Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 20:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kappa Sub frekvensmåling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har gennem de sidste måneder fulgt debatten på HIFI4ALL vedr. subwoofere, fordi jeg efter 8 år med Avance Signature 8 følte tiden moden til noget nyt. Der er mange meninger for/imod sub’s, 1 eller 2 stk., placering osv., så det endte med køb af 2 Infinity Kappa Sub og 2 Infinity Intermezzo 2.6 fordi begge er aktive og har et hav af justeringsmuligheder og fordi de var på tilbud.

Efter 1½ måneds tilspilning har jeg i dag foretaget den endelige kalibrering med Infinity’s medfølgende RABOS soundlevel meter og test CD. Uden RABOS funktionen indkoblet var tolerancen +5dB ved 28Hz og -7dB ved 20 og 38Hz.

Resultatet af anstrengelserne er, synes jeg, acceptable 20-100 +/- 3dB (20Hz er på 0dB!) målt i lytteposition 4 meter fra højttalerne og 7 meter fra bagvæggen.

100Hz-20kHz ligger ifølge specifikationerne indenfor +/- 1,5dB, hvilket jeg desværre ikke har haft mulighed for at kontrollere.

Jeg håber hermed at mit indslag viser, at det kan lade sig gøre at integrere subwoofere i et stereosystem med godt resultat. Og lyden er bare super; stram, hurtig og nuanceret, lyder godt både ved lav og meget høj lydstyrke, og jo, - jeg kan godt høre 20Hz, ikke fornemme - men høre.

Med venlig hilsen Michael

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Du skriver du kan høre 20Hz. Hvor stort er dit lytterum? Jeg har selv højttalere der går meget DYYYYBT, men det kan bedst høres i de tilstødende rum. Mit lytterum er 28m2, og når jeg sidder i lytteposition, hører jeg ned til 40Hz, inden jeg fornemmer fald i niveauet. Går jeg ind i et tilstødende rum, hører jeg ned til 30Hz.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej finn52

Ca. 33m2 + 12m2 vinkelstue, Jeg skrev ikke at jeg hører 20HZ ved samme niveau som eksv. 40HZ, de 20Hz er nok nærmere 9dB nede i mine ører. Frekvenskurven er blot et resultat af målinger, som er foretaget mange gange gennem 1½ måned med 3 forskellige SPLM. Du skriver at din højttalere går meget dybt, - har du målt dem? Som jeg skrev var mine -7dB nede ved 20 og 38Hz i forhold til 66Hz før justering, og det kan høres. 

Mvh/mik112

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej Mik 112.

Jeg har også  2 stk. Infinity Kappa Subber til mit anlæg og har kalibreret dem ind sammen med hovedhøjtalerene. Begge subber er placeret i hvert hjørne af stuen tæt på og lidt bag hovedhøjtalerne. Subwooferne får tilført fuld siganal fra forforstærkeren og bliver skåret ved 55 hz opadtil. Hovedhøjtalerne får tilført fuldt siganal, således at subwooferne kun supplere med en sidste vægt og udstrækning nedadtil.....hold da op... hvor det lyder godt. Støre rummeligt lydbillede og sikken en tyngde...føj hvor er det godt.. Kan varmt anbefales.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

FunkyMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Lidt off topic, men Mik112, hvor har du købt dine Infinity subs på tilbud? Og til hvor meget?

mvh

Funkyman

Til top Vis FunkyMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FunkyMan

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Frekvensrespons er desværre ikke alt, når separate subs bruges giver det desværre en del group delay fejl mv.

Mvh,

Karsten

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej FunkyMan

10K for 2. Jeg er ny på HIFI4ALL og ved ikke om man må reklamere, - vil helst ikke diskes endnu;-) Søg på Google hvor der er 2-3 forhandlere der har dem på tilbud, om de har dem på lager er en anden sag. Tidligere vejledende pris var 10K stykket. Du kan også "få" Intermezzo 1.2 til 10K stykket hvilket er ½ pris.

Mvh/Michael

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten

Nu har jeg aldrig ment at linearitet alene er den ultimative lykke, men kombinationen af do. og neutral ufarvet nuanceret hurtig gengivelse af kildematerialet er en væsentlig faktor for mig,- uanset prisklasse, og da jeg har prøvet andre sub's før mit valg, var der jo noget at sammenligne med. Der er utrolig manger der eksv. spenderer 8K på en B&W i plastic (ca. 12K m. finer')fordi de har "hørt" at mærket er sagen, - uden målinger eller anden form for kontrol af hvad det er der sker i deres eget lytterum, og min mening er, at en ASW675 og for den sags skyld også SE200 burde koste det halve, hvis menuen står på value for money (nu får jeg ørene i maskinen).

Før jeg svarer på din bemærkning omkring group-delay må du godt lige definere nærmere. Hvis du mener at alm. højttalere er fri for g-d er vi uenige, og alt andet lige vil jeg godt lige se en standard ht. til under 30K der kan spille ren kælder ned til 20Hz og krænges ind gennem hoveddøren, godt nok ikke samtidig ;-) 

Mvh/Michael

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=StudioSound]

Frekvensrespons er desværre ikke alt, når separate subs bruges giver det desværre en del group delay fejl mv.

Mvh,

Karsten

------------------------------------------------------------ ------------------

Det er rigtigt, men fasen kan vendes....ellers må man prøve sig frem med opstillingen......selvom subwooferen kan justeres ind er det ikke altid den spiller bedst i den aktuelle fysiske opstilling.

Mvh 

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Marts 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

ASW850 fra B&W er noget af det bedste sub jeg har hørt i stereo HiFi setup. Sammen med Audiostatic højttalere, drevet af ML forstærkere og Linn Unidisc som signalkilde. Der var brugt 2 subs i systemet. Jeg ved godt at det er et anlæg der koster "en bondegård" eller mere, men at få dynamiske subs til at spille sammen med elektrostater, er noget af det værste der findes. Men her gik det hele op i en højere enhed: bassen var fuldstændigt integreret i lydbilledet, og var fuldt ud ligeså "hurtig" som staterne. Og så går de rigtig langt ned i frekvens.

Det er den slags oplevelser, der kan få mig til at sælge ud af inventaret.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej Karsten

Nu har jeg aldrig ment at linearitet alene er den ultimative lykke, men kombinationen af do. og neutral ufarvet nuanceret hurtig gengivelse af kildematerialet er en væsentlig faktor for mig,- uanset prisklasse, og da jeg har prøvet andre sub's før mit valg, var der jo noget at sammenligne med. Der er utrolig manger der eksv. spenderer 8K på en B&W i plastic (ca. 12K m. finer')fordi de har "hørt" at mærket er sagen, - uden målinger eller anden form for kontrol af hvad det er der sker i deres eget lytterum, og min mening er, at en ASW675 og for den sags skyld også SE200 burde koste det halve, hvis menuen står på value for money (nu får jeg ørene i maskinen).

Før jeg svarer på din bemærkning omkring group-delay må du godt lige definere nærmere. Hvis du mener at alm. højttalere er fri for g-d er vi uenige, og alt andet lige vil jeg godt lige se en standard ht. til under 30K der kan spille ren kælder ned til 20Hz og krænges ind gennem hoveddøren, godt nok ikke samtidig ;-) 

Mvh/Michael

Hej Michael,

Jeg siger ikke at det kompromis du har taget er et dårligt valg. Det kan godt lade sig gøre at integrere subs med et rimeligt resultat. Problemet er oftest at hvis portede højttalere suppleres med en sub uden at de skæres af over portresonans, så ligger en del af problemerne allerede her foruden hvad der ellers er af udfordringer dynamisk, impuls- og fase-mæssigt.

Jo almindelige højttalere har som oftest g-d problemer, men de forsvinder jo ikke ved at supplere med en sub, tværtimod.

Mvh,

Karsten

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 04:31 | IP-adresse registreret  

Hej StudioSound

Jammen så er vi enige. Jeg suplerede blot med subs for at komme 20Hz længere ned, hvilket alminde højttalere der kan købes for menneskepenge ikke kan.

Vedr. brand er jeg totalt ligeglad med hvilket fabrikat ting der kan købes har, blot kvalitet/ydelse/design jvf. pris står mål med mine krav. Stort set alt her i livet er jo kompromiser ;-)

Mvh/Michael

bloodyfurball
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Til Funkyman

http://www.audiovision.dk/prislister/infinity%20priser.htm

Her har de tilbud på Kappa'en    Kanon sub til de penge.

R.A.B.O.S kan kun anbefales.

Har selv Interzzo subben, den er helt suveren til film og stereo efter den er blevet kalibreret me R.A.B.O.S.

Til top Vis bloodyfurball's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bloodyfurball

bloodyfurball
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Er du i tvivl om du vil have en Kappa eller en anden sub i den prisklasse, synes jeg at du skal tage en lytter.
Til top Vis bloodyfurball's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bloodyfurball

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Hvordan uploader jeg det billede der henvises til i min indledning, det er åbenbart kun mig der kan se det? Jeg er ny her, og har ikke haft tid til at sætte mig ind i det tekniske. På forhånd tak.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej alle,

Hvordan uploader jeg det billede der henvises til i min indledning, det er åbenbart kun mig der kan se det? Jeg er ny her, og har ikke haft tid til at sætte mig ind i det tekniske. På forhånd tak.

Du kan kun oploade i kategorierne: Mit Surround udstyr samt Mit HiFi / Stereo udstyr. I andre kategorier er du nødt til at lægge dit billede på en server på Internettet, og så linke til det herfra. Der følger som regel noget server plads med til et Internet abonnement.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har prøvet at uploade billedet under Mit HIFI, men billedet er på 133k - dvs. for stort og kan ikke gøres meget mindre, hvis teksten skal være læsbar. Kan det mailes under en eller anden form?

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. uploade billedet her: http://bigup.peecee.lir.dk

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Lige for at rive op i en ældre tråd!

Jeg har nu b&w dm 604s3 som fronter og 1 b&w asw600 sub, men der jo de kappa'er med R.A.B.O.S som lyder ektremt spændende og rigtig godt sammen med infinitys højttalere(som jeg egentlig ikke er så imponeret af!)

jeg skal have 2 stk, valget som det ser ud nu ligger mellem 2 b&w asw 600 til i alt. ca 8.600.- eller måske de to infinity subber til ca. 10.000.-

Hvad er jeres erfaringer med kappa'en? regner med at i sidste ende skal jeg låne to af hvert mærke og lytte mig frem til hvad jeg bedst kan lide, men vil da meget gerne hører jeres erfaring/mening!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hej CRC1,

Da jeg selv er lykkelig ejer af 2 stk. Kappa Sub (valgt ud af 4 andre Sub's i 10K klassen), er jeg nok ikke den rette der skal besvare dit spørgsmål, ved godt der er noget derude der spiller meget bedre... bare ikke til prisen på 5K stykket. Og i dit tilfælde: ASW600 vs. Kappa Sub er der absolut intet, og jeg mener intet, der på nogen måde bare retfærdiggør køb af ASW600 end ikke navnepladen.

Under alle omstændigheder er du nødt til at hjemlåne mindst 3 forskellige Sub's før du "forelsker dig" og træffer dit endelige valg, fordi ingen Sub's lyder ens. Lige til sidst, overdoser aldrig din subber med for meget volumen, de skal integreres dvs. spille med samme niveau som dine andre ht'er.

Mvh/Mik112  

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum