Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Videobåndet døden nær. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Taget fra www.nordjyske.dk

Videobåndet døden nær

Hvis du endnu ikke har anskaffet dig en dvd-afspiller, er det ved at være på høje tid. Filmbranchen giver nemlig videobåndet maksimalt et års levetid. Dvd-film bliver forbrugernes eneste valg - Konkurrencestyrelsen undersøger markedet for aftalte priser

I danskernes indkøbskurve er antallet af videobånd faldet drastisk, siden dvd'en kom på markedet i 1998. Sidste år gik kun 10 procent af de penge, vi brugte på hjemmebiografen, til vhs-film. Og i år kommer blot tre procent af alle indtægter på videofilm fra vhs-markedet.

- I løbet af dette år vil det snarere være undtagelsen en reglen, at en ny film kan fås på vhs, siger Poul Christian Dylov, formand i Foreningen af Danske Videogramdistributører til NORDJYSKE.

Flere distributionsselskaber har allerede valgt ikke at udgive deres film på vhs. I år er blandt andre filmene DodgeBall, Sky Captain og Control udgivet alene på den runde disk.

Men når muligheden for at købe vhs-bånd helt forsvinder, står forbrugerne tilbage med et dyrere produkt. Prisen er nemlig fortsat højere for en dvd end et videobånd, på trods af at dvd'en er billigst at producere.

Konkurrencestyrelsen undersøger derfor netop nu markedet og priserne på dvd-film. Og selvom undersøgelsen først er færdig i slutningen af maj, tegner der sig et klart billede.

- Der er en begrænset priskonkurrence på dvd-film. Der er ikke nogen stor forskel på priserne, siger kontorchef i Konkurrencestyrelsen Bente Skovgaard Kristensen.

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Sendt: 25 Juni 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg var inde i den lokale Knox-City. For at se om der var kommet nogle nye leje DVD-film.

Da jeg gik derinde, så jeg de er begyndt, at sælge ud af alle deres leje VHS-film for 20 kr. pr. stk. Forståelig nok, fordi der er jo ingen der gider at leje VHS-film længere. For mit vedkommende, er der en film på både DVD og VHS, hvor DVD'en er udlejet. Vil jeg hellere vente, til DVD'en kommer hjem. Fremfor at leje på VHS.

Tager man den lokale Statoil. Er det kun DVD-film, man kan leje. Nul VHS. Og andre steder skrumper procentdelen af VHS-film ind, til fordel for DVD-film.

Da jeg i nov. 1999 købte min DVD-afspiller. Var det Blockbuster i Hjørring, den nærmeste sted hvor man kunne leje DVD-film. Og dengang var det måske kun 10-20% af leje-filmene, der var på DVD. Man må sige at det er gået stærk siden. I dag kan man få VHS-maskiner og VHS-film, "hyttet i nakken"

Mvh. Thomas.     

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Det er vist bare en naturlig del af udviklingen - VHS har toppet og haft sin storhedstid, og nu er det på tide at afløseren kommer til. DVD har været undervejs længe, og nu går det for alvor hurtigt - de store prisfald på DVD-afspillerne viste sig at være det der gav VHS det endelige dødsstød!

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Sendt: 26 Juni 2005 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Det er vist bare en naturlig del af udviklingen - VHS har toppet og haft sin storhedstid, og nu er det på tide at afløseren kommer til. DVD har været undervejs længe, og nu går det for alvor hurtigt - de store prisfald på DVD-afspillerne viste sig at være det der gav VHS det endelige dødsstød!

Man kan købe en DVD-afspiller til 300 kr. Selvfølgelig kan den ikke måle sig med en Denon eller lign. Men det er en, som en typisk hr. & fru Danmark, kan stille sig tilfreds med. Også DVD-optagere er raslet ned i pris. F.eks. i HFK kan man købe DVD-optager fra Cambridge til 2499 kr. Og med harddisk, fra 3699 kr.

Må give Ronin ret, VHS'en er ved at være "en død sild". Har selv nogle købefilm på VHS. Der er en butik i nærheden, hvor jeg bor. Som handler med brugte CD'ere, DVD'ere, VHS'ere, plader og lign. Jeg regner med at vil sælge mine VHS-film, til butikken og købe en DVD-film eller CD. Mens man stadig, kan få noget for dem.

Mvh. Thomas.

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

Det er ærlig talt også på tide. Det forældede medie skulle være dødt for 2 år siden. Men bedre sent end aldrig

Nu må vi se hvad konkurrencestyrelsen kan udrette. Det kan ikke være rigtigt det er billigere at købe dvd'ere i USA eller England og få dem sendt helt til lille Danmark.

En ny DVD film burde aldrig koste mere end 150kr. Det er da rart at se at SAW ikke koster mere end dette og 2 disc versionen koster 199 (hvilket så stadigt er for meget).

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes