Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 03:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvad skal jeg se efter! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2003 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil høre om I kan give mig nogle gode råd??!!

Jeg er på udkig efter en projekter!

Den skal være brugt og jeg har søgt meget på Den blå Avis, og også fundet adskillige!

Men jeg vil ikke bare købe den første og den bedste!!!

Mit problem er bare at jeg ikke ved helt hva jeg skal gå efter!??!!

Det jeg skal bruge den til, er hovedsagligt at vise DVD film (og evt. Almindelig TV og PS2)

Jeg har nemlig en kammerat som købte en brugt projekter, men da vi så film på den, blev jeg egentlig meget skuffet over billedet, man kunne så de små prikker som billedet er bygget op af, og det gjorde menneskerne meget utydelige!

Derfor kom jeg til at tænke på, om hans evt. Ikke var disederet til at fremvise film med, men måske mere til arbejdsmæsige ting!

Hvad skal man kigge efter???

Hvad er godt den kan, når den skal bruges til film??

*Med hensyn til farver????

*opløsning???

*og billed størrelse og den slags???

(ps: hvis det kan hjælpe skal den være i et rum på ca. 20 – 40 m2!, hvor der er så mørkt som muligt!)

Findes der nogle mærker som er bedre end andre??!! (og hvad er det for nogle??!)

(pris niveuet skal helst ligge ca. Mellem 5000 – 10000 kroner brugt)

Men bare hjælp mig det I kan??!!

På forhånd tak!

Mvh

Jeppe!

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 September 2003 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Noget som også er vigtigt er contrast Fx. 1:500 Jo højre jo bedre. Flere detaljer, i mørke film, som Dark City.
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

WebLock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 September 2003 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Til top Vis WebLock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WebLock Besøg WebLock's Websted

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Jo nu har!

Godt nok!

Jeg vil også gerne høre fra andre der evt. har god erfaring med en bestemt projekter eller noget!!

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2003 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg købte for et års tid siden en projektor til min hjemmebio og jeg havde det samme problem: hvad skal man se efter?

Det endte med, at jeg fandt et firma, der sælger brugte projektorer og vi stillede en række projektorer op til en sammenligning.

Jeg endte op med at købe den med det mest naturlige billede og det laveste støjniveau og var egentlig ret ligeglad med data.

Hos en forhandler får du også en faktura, så du sikrer dig, at projektoren ikke er "varm".

Venlig hilsen

Michael

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

okay!

hvor var det henne??

og ved hvilken forhandler??

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 September 2003 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig, ville jeg måske overveje den projector ham her har til salg:
ThorneT
Den er blevet sat rimelig langt ned i pris, så nu er den faktisk meget attraktiv. Han har en ny projector på vej og skal derfor ikke bruge denne mere. Alle detaljerene står på hans side. Men det er en god CRT projector til pengene, skulle jeg mene. Jeg har selv 3600 modellen med 8" rør, og denne giver et suverænt billede.
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2003 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Det er et firma I Silkeborg, der hedder DC-tronic.

De opkøber projektorer og tjekker dem og monterer ny pære.

Meget seriøst, synes jeg.

Hermed link:

http://www.dctronic.dk/

Michael

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

okay!

det vil jeg lige tjekke ud!

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

fed nok!

Er de bedre dem der har 3 rør, eller hva er fordelen ved dem????

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at besøge siden jeg linkede til(du får den lige igen):
ThorneT
Gå ind på punktet der hedder "TV, Plasma eller Projector?"
Der kan du læse en generelt beskrivelse af hvorfor man skal vælge projector og hvilken forskel der er ved DLP, LCD og CRT projectorer. Det hele er på dansk og skulle derfor være rimelig let tilgængeligt.

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Sendt: 22 September 2003 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe. Velkommen. Hvad er dit buget til at købe projektor for, det må være alt afgørende?. At du som nybegynder skal købe eller overveje en crt projektor, den med tre rør, ja det vil jeg kraftigt fraråde, de er meget store og tunge ca 50 kilo, og kræver en del justering, du ikke kan fortage som nybegynder, det kræver stor viden/fagmand. Jeg syntes du skal starte med en lcd eller dlp projektor, de er for det meste lige til at gå til, og man kan få nogle modeller med et rimeligt godt billede. Men skriv lige dit buget, så er det lettere at råde dig. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode svar!

og Isman, jeg regner med omkring 5000-8000,- for en brugt!

Synes ellers den ThorneT
har til slag for 7000,- lyder meget spændende!

Men ja det er en ordenlig satan!

er det lige meget at den er så gammel??!

Altså om kvaliteten har ændret sig! og om man kan få noget mindre men med nøjagtig samme billedkvalitiet for samme pris nu om dage??!

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg selv meget kort skal beskrive fordele/ulemper ved projector teknologierne vil jeg sige at:
LCD
Fordele: De er de billigste og de nye modeler der er kommet har også opnået et meget godt billede.
Ulemper: De har problemer med synlige pixels(de prikker du omtalte du kunne se). De dyrere nye modeler har dog forbedret dette. En anden ulempe er at kontrasten ikke er den bedste. Der slipper nemlig altid lidt lys igennem og dette gør at sort aldrig bliver helt sort. Pga. af dette bliver det sværere at se alle detaljerne i en mørk scene på film.
DLP
Fordele: De lider ikke af synlige pixels. De har også en bedre kontrast og dermed bedre sort niveau. De er som regel også mere lysstærke.
Ulemper: De har også ligesom LCD, problemer med at der lukkes lidt lys igennem ved sort. Dog ikke så slemt som ved LCD. DLP bliver også konstant forbedret og f.eks. de sidste nye 16:9 DLP'ere fra Sim2 har en kontrast på 2800:1. Men DLP er også lidt dyrere end LCD.
CRT
Fordele: De har den bedste kontrast, fordi de kan slukke helt der hvor der skal være sort i billedet. Og fordi katode strålen(den som tegner billedet) kan variere lys styrken, får du et mere naturligt billede. Hvor f.eks. DLP'ere som har en pære, lyser med en konstant lysstyrke. Den har ikke problemer med pixels i billedet eller regnbuer. Den har varmere og mere naturligere farver end de 2 andre. Kontrast mæssigt rangere vi her mellem 10.000:1 - 30.000:1. Den har heller ikke en fast opløsning(som LCD og DLP har) og kan variere ligesom en PC monitor.
Ulemper: Den er som ny generelt meget dyrere end DLP eller LCD projectorer(hvor meget afhænger af model og mærke) og derfor køber man også som privat som regel en brugt. Den fylder og vejer også en pæn del mere. Og til sidst så kræver den også en indjustering inden brug(det kan du få en til at hjælpe dig med). DLP'ere og LCD'ere skal bare stilles skarpt så afstanden til lærredet passer og er derfor velegnet til at tage med på farten. CRT kræver mere arbejde og er derfor også bedst egnet til fast installation hvor den ikke flyttes.(og det bliver den jo ikke i en hjemmebiograf)

Phew!, det var sku lidt mere omfattende end jeg havde troet til at begynde med.

Håber så sandeligt at du/andre kan bruge denne beskrivelse til noget.

Mvh.

Mr. DJ

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvis vi snakker billed kvalitet til hjemmebio brug, tror jeg ikke at du får et meget bedre billed til prisen. Du skal tænke på at det ikke er ualmindeligt at CRT projectorer fra ny af let kan koste 150.000 - 400.000 kr. Så det at den er brugt og ikke er ny skal du altså ikke være ked af og det har ikke noget med billedkvaliteten at gøre.

Du kan evt. spørge Morten Thor, om han vil give en demonstration af projectoren, hvis du overvejer denne. Hvis du er heldig kan du måske få ham til at hjælpe dig med installationen af projectoren. Men, ellers hvis du ikke lige har nogle venner eller kender nogen som kender nogen, så er der firmaer der tilbyder hjælp til den slags.

Men, altså hvis det hovedsagligt er til hjemmebio brug får du det ikke bedre end med en CRT projector idag.

Det skal nævnes at et CRT billedrør som tommelfinger regel først begynder at blive dårligere efter 10.000 timer. Og alt efter kvaliteten holder måske 16.000 timer før det er slidt helt op. Hvor f.eks. pærer til DLP'ere holder måske 4000 timer.
En ny pære koster typisk mellem 2000 - 4000kr. hvor eksempelvis et typisk CRT rør koster omkring 5000 pr. rør, altså omkring 15.000 kr. for 3 nye rør.
Men, hvis vi nu siger at de fleste film du ser varer ca. 1,5 time. Så skal du se 10.000/1,5 = 6.666,5 film før du skal bekymre dig om dette. Og hvis du ser 1 film pr. dag inkl. weekend så varer det 10.000/365 = 27,3 år før det bliver aktuelt at udskifte.    

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Tak Mr. DJ

det er sku rart man får gode svar!

det lyder godt nok overbevisende med den GRT!

Skal lige hjem og måle om jeg har plads til den :o)

Hvor stort skal rummet være til den store??!!

Altså hvor langt afstanden til lærredet skal være??!

Og hva må den mindst være??!

Og sidder der en timetæller i sådanne projekter eller hvordan ved man hvor mange timer de har kørt???!

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Der står en del detaljer på salgssiden. Der står bl.a. at han anbefaler et 80 tommer billed, og der er en "afstand til lærred" beregner program du kan hente ned. Han nævner også navne og egenskaber på lærredstyper som han anbefaler at bruge sammen med projectoren.

Men ellers hvis jeg var dig så ville jeg bombardere Morten med alle de spørgsmål du kan finde på. Han vil sikkert gerne hjælpe da han jo naturligvis gerne vil sælge projectoren. Han har sikkert også en god portion større viden end mig om projectorer, især om den han har til salg.

Jeg vil foreslå du spørger om en demonstration så du kan se hvad du køber.

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

okay!

jeg takker for de mange gode svar!

JeppeNJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

men jeg vil stadig gerne have flere svar om erfaringer og den slags!

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2003 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

He he ok, jeg købte mig først en DLP projektor(havde en nypris af 45.000kr, så det var ikke den billigste jeg kunne finde). Så begyndte jeg at læse om projektorer, og fandt pludselig et godt tilbud på en CRT i den blå avis. En AmPro 3600 med bl.a. en max opløsning på 1600x1280 til en pris jeg lige kunne være med til.
Derefter brugte jeg ikke min DLP projektor mere :-)

Alt syntes bedre efter at jeg fik denne. Farverne og den dejlige silke bløde bevægelse der er i billedet ved panoreringer er meget bedre. Den indbyggede deinterlacer(bearbejder billedet og korrigere bevægelser osv.) som findes indbygget i alle DLP'ere og LCD'ere behøves ikke ved en CRT, men pga. CRT teknikken føles det som om der er en god en indbygget. Og skulle du finde på at købe en deinterlacer/scaler senere vil du bare blive endnu gladere for at du valgte en CRT proj. Og som nævnt før får farverne, som kun CRT rør kan lave dem, billedet til at fremstå mere ægte og naturligt og mindre digitalt/kunstigt som ved DLP og LCD.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes