyl skive på en god grammofon. Jeg spiller idag på en EmmLabs CDSA SE, som jo ellers hører til bla. de bedre maskiner. Men jeg bliver ved med at syntes at der mangler liv og luft sammenlignet med min pladespiller combo. Jeg har selvfølgelig prøvet med kabler og andre tweeks for at få den til at synge. Og før den, har jeg haft alt muligt andet highend på hylden. Bla. kan nævnes: Wadia S7i, Wadia 381i, ARC REF Cd7 osv, osv... Nu er jeg så måske nået til den konklution at man lige så godt kan give op... det kan åbentbart ikke lade sig gøre at få rigtig highend lyd vredet ud af cdmediet eller sacd for den sags skyld. Kan det virkelig passe ?
Jeg ser frem til at høre hvad i tænker, og om der er nogen der har fundet frem til maskinen der kan give vinyl kam til håret. |
|
|
.
Indlæg rettet - emnet er CD-afspillere, ikke strøm! __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLarsen skrev:
LGrau skrev:
Hvis der virkelig ofte var fejl på CD mediet ville det være total uegnet som medie til at gemme data.
|
|
|
Det er det også, det er derfor at der til data bruges CD-ROM og ikke en audio CD. Den fysiske disk er det samme
men ikke kodningen. |
|
|
Jeg føler mig nu ikke overbevist, når jeg f.eks. ligger CD'er ind på min harddisk, kører jeg et accourate check bagefter, hvis
min CD ikke er mishandlet, bliver den altid læst 100% korrekt.
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 17 Januar 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
FLarsen skrev:
LGrau skrev:
Hvis der virkelig ofte var fejl på CD mediet ville det være total uegnet som medie til at gemme data.
|
|
|
Det er det også, det er derfor at der til data bruges CD-ROM og ikke en audio CD. Den fysiske disk er det samme men ikke kodningen. |
|
|
Jeg føler mig nu ikke overbevist, når jeg f.eks. ligger CD'er ind på min harddisk, kører jeg et accourate check bagefter, hvis min CD ikke er mishandlet, bliver den altid læst 100% korrekt.
|
|
|
Hvis dit pc cd drev læser flere fejl end der kan rettes 100% af fejl korrektionen vil det sandsynligvis forsøge at læse skiven igen (modsat en cd afspiller). Hvor mange gange der skal forsøges kan du også indstille i dit rippe program. Husk at kontroller om der er forskel på en audio cd og en cd rom.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
FLarsen skrev:
LGrau skrev:
|
|
|
Det er det også, det er derfor at der til data bruges CD-ROM og ikke en audio CD. Den fysiske disk er det samme men ikke kodningen. |
|
|
Jeg føler mig nu ikke overbevist, når jeg f.eks. ligger CD'er ind på min harddisk, kører jeg et accourate check bagefter, hvis min CD ikke er mishandlet, bliver den altid læst 100% korrekt.
|
|
|
Faldt lige over denne (igen)  . Lennart, din "accurate rip" er efter fejlkorrektion. D.v.s kan fejlkorrektionen ved afspilning rette de fejl, der er der, vil dit resultat blive vist som 100%. Nilaus indlæg tidligere er enddog særdeles relevant. Som sagt, prøv 2 ens cd´er, den ene helt ren, den anden godt og grundigt ridset, men stadig mulig at spille uden at den "hopper". Du vil opleve, at når fejlkorrektionskredsløbet er på arbejde/overarbejde, bli´r dit lydbillede/perspektiv endog meget begrænset, det snævrer hørbart ind i både højde, bredde og dybde. Det er bare at prøve selv, så er du ikke et sekund i tvivl bagefter  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg prøvet, Boydk. Og du har ret.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk,
Jeg giver dig helt ret mht til ridsede CD'er.
Men det er vel egentlig ikke særligt interessant.. Jeg vil tro de fleste behandler deres skiver ordentligt.
Som jeg forstod de tidligere indlæg, mente man at en CD slet ikke kunne læses korrekt. (kan være det er misforstået fra min
side)
Så vi er enige om at en ren CD kan afspillet uden fejl (fejlkorrektionen er sikkert aktiv men kan rette de fleste fejl)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart, synes problemet ligger i, at når fejlkorrektionen arbej der, ødelægges lydbilledet (mere eller mindre). Den sidste nye CD jeg rippede lå som tillæg i en LP, jeg købte. Den blev rippet i EAC. Der er i EAC to rækker små bjælker/firkanter som er farveløse når du starter, hver gang der registreres en problematisk fejl, bliver de røde en efter en. Spritny CD, på nr. 6 på CD´en begyn der de bare at tænde en efter en, på 20-30 sek. var de alle tændt. EAC resultat = 100%. Det fortæller mig, at den kunne ha´ lydt bedre ved afspilning, end den gør, og sådan en kan jo naturligvis ikke byttes, da enhver CD- afspiller jo spiller den fejlfrit (tilsyneladende)  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk,
Interessant, så du fik 100% result selvom fejlkorrektion var aktiv(røde bjælker). Ikke godt at det sker på en ny CD.
Bruger du accourate? blev resultatet også ok der?
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget mystisk alt sammen.
Tilbage i 90'erne var jeg samme med Peter Holstein og flere andre med til at mishandle CD pladerne med viskelæder så de fik ridser hele vejen rund som eger i et cykelhjul. Overfladen blev næsten mat.
Det lød afgjort bedre!
Teorien var to ting - de ikke reflekterende lag skulle hindre "stray lightrays" internt i CD-laget. Fejlkorrektionens træghed blev overvundet. Der skulle hele tiden fejlkorrigeres, så de små fejl der evet måtte være inden ridserne var kun en brøkdel. Uanset hvad så klarede fejlkorrektionen jo det hele og de behanldede plader lød fremragende.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
.......synes problemet ligger i, at når fejlkorrektionen arbejder |
|
|
Ikke for at prøve at rive det ud af kontekst - men fejlkorrektionen arbejder jo (efter forskrifterne i RedBook standarden ) hele tiden, så det kunne da være svært rart at finde løsningen. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg oplevede med de 2 ens pla der, hvor den ene var godt ridset, var at det lød lidt hår dere i anslagene og knap så flydende op efter. Den var dog ikke så ridset, at der var hop i lyden. Det var en cd med Rickie lee Jones - den første hun lavede.  Skal lige sige, at cd'erne er købt på samme tid. Så den ene var altså ikke et senere genoptryk med meget kompression. Og den ene var lånt af anden person.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så frisker vi lige op i en lidt gammel tråd .
Endelig lykkedes det at få kombineret en tur til familiebesøg i KBH med et besøg hos Mikkel Gige til en lytter på min hjemmefuskede DAC. "glemte" at tage den lille Pioneerspille med, så vi måtte "nøjes" med digital-output fra hans McIntosh MCD-500 , fremragende drev, intet mindre. Efter et par hyggelige timer kom Mikkel med en opfordring: At jeg skulle løfte sløret lidt mere for, hvad der var indeni, så det gør jeg så hér. Med hensyn til resultatet af lytteseancen (DIY-DAC kontra analog output fra MCD-500) vil jeg lade Mikkel om at beskrive, hvad han synes, han hørte, da det af naturlige årsager var ham, der sad i "smørhullet" det meste af tiden . Billeder af DAC´en kan ses i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=86476&P N=1&TPN=19 Det er billeder af den, jeg byggede til NAD-Mand. Min er lidt anderledes, idet den ikke har balancerede udgange, og bruger russiske penciltubes 6N16B-V i SRPP kobling som output. Det hele er baseret på Kina Dac-kit + Kina SRPP-print. Alt medfølgende undtagen chips og regulatorer er smidt væk og erstattet af topklasse komponenter. Dac-kit kunne være: http://www.ebay.com/itm/CS4398-CM102-CS8416IC-DAC-kit-192K-2 4BIT-SPI-I2S-Amplifier-Board-/400436766666?pt=US_Home_Audio_ Amplifiers_Preamps&hash=item5d3be427ca
Alle ladelytter i hovedforsyninger er Frolyt 2200uF/50V, alle 100nF afkoblinger erstattet af 470nF Wima MKP, alle 10/47/100uF afkoblinger erstattet af Sanyo Oscon SEPC 470uF/16V, alle modstande 1% eksotiske metalfim, analogdel udeladt, 1KOhm/330nF PP i serie med dac-udgang og ind i SRPP. Eks. på print til SRPP: http://www.ebay.com/itm/6SN7-SRPP-Tube-Valve-PreAmplifier-Am plifier-Bare-PCB-Stereo-/321161726117?pt=Vintage_Electronics _R2&hash=item4ac6bb08a5
http://www.ebay.com/itm/6N3-5670-SRPP-Valve-Tube-Preamplifie r-Bare-PCB-Stereo-/321169812517?pt=US_Amplifier_Parts_Compon ents&hash=item4ac7366c25
http://www.ebay.com/itm/Pre-AMP-Peramplifier-KIT-Tube-6N11-S RPP-for-DIY-/330518829570?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamp s&hash=item4cf4751a02
Benytter selv sidstnævnte, kontaktede sælger og spurgte, om man kunne købe print alene uden komponenter, og fik en særdeles god pris. Fælles for dem alle er, at printene er fornuftigt lagt ud, kvaliteten er i topklasse, så er det kun at beregne sine egne komponentværdier og "klaske skidtet sammen" . Gør det selv i så´n en kasse hér: http://www.modushop.biz/ecommerce/cat072_l2.php?n=1
Med standardkomponenter kan det laves endog MEGET billigt, men jo bedre komponenter, jo bedre lyd, og der er s´gu smidt en del penge i skidtet. Der er jo forskel på en 4.7uF kondensator til 8,- kr. og så en 22uF kæmperulle PP til 3-400,- kr. pr. stk. . Både NAD-Mand og jeg kom tidligere med den påstand, at vi ville stille op til sammenligning med en hvilken som helst kommerciel DAC uanset pris , ved nærmere eftertanke var det måske at tage munden for fuld????? Tror det egentlig stadigvæk ikke  .
Så Mikkel, så er det op til dig med et lytteindtryk (og tak for et par hyggelige timer) . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser spændende ud, det der kit sæt. et godt projekt til en kølig vinter. Interessant tråd . køber et kit til efteråret og bygger . Spændt på lytte indtryk .
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2 skrev:
Den ser spændende ud, det der kit sæt. et godt projekt til en kølig vinter. Interessant tråd . køber et kit til efteråret og bygger . Spændt på lytte indtryk . mvh Space  |
|
|
Go´ fornøjelse  , hvis man starter i den billige ende, er der jo altid plads til forbedringer. Har lyttet til/forsøgt med adskillige dac-chips (mangler ESS-9018), og af alle synes jeg stadig Chrystals CS-4398 er den, der lyder bedst. Tit og ofte er det et lykketræf, når man lige rammer det, der lyder så forbandet godt. Har en jævnaldrende ven, der har konstrueret højttalere igennem de sidste (i hvert fald) 30-35 år. Han sagde engang, at når du bruger al din opsamlede viden og erfaring, de bedste komponenter m.m. og når Nirvana, er det 40% dygtighed og erfaring, de sidste 60% er held/lykketræf  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4848
|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Hatten af og respekt for, at Boydk lagde alvor bag hans ord, og "turde" møde op her hos mig til et lyt på hans hjemmestrikkede DAC. Der er mange, der bare snakker og snakker, men det er få, der tør stå ved deres ord. Mødet tog lidt tid, at få sat i stand, men det hjalp svært på tingene, at vi alle har ferie i denne tid 
Og jeg fik i den grad bekræftet, at der findes god digital lyd, for Boydk's diy DAC er noget af det bedste, jeg nogensinde har hørt. Og forskellene til reference CD-afspilleren MCD500 fra McIntosh var meget små, og jeg vil ikke kåre den ene som bedre end den anden.
Men det mest imponerende var prisen...
Reference CD-afspilleren koster 60.000,- , og er blandt de bedste digital afspillere derude.
Boydk's diy DAC har - ifølge ham selv - kostet ca. 1000,- i stumper (ret mig, hvis jeg husker forkert), og har taget et par dage at strikke sammen!!! Og den var en hel del pænere konstrueret end mange eksotiske mærker ellers holder som standard... Umiddelbart vil jeg vurdere, at denne DAC vil kunne sættes i produktion til en salgpris på under 15.000,-. Og så har alle tjent det de skulle, og fået dækket produktionsomkostninger!
Tak til Boydk for øjen-åbneren! Og besøget... 
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Reference CD-afspilleren koster 60.000,- , og er blandt de bedste digital afspillere derude.
Boydk's diy DAC har - ifølge ham selv - kostet ca. 1000,- i stumper (ret mig, hvis jeg husker forkert)
Tak til Boydk for øjen-åbneren! Og besøget...  |
|
|
Ja, en lille rettelse skal der til  . Ca. 1000 kr. hvis man nøjes med de komponenter, der følger med kittet/kit´sene. Hvis man finpudser med bedre komponenter over alt, bliver det en del dyrere, men stadig vil jeg gætte på, at en udsalgspris ved strømliniet produktion sagtens kunne ligge på dit gæt (og stadig ville der ikke være nogen, der tabte på det   ). __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ret godt det gik så godt, som det gjorde. Umiddelbart kunne det jo virke, at Boydk jo bare er stolt af sin dac pga han jo selv har snittet den det meste af vejen. Folk, der bygger selv, er jo et stolt folkefærd. Men det la der jo til, at den dac er på et højt niveau og der er kød på sagen bag. Så hatten af for det. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til trådens overskrift og alle de indlæg, der nu er kommet her, så kunne denne her måske være sagen. En cd afspiller med laser i tonearm.  Den er der da nok mange, der har set vil jeg mene. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|