Forfatter |
|
mIKE_dk Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 03 September 2003 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der!
Jeg er for nyeligt blevet den lykkelige ejer af 4 stks Prosonic Power 300 (300watt med 2 12" hver). men jeg har det problem at den forstærker jeg spiller mine gamle højtalere op med er en beocenter 2600 og den kan hverken buh eller bæh med mine nye højtalere.
Så er mit spørgesmål så, hvad er det for en forstærker jeg skal løbe ud og købe (regner med at købe brugt)?
Og skal jeg have fat i en forforstærker og en effektforstærker (er ikke helt klar over hvad nogen af de ting er!)?
Håber i kan hjælpe for i øjeblikket er mit værelse fyldt op med store sorte kasser der bare er store...
Så det ville være lidt rart hvis de ud over at være store også kunne spille!
|
Til top |
|
|
mIKE_dk Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2003 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
BTW.
Så er mit budget temmelig SU, så jeg sigter efter en pris der ikke er alt for pebret.
Forresten så har jeg givet 1800kr for de 4 højtalere, er det en fair pris?
|
Til top |
|
|
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
Sendt: 03 September 2003 kl. 02:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være til Surround eller Stereo??

|
Til top |
|
|
MHP74 Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 108
|
Sendt: 03 September 2003 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om du har planer om at starte et kæmpe techno-diskotek... men 4 stk.? Så mangler du da en center eller skal du bruge dem til flere rum?
Hvad er dit budget til en forstærker?
Mvh
Martin __________________ Mvh
Martin
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 03 September 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig efter ældre (+10 år) Luxman, NAD, Denon, Accuphase mv. på 2x120 watt og derover. Deres vægt må godt være på 12-20 kg.
Sådanne forstærkere kan som regel fås for 1000 - 2000 kr.
|
Til top |
|
|
mIKE_dk Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2003 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte på en stereo forstærker, ellers tror jeg det er for dyrt...
Jeg håber jeg kan slippe for at betale over 2000kr!
De er ikke til et diskotek, derimod til mit under 10 m2 store værelse (regner så med at slæbe dem videre med når jeg flytter helt i lejlighed).
-->Kjeldsen
Kan en forstærker på 2x120watt virkelig trække dem??? skal watt tallet slet ikke matche højtalerenes watt tal?
PS. jeg prøvede at sætte én af dem til en af mine kammeraters 5x95 watt jvc forstærker. og den kunne slet ikke trække den...
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
Sendt: 04 September 2003 kl. 05:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
PRØV AT SE OM DU IKKE KAN FINDE 2 DENON POA 4400 ELLER POA 6600
DE KOSTER NOK LIDT OVER 2000 MEN DU KUNNE JO VÆRE HELDIG __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 04 September 2003 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal faktisk ikke se på watt-tallene særlig meget da det ofte snyder utroligt meget. Jeg tvivler også på at ht'ere til 1.700 for 4 kan have så høje watt tal (300). Mine er på 150 W og de kostede 4k stk.
Jeg forstår ikke hvorfor du vil have stereo nu hvor du har købt 4stk, men hvis det skulle være, ja så ville jeg også anbefale dba.dk. Find nogle brugte stereo forstærkere til omkring 2k. Det gør faktisk ikke noget at de er gamle bare de kan spille.
Finn29: Er du lige stået op eller er du ikke gået i seng endnu (04 September 2003 kl. 05:41)?
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

|
Sendt: 04 September 2003 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29: Er du lige stået op eller er du ikke gået i seng endnu (04 September 2003 kl. 05:41)?
Nøøh!! har været her siden kl.0030 men nu køre jeg sgu også snart hjem __________________ Hilsen Finn / Finn29
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

|
Sendt: 04 September 2003 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er her? Arbejde?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 September 2003 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mIKE_dk
Du kan sagtens bruge 120 - 150 watt, især når du kun har 10 kvm.
Højttalernes watt kan du overhovedet ikke bruge til noget som helst.
Det du skal kigge på er følsomhed. Det kan opgives på flere måder. Den ene er ved et antal dB pr. watt i en meters afstand. Hvis dine ht'er har over 92db/watt/meter så skal der ikke mange watt til at spille højt. En anden opgivelse kan være drifts effekt. Drift effekt måles i watt og skal være så lav som muligt (under 1 watt) for at kunne spille højt med få watt.
|
Til top |
|
|
mIKE_dk Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2003 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg vil gerne lige starte med at sige tarrk for hjælpen!!
Men jeg har dog endnu et spørgsmål.
Bilkan(!) har i øjeblikket tilbud på en eltax surround receiver til 1300. Den har 5x 60 watt rms.
Og nu mit sprøgsmål. Er den stærk nok til at trække mine højtalere, (har fået at vide at rms er meget kraftigere end normale watt, hvor meget er kraftigere er de egenligt?) og er den nået værd nu den kommer fra bilka og er af mærket eltax?
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 07 September 2003 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
RMS er ikke kraftigere watt, men ifølge de fleste "kloge" hoveder den bedste måle at opgive watt´ene på! Hvor reelle de watt så er i den Eltax er, skal jeg ikke kunne udtale mig om - det eneste jeg kan sige om den er at jeg ville ikke købe den!
Så heller kaste de penge i nakken på en bedre brugt forstærker fra den blå avis eller lign.! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
mIKE_dk Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2003 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. jeg fandt lige denne her på dba.dk, Marantz SR5000, til 1900kr. Er den en bedre ide??
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 07 September 2003 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, og det er en rigtig god pris - Marantz kvitterer med en god lyd selv i deres surround-ting! Havde selv SR-8000 sidste år og den spillede fremragende til prisen!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
mIKE_dk Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2003 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.
Jeg er dog stadig lidt i tvivl...
For marantz forstærkeren er vist 5x70watt og som sagt kunne min kammerats yamaha (det var en fejl da jeg tiligere skrev jvc - læs glemsomhed) forstærker på 5x95watt på ingen måde kunne spille mine højtalere op.
Og da jeg anser yamaha for et godt mærke (ret mig vis jeg skyder forbi) er dette en slem torn i øjet!
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2003 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg ikke at problemet er at spille dem op, problemet tror jeg bare er at de simpelthen ikke kan spille bedre end det. Det er jo trodsalt 4 ht'ere til 1.800.
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2003 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
yessss __________________ Hilsen Finn / Finn29
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 08 September 2003 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mIKE_dk skrev:
Hej igen. Jeg vil gerne lige starte med at sige tarrk for hjælpen!!
Men jeg har dog endnu et spørgsmål. Bilkan(!) har i øjeblikket tilbud på en eltax surround receiver til 1300. Den har 5x 60 watt rms. Og nu mit sprøgsmål. Er den stærk nok til at trække mine højtalere, (har fået at vide at rms er meget kraftigere end normale watt, hvor meget er kraftigere er de egenligt?) og er den nået værd nu den kommer fra bilka og er af mærket eltax? |
|
|
Hej Mike!
RMS er en forkortelse for "Root Mean Square" Hvilket betyder gennemsnitsværdi.
RMS kompenserer for, at en vekselstrøm/spænding ikke er tilstede hele tiden, ligesom en DC strøm/spænding ville være. Man bruger derfor en formel til at omregne vekselstrømmen, således at den bliver sammenlignelig med DC.
Formlen hedder Vekselspænding / kvadratroden af 2 = RMS værdien.
Man bør altid omregne til RMS, idet alle gør sådan. Selv netspændingen i stikkontakten er RMS. Faktisk er der 320V mellem 0 og toppen af sinuskurven i lysnettet, men korrigeret for at den ike er der hele tiden, bliver det til 230V i stedet.
Capito?
|
Til top |
|
|
Thunderhawk Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 08 September 2003 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold dig fra den eltax , jeg kender en der har købt sådan en og den kan ikke trække hans 2 jamo højtalere med 12" i så der er ingen chance for at den kan trække din , jeg har set en her inde der har en Herman/Kardon sterio forstærker til salg den kan sikkert trække dem da h/k er meget kræftige jeg mener at den kostede omkring 2500
|
Til top |
|
|