Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 05:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DiyDAC4all (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

I vco4all tråden har vi lidt svært ved at holde os inden for trådens rammer.

Så jeg laver lige en tråd som gerne skulle belyse de tekniske problemer og overvejelser man skal tage højde for ved konstruktion af DAC.

Endelig skulle den gerne ende ud i en DAC som er har et uhørt pris ydelse forhold..

Jeg forestiller mig at vi tager et emne af gangen og ser hvilke krav der skal stilles for at opnå den ønskede opløsning. Derefter kan vi lave en praktisk løsning som opfylder vores krav.

Jeg forestiller mig at vi skal forsøge at lave en DAC med 16bit præcision. Men er lidt i tvivl om vi skyder for højt .

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg forestiller mig at vi skal forsøge at lave en DAC med 16bit præcision. Men er lidt i tvivl om vi skyder for højt .

Tjaa, man skal jo ikke love mere end man kan holde (Var det ikke det du mente )

Hvad har vi af spændende 16-bit DAC'S
TDA1541
TDA1543 (evt. flere i paralell)
PCM63P
PCM1702(K)
PCM1704(K)
Andre? (Har ikke rigtig styr på hvad Crystal og AD laver)

Receivere:
CS8412 (kan fås i DIP-version)
CS8414
DIR1703
Andre?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
LGrau skrev:

Tjaa, man skal jo ikke love mere end man kan holde (Var det ikke det du mente )

Hvad har vi af spændende 16-bit DAC'S
TDA1541
TDA1543 (evt. flere i paralell)
PCM63P
PCM1702(K)
PCM1704(K)
Andre? (Har ikke rigtig styr på hvad Crystal og AD laver)

Receivere:
CS8412 (kan fås i DIP-version)
CS8414
DIR1703
Andre?

/U.

Jo jeg mener at hvis vi beslutter os for at lave en dac med 16 bit præcision må vi ikke have fejl på over 1 LSB. Designet kan så sagtens bruges på en 24bit dac.

Jeg tror at hvis vi vil over 16 bit bliver konstruktionen for dyr. Men lad os nu se..

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hvad med dels at opsætte de lydmæssige mål, dels at sætte en prisramme evt. på en standard og udvidet version. Herefter opstille de mere tekniske mål/krav og forudsætninger, samt målekriterier. Hvis vi bruger  denne fremgangsmåde adskiller vi os fra resten af hifi design i denne verden. Løbende kan vi vurdere om den fremgangsmåde/metode vi bruger svarer til vores mål og vores egen forudsætninger.

?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Den digitale modtagerkreds skal helt klart være DIR1703, da denne har noget bedre data end f.eks. Crystals CS8414. Jitter er ca. det halve.

Hvad angår selve D/A-chippen, så synes jeg man skal bruge en nyere 24bit type. Problemet med 16bit typerne er, at deres thd er begrændset til et teoretisk maksimum på -96dB, og langt de færreste kommer endda i nærheden af dette. En 24bit converter kan teoretisk nå op på -144dB THD. I praksis dog umuligt. Men nyere 24bit convertere når op i nærheden af -110dB THD, hvilket er 15dB bedre en de bedste 16bit typer. Desuden giver det større anvendelsesområde, da det vil understøtte DVD-formater.

Et par gode bud kunne være:

1) AD1955 der har THD på -110dB.

2) AD1853 med THD på -104dB (kan øges til -107dB ved at benytte to converterchips). Denne converter er meget vellydende, og benyttes bl.a. af Mark Levinson.

Analogdelen burde efter min bedste overbevisning opbygges diskret, og endnu vigtigere skal den være umodkoblet. Problemet ved at benytte et modkoblet forstærkertrin direkte efter en DAC-chip er, at små rester af HF støj fra konverteringen, kan overstyre den differentielleindgang på et modkoblet system, da det ikke er hurtig nok til at modkoble sådanne signaler. Denne svage overstyring vil påvirke audiosignalet (dog ikke som man normalt kender overstyring/klipning, men nærmere som en mudret sammenhæng). Skal man benytte op-amps, bør de være ekstremt hurtige. Jeg vil nok tilslutte mig LC Audio, der benytter AD8065. Endnu et problem ved en modkoblet analogdel er, at den ikke trækker kablet hen til forstærkeren nær så godt som en umodkoblet.

Mit bud på analogdelen er derfor:

1) 100% diskret og umodkoblet opbygget analogdel.

2) Benyt AD8065 i analogdelen, men med en diskret umodkoblet udgangsbuffer.

Slutteligt mener jeg, at man så vidt muligt skal holde sig til SMD. Specielt omkring input reciever og selve DAC-chippen.

Med disse ord stiller jeg mig til rådighed for diskussioner omkring denne DIY-DAC. Håber min erfaring på området og med elektronik generelt kan gavne projektet. Jeg vil genoptage mit starndede projekt, og komme med mit bud på en DAC.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Var det ikke en ide at lave noget der gaar direkte paa f.eks I2S saa man undgaar boevlet med receiveren?

Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Var det ikke en ide at lave noget der gaar direkte paa f.eks I2S saa man undgaar boevlet med receiveren?

Neist

Jo måske.. jeg tror ikke vi kan finde en fornuftig receiver. jeg har ikke set på den foreslåede.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hvad med dels at opsætte de lydmæssige mål, dels at sætte en prisramme evt. på en standard og udvidet version. Herefter opstille de mere tekniske mål/krav og forudsætninger, samt målekriterier. Hvis vi bruger  denne fremgangsmåde adskiller vi os fra resten af hifi design i denne verden. Løbende kan vi vurdere om den fremgangsmåde/metode vi bruger svarer til vores mål og vores egen forudsætninger.

?

At opstille de lydmæssige mål er en glimrende ide (selvom det er en af de sikreste måder at komme op at skændes på ), men at opstille en prisramme er jeg ikke meget for. Jeg synes bestemt ikke det skal være et PNAI-projekt, men da der også vil være meget stor forskel i priserne alt efter hvilke komponenter man vil have og hvor man køber komponenterne henne, så bliver det ikke rigtigt nogen ordentlig rettesnor.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hvis man saa koeber et CDPRO2 modul kan man vist hurtig blive godt koerende,det har I2S foert ud paa et stik.

Neist

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

?

De lydmæssige mål kan ikke måles.. så det er lidt svært at sige om vi når vores mål... Hvad tænker du på mht. til lydmæssige mål ? vil vi ikke alle have noget som ligner virkeligheden mest muligt ?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens lave noget der går direkte på I2S, men så skal converteren jo bygges ind i CD-maskinen. En ganske glimrende løsning.

Det gøres bare ved at fjerne input recieveren. Langt de fleste convertere understøtter direkte I2S. Så bliver det også nemmere at undgå jitter, da man kan undgå en VCXO eller lign. PLL, men i stedet benytte en fast clockgenerator.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Hvis man saa koeber et CDPRO2 modul kan man vist hurtig blive godt koerende,det har I2S foert ud paa et stik.

Neist

Ja vi kan vel næsten ligsågodt lave en komplet afspiller med det samme . Men jeg ville hellere bruge et billigt løbeværk, fordi i praksis er der ikke læsefejl som gør forskellen på drev.

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg ikke spille klog, men kan man ikke i nogle tilfaelde vaere i den situation at maskinen ikke bliver meget bedre end den er pga selve print layout
af selve CD spillen, det maa der vaere en der ved lidt om?

Neist 

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Er det ikke nemmere at lave en "rigtig" DAC med receiver? Hvis man så vil bygge den ind i cd-spillen kan man jo bare fjerne receiveren og trække kabel direkte til I2S på cd-spillens print (kan man ikke?)

/U.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Nu skal jeg ikke spille klog, men kan man ikke i nogle tilfaelde vaere i den situation at maskinen ikke bliver meget bedre end den er pga selve print layoutaf selve CD spillen, det maa der vaere en der ved lidt om?

Neist 

Det skal jeg heller ikke (), men jeg tror at de fleste "begrænsende faktorer" for en afspillers lyd ligger i konverteringen og i analogdelen. Selvfølgelig er det ikke uden betydning hvordan cd-afspillerens styreprint etc. er opbygget, men der bør være mere at hente andre steder.
Har jeg misforstået spørgsmålet?

/U.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Er det ikke nemmere at lave en "rigtig" DAC med receiver? Hvis man så vil bygge den ind i cd-spillen kan man jo bare fjerne receiveren og trække kabel direkte til I2S på cd-spillens print (kan man ikke?)

/U.

Selvfølgelig kan man det, og du har ret i, at det klart er den bedste løsning. Det giver fleksibilitet. Så skal man bare sætte input reciever og DAC-chip til at køre med I2S internt. Så er det hele jo klrt til at fjerne input recieveren, og køre direkte fra et CD-drev.

Smutter lige en halv time... skal ud og løbe en tur

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Carrotman

Jo det er nok rigtigt at lave en DAC der kan modificerers efer behov, mine inputs var egentlig baseret paa at jeg har stumper liggende en komplet afspiller jeg desvaerre ikke har faaet bygget endnu, samt de tanker jeg selv har gjort mig. Jeg vil fortsat foelge interesseret med i denne traad

Neist

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
...Så skal man bare sætte input reciever og DAC-chip til at køre med I2S internt...
Det skal der vel så lige tages højde for i printudlæg mv.

/U.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Carrotman

Jo det er nok rigtigt at lave en DAC der kan modificerers efer behov, mine inputs var egentlig baseret paa at jeg har stumper liggende en komplet afspiller jeg desvaerre ikke har faaet bygget endnu, samt de tanker jeg selv har gjort mig. Jeg vil fortsat foelge interesseret med i denne traad

Neist

Spændende Niest så skal du selvfølgelig have lavet en komplet maskine...

Jeg tror sagtens det hele kan samles i denne tråd. ellers må vi splitte den lidt op. 

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Spændende Niest så skal du selvfølgelig have lavet en komplet maskine...

Jeg tror sagtens det hele kan samles i denne tråd. ellers må vi splitte den lidt op. 

Skal vi ikke starte med begyndelsen

/U.

Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes