Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 21:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Intern kabeludskiftning i HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

hvilket kabel ville være optimalt at udskifte kabel mellem delefilter og Diskant i dali 909 hvis man gerne vil presse lyden lidt over imod den lysere side ?

Og hvad med mellemtonen hvis det skal gå i samme retning ?

Der var en fyr som på et tidspunkt solgte nogle sølv-kabler, hvor kan man få fat i sådan noget ? Og hvad ville det gøre ved lyden

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

www.lcaudio.dk  sælger sølvkabler

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hey Kedde,

Hvis du vil have en lysere lyd, så skal du ikke sætte sølvkabler i dine højtalere. De giver nok nærmere det jeg subjektivt vil beskrive som en mørkere lyd, idét diskanten bliver mørkere (læs: renere) og bassen lyder som om den er slankere og rækker dybere.

I sidste ende vil du nok ende op med at du ikke kan kende din højtaler og din forstærker lyder som om den ikke kan trække højtalerne.

Nå, men hvis det ikke har skræmt dig væk, så er der mange der sælger sølvkabel. Her er et udpluk:

www.artsound.dk

www.mictor.dk

Bertram cables (tror jeg nok de hedder) jeg kan ikke lige finde et link.

http://www.acoustic-reality.com/

Duelund: her skal du vist kontakte herlev hifiklub eller Jens/Modifix, han har hjulpet mig med at skaffe Duelund kondensatorer.

Bare husk, at hvis du skifter kabel i højtaleren, så skift på alle enheder, ellers vil lyden ikke længere være homogen.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Undskyld for offtopic i din tråd... Men er TEFLAR2 pengene værd? eller er der bedere alternativer til et kabel i prisklassen (100-150kr/m) teflar2 133kr/m..

Igen undskyld offtopic..

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

men hvis Lyden på diskant/mellemtone bliver mørkere af sølvkabel, vil jeg absolut ikke bygge sølvkabel ind i mine HT'er.

Men hvad med LC's teflar 2 er der nogen erfaringer med det ?

Eller andre mærker som er "kendt" for at gøre lyden lysere ?

Er der meget at hente ved at skifte komponenterne i delefiltrene på et sæt Dali 909 ? igen til den lyse side ?

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil have lysere lyd, så skulle du evt. prøve at skifte seriespolen på bassen til en X-coil, det giver strammere bund, med lysere lyd til følge.

Teflar er udemærket, men til 133kr/m ville jeg kigge efter noget andet - det har været solgt for 40 kr. meteren før i tiden, så det er for dyrt hvis du spørger mig.

Hvis ikke der er Solen kondensator i den 909, kunne du evt. også prøve disse på diskanten, eller en anden MKP. Disse har en tendens til at give musikken "kant", som markerer topppen meget (ligesom flatline kabler), hvilket kan opleves som en lysere gengivelse.

Var det mig, ville jeg lade kablerne være og koncentrere mig om at lege med andre filterkomponenter - samme værdier, blot andre fabrikater - f.eks. Mcap Supreme.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hej Kedde!

Du kan roligt bruge sølvkabler. Det er nemlig noget sludder at sølv gør lyden mørkere. Sølv har en lavere DC-modstand samt mindre selvinduktion end kobber, og som funktion deraf vil diskanten både blive lysere og højere!

Derudover vil jeg gerne slutte af med at sige...hvis udskiftning af kobberkabel til sølvkabel forringer lydkvaliteten, er det ikke fordi sølv er noget l**t, men nærmere fordi det vil afsløre div. fejl andetsteds i anlægget. Kæden er aldrig stærkere end det svageste led.

Mvh. Flemming

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Hvis du gerne vil have lysere lyd, så skulle du evt. prøve at skifte seriespolen på bassen til en X-coil, det giver strammere bund, med lysere lyd til følge.

Teflar er udemærket, men til 133kr/m ville jeg kigge efter noget andet - det har været solgt for 40 kr. meteren før i tiden, så det er for dyrt hvis du spørger mig.

Hvis ikke der er Solen kondensator i den 909, kunne du evt. også prøve disse på diskanten, eller en anden MKP. Disse har en tendens til at give musikken "kant", som markerer topppen meget (ligesom flatline kabler), hvilket kan opleves som en lysere gengivelse.

Var det mig, ville jeg lade kablerne være og koncentrere mig om at lege med andre filterkomponenter - samme værdier, blot andre fabrikater - f.eks. Mcap Supreme.

Det lyder meget interessant, hvor kan man evt. købe dise stumper ? gerne links til det (bedste/billigste sted ) hvorfor dukker disse 2 ord altid op samtidigt, selv om de er så modstriende....

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:

Hej Kedde!

Du kan roligt bruge sølvkabler. Det er nemlig noget sludder at sølv gør lyden mørkere. Sølv har en lavere DC-modstand samt mindre selvinduktion end kobber, og som funktion deraf vil diskanten både blive lysere og højere!

Derudover vil jeg gerne slutte af med at sige...hvis udskiftning af kobberkabel til sølvkabel forringer lydkvaliteten, er det ikke fordi sølv er noget l**t, men nærmere fordi det vil afsløre div. fejl andetsteds i anlægget. Kæden er aldrig stærkere end det svageste led.

Mvh. Flemming

men så må sølv-kabler og nye filterkomponenter jo absolut være vejen frem da mine HT'er absolut er det svageste led i mit setup

Det glæder jeg mig til at prøve

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Kedde.

Jeg er af den noget alternative opfattelse at de fleste polypropylencaps står i vejen for bla. naturlig udklingning i den oplevede lyd, mundorfcaps'ene includeret. Prøv langt hellere Duelund's alu eller kobbercap's til diskanten, dem har jeg selv ganske gode resultater/erfaringer med.

Mundorf incl."Supreme"-caps er bedst som dørstoppere, som jeg ser det..

Jantzen/Crosscoil, Solo og hvad de ellers hedder; -spolerne af Copper Foil Air Core-typen, er alle isoleret med plasticprodukter, kun Jensen Capacitors fremstiller en plasticløs CFAC-type paseret på papir kobber og voks, der IMHO er værd at høre på og er samtidig til at betale, eller du kan forsøge at opnå et sæt spoler på C-kerner i skræddersyet værdi til dine basfiltre, frisk fra det Duelundske univers.. de vikles i værdier op til ca. 17-18mH.

For at få det"fedtede"og uoplagte ud af dine diskanter kan jeg anbefale silkeisoleret 0,7- 1,0 kvadrat Duelundkabel internt til diskanten. Problemet som jeg ser det er at du så måske opdager mere præcist_hvad_om noget der er galt med samspillet højttaler/forstærker/CD-afspiller

Lige med hensyn til LC-Audio's Teflar 2 -så er et jo desværre bare en genudsendelse af andre"kabelfabrikanters"fejltagelser baseret  på PTFE og forsølvet kobber i multicore-design.. På LC-Audio's hjemmeside fremhæves det at "Teflon"(der er et handelsnavn)ikke opbevarer en del af signalet,_det_er vist desværre ikke_hele_sandheden.. 

Jeg kan se at Kedde bebor en parcel i hovestadsområdet, måske han kunne fedte sig til en lille sniglytnig hos en eller anden betroet Duelundist

Mvh. Jens/Modifix, -der ikke længere gider plasticindbagte lydhæmmere med nok så esoteriske navne..

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Tak for indlæget, som det nok skinner iggennem er jeg helt grøn på området "tweek/mood" så det er dejligt med nogle for/mod argumenter. Jeg har nu også hørt godt om "DUE-ting" men troede at det ikke var til at betale sig fra.

Præcis beskrivelsen af Det "fedtede" uoplagte, det er meget rammende udtryk for dali's silkdome (Synes jeg og i alle pris-lag, men da resten af lyden specielt bunden er skøn vil jeg gerne ha det "fedtede" væk fra toppen)

Hvor køber jeg "Due-stuff"

Resten af mit setup er Denon AVR 2802+ POA6600/4400 DVD-2800, og nogle rimelige fornuftige interconnects (bedre HT-kabler kommer senere, da der er 8 m fra Amp's til HT'er)

mange vil sikkert mene at : Så køb dog et sæt 850/870 eller suite, men som sagt synes jeg at dalis silk/soft-domes er for "fedtede" Håber på bånddiskant i de ny serier  så er dali en sikker vinder i fremtiden.

alternativt har jeg leget med tanken om at skifte mine silk/soft-domes med et sæt alu-diskanter !???

men som sagt jeg er ret grøn på området så skyd løs, gern personlige og uforbeholdne meninger (tak indtil nu)

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg havde engang nogle dali 810 med bånd diskant. De ligner faktisk dali helicon serien med en alu plade hvor de 2 diskanter sidder i.

Jeg skiftede det interne kabel til teflar 2 (til 38 kr/m ved køb af enkelt leder).
Det lød ikke så godt det gav en lidt hård og skinger lyd. Men da jeg så skiftede modstandene i delefilteret til tykfilms modstande blev det rigtig godt.

Det var som om diskanten forsvandt, men hvis man lyttede efter, var der stadig den mængde diskant der altid havde været der, men den gjore sig ikke uheldigt bemærket, på nogen måde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes