| Forfatter |
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg kommet i gang med det store projekt, som jeg løbende vil lægge billeder ind til.
Her er lidt om ideen: Systemet skal være et 2½ vejs - anden orden LR basrefleks, med følgende enheder: 2 stk 8" basser - SPH 200 KE fra Monacor 2 stk. 5 ¼ mellem – SPH 135 KEP fra Monacor 1 stk. 1" diskant 25 N fra Monacor
Forventet følsomhed ca. 90 dB.
Højde 186 cm. Bredde front 24 cm. Bredde bag 20,5 cm Dybde 43 cm. Siderne er let buede, for at fjerne så mange stående bølger som muligt. Bruttovolumen 150 l.Nettovolumen 110 l. Vægt ca. 110 kg (med sand i kammeret bag mid. og diskant). Finish: Amerikansk Kirsebær med flere lag poleret klarlak. Materialer: baffl og bagside – 2 lag 19 mm. MDF. Sider 4 lag 6 mm. MDF Dæmpning med Blygummi og fåreuld

Her har jeg fået 2 lag på siderne. Skelettet til den anden ses til højre

Her er jeg i gang med Bafflen.

Hullet til diskanten er lavet med kopbord, og til mellemtonerne har jeg lavet en "jig" af plexiglas, så jeg kan lave huller ned til et par cm. diameter.
Det var lige hvad jeg havde i dag. Der kommer mere hen ad vejen.
__________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dytti
Det ser meget spændende ud, jeg glæder mig til at se flere billeder og beskrivelser af projektet.
|
| Til top |
|
| |
Nautilus Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 509
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til at være et stort projekt, hold os endelig opdateret
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 03:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende!
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så er enhederne og alle de løse komponenter landet hos forhandleren.
Er det ikke bare typisk - De kom selvfølgelig nu hvor jeg er på arbejde, og bankerne har lukket om lørdagen, så jeg kan først hente det hele på mandag.
Men når det hele er pakket ud, tager jeg nogle billeder, og fortæller lidt om det.
Ses på mandag, og god weekend til alle __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9418
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor 2½ vejs når du benytter både bas og mellemtone? Når du laber 2½ vejs vil både bas og mellemtone spille bas, og det tror jeg ikke 5½ tommerne holder til, medmindre disse parallelkobles og derfor kommer tilat virke som en stor basenhed. Ulempen vil dog være at de to 5½ tommer enheder ikke spiller så dybt som 8 tommerne, og derfor ikke rigtigt kan bidrage med noget i den dybe ende at basspekteret.
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er delene kommet i hus.

Grunden til et 2½ vejs system, er at jeg ikke tror på at jeg kan lave et vellydende 3 vejs delefilter, men kan jeg ikke få det til at spille ordenligt 2½ vejs, så prøver jeg at gi mig i kast med et 3 vejs delefilter. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh det ser spændende ud, for næsten lyst til at bygge et sæt selv. (Har bygget et før, men synes ikke det blev så kønt, det spiller fint nok). Har iøvrigt næsten de samme enheder: SPH-250KE Bas, SPH-165KE mellem, DT-101SK Diskant.
Skal have lavet nye kabinetter, til mine enheder. Held og lykke med dit projekt.
Mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dytti,
Det er godt at have et fedt projekt og "rode" med 
Kan du specificere, hvad det er for terminaler, der ses på billederne ? De ser ud til at kunne klare en del.
Kim
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser mega fedt ud, respekt til dytti . Det bliver twin-towers om igen
Jeg tror du skal bede de flinke mennesker herinde om hjælp til at designe et 3-vejs delefilter. Kan ikke rigtigt forestille mig hvordan du vil lave det 2½-vejs, hvordan ville du i så fald dele de der sph200ke?
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for roserne. Det er altid rart at høre at man ikke er HELT på afveje
Mht Terminalerne, så kan jeg ikke sige ret meget andet end at de også kommer fra Monacor, og at de er guldbelagte, samt at der kan bruges 4 mm. bananstik, eller "traditionel" skrue. (de er meget store)
Mht. delefilteret, så var det min oprindelige ide at det skulle være 3 vejs, men fra mere erfarende rotter i faget, har jeg erfaret, at det næsten kun kan ende i katastrofe uden måleudstyr - og masser erfaring. Et lige efter bogen filter kan jeg godt lave, men jeg er ikke sikker på om det vil blive godt nok.
Planen er at der skal deles mellem diskant og mellemtone ved 2300 Hz. og at mellemtonen så skal afrulle frit nedefter. Basserne skal så skæres opefter ved 220 Hz.
Skulle der være nogen som har lyst til at lege med et 3 vejs filter, så har jeg sakset følgende data på Monacor's hjemmeside:
Mellemtone
Impedance (Z) 8 Ohm Free air resonance (fs) 45Hz Max. frequency range f3–10,000Hz Music power 80WMAX Power rating (P) 50WRMS SPL (1W/1m) 89dB Suspension compl. (Cms) 1.23mm/N Moving mass (Mms) 10g Mechanical Q factor (Qms) 5.54 Electrical Q factor (Qes) 0.32 Total Q factor (Qts) 0.30 Compl. equival. vol. (Vas) 15.5 l DC resistance (Re) 6 Ohm Force factor (BxL) 7.5Tm Voice coil induct. (Le) 0.75mH Voice coil diameter 35.5mm Voice coil former Kapton Linear excursion (X) ±3.25mm Eff. cone area (Sd) 95cm² Magnet weight 17.7 + 0.6oz. Weight 1.52kg
Bas
Impedance (Z) 8 Ohm Free air resonance (fs) 28Hz Max. frequency range f3–4,500Hz Rec. crossover freq. (fmax.) 3,000Hz Music power 120WMAX Power rating (P) 80WRMS SPL (1W/1m) 90dB Suspension compl. (Cms) 0.89mm/N Moving mass (Mms) 37g Mech. resistance (Rms) 1.4kg/s Mech. Q factor (Qms) 4.65 Electr. Q factor (Qes) 0.41 Total Q factor (Qts) 0.38 Equivalent volume (Vas) 54 l RDC DC resistance (Re) 6.2 Ohm Voice coil induct. (Le) 0.75mH Voice coil diameter 50mm Voice coil former Kapton Voice coil winding height 17.5mm Air gap height 8mm Linear excursion (X) ±4.75mm Eff. cone area (Sd) 207cm² Volume displacement (Vd) 98.3cm³ Force factor (BxL) 9.9Tm Reference efficiency (No) 0.3% Magnet diameter 120mm Magnet weight 29.5 + 1.76oz.
Diaskant
Impedance (Z) 8 Ohm Free air resonance (fs) 1,600Hz Max. frequency range fx-20,000Hz Rec. crossover frequency (12dB) 2,500Hz Music power 80WMAX Power rating 40WRMS SPL (1W/1m) 95dB Voice coil diameter 25mm Magnet diameter 33mm
Flere billeder følger i morgen. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej dfms.
Jeg aner ikke hvordan den spiller, da jeg ikke har fået lavet delefilteret endnu. Men jeg håber den lyder så godt som den er reklameret til. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
|
Grunden til et 2½ vejs system, er at jeg ikke tror på at jeg kan lave et vellydende 3 vejs delefilter, men kan jeg ikke få det til at spille ordenligt 2½ vejs, så prøver jeg at gi mig i kast med et 3 vejs delefilter. |
|
|
Hvad med at dele aktivt istedet, jeg kunne forestille mig at det var hurtigere at få til at lyde godt. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du har af forstærker udstyr og hvor nemt det vil være lave på baggrund af det.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår desværre stadig ikke hvordandu vil realisere 2½ vejs, med 3 forskellige enheder.
Normalt vil man lade to ens enheder spille bas, hvor den ene kun skal afhjælpe problemet med baffelkorrektion, og den anden er alene om mellemtone.
Med to ens basser og 2 ens mellemtoner er du nødt til at benytte de to mellemtoner som en basenhed sammen med de to 8", dvs. du får 3 basenheder. Hvis disse kobles i parallet får du en ret "ond" belastning. De to mellemtone vil tillige ikke have så dyb en resonansfrekvens som 8 tommerne og vil derfor ikke hjælpe i forhold til baffelkorrektion, men blot give et højere bas-output. Niveaumæssigt kan der også komme problemer idet mellemtoner og basser sandsynligvis ikke har samme følsomhed.
Du må meget gerne forklare, hvordan du har tænkt dig at gennemføre 2½ vejs konstruktionen (specielt kobling af enheder - parallet eller serielt). Dette er ikke for at skræmme dig væk, men blot ment som en hjælp så du ikke begynder på noget der ikke kan færdiggøres.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor meget skulle du slippe for enhederne?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den første prøveopstilling klar, så i får lige nogle billeder og et par kommentare (kjeldsen og kim)

kjeldsen:
Delefilteret er lavet så diskant og mellemtonerne køre for sig (2 vejs) med mellemtonerne parallelt Basserne køre for sig (½ Vejs) også parallelt koblet. Grunden til parallelkoblingen er, at delefilterkomponenterne så ikke får så høje værdier.
Jeg kan godt forstå din skepsis, for den havde jeg også selv i starten, men efter at have set flere eksembler på godt spillende 2½ vejs, har jeg som første forsøg besluttet mig for den løsning. Virker det ikke efter hensigten, prøver jeg en 3 vejs "efter bogen" løsning, og prøver så om jeg kan "tweake" mig til en god lyd.
kim: Prisen for enheder, komponenter, terminaler og basrør var på 9500 kr. og så har jeg brugt omkring 3000 til byggematerialer. Gudskelov havde jeg alt værktøjet fra starten, ellers var prisen en helt anden.
Hvis der er nogen der som kjeldsen er lidt skeptiske omkring delefilteret, eller har gode råd, er jeg meget lydhør. Jeg kan jo ligeså godt lave det så godt som muligt fra starten
__________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Det er efter min mening ikke en 2½ vejs du har gang i, men en tre-vejs konstruktion uden filtrering af bassen for mellemtone. Jeg tror du får et for højt niveau mellem 50 (eller hvor mellemtonerne har -3dB punkt) og 250 Hz pga. af denne kobling.
<b>Forklaring:</b> Alle 4 enheder spiller op til 220 Hz, men mellemtonerne spiller ikke særlig dybt (har du nogle beregning på hvor de har -3 dB), derfor giver de ikke noget bidrag nedefter. Du kan naturligvis benytte et dæmpeled for det område der spiller for højt, men så vil det efter min mening være bedre med en egentlig filtrering (dette vil også beskytte enhederne).
Har du et link til et 2½ vejs projekt med både mellemton bas og diskant? Det kunne være interessant at se dette. Ellers er det tidligere forslag med aktivt delefilter nok den nemmeste løsning (den ville jeg selv vælge)
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok.... det ser jo unægteligt lækkert ud.... du kunne jo lige poste en lille minianmeldelse af dit "barn" når du engang har løst delfilterprblematikken (sammen med kjeldsen)
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |