Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Component kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flx666
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2003 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har købt mig en Panasonic PT-AE200 fra Tyskland til 7000.- hvilket jeg også er meget godt tilfreds med.
Jeg har kørt med S-VHS indtil nu, men synes der var nogle "bølger" i skærmen. Jeg prøvede så med et video-in kabel (En phono) hvilket blev meget bedre, men skærmen blev mindre og fyldte ikke det hele????
Men nu har jeg læst at component in skulle være klart det bedste og da jeg har en Progressive Scan DVD-afspiller skal jeg jo bare have fat i sådan et kabel.
Jeg fandt mig et sæt kabler herhjemme i skuffen (en video og 2 x audio, hvad man så end kalder dette sæt) og prøvede at sætte det til som jeg havde hørt skulle virke, men det gør det ikke. Skal det være et specielt component kabel før det virker eller burde "almindelige audiokabler" også virke, men bare være knap så gode???

En sidste ting, hvad står de 3 forskellige stik for i component in?
Y (Den grønne), PB/CB (Den sorte) og PR/CR (Den røde)????

Mvh.
Henrik

Til top Vis flx666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flx666 Besøg flx666's Websted

Snippermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Almindelige kabler burde virke, men knap så godt. Den interne modstand i kablerne er ikke den samme
Til top Vis Snippermanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snippermanden

flx666
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Okay.
Nu har jeg lige kigget på denne side:

http://www.holoscreen.no/tilbehor_kabler.htm

Der er både en component kabel med 3 stik med lyd og et med 3 stik uden lyd???? Hvad er forskellen???

Og jeg har prøvet, men kan ikke få component til at virke.. wierd... Skal jeg bruge alle 3 kabler? Er de 2 af dem til lyd som med alle andre tilslutningen??

Til top Vis flx666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flx666 Besøg flx666's Websted

Munse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2003 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Det burde virke med ganske almindelige phonekabler, selv om det nok ikke er optimalt. Jeg tror det er en indstilling enten i dvd eller projekter der står forkert.

Til top Vis Munse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munse

flx666
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Dvs. at de 2 af dem er lyd eller hvad?? Er det "Y" stikket eller??

Munse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Nej nej der er ingen lyd i et componentkabel. Gå ind på linket, der kan du se hvordan et componentkabel ser ud

http://av-connection.com/Functions/ProductView.asp?GroupID=1 &ClassID=36

flx666
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Okay, tak. Så blev jeg lidt klogere... :-)
Men kan dog stadig ikke forstå det ikke virker med 2 x phono og en video... men jeg må prøve med en rigtigt component kabel og håbe det virker! :-)

Men synes dog stadig det er mystisk mit billede bliver mindre når jeg bruger et almindelig video-in stik (Altså en phono).... Billedet bliver nu mere stille og uden bølger i forhold til hvis jeg bruger S-VHS.. Damn jeg er forvirrret! hehe..

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2003 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Alle stikkene er af phono-typen, det gule er til billede, som du selv har fundet ud af. Lyden skal du sætte til din forstærker; du kan ikke være sikker på, at lyden hvis du sætter den til TV´et, lukker signalet videre af din normale vej fra TV til forstærker, sådan virker mange scart2 tilslutninger også. EJ!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

flx666
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Så burde det jo også virke.. Meget underligt... Fatter det ikke helt, for jeg kan få de andre til at virke (S-VHS og Video In) men ikke Component....

Men er der ikke nogen der kan forklarer mig hvilket stik billedestikket skal i??? Det er der da nogen der må vide??? Er det Y eller en af de andre PB/CB osv ??

Damn, jeg hader sådan nogle problemer her.. hehe.. ;-)

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 December 2003 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Component stikkene overfører altså kun billeder og ikke lyd!!!

Der er 3 stik, da der er et stik for Blå, Rød og Grøn farver. Der hvor du sætter stikket påp projektoren, skal passe med det samme stik på DVD'en (de er benævnet med navn). Så skulle det gerne virke, hvis ikke; så mangler du at indstille DVD'en til at smide Component ud!!

Men igen; Ingen lyd, kun billede via component!!
Husk at sætte hvert af kablerne på samme stik, ved henholdvis Projektoren og DVD'ens component-tilslutning

Held og lykke

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 December 2003 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

flx666> Du skal ind i indstillingerne på din DVD - som regel kan DVD'en ikke levere RGB gennem scart samtidig med at der er åbent for Componentudgangen: så hvis du har sat RGB "til" i scart, så skal du slå det fra (std. eller S-vhs) og slå component udgangen til. 

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2003 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Der skal være være 75 ohm i componentkablet. Så meget er der ikke i almindelige audio-signalkabler.
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

flx666
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jubiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.....

MANGE TAK TIL OCEANMAN OG CHTT!!!! :-)

Det var som de sagde i min DVD-afspiller det skulle indstilles!
Damn, det overgår MEGET SVHS osv... Genialt....!!!
Det kan absolut kun anbefales til alle med projektor!
(Jeg har prograssive scan!)
Selv min PT-AE200 blev sgu for sej nu! hehe....

Tak og gud prise Hifi4all.. hehe.. GOD JUL!

PS. Det var med almindelige audiokabler jeg fik det til at virke
1 gul video og 2 aux - det virker super, skal dog have købt noget
ordenligt kabel når jeg lige får råd!

Danzig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Sendt: 20 December 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et tillægsspørgsmål ang. component og RGB. Så vidt jeg har forstået (udfra diverse tråde) er component = RGB

Men jeg har fået et svar fra Hifi-klubben, hvor de oplister 4 forskellige videoformater :

Composit, S-vhs/S-video, Scart med RGB og Component.

Min DVD-afspiller leverer Scart/RGB...er det så ikke det samme som component???

Til top Vis Danzig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danzig

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 20 December 2003 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

scart er stik-typen og rgb er signal typen.  Du skal have et component stik (på både tv og dvd-afspiller) for at kunne bruge et component kabel.  Så simpelt er det!
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Danzig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Sendt: 22 December 2003 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver desværre lige nød til at ha´ skåret det ud i pap !

Jeg er med på at RGB er signalet og Scart er stikket. Det jeg er i tvivl om er Component. I ordbogen her på siden står der at component er et RGB-signal der føres i tre seperate ledere, altså Component = RGB.  Jeg har på min NAD T512 dvd-afspiller et RGB-signal, der føres ud gennem Scart-stikket.

Spørgsmål : Hvis jeg bestiller et speciallavet Component kabel med Scart-stik i den ene ende og 3 "normale" RGB-stik i den anden ende (koster en lille tudse for 5m) vil jeg så kunne få et component signal til min Z1 ???

Jeg viderebringer lige det svar fra Hifi-klubben, som jeg blev lidt forvirret over :

"Der findes fire video formater:

Composit, S-vhs/S-video, Scart med RGB, Component 

Det bedste er at anvende scart med RGB eller component. 

NAD T512 og T532 har begge scart med ”ægte” RGB funktion. Så scartstik anbefales! "

Håber i kan hjælpe mig da jeg ville bestille kabel i morgen....men hvis jeg aligevel ikke kan få et component-signal ud af det, er der måske ingen grund til det. 

Til top Vis Danzig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danzig

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2003 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Danzig skrev:

Jeg bliver desværre lige nød til at ha´ skåret det ud i pap !

Jeg er med på at RGB er signalet og Scart er stikket. Det jeg er i tvivl om er Component. I ordbogen her på siden står der at component er et RGB-signal der føres i tre seperate ledere, altså Component = RGB.  Jeg har på min NAD T512 dvd-afspiller et RGB-signal, der føres ud gennem Scart-stikket.

Component svarer til RGB, ja, i den forstand at der overføres informationer om R-G-B separat, dog i omregnet form. Men RGB er mange forskellige ting - eksempelvis er et VGA-signal også et RGB-signal, men en anden type. RGB i scart-stikket er ikke samme type RGB som et Component signal. Derfor kan du _ikke_ få et component signal ud af din NAD DVD, og derfor vil det _ikke_ virke hvis du bare laver et kabel med scart i den ene ende og component i den anden. Det eneste tilfælde hvor det vil virke er hvis afspilleren sender et egentligt component-signal i scart-stikket. Det gør f.eks. Kiss DP-500.

Hvis du vil overføre RGB til din Z1, så skal du have et kabel med scart i den ene ende og VGA i den anden - Z1 kan sættes op til at modtage RGB fra et scart-stik i VGA-stikket. Du går ind i menuen og vælger "Scart-RGB" i setup'et for den indgang.

Bortset fra det, så kan du forbedre billedkvaliteten på din Z1 drastisk, ved at købe en _god_ progressive scan DVD-afspiller (ikke alle DVD-afspillere med progressive scan forbedrer billedet, så pas på!)

Mvh. Otto, Tape Connection

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Munse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2003 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Otto, kan du give nogle eksempler på DVD-afspillere med progressive scan, der ikke forbedre billedkvaliteten på en projektor.

Det ville jo være rart at vide

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 December 2003 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Hej. Det kan jeg, Kiss feks, deres progressive scan er rent fup og spil for galleriet. Mvh Ib og god jul.
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 23 December 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Lite-On LVD-2001 som har mulighed for at køre følgende output over  component: 480i, 480p, 720p, 1080i. Den bruger sigma 8500 videoprocessor til arbejdet. Så vidt jeg er informeret benytter Kiss også denne processor, men er ikke helt sikker. Jeg er tilfreds med kvaliteten af 480p til min Z1 projektor. Jeg synes du skal prøve at købe nogle forskellige over nettet og prøve dem af (du har jo mulighed for at bryde emballage og prøve ting af jf. købeloven over netsalg for derefter at sende det tilbage og få pengene tilbage). Jeg har også benyttet mig af hifiklubben til at låne en cambridge dvd57 med hjem for at tjekke dens progressive scan.

Du kan læse meget mere om de mest pristærke i forhold til kvalitet på www.avsforum.com  dvd player forumet.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes