Forfatter |
|
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at prøve en high-end forstærker. I min verden producerer følgende blandt andet high-end: Mark Levinson, Krell, Classé, GamuT, og topmodeller fra Densen (monoblokke), Meridian, Linn og selvfølgelig mange flere. Men kan man gå ud fra, at bare fordi nyprisen har været 30-50 eller 70k, så er der tale om high-end?? Og HUSK, smag/lyd er forskellig, så det er IKKE så interessant at diskutere - men prøv gerne at være lidt objektive!! Jeg mener ikke man får bedre lyd ved at skifte sin 10k forstærker til en der koster 13k, de ekstra 3k kan sagtens gå til højere avance, dyrere produktionsomkostninger eller et større pr budget – og i øvrigt er et spring på 3k ikke nok til at det virkelig batter! Men jeg tror/håber da på, at jeg får meget mere fra 10k til 20k til 40k…? Det jeg spørger om er, om jeg er garanteret en top-klasse lyd ved at købe fx en brugt ML, Krell eller GamuT? Måske er det ikke lige din/min smag, men kan man ikke gå ud fra, at de repræsenterer den bedste elektronik der findes på markedet – hvis man altså kan lide deres lyd? Hvordan mener I prisklasserne ligger for forstærkere – hvis man overhovedet kan tale om det?
__________________ Roder med digital afspilning
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-end:
Hold IGen Henning - ENDnu et marketingsscam...
NEJ - du er ikke garanteret "topklasselyd" ved et sådanne valg - spørg bare Jensen..
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-end er et underligt udtryk i gamle dage handlede det om 50kg tunge effekter og 15 kg tunge cdafspillere. I dag får man godt lyd med andre og mere moderne teknologier og hvis jeg var dig ville jeg prøve en linn 2250 den er meget velopløst og vældi musikalsk og vejer kun 5-6kg.
|
Til top |
|
|
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
High End er så meget mere, det handler også om glæden ved at eje et sådant produkt, gensalgsværdi samt ikke mindst anseelse ! Skal man ud at matche en high end forstærker til sine højttalere kan det jo tage flere år før man finder den rette og da er man allerede træt af højttalerne og overvejer udskiftning dér, tænk på dette. Hvorfor skifter vi hele tiden ???? Hvorfor køber vi ikke 100 SACD plader istedet for ny forstærker, eller årgangsvin ? Nå, men high end forstærkere kan man jo finde "billig" i den blå avis og en GamuT er én af "verdens bedste" for tiden. Dynamic Precision, Electrocompaniet, BAT, Classé, Mark Levinson, Krell, plus at klasse D forstærkere skyder op som paddehatte nu. Jeg ved ikke helt, men jeg tror måske jeg ville have valgt ud en klasse A eller en rør forstærker, har man ikke prøvet rør skylder man sig selv den ære, det er helt anderlydes at både lytte til, og eje en sådan.
Niels.
|
Til top |
|
|
ebbe Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den dag der findes et High End produkt som klart klasker en god integreret som f.eks Lavardin IT eller Adyton opera. så køber jeg gerne. Store kraftige forstærker lyder grovkornede, kedelige og ikke særligt musikalske.
|
Til top |
|
|
solu Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var den slags svar jeg forventede, at pris og kvalitet ikke hænger sammen. Alligevel må der være nogle tommelfingerregler der siger at en 50k forstærker spiller bedre end en til 10k! Hvorfor?
Et eksempel: Store velrenommerede firmaer som fx Mark Levinson, har mulighed for at putte lige den elektronik ned i kasserne som de ønsker, og de kan sikkert tilmed ansætte de ingeniører de har lyst til! (prestige etc.). Pointen er, hvis en flok ingeniører får lov til at lave deres drømmeforstærker (og det må kunne lade sig gøre til de priser!) - hvordan kan de så lave noget der ikke lyder godt? En forstærker udvikles jo ikke på en uge eller en måned, derfor må der være adskillige personer der har lagt ører til, vurderet, analyseret og kritiseret. Jeg er med på at man betaler meget for at der står ML på den, men stadig væk - kunne de lave en der var endnu bedre, så gjorde de vel bare det?? De har jo alle en vision/filosofi om at lave det bedste! Defor kan man jo foranlediges til at tro, at folk der modsiger dette eksempel, bare har en helt anden smag og ikke er objektive??? Skyd løs... __________________ Roder med digital afspilning
|
Til top |
|
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
"kunne de lave en der var endnu bedre, så gjorde de vel bare det??" citat solu
det gør de jo også!, hvis du tænker på ML eller f.eks. Krell til 50-60000kr, så er det jo deres entry-modeller, jeg har selv haft et sådanne ML trin 331, absolut en god forstærker, men der var da en stor forskel til 33H, som jeg også har hørt under velkendte forhold.
Men som Niels skriver, prøv at lægge øre til noget rør, inden du beslutter dig!, hvis ellers dine ht. er egnet til rør, kan detvære du får dig en overraskelse. __________________ Hilsen Pihl
|
Til top |
|
|
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ebbe skrev:
Den dag der findes et High End produkt som klart klasker en god integreret som f.eks Lavardin IT eller Adyton opera. så køber jeg gerne. Store kraftige forstærker lyder grovkornede, kedelige og ikke særligt musikalske.
|
|
|
STORE KRAFTIGE FORSTÆRKERE LYDER GROVKORNEDE OSV.
Det er sgu da noget af en påstand !! Hvor meget har du haft af den slags !! I så tilfælde hvad !!
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er en frisk fyr Solu! Jeg ville have troet der kom erklæringer om hellig krig og indkaldelse af FN. hehe
Jeg har prøvet lidt af vejen. Fra diverse Luxman-Audiolab-Restek-Accuphase til en lille ML331. Med det jeg har prøvet under hjemlige forhold er der meget stor klasseforskel, så det var et stort step opad. Der opstår dog med såkaldt hi end andre problemer som når armene er faldet ned man må arbejde med. Min kurs blev nogle grader forkert og stod med lidt for teknologisk musikgengivelse, flot flot men ikke engageret og ingen musikenergi.
Takket være forum er jeg det sidste år blevet meget klogere og har fået god hjælp undervejs til korrektioner. Så selv om mit anlæg i dag er temmelig noget under the BIG BOYS TOYS, er musik- gengivelsen mere end fornem.
Så det er vejen frem, men det er ikke sikkert det ender lykkeligt. Jeg tror stadig at BIG BOYS TOYS er med til at sætte målepinden op.
I dag ville jeg kigge efter mærker med de bedste konstruktører fremfor firmaer med den bedste branding og markedsføring. Og pris er ikke garanti for kvalitet.
It's a jungle out there, men gutterne her i forum er friske med at hjælpe. Det må forresten være et års tid jeg har været med, gad vide om admin. sender antioxidanter på flaske i samme anledning .
|
Til top |
|
|
solu Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pihl og SES
Modig? Tjae, jeg lagde ud med et par retningslinjer, så denne tråd ikke skulle ende som andre med "mit mærke" er bedre end dit osv. og indtil videre fint fint!! 
ML331 - det er jo faktisk den lille sag jeg drømmer om! Flot ser den jo ud, endog lidt prangende! Men hvad "fejler" den? Mangler den noget i forhold til andre i har prøvet/lyttet til? Eller er den bare for dyr i forhold til andre mærker?
Nu nævner du rør Pihl - den slags har jeg faktisk med vilje ikke lagt ører til, da Verden er kompliceret nok med transistorer - men måske bør jeg? Jeg har bevæget mig godt opad på det seneste, men jeg vil da gerne have mere hul igennem. mere dybde og perspektiv, mere luft, klarere adskillelse af instrumenterne osv. Måske laver jeg samme nummer som dig SES, forsøger at finde den reneste lyd for derefter at finde ud af, at det egentligt ikke er den lyd jeg kan lide!!! Men sjovt er det jo... __________________ Roder med digital afspilning
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Hej Pihl og SES
ML331 - det er jo faktisk den lille sag jeg drømmer om! Flot ser den jo ud, endog lidt prangende! Men hvad "fejler" den? Mangler den noget i forhold til andre i har prøvet/lyttet til? Eller er den bare for dyr i forhold til andre mærker?
|
|
|
hvad lyd er du til
Glem alt om krell og ML , det er alt for kedeligt at lytte musik på .
men men må sige noget af det bedste jeg har hørt er AR M300 kanon bund går mega dybt og har en fast bund , en ren og ikke farvet mellemtone , toppen kunne måske være bedre , de krell jeg har til at står nu og ML er til at grine af i forhold til M300.
Men kik på BAT JR Plinius ja kan blive ved , kender ikke til hvad lyd du er til .
|
Til top |
|
|
solu Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jensen
Hvilken lyd er jeg til? Hvad kan jeg vælge imellem?! Er alle ikke til fast dyb bund, god ikke-farvet mellemtone og luftig detaljeret top? __________________ Roder med digital afspilning
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pihl skrev:
Men som Niels skriver, prøv at lægge øre til noget rør, inden du beslutter dig!, hvis ellers dine ht. er egnet til rør, kan detvære du får dig en overraskelse.
|
|
|
Ja rør ville jeg også gå efter , her bliver det næste at prøve 300B monoblokke , det pis med rør ikke kan spille bund og faver lyden alt for meget passer langt fra .
en at de bedste preamp der findes er AR LS2B den ligger ikke noget til og trækker ikke noget fra og det er rør .
prøv det rigtig rør og du vil nyde din musik uden at tænke på hvad du spiller på og hvad du har og hvor meget det koster .
Kan være du rammer en kanon lyd til under 15k kan jeg lett finde der spiller langt bedre end de dyre kendte mærker .
|
Til top |
|
|
raidho Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu voldsomt lyst til at give ebbe ret. Der sker ligesom noget noget når forstærkere bliver store. Der er ligesom en en grænse ved de der 50 -60 W. Det hele bliver mere komplekst. Kræver flere transistorer eller parallele rør. Tro mig jeg har hørt meget, men har aldrig fundet magien grej der bliver for voldsomt. (dyrt eller Kraftigt). Jeg tror de kraftige Amerikanske trin mere er til at imponere naoben med end til at spille musik på. Det er ikke fordi jeg ikke kan høre hvad det er de prøver på. men de når sjældent (aldrig) i mål. Sammenhæng, musikalitet og dynamik samt musikkens rytmiske sjæl når aldrig frem.
|
Til top |
|
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen solu
jeg har selv haft det ide at rør er for besværligt (lidt kompliceret og ikke sådan at gennemskue), det passer ikke!, hvis det ordentligt fremstillet.
Idag kan jeg godt ærgere mig lidt at jeg ikke for længe siden købte noget rør, dengang havde jeg kig på Audio Research D70.2 og et sæt Quicksilver monoblokke, men turde ikke rigtig kaste mig ud i det
Misforstå mig ikke, jeg syntes der er meget spændende transistorkraft derude, og en ML331 er absolut highend i mine øjne/ ører, men den mangler lidt "magi", DET ER SELVFØLGELIGT NOGET FIS AT SKRIVE, MEN I MANGEL AF BEDRE, SÅ!? , hvis man vælger ML, så tror jeg at man skal ha´ fat noget udstyr der går lidt i retning af det euforiske/ sjove, for at det svinger, SES har jo åbentbart fået sin 331 til af svinge gevaldigt __________________ Hilsen Pihl
|
Til top |
|
|
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til ebbe og raidho
vrøvl og ammestuesnak .
I princippet kan man aldrig få for meget effekt, hvis forstærkeren blot er konstrueret korrekt.
Mvh
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Hej jensen
Hvilken lyd er jeg til? Hvad kan jeg vælge imellem?! Er alle ikke til fast dyb bund, god ikke-farvet mellemtone og luftig detaljeret top?
|
|
|
I så fald ville jeg straks købe den ML331 __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raidho har afgjort fat i noget og Pihl ligeså. Men brugen af systemet og hvorfor det er anskaffet er meeeget forskelligt. Var vi her ikke nået længere i musikken end til den kvieøjede, var max. budgettet til et anlæg ikke mere end 5000kr.
Sad i går aftes og rensede gamle Mozart symfonier på vinylplader som så blev afspillet ad libitum , sad samtidig og tænkte lidt på denne tråd. Den måde vi bruger hifi på er måske ikke den almindeligste, vi spiller seriøst næsten altid, vi dykker ned i musikken og som i går 4 store mestres forskellige tanker om Wolfgangs musik. Vi keder os ikke i de 4 til 8 timer vi bruger om dagen, det være åndsvagt – og det lyder da også hamrende suverænt.
Vi snakker altså ikke højere når der skrues op, vi holder kæft. Vi hører ikke ML vi hører Amadeus og Markevitc .
Da vi gik fra Dehakayahaonk til ML øgede vi samtidig lyttetimer betragteligt nemt 33% ganske enkelt fordi gengivelsen blev så meget mere attraktiv. 1-2 timers daglig tv blev reduceret til 7x15 ugentlige minutter. Underholdende teknologi vil vi blive trætte af meget hurtigt.
Havde vi valgt noget andet kunne vi have været heldige så tv’et var solgt, men vi kunne nemmere være blevet skuffet.
Det er egenlig ikke et forsvar for ML for det er konstrueret med et klart mål for øje, lid det eller lad være. Der findes nogle få ting derude som ville få blodet til at rulle hurtigere jeg ved hvor noget af det er, og får måske også råd/lyst til noget af det. Så ML kan da godt blive udskiftet, men ikke for at prøve de andre sjove brands. Af en eller anden grund kunne der ligeså godt have stået ARC/CJ og af en eller anden grund aldrig Krell/TAB.
Så i en anden tråd at Glenn Croft lodder på livet løs til Micjac – se det lyder saftigt, bliver i godt humør over sådan en story. Det er sgu da heftigt at vide af en af de store mestre sidder og svinger med det grej man kan hente om 14 dage.
Så er der lyfilosofi: Og der er vist ikke mange der er uenige med Solu. Man regner med at det er det BIG TOYS gør. De gør det meget af vejen og ingen gør det 100%, og heller ingen andre.
Så er der musikvalg og formålet med et anlæg, der er ingen af os ens, det er som vore fingeraftryk individuelt.
Men en fed forstærker – gør en forskel. 
|
Til top |
|
|
crunchy Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg Tjekke Bryston ud. Den er stjerne hurtig har god styr på bassen og lydbilledet. Hvis jeg bare havde råd __________________ /Crunchy
- Vejret er ikke problemet; Det er påklædningen.
|
Til top |
|
|
ebbe Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 02 Oktober 2003 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har absolut ikke noget med ammestue snak at gøre. Jeg har ved flere lejligheder oplevet hvordan en lille forstærker i direkte sammenligning kan gøre grin med store velrenomerede forstærkere. Hvorfor tror i at der er mange der sværger til singlendede trioder og hvorfor har Aleph 3 på 30 W, 47 Labs på 15 W eller NWA'en på 20 W fået en nærmest en kultagtig staus. Læg til Adyton eller Lavardin så er der produkter, som med et par gode effektive højttalere kan fastholde musikken på en måde som store kraftige anlæg bare ikke magter. Bevarres de kan imponere, men glansen og musikken bliver borte. Hvem har ikke været skuffet efter en B&W+Omega demo. Eller en tilsvarende ML + Revel demo. Fakta er at jo større og jo mere komplekst jo mindre musik. Tænk bare på at når en forstærker deles i for og effekttrin, så skal der laves interfaces immem de to. Der må ikke være DC på udgangen af forforstærkeren og tilsvarende må et DC offset på indgangen til effektrinet ikke kunne skade det. Det kræver komponenter, servoer eller lign. flere komponeter og længere signalvej. Det koster og prisen helt entydigt mindre musik.
|
Til top |
|
|