Forfatter |
|
All4HIFI Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 02 September 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne test og konklusion siger en hel del omkring, hvad folk køber af Hi-FI.
Folk vil have smarte kabinetter, smart design, mange watt, gode specifikationer og nye modeller (altså hi-fi).....
Iøvrigt når man ser på folk surround anlæg, virker det som at der bare skal en masse elektronik indenbords, mindre bruges på højtallere...Lyden er iøvrigt også derefter, kedelig -udynamisk - kunstig osv..
Der er sket en utrolig teknologisk udvikling indenfor Hi-Fi, som bevirker at teknoligien er blevet mere avanceret, men faktisk mindre musikalsk, mindre spændende lydmæssigt...
Tror Hi-Fi verden vil se en hel anderledes ud hvis alm. Hi-Fi interesseret mest gik op i lyden, og ikke lod sig påvirke af diverse Hi-Fi blade, nye trends osv...
Blot min mening
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 02 September 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Wrong.. 100 W - Ohms lov U*U/R
25W = 14 vac @8 ohm
100W = 28 vac @ ohm
Det er spændingen det drejer sig om (strømmen følger med - helst!) Fordobbel spændingen og effekten 4 dobles
[/QUOTE]
Jeg snakker om akustisk lydtryk fra højttaleren så her kan Ohms lov ikke bruges. Derfor er Watt'ene temmelig ligegyldige..
Der skal 10dB lydtryksforøgelse til en subjektiv fordobling af lydtrykket (SPL i dB) og det kræver altså en ti-dobling af forstærkereffekten med samme højttalerfølsomhed.
Men det er jo ikke basis info i butikken hvis man vil sælge en 75Watter i stedet for en 55Watter....
, __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 02 September 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens J skrev:
Hej Kurt
Prøvede i med Daner som forforstærker og Advantage som effekt eller ku' det ikke lade sig gøre ? Det synes jeg ikke fremgår helt klart.
mvh Jens
|
|
|
Hej Jens! Sørme gjorde vi så! Faktisk var det det eneste vi gjorde hele aftenen. Daner pre og 3 forskellige powerstages. 3020 I Power og Advantage øøøhhh! Power og så mine egne poweramps.
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 02 September 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er muligvis nævnt. Sådan en 3020, den skulle vel aldrig stå på pertinaxprint?
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 September 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Hej
Det er muligvis nævnt. Sådan en 3020, den skulle vel aldrig stå på pertinaxprint?
|
|
|
Jo!
|
Til top |
|
|
tonka Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 02 September 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 03 September 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Det er muligvis nævnt. Sådan en 3020, den skulle vel aldrig stå på pertinaxprint? |
|
|
Ahaaa - og dermed en reduceret andel af lederbaner i berøring med plastmateriale... - Det er jo lige vand på din kæphest.
Der har dog også tidligere i tråden været redegjort for mange andre konstruktions-særkender, som kunne være medvirkende til at denne lille sag klarer sig så godt.
Man skulle tro, at en opskrift til en god forstærker - ikke bare en kopi - lå lige for. De kyndige kan forhåbentlig finde fuldgode, nutidige erstatninger for evt. udgåede komponenter.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 September 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Jeg har ikke indtryk af at Kubik anvender 3020 til daglig og har "trimmet" hans system ind efter dens fejl....?
|
|
|
H ej Groov e! D et har du r et i. D et sjov e er så også, at når du lytt er til 3020, så er d er eg entlig ikk e nog et d er skal gør es. Næst en enhv er ændring i d ens lyd, vil vær e et skridt baglæns. Op imod min e andr e amps, så er d en en lidt grov børst e, d er godt kunn e tål e at få finpuds et sag ern e lidt. M en d et m en er j eg ikk e, at man kan tw eak e sig til. D erimod m en er j eg, at d en amp er så god som d en kan bliv e. Hvis d er komm er m er e luft i topp en ell er m er e stilh ed i baggrund en, så ryg er samm enhæng en og homog enit et en, hvilk et er disciplin er hvor d en bar e kør er klatt en. Som d en er fra kass en, så kan d en sætt es samm en m ed d e m est afslør end e kabl er og en monitor HT h elt ud en at fald e ig enn em. Først hvis d et lykk es at find e nog et d er blot er m er e v elopløst, så opdag er man b egrænsning ern e. Hvis man så til sidst sidd er og prøv er, at r etfærdiggør e prisforsk ell en på sup er amp en og så d en lill e blikdås e, så har man et probl em vil j eg sig e. D et er gansk e vist, at min e egn e amps klart er m er e klar e i lyd en osv. M en valuta for all e tusind elapp ern e - N ej d et er d er ikk e.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Frederik Carøe skrev:
Hej
|
|
|
Jo! |
|
|
Hvad med strømstikket. Bakelit?
Strømledningen skulle vel aldrig gå direkte i trafoen?
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 06 September 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik skrev:
Eller via plasticløse sikringsholderflige, loddet direkte i pertinaxprintet?
Mvh. Jens/Modifix.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Frederik skrev:
Eller via plasticløse sikringsholderflige, loddet direkte i pertinaxprintet?
Mvh. Jens/Modifix. |
|
|
Dir ekt e på et par printspyd, hvorpå trafo ens till edning er er lodd et. H er sidd er d er også et par kompon ent er til formindsk els e af tænd/sluk knald.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 September 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har koblet en 3020er til.
Fornøjelig. Pertinax og bakelit...
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det må jo være Pertinax og bakelit der gør det 
Bare sjovt at det så ikke er samtlige apparater lavet i asien i 80erne der blev klassikere, de indeholdt jo også bakelit, ei kerner, pertinax, og billige komponenter ! Jeg ville have troet at NAD 3020 blev en succes fordi den (i modsætning til datidens konkurrenter) var et virkeligt godt elektronisk design, men sådan er der jo så meget 
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 September 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Ja, det må jo være Pertinax og bakelit der gør det 
Bare sjovt at det så ikke er samtlige apparater lavet i asien i 80erne der blev klassikere, de indeholdt jo også bakelit, ei kerner, pertinax, og billige komponenter ! Jeg ville have troet at NAD 3020 blev en succes fordi den (i modsætning til datidens konkurrenter) var et virkeligt godt elektronisk design, men sådan er der jo så meget 
Med venlig hilsen |
|
|
H ej Thomas! Kan d et nu hav e sin rigtigh ed? Skal man virk eligt til at lær e om el ektronik, bar e for at lav e en ord entlig forstærk er?  . D et kan du da ikk e m en e. NO kabl er ind en i og så monst er lytt er, så er d en da hj emm e.  W ell OK! J eg tror, at bl.a. d en god e kontrol af udgangsstift ern e er nøgl en. D er sidd er m ed andr e ord et solidt driv ertrin i bæst et og d et tror j eg giv er pot e, lad os få nog et m er e af d et.
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
En interessant vinkel dette med materialerne. JEg har kigget lidt i diagrammerne på 3020 og 312 (en nyere version).
Kredsløbsmæssigt er de meget ens, 312 er en let opdateret udgave (udgange i plasthuse, højere forsyningsspændinger, etc.). Måske indeholder den også glasfiberprint og andre "forbedringer" rent produktionsmæssigt (ringkerne trafo, plaststik og ligende).
Måske en nu duel kan se dagens lys? Bedstefar 3020 op imod det væsentligt yngre barnebarn 312 i en slem familiefejde!
Kan der skaffes en 312 til sagen og vil KurtK agere kampleder endnu engang??
Der venter måske flere interessante konklusioner og venter på os derude?
Er det største skridt i forstærkerudvikling de sidste 20år at disse kan fjernbetjenes fra sofaen?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt at læse om hvordan nogle forsøger at gøre forskellen imellem NAD til 1K og Advantage til 30K til et spørgsmål om setup optimering og kabelvalg...
Den fik jo bøllebank!!
Man fornemmer frygten over de store investeringer...kan nye kabler hjælpe? Er ham kubik ikke døv? NAD er jo ikke sexy og MÅ da lyde billigt.....
Seriøst: Hvis der kun er kabler og set-up til forskel, så sku' da fanden (Avan)tage FETteren 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
En interessant vinkel dette med materialerne. JEg har kigget lidt i diagrammerne på 3020 og 312 (en nyere version).
Kredsløbsmæssigt er de meget ens, 312 er en let opdateret udgave (udgange i plasthuse, højere forsyningsspændinger, etc.). Måske indeholder den også glasfiberprint og andre "forbedringer" rent produktionsmæssigt (ringkerne trafo, plaststik og ligende).
Måske en nu duel kan se dagens lys? Bedstefar 3020 op imod det væsentligt yngre barnebarn 312 i en slem familiefejde!
Kan der skaffes en 312 til sagen og vil KurtK agere kampleder endnu engang??
Der venter måske flere interessante konklusioner og venter på os derude?
Er det største skridt i forstærkerudvikling de sidste 20år at disse kan fjernbetjenes fra sofaen?
|
|
|
H ej Groov e! D et er all er ed e forsøgt. 312B E ell er hvad d et nu er d en h edd er, fik monst erklø af oldi en. D en gaml e er klart b edr e ( eff ektd el en altså) J eg kan ikk e h elt husk e hvordan d et faldt ud som int egr er et, m en d et var ikk e rigtigt r el evant i situation en, d erfor var d et blot eff ektd el ens lyd vi var ud e eft er. 312 B E lyd er m er e i r etning af mod ern e el ektronik, hvilk et vil sig e lys er en ud en nødv endigvis at vær e m er e d etalj er et af d en grund. Udstrækning en af oldi en var klart b edr e, lig esom samm enhæng og p ersp ektiv er b etyd eligt m er e r eelt på d en gaml e. Faktisk vil j eg gå så vidt at påstå, at d en gaml e kunn e spill e høj er e. D en var m er e kraftfuld og dynamisk i sit udtryk, hvor B e var lys er e og m er e spink el. Nu skal d et straks sig es h erfra, at B E stadig er en fin forstærk er, m en d en h elt oprind elig e 3020 Damp amp, er altså bar e ikk e sådan at komm e ud en om. Mod el Inj ection, som j eg har et eks emplar af, har stadig viss e af kvalit et ern e fra d en først e, m en at still e op mod d en ægt e var e, tør j eg ikk e engang. D en er enmlig endnu m er e stram og v elkontroll er et end d et "hyst erisk e sp ektak el" min I mod el l ev er er. Så hvis nog en har sådan et v elfung er end e monst er, så er j eg aftag er og j eg hør er d en g ern e op mod min "B ett efis". J eg må h er lig e tilstå: J eg elsk er d en amp  . D et er en Folk evogn m ed en Porsch emotor i, d en ov errask er g evaldigt når d er bliv er grønt lys.              
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du 320BEE? Den er ny, 312 er også en gammel hund....
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv Bøv. Min er så gammel at der ikke er noget I efter 3020
Det kan godt blive dyrt for dig Kurt, buddene starter ved..
Men på den anden side. Hvad skal JEG så spille på, hvis jeg sælger den.
__________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror han mener 320bee...
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|