| Forfatter |
|
jonas_j Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter,
Jeg skal have kørt video fra min hjemmebiograf-sorroundsæt (SONY SB300) ud til min projector (SONY VPL HS-51). Men jeg har et problem for jeg har kun scart udgang i min sorroundsæt. I projectoren har jeg både S-Video og Component Video Kabel (Y-Cb-Cr) indgang!
Mit spørgsmål er så hvad der er best af de 2? At køre fra scart til S-Video eller at køre fra scart til Component Video Kabel (Y-Cb-Cr)?
|
| Til top |
|
| |
Ronni Branchemedlem

AV Connection
Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da Component Video ikke er en del af Scart standarden, så kan det normalvis ikke lade sig gøre at benytte andet end RGB, S-Video eller Composite Video; med mindre apparatet specifikt understøtter Component via Scart som KiSS afspillere og Dreambox. Der kan fåes konvertere fra Scart -> Component, men det ligger i omkring 1000,- dkk.
Så hvis du vil gøre det billigst muligt, så er det S-Video (så fremt dit anlæg understøtter det naturligvis). Det er ikke helt lige så godt som RGB eller Component, men bedre end Composite Video. __________________ Mvh. Ronni Søby
|
| Til top |
|
| |
jonas_j Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. det forstår jeg ikke helt.
Man kan på http://av-connection.com/ få sådan et kabel: High-end Component Scart Video Kabel (YUV / Y-Cb-Cr) => Scart - EuroConnector (Audio + Video) <---> Phono 3x (YCbCr)
Kan man ikke bruge det til at konvertere med?
Det skal lige siges at jeg i projectoren har følgende indgange: S-Video Component Video HDMI Netværk Alm. computerskærm indgang
Problemet er så, at jeg i min dvd-afspiller kun har følgende udgange: Scart
|
| Til top |
|
| |
Ronni Branchemedlem

AV Connection
|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, kablet konvertere ikke signalet. Som der står i beskrivelsen kræver det at udstyret specifikt kan sende et Component signal ud af Scart stikket, hvilket ikke mange apparater kan. Component (Y-Cb-Cr) er IKKE det samme som RGB, Component er den amerikanske standard som oftest kun bruges i projektorer, Plasma's osv.; ikke i billige DVD afspillere og alm. CRT TV.
Du kan ikke benytte andet end S-Video eller Composite Video (CVBS, Gul phono) til at forbinde det udstyr med mindre du investerer i en konverter box. __________________ Mvh. Ronni Søby
|
| Til top |
|
| |
jonas_j Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oki.. det gav lidt klarhed... Men hvad skal jeg så bruge S-Video stik eller den gule stik?? Har hørt at S-Video er bedst. Men jeg testede det lige igår og der kom ingen farve på, når jeg benyttede S-Video, men det gjorde der med den gule-stik!! Jeg kan se at man på AV-connections hjemme side kan få en ColorFix konverter kabel (på deres forside) som kan løse det problem, men er det optimal??
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jonas_j skrev:
| Oki.. det gav lidt klarhed... Men hvad skal jeg så bruge S-Video stik eller den gule stik?? Har hørt at S-Video er bedst. Men jeg testede det lige igår og der kom ingen farve på, når jeg benyttede S-Video, men det gjorde der med den gule-stik!! Jeg kan se at man på AV-connections hjemme side kan få en ColorFix konverter kabel (på deres forside) som kan løse det problem, men er det optimal?? |
|
|
Så er det er fordi dit anlæg ikke sender signalet ud i S-video. Prøv og se om det er en setting.
Når du får billede igennem alligevel men i sort hvid er det fordi at det er det samme ben i scart stikket der giver luminans til S-video som også er composit video (den gule).
|
| Til top |
|
| |
jonas_j Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oki... det vil jeg lige teste derhjemme så. Men den konverter kan ikke gøre noget ved problemet???
|
| Til top |
|
| |
Ronni Branchemedlem

AV Connection
|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den ikke understøtter S-Video, så er det bedst at køre et rent composite kabel, frem for et konverteret S-Video signal.
__________________ Mvh. Ronni Søby
|
| Til top |
|
| |