Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Værste koncertoplevelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hvad er jeres værste koncert oplevelse?

Her i går havde jeg lige den værste koncert oplevelse nogensinde. Var til koncert med MEW, efter 5 numre blev det for meget, lydmanden var rablende vanvittig, mange udvandrede pga alt for mange dB. Vi valgte også at gå, havde det meget mærkeligt bagefter, har ellers været til mange koncerter med mange dB, sågar stået ved landingsbaner med lettende jetfly lige ved siden af, men det her stikker alt! Men da imponerende at det kunne spille så højt. (det gik så bare ud over at man ikke kunne høre noget vocal overhovedet, kun trommer guitar og bas).
Til top Vis calimero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calimero

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Det er generelt ved at tage overhånd med hvor højt der skal spilles... Det er snart nødvendigt at have ørepropper, for at kunne holde ud, at være til en koncert...

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Jeg var til mew i århus for et stykke tid siden. Genialt simpelthen. Vil nærmest kalde det smukt og en guddommelig oplevelse. Tak for det Mew og lydfolk.

De få gange jeg har oplevet dem på tv har de slet ikke spillet ordentlig lyden dårlig fra dr´s side vil jeg tro. SYnger også falsk og kommer simpelthen langsom igang. Skal lige sige at dr nu plejer at være ret gode til at lave lyd på deres tv udsendelser. Men de har vist problemer med mew det er også komplekst, Synes nu lyden i århus var fremragende og et utrolig godt job af lydfolkene og mew.

Det frygtede jeg lidt til koncerten. Hvor gode er de live. Kan kun sige de er gode. Ingen problemer med nogen ting. Sang mæssigt tip top også. Ved ikke hvorfor det går galt på tv. Men det gør det med mange. Nervøsitet tjae.

Der var egentlig ikke mange klager over det her.  

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

Jeg var til mew i århus for et stykke tid siden. Genialt simpelthen. Vil nærmest kalde det smukt og en guddommelig oplevelse. Tak for det Mew og lydfolk.

De få gange jeg har oplevet dem på tv har de slet ikke spillet ordentlig lyden dårlig fra dr´s side vil jeg tro. SYnger også falsk og kommer simpelthen langsom igang. Skal lige sige at dr nu plejer at være ret gode til at lave lyd på deres tv udsendelser. Men de har vist problemer med mew det er også komplekst, Synes nu lyden i århus var fremragende og et utrolig godt job af lydfolkene og mew.

Det frygtede jeg lidt til koncerten. Hvor gode er de live. Kan kun sige de er gode. Ingen problemer med nogen ting. Sang mæssigt tip top også. Ved ikke hvorfor det går galt på tv. Men det gør det med mange. Nervøsitet tjae.

Det har intet med DR's lyd at gøre... Og heller ikke nervøsitet... Det er bare svært for en sanger at høre sig selv rigtigt godt live, og det har publikum  også... Når det så bliver færdig mixet, med sangen trukket frem, så går det ofte galt...

Malbjerg

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Har kun en gang forladt en koncert. Det var af samme grund som tidligere nævnt - lydtryk.

Det var en koncert med Tamplin på Vestergade 58 der var så høj at man blev idiot af at være der. Det hjalp ikke på oplevelsen at spillestedet havde stenmure og ingen formildende akkustiske omstændigheder.

Well, det var min værste koncert

Nu vil jeg tilbage til det det hele drejer sig om (musikken) og se "Danish music awards"

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

Malbjerg skrev:

Det har intet med DR's lyd at gøre... Og heller ikke nervøsitet... Det er bare svært for en sanger at høre sig selv rigtigt godt live, og det har publikum  også... Når det så bliver færdig mixet, med sangen trukket frem, så går det ofte galt...

Selvfølgelig har det ikke noget med dr´s lyd at gøre hvis en sanger ryger en toneart under eller bare ikke performer som man ved de kan. Jeg har hørt tonsvis af live koncerter og til disse hører jeg sjældent fejl i den forstand som jeg gør når jeg hører en live optræden som bliver vist på tv.

Som sagt hørte jeg lige nøjagtig Mew live i århus hvor han sang som en engel. Dette var ikke tilfældet på de to tv optrædener de var med i. Skal sige det blev bedre efter et par numre. Men stadigvæk gav mixet ikke deres lyd retfærdighed som helhed i tv. Det behøver jo nødvendigvis heller ikke være dr der har lavet lyden. lad os nu sige det er. Så er det nok heller ikke nemt at skulle lave 2 numre på 10 bands og få det til at lyde så alle er tilfredse. 

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Det er da mere reglen end undtagelsen at lydfolkene ikke kan justere lyden så det er værd at høre på! Men med al den tinitus de må rende rundt med, så kan de jo nok ikke høre det...

Men synes nu ikke kun det er dB'ene de har misforstået, men generelt så vil de på forunderligvis altid fremhæve det elendige PA udstyrs skriger diskanter, så det er helt og aldeles ulideligt at befinde sig i nærheden af sådanne koncerter!

Men det er nu ikke kun elendige lydfolk der ikke kan høre, på div. spillesteder og bare hvor man støder på live musik, der kan man tydeligt høre hvilke bands der enten er dårlige eller bare nybegyndere, for jo dårligere de er, jo højere skruer de op, for at tvinge publikum til at høre efter...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Live lyd er bare ikke så analytisk... Og man kan ved at arbejde med mixningen godt opnå, at det ikke lyder falskt... Det er lidt ændring af frekvensgang og så tror jeg at det går mere galt, når der kommer compressor på...

Prøv at høre Live8 koncerten på DVD, der har man fået korrigeret lyden og de fleste lyder ok. Da det blev sendt live, var der flere der ikke sang helt rent... Men man kan gøre meget ved at dæmpe overtoner på sangeren.

Malbjerg

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Uha den ligger mange år tilbage.... I "Ridehuset" i Århus var et daværnde band som hed "kim sixx", fra Horsens eller Kolding,  opvarmning for "Pretty maids" som vist nok lever endnu og det var virkelig noget crap! Alt gik galt, lyden røg flere gange og lyset røg på et tidspunkt og tro mig, der var mere end mørkt i hallen som er uden vinduer, og står man så oppe ved chenen og er klemt fast mellem scenekanten og 1200 småtossede heavy rockere fra 80erne med nitarmbånd og "iron fist"....Hvor sjovt er dét lige?!

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Type O Negative på Train, tabte hørelsen på det ene øret halvvejs og blev nødt til at gå

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Sandmen i Vega sidste år. Den ekstra guitar gjorde at støjen blev for voldsom. Jeg nød det ikke.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg var i Hamborg og høre Dream Theater i efteråret. Føj for en dårlig akustik og heraf følgende lyd! Det ødelagde simpelthen enhver mulighed for at få en ordentlig oplevelse. At DTs musik er yderst kompleks gjorde selvfølgelig ikke sagen bedre, men det er egentlig ligegyldigt hvilken musik, det drejer sig om, når alt hvad der minder om bas flyder ud...

- har også hørt dem i KB Hallen, hvilket var en sublim oplevelse, så det var den koncert vi talte om på vej hjem fra det tyske

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Altså nå vi snakker koncert, så går jeg ud fra at vi i dette sammenhæng snakker om intim-koncerter?

For til en festival-lignende koncert skal der altså noget power på. Der er man jo som regel osse under indflydelse af alkohol ( mildt sagt  ). Så til en fx nævnt mew-koncert, gør det mig ikke noget at man vågner op med ringen i ørerne.

Men man kan jo altid gå ud og købe kunstnerens CD, hvis man mener det er for højt, - så bestemmer man jo selv niveauet.

Nosferatu

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Roskilde '04.....en af dagene spillede der nogle hardcore/dræber/flænse/døds-norskblackmetal bands midt på dagen....fint nok....det kan være sjovt en gang imellem.......men det var nærmest livsfarligt at være inden for 200 m's afstand fra Orange scene området........jeg fik det seriøst dårligt, hvis jeg ikke havde ørepropper i .....tror det var et stunt, for at får solgt 60.000 ørepropper....
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

hehe - det ku' blive en ganske interessant tråd

min egen værste må være The Jesus and Mary chain tilbage i vistnok '85 - Jim Reid var så fuld, at han sang og spillede mere falsk end normalt - og efter 4 numre faldt han i sin brandert ned ad scenen - koncerten blev ikke genoptaget....

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Min værste er nok David Bowie i Valbyhallen ca. 96 på "Outside"-turneen.

Forfærdelig lyd, Valbyhallen fra sin allerværste side. Det virkede som om lydmanden havde tænkt: det er håbløst i den her hal, men i det mindste kan jeg skrue op for volumen....
Emsige vagtfolk der havde travlt med at lyse folk i ansigtet med deres store maglite og råbe "HAR I FUINDET JERES PLADSER? SÆT JER NED!!" til alle.
Den skæve idiot foran mig der hele tiden stillede sig op på stolen så jeg intet kunne se, og derefter væltede ned over mig.
En uinspireret indsats fra Bowie selv.

D.A.D på Midtfyn '98 er også en kandidat. De var måske ikke så meget dårlige, men mere bare kedelige og ligegyldige.

mvh Klaus

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Dårlige oplevelser er når der spilles for lavt. En live-koncert skal sgu være højt. Der findes glimrende ørepropper til dem der ikke kan tåle højt musik. Stortromme og den dybe bas, skal kunne føles. Deciderede dårlige oplevelse oplever jeg egentlig kun lokaler eller stadions der ikke er beregnet på koncerter.

Betonhaller og parken må være nogle af de værste.

Af mere konkrete oplevelser var et norsk punk band, der var så fulde og skæve at de absolut intet kunne. Trommeslageren brækkede sig efter 3 numre, og lagde sig til at sove ved siden af scenen. Efter yderligere et par numre, vågnede han dog igen, og satte sig om bag trommesættet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

hmm, glemte lige Slipnot som opvarmning til Metallica i Parken. Mage til usammenhængende støj skal man lede længe efter (og jeg er ellers ikke sart)

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Har prøvet to koncerter der var rædsomme, hvoraf den ene gik vi fra.

Den første, Mike Oldfield i Brøndbyhallen 1984 tror jeg det var. Det lød rædselsfuldt.

Den anden, Joe cocker i Valby hallen også sidst i firserne... Magen til larm skulle man lede længe efter. Og så smuttede vi.

Har efterhånden også den opfattelse at det ikke gælder lydkvalitet/oplevelse men hvor højt kan vi spille.. Jeg elsker højt musik, men lyden skal sgu da være god alligevel og ikke runge og lyde som en gang støj af værste skuffe.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Dårlige oplevelser er når der spilles for lavt. En live-koncert skal sgu være højt. Der findes glimrende ørepropper til dem der ikke kan tåle højt musik. Stortromme og den dybe bas, skal kunne føles. Deciderede dårlige oplevelse oplever jeg egentlig kun lokaler eller stadions der ikke er beregnet på koncerter.

Betonhaller og parken må være nogle af de værste.

Af mere konkrete oplevelser var et norsk punk band, der var så fulde og skæve at de absolut intet kunne. Trommeslageren brækkede sig efter 3 numre, og lagde sig til at sove ved siden af scenen. Efter yderligere et par numre, vågnede han dog igen, og satte sig om bag trommesættet.

Jeg har intet imod en hård bas der sparker som en hest... men skrigende diskanter der er ved at rykke ørene ud af hovedet på én, det er fandme ikke sjovt længere så!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes