Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred størrelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Scotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2005
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa Alle

Jeg har stue jeg er ved at planlægge til min lille hjemmebio/stue. Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om størrelse på et lærred.

Min stue er ca 4 m bred og der vil jeg gerne have lærredet hængende, hvor bredt anbefaler man at lærredet skal/kan være? stuen er 9 m lang, jeg tænker også i forhold til højtalerne, er der nogle retningslinier?

ang. projektor har jeg kigget på infocus 4800 ved ikke om det har nogen betydning for hvilken projektor man køber.

Scotty

Til top Vis Scotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scotty

Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hvor langt skal du sidde fra lærredet?

Selv sidder jeg godt 2,5mtr. fra et 76" lærred, og det synes jeg passer meget godt.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Man plejer at sige lærredets bredde gange to skal være den afstand du sidder fra.

Fx hvis vi siger lærredet er 180cmx101 som mit lærred er (81") så skal du sidde 3,6m fra det. Jeg sidder lige omkring de 3,2m og det passer perfekt, synes jeg.

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

jeg sidder ca 1.5 meter fra et lærre der er 2 meter bredt, og det syntes jeg er behageligt, men jeg er også nærsynet :P og tror magne vil syntes det er lidt for voldsomt :)

Men mit klare svar vil være at prøve sig frem, jeg mener, det bliver vel ikke bedre end der hvor det passer dig bedst?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Winta skrev:

Men mit klare svar vil være at prøve sig frem, jeg mener, det bliver vel ikke bedre end der hvor det passer dig bedst?

Ja, det er også mit råd. Hvis din væg er hvid, så start med at projicere billedet op på den. Herved kan du i ro og mag finde ud af hvor stort et billede der passer dig. Hvis du har en mørk væk så start med at bruge bagsiden af en voksdug som lærred. En voksdug kan købes i Jysk sengetøjslager for ca. en halvtredser.

Scotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

hej igen

Det vil sige der ikke er nogen retningslinier for hvor bredt billedet skal/må være, jeg kan så have et billed der er 3m bredt bare jeg kan komme ca 6 m tilbage i stuen, det har jeg forstået og læst mig til, jeg tænker mere på at højtalerne så ikke står på hver side af billedet men under billedet;gør det noget eller er det ligemeget?

takker for svarene

Scotty

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Scotty skrev:

hej igen

Det vil sige der ikke er nogen retningslinier for hvor bredt billedet skal/må være, jeg kan så have et billed der er 3m bredt bare jeg kan komme ca 6 m tilbage i stuen, det har jeg forstået og læst mig til, jeg tænker mere på at højtalerne så ikke står på hver side af billedet men under billedet;gør det noget eller er det ligemeget?

takker for svarene

Scotty

Det med højttalerne under billedet kunne faktisk godt være et problem  - selvfølgelig afhængig af hvor høje dine højtt. er -  da billedet efter min mening ikke må sidde oppe under loftet! Men igen vil det være din personlige smag der afgør det.

Med hensyn til størrelsen på dit lærred, er der som tidligere nævnt kun en fornuftig måde at afgøre den på: Køb projektoren og prøv på væggen. Med det rum du har er der dog ikke så meget at rafle om, du skal ha' det største lærred din projektor kan magte. Altså den størrelse hvor du lige netop ikke mister hverken lysstyrke eller detaljer. (og det bliver med garanti ikke over 4m bredt selvom det ville være det absolut fedeste)  Der står måske noget om størrelsen på www.projectorcentral.com.

Jeg startede selv med et 77"/3,5m kiggeafstand, men skiftede hurtigt til et 106" som fungerer perfekt ved den afstand.

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Infocus 4805 er måske ikke den perfekte projektor til dit rum  Nedenstående er klippet fra test på projectorcentral:

Ideal image size. Even though projectors such as the SP4805 can throw quite large images, the combination of lower lumen output and low resolution mean that the best image quality is achieved with a smaller image size. We would encourage users to think in terms of a 90" diagonal 16:9 screen size for optimum results. Though this is not as large as many projectors can handle at peak efficiency, the beautiful contrast, shadow detail, and color saturation you get with a 90" screen is amazing. It looks essentially like a 90" plasma TV. Of course they don't make plasmas that big, but if they did they would be many tens of thousands of dollars. Yet the SP4805 delivers essentially the same image quality for a mere $1500. Can you go larger than 90"? Of course you can. But we are thoroughly impressed with the sparkling and beautifully integrated image we get from this unit at 90".

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Ups! Du skrev jo Infocus 4800 - du mener vel 4805?!

Scotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

jo Dr. W det var det jeg mente, hvilken projektor ville du så anbefale mig at købe, vil bare have DLP projektor.

Ellers tak for dit svar

Scotty

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Du skal ha' en projektor med min. opløsning 1280x720, og så bliver DLP desværre lidt dyrt. Måske du skulle kigge på BenQ. De kan vist købes i sverige til en ret fornuftig pris. Personligt ville jeg kigge på SONY HS50. Det er godt nok en LCD, men den skulle være helt suveræn til prisen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes