Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 04:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ny receiver eller brugt forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tozz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg er i gang med at opbygge et surround anlæg, og har brug for nogle gode råd. Min nuværende Thule forstærker havde jeg tænkt mig fortsat at bruge til stereo, samt som effektforstærker for frontkanalerne i surround. Derfor skal jeg jo have en surround-receiver med pre-out på front-kanalerne. Men som alternativ til dette har jeg overvejet en surround-forforstærker. For at holde mig indenfor mit budget, er denne dog nødt til at være brugt.

Jeg vil helst ikke bruge mere end 5.000 på denne del af opgraderingen til surround. Men så er spørgsmålet jo hvordan man får mest for pengene? Jeg tænker bl.a. på om udviklingen inden for surround-dekodning gør, at man her får bedre kvalitet i en ny receiver til 5.000, end i en brugt forforstærker der fx har kostet 10.000 for et par år siden?

Jeg har ikke brug for mere end 5.1, men vil gerne have både AC3/DD og Prologic II, og også gerne DTS dekodning. Hvad vil I anbefale?

Til top Vis tozz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tozz

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har set at Expert i Varde har nogle helt nye H/K surrround for-forstærkere til 7000 kroner. Det var måske værd at tjekke ud. Du kan se det inde i tilbudskataloget her på siden.

Jeg bruger selv den løsning i nævner med pre-out, og det fungerer rigtig godt til mig, da jeg går klart mest op i stereo-delen. Går man (rigtig) meget op i surround og mindre i stereo, vil det måske være en bedre løsning med en surround for-forstærker.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

markus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

hej Tozz

Hvis jeg forstår det rigtigt så vil du have en surround med pre-out og bruge din nuværende forstærker til front højtalerne.

skal du så have mono blokke til de sidste højtaler????

ell. vil du bruge surround forstærkeren til dette????

Jeg vil ikke råde dig til at bruge surround forstærkeren til dette da du så vil få forskællig lyd ( kold - Varm lyd ) jeg vil forslå du køber et par mono blokke til dette fra  Thule   hvis man kan dette, prisen kender jeg ikke. og sætte dem til surround forstærkeren men så løber prisen nok der OP AF  men du kan spare på surround forstærkeren da du ikke har brug for så gode effekttrin i den.

Ellers vil jeg bruge surround forstærkeren til det hele men så midster du jo nok lidt Stereo lyd vil nogen mene.

Håber dette kan hjælpe dig lidt.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge din alm. stereoforstærker til formålet og bruge en receiver med pre-out til formålet. Så stor er forskellen heller ikke og det er nu engang temmelig svært at køre en sammenligning mellem fornt og center-højttaler. Baghøjttalerne varetager nogle helt andre områder som umuliggør en sammenligning for at vise omd et skulle spille koldt eller varmt!

Jeg bruger selv en receiver til samme formål og har den til at klare center og baghøjttalere mens min Accuphase-forstærker klarer frontkanalerne, og den løsning er absolut holdbar. Jeg har ikke oplevet nogle begrænsninger og alene det at køre med en anden center end mine fronter gør at jeg ikke kan finde mangler! Det kan sagtens blive bedre men det kan også sagtens blive ringere!

Jeg brugte tidligere et Harman/Kardon Signature 2.0 og 2.1 forstærkersæt og jeg føler bestemt ikke at jeg er mærkbart ringere stillet nu!

Det kan sagtens gøres både godt og billigt!

markus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre men fortæller kun hvad jeg har prøvet mere kan man jo ikke.

og jo jeg kan høre forskæld på varm og kold lyd nu har jeg en marantz (varm) før hade jeg en Nad ( kold)  der er stor forskæld på lyden det samme med højtaler nu har jeg DALI (varm lyd ovs. men det kan jo være det bare er mig

Så må jeg lige spøre dig hvordan har du fået stillet dine højtaler så de giver samme effekt ud når du ser film for eks. 85db dette har meget at sige jeg lånte en db måler selv og var MEGET  overrasket over hvor stor forskæld der er i mellem højtalerne hvordan gør du dette når du har flere "forstærkere"

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Vil give marcus ret, hvis der er for stor forskel på forstærkerne til front/center er det meget hørbart, en god test af dette er at afspille en musikDVD 5,1 i stereo og derefter i souround, er der ikke sammenhæng i lyden vil sangstemmer typisk lyde meget tyndt, til tider endog skingert. et godt eksembel er "kim larsen/torsdag aften" kraften og fylden i hans stemme forsvinder og til tider lyder han som en skoledreng med halsbetændelse "OFF"  (overdrivelse fremmer forståelsen)   

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

tozz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hm, tror jeg vælger løsningen med en receiver med pre-out. Jeg kan ellers godt lide ideen om at have separat for- og effektforstærker. Men det ser ud til at være svært at finde en brugt surround-forforstærker, med både DD, DTS, og PLII...

Jeg er ikke så betænkelig ved forskellen i lyd mellem forstærkerne i recieveren og i mit Thule anlæg. Det bliver alligevel en lydmæssig anden centerhøjttaler end mine B&W CDM1 SE fronthøjttalere, da jeg ikke lige har 5.500 kr. til den nye CDMC NT center . Det er jo nærmest hele mit surround budget!

Det med db-niveauet mellem de enkelte højttalere. Er det ikke bare at indstille niveauet efter test-tonen, til man synes det lyder lige højt, så kan man vel heller ikke høre forskel under en film...

Til top Vis tozz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tozz

markus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Det med test tonen jo man kan bare lytte sig frem det gjore jeg også i starten da jeg gik igang med surround og det virker fint  men hvis du vi have det til at stå ens er der kun en vej db måler der bruger du også test tonen

der er jo forskæld på højtaler kabler forstærker ovs. som man ikke lige kan høre

Held og lykke med dit nye projekt

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Der er en sort HTM til 2400,- i køb/salg det ville være et kanon match til dine fronter. Og hvis du har mulighed for at låne en lydmåler så gør dig selv den tjeneste, du bliver meget overrasket.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes