Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitalkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 September 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Er der en der har et godt tip til et super-digitalkabel (løbeværk-converter). Helst under 2kilo-kroner. Evt. DIY-kabel.

På forhånd tak.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10339&K W=spdif

her står lidt info, RG59, dvs alm 75ohms antennekabel og nogle gode stik, så kan det ikke blive bedre, kun dyere!!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Har prøvet dit tip: 75 ohm´s antennekabel (8mm solid core) med WBT stik.

Resultat: Meget anderledes lyd end med Ixos digital-kabel (7-800kr).Lysere lydbillede med bedre perspektiv og bedre integreret mellembas. Men det kræver lidt tilvænning, fordi diskanten er så anderledes.

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har en digitalforstærker (Apogee EB-2100S - det er et løst board som jeg købte over internettet, satte en switchmode strømforsyning til og puttede i et kabinet) og bruger derfor kun digitalkabler. Jeg har prøvet Eichmanns eget digitalkabel og det var ikke ret godt. Jeg købte dernæst et Argento Silver digitalkabel, hvilket var endnu ringere - det var et gammelt kabel og stikkene sad ret løst i apparaterne så jeg klippede stikkene af og loddede Eichmann Bulletplugs på! Tak skæbne en forbedring! Det er det bedste digitalkabel jeg endnu har hørt, men.....

Forleden begyndte min cd-spiller (som jeg bruger som løbeværk) at hoste og blev sendt til reparation. Jeg var nu tvunget til at bruge min Kiss DVD som drev og den har som bekendt et ganske alm. cd-rom drev og lyden var da også kedelig og en-dimensionel i forhold til cd-spillen. Men det måtte jo være sådan..

Jeg brugte så tiden til at sætte en ny omskifter i (jeg har tre indgange på forstærkeren) og skiftede også det kabel jeg havde trukket. Det var noget forbandet irriterende stift/ubøjeligt noget jeg havde købt på Århus Radiolager. I stedet brugte jeg Stripline fra LC Audio og stor var overraskelsen da Kiss'en igen blev koblet på. Stereoperspektivet var stadig fladt men lyden var nu meget mere nærværende og levende!

Jeg venter stadig på min cd-spiller. Men når den kommer skal jeg helt sikkert ha' lavet et digital kabel af Stripline og Eichmann bulletplugs og høre den mod Argento!

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 September 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Det med digital kabler er svært. Selvom det i teorien skulle være enormt simpelt er det bare alt andet.

Min erfaring siger mig at det afhænger meget af hvilket udstyr du bruger - dvs et godt kabel til et anlæg er ikke nødvendigvis godt til et andet. Desuden afhænger det også af hvad dine preferencer er - lyst, fremhævet bass eller diskant, mørkt, etc..

Det kabel jeg har bedst erfaring med er desværre også et af de meget dyrere kabler, nemlig wireworld (gold udgaven) men det er nok skudt forbi prismæssigt.

Eller kan du prøve at kigge på www.catcables.com de har et godt sølv digital kabel som du skal give omkring 100 usd for pr. meter. Det har 90% af lyden fra mit wireworld, dog en del lysere - men afgjort et godt køb for pengene.

Desværre har jeg også prøvet en del andre web kabler og selv om de ser ens ud er der meget stor forskel i lyden. Så du skal være sikker inden du bare bestiller.

Alternativt find en god forhandler og lån nogle stykker med hjem - desværre er det ikke min erfaring at mange ligger inde med flere typer af digital kabler.. og så prøver de fleste at prakke det på de selv fører

Til slut, kig evt. på ebay. Du kan finde mange mærkevare kabler der til få penge - pas dog på med kopier.

Held og lykke med kabel jagten

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Nu jeg havde gang i loddekolben, lavede jeg et digi-kabel af noget Rabco kobber-coax mikrofonkabel, og WBT-stik.

Resultat: Det her er noget der dur. Rigtig god opløsning og helt suveræn basgengivelse. Perspektivet er også OK, omend ikke helt så godt som antennekablet.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 September 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Hej igen.

Nu jeg havde gang i loddekolben, lavede jeg et digi-kabel af noget Rabco kobber-coax mikrofonkabel, og WBT-stik.

Resultat: Det her er noget der dur. Rigtig god opløsning og helt suveræn basgengivelse. Perspektivet er også OK, omend ikke helt så godt som antennekablet.

Hej Finn.

Det er vigtigt at impendansen er 75Ohm, Jeg tvivler på at et WBT stik er sagen her... Jeg tror et billigt phono stik i ussel kvalitet vil være bedre..

Mht til microfonkabel, så tvivler jeg på at  impendansen her er 75ohm..

Hvis der ikke er ordentlig impendanstilpasning vil der komme stående bølger i kablet, hvilket kan sammenlignes med at der indstråles, en hulens masse støj..(det hele giver jitter)

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at et WBT stik er sagen her... Jeg tror et billigt phono stik i ussel kvalitet vil være bedre..
SKREV LGrau.

Mage til pladder har jeg da sjældent hørt!!!!!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Jeg tvivler på at et WBT stik er sagen her... Jeg tror et billigt phono stik i ussel kvalitet vil være bedre..
SKREV LGrau.

Det skal du nu ikke sige, for det første ved LGrau "lidt" om dette emne.

Og det vigtigste ang stikket i denne sammenhæng er at det fungere som en forlængelse at kablet, dvs. samme impedans og afskærmning m.m.

De "almindelige" analog kriterier gør ikke et stik til egnet til at overføre et digital signal.

http://www.bomarinterconnect.com/

her er der et stik der kalder RCA Crimp-EZ, som nok er det bedste bud jeg har set til dato.

har dog ikke fundet dette eller tilsvarende i DK, endnu!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

SKREV LGrau.

Hej Finn.

WBT laver fine stik, men  fortrinvis er de beregnet til signalkabler og ikke digitalkabler.

De har lavet en serie som hedder: WBT -0110, hvis det er dem du har brugt trækker jeg ordene i mig igen.
http://www.wbtusa.com/RCAplugs.html

Så vidt jeg kan se er de de eneste som er beregnet til digital overførsel(75ohm impendans)

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3768&KW =jitter

denne tråd giver også en del info der kan bidrage til en bedre forståelse af hvorfor det er andre ting der er gældende i denne sammenhæng.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

De har lavet en serie som hedder: WBT -0110

Så vidt jeg kan se er de de eneste som er beregnet til digital overførsel(75ohm impendans)

http://www.wbtusa.com/nextgen/0110SpecSheet.pdf

men umiddelbart syntes jeg ikke at udformningen ser optimal ud?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

De WBT stik jeg bruger hedder 0150:

http://www.wbtusa.com/wbt0150.html

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 08 September 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
finn52 skrev:

SKREV LGrau.

Hej Finn.

WBT laver fine stik, men  fortrinvis er de beregnet til signalkabler og ikke digitalkabler.

De har lavet en serie som hedder: WBT -0110, hvis det er dem du har brugt trækker jeg ordene i mig igen.
http://www.wbtusa.com/RCAplugs.html

BNC terminering skulle efter sigende være den bedste måde at bevare 75 ohm på.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

LGrau skrev:

De har lavet en serie som hedder: WBT -0110

http://www.wbtusa.com/nextgen/0110SpecSheet.pdf

men umiddelbart syntes jeg ikke at udformningen ser optimal ud?

Jeg vil give dig helt ret.

De tekniske data er heller ikke overvældelde informative :
"Transmission bandwidth 1 GHz"
Derudover skal kablet loddes, hvilket gør at man der ikke rigtigt bliver "kontrol" over sagerne.. Hvor mange har f.eks. set et sattelit kabel der skal loddes ??

http://www.wbtusa.com/nextgen/wbt0110cu.html

Man kan evt. sammenligne lidt med UHF stikkene her :
http://home.swipnet.se/alfakom/info-htm/kon_hf1.htm

Van den hul laver også tilsyneladende også kvalitets digital kabler :
http://www.vandenhul.com/cable/digi-cplr75.htm

Bemærk at tabet her er specificeret til 3dB ved 770Mhz(med kabel), hvor WBT tilsyneladende ikke kan overføre over en gigahertz.

VdH benytter BNC stik i kablet hvilket jeg mener er meget fornuftigt, da de altid er beregnet til Hf.

Man kunne lave kablet med BNC i begge ender og derefter bruge en BNC til RCA konverter (se http://home.swipnet.se/alfakom/info-htm/kon_hf1.htm).

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:
BNC terminering skulle efter sigende være den bedste måde at bevare 75 ohm på.

efter sigende ja

Men det kræver jo át man skifter terminering på sit grej, selvfølgelig en let operation, men det gør jo sammenligningen med andre kabler mere besværlig.

men iøvrigt tror jeg at de stik jeg linkede til tidligere kommer meget tæt på!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

De WBT stik jeg bruger hedder 0150:

http://www.wbtusa.com/wbt0150.html

Hej Finn.

Der står ikke noget om impendnsen på stikket eller dets hf egenskaber, så jeg tror som sagt at du vil få en gevinst ved at skifte stik.
Jeg tror løsningen  med BNC->RCA  i begge  ender er den billigste  fornuftige løsning.

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tror man skal passe på med at tillægge for megen vægt på hvilke stik der bruges. Dermed ikke sagt at de rigtige stik ikke kan forbedre lyden.

Bare for at kaste mudder, så kan jeg sige at en anden ting som tillægges stor vægt i et digital kabel er længden - det må ikke være for KORT! Lyder tosset men et længere digital kabel kan ofte lyde bedre end et kort. Det skulle efter sigende have noget at gøre med svingningsfrekvensen - altså at der skal være nok kabel til mindst en fuld svingning. Der er dog uenighed om hvor langt det så er - men udbredt enighed om at de kabler der sælges i 50cm udgaver er alt for korte..

Min konklusion er rimelig simpel - hvis du synes det lyder godt til dit anlæg så vær glad - men pas på med at opgradere, da jeg i det mindste ofte har lagt mærke til at det betyder at hele kæden skal modificeres inden jeg igen er tilfreds (så længe det nu engang varer...)

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Dog giver BNC-> RCA jo en ekstra stik forbindelse, men tror at jeg har grejerne til at ligge, så det kunne jo være interessant at prøve!

ellers må terminalerne skiftes!

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum