Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kork-afkobling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

HVAD?! Endnu en tråd om kork som afkobling?

Jepper, men denne gang handler det ikke om afkobling af selve anlægget eller højttalerne, nikke-nej! Derimod handler det om afkobling af højttalerkablerne!

Jeg er flere gange (og tit) blevet forundret over en umiddelbar lydforbedring, når jeg holder højttalerkablerne i hænderne. Nu skal man dog have rimeligt lange arme, hvis man vil efterprøve påstanden fra lyttepositionen (sweet-spot), så højttalerkablerne må op at stå på et eller andet, og hvad er bedre end de til samme formål indkøbte kork-slibeklodser?! (Jem & Fix 25x40x105mm til "bare" 10 kroner)

Følgende 3 CD-plader med (lidt) tung bas er gennemlyttet mindst 3 gange hver:

Chaka Khan´s Epiphany (best of)

Gorillaz´s Demon days

Lauryn Hill´s The miseducation of Lauryn Hill

Alle 3 CD-plader nyder godt af denne højttalerkabel-opklodsning/afkobling og det er selvfølgelig først og fremmest i basområdet, hvor melodi-linien bliver langt mere detaljeret. Der ændres i høj grad på forholdet imellem direkte- og indirekte lyd, lyden bliver også mindre stresset og det giver såmænd også ekstra detaljer godt op i mellemtone-området, hurra for det!  

Nu kan man jo på baggrund af det "Auspuff´ske teorem" hævde, at frekvensgangen "bare" er ændret med peaks på 3-96dB, men hos mig lyder det bare mere helstøbt og så er jeg tilfreds!

Skal man gøre forbedringen op i subjektive procenter, så vil almindelige kedelige CD-udgivelser, uden særligt meget basindhold, opnå en lydforbedring på 5-10%. Komplicerede "kvalivare" CD-udgivelser vil opnå en lydforbedring på helt op til 25%, rent subjektivt!

Lydforbedringen minder på mange måder om den forbedring man opnår, når man sætter et dedikeret netkabel på sin forstærker eller et godt netstøjsfilter på sin CD-afspiller og til 4 x 10 kroner er det værd at prøve, måske det også virker aldeles glim-ragende for dig i dit set-up!

Prøv det!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

det ikke fordi jeg ikke tror på dig.

Men kan du forklare hvorfor der er forskel på at de ligger på kork og på gulvet? er det noget magnetisk afskærmning man opnår? eller hvad? for de bevæger sig jo ikke..
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Mikrofoni, ganske simpelt!

Så joh; de bevæger sig i takt med bassen og ledehastigheden (propagation delay) falder i kabler, som er i et mekanisk ustabilt miljø!

Så meget for teorien; bare det virker i praksis og det gør det hos mig!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Sendt: 16 December 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

lyder interessant i hvert fald.

må prøve og se om man kan imponere min fysiklærer lidt næste gang.  vi har lige haft om højtalerens basic's .
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 December 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Mikrofoni, ganske simpelt!

Så joh; de bevæger sig i takt med bassen og ledehastigheden (propagation delay) falder i kabler, som er i et mekanisk ustabilt miljø!

Så meget for teorien; bare det virker i praksis og det gør det hos mig!

Kræver det ikke det   fineste , næsten high end  setup , for at høre en forskel

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 December 2005 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Hej og godsentaften F.Christians,

Det er nok noget af det eneste, jeg endnu ikke har prøvet på mit nuværende setup, så det er ganske enkelt fremragende godt med en god beskrivelse af erfaringen på området

Et småforsigtigt gæt siger mig, at når du kan høre en så drastisk forbedring i basområdet og nabo-området opefter, så må det også smitte af i toppen, eller hvordan oplever du det?

Og oplever du nogen form for "slaphed" eller manglende dynamik/dæmpning i nogle specifikke områder (her tænker jeg på noget mulig interaktion mellem densiteten af de indvolverede materialer)?

Teorien er i øvrigt god nok!

I henhold til "Det Auspuff´ske Teorem" bør du i øvrigt (for)sikre din lydoplevelse med (mod?) lige dele BÅT! og 2-takts motorolie

Med ægte julehilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Piobyte; nej, forskellen kan NEMT høres på et ganske almindeligt "folke-hifi"!  

G&S; mit ydmyge "folke-hifi" er af den anglophile slags og et sådant anlæg har jo et fald mod diskanten på (subjektivt) 1 dB!

Så hvad der sker i det øverste diskant-område, det skal jeg ikke udtale mig om!

"Nyeste" 3 x gennemlytning er Kasper Winding´s Lidt til og meget mere (2CD opsamling). CD-pladerne har et lidt bastant/massivt udtryk, da det er 24 kanals multispor, hvor der for alt i "verden" gøres brug af så mange spor som muligt, samtidigt med at der ligger en dyne af kunstigt rum over indspilningen!

CD 1, track 18 (Week-end) skal her trækkes frem: Der var en gennemgående one-note bas; det må være en stortromme. Med kork-slibeklodser under højttalerkablerne bliver det nu tydeliggjort, at det er en stortromme, perfekt stemt og med en udmærket forhold imellem pedal, skind og så stortrommens output, aldeles glimrende! Ydermere opnåes en fornemmelse af mere ro, albuerum og magt over tingene, fra den "dybeste" bas til op over frekvensen for Kasper Winding´s falset-kor, altså lidt ind i diskantområdet!

Kork-slibeklodser under højttalerne kontra spikes: Jo, det tager lidt af broden, men man vænner sig til det og "attack´et" vender tilbage med bare en lille smule mere volumen, altså opnåes en højere march-hastighed!

Kork-slibeklodser under stereoskabet (Borup A/S model Slots-serien) kontra skabets runde fødder: Der må have været rest-resonanser for det giver også et lydmæssigt løft, mere ro og dermed også en højere march-hastighed!

Kork-slibeklodser under højttalerkablerne kontra ingenting: Det retter lige det sidste til og endnu engang: Der kan spilles højere inden rummet bidrager med u-lyd i u-dur!  (Lytning ved lavt niveau er nu ikke noget galt med; tweak´et virker ved alle lydniveauer!)

På mange måder lyder det som om, at der er tilsluttet en perfekt opstillet 2 x 8" push-pull, servostyret sub med rigelig effekt, således at resten af frekvensområdet får mere ro!  

Ergo: Med kork-slibeklodser under anlæg, kabler og højttalere er der på ingen måde tale om, at lyden er dæmpet, hæmmet, indelukket eller kedelig! Næh; anlægget er "bare" herligt befriet fra rummets indflydelse og spiller så selv konstruktørerne bag Arcam´s 5´er serie må lægge et æg, det er en ren fryd! (Æg sælges )

Næste tweak (om små 3 måneder) må blive at sætte spikes under højttalerne igen, men at lade disse spikes stå på kork-slibeklodser med et mellemlæg af eksempelvis blygummi/bitumen!

Note: Lytterummet er 22,5 kvm med betonvægge og -loft, samt et 19 mm bøgetræs-parketgulv; det er jo IKKE det nemmeste akustiske miljø, eller?!

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 December 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej F.Christians,

Meget grundig beskrivelse, takker!

Efter alt at dømme, med mere ro og klarhed, så lyder det umiddelbart som om, der også sker noget afgørende i toppen.

Som du er inde på, så bliver "attacket" umiddelbart anderledes, hvilket også efter min erfaring kræver en kort tilvænning, det er dog ikke spor slemt, synes jeg.

Den øgede frigjorthed i lyden får instrumenternes udklingning til at fremstå mere autentisk, og det er hos mig alene med kork under HT'erne. Så det skal afgjort også prøves med kablerne.

Med ægte julehilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Bemærk venligst at tweak´et er systemafhængigt (anlæg og lytterum som eet hele)!

For ca. 10 år siden prøvede jeg noget af det samme. Dengang boede jeg i parcelhus (Bedre byggeskik 1920, dobbeltmuret, plankegulve). Anlægget var det samme, højttalerne var Avance Dana, kablerne var Audioquest Clear og kork-slibeklodserne var model "plastik-urtepotte fyldt med brøndskum"! Dengang gav det ikke særligt meget ekstra vellyd, subjektivt 5-10%, objektivt det samme minus "det skal SQ virke, for jeg sveder nu"!

Meeen for 40 kroner er det ingen skam, hvis det ikke virker! Så er der kork-slibeklodser til hele familien og så kan man vandskure hele hytten eller naboens bil!

Jamen kork er altså grimt; min hustru river min bedste nederdel af i eet eneste hug!

http://www.audiomagic.dk/cableholders.html er måske løsningen!

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 December 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Bemærk venligst at tweak´et er systemafhængigt (anlæg og lytterum som eet hele)!

For ca. 10 år siden prøvede jeg noget af det samme. Dengang boede jeg i parcelhus (Bedre byggeskik 1920, dobbeltmuret, plankegulve). Anlægget var det samme, højttalerne var Avance Dana, kablerne var Audioquest Clear og kork-slibeklodserne var model "plastik-urtepotte fyldt med brøndskum"! Dengang gav det ikke særligt meget ekstra vellyd, subjektivt 5-10%, objektivt det samme minus "det skal SQ virke, for jeg sveder nu"!

Meeen for 40 kroner er det ingen skam, hvis det ikke virker! Så er der kork-slibeklodser til hele familien og så kan man vandskure hele hytten eller naboens bil!

Jamen kork er altså grimt; min hustru river min bedste nederdel af i eet eneste hug!

http://www.audiomagic.dk/cableholders.html er måske løsningen!

Har du arbejdet  med  " svævende kabler" , jeg mener uden de berører noget  andet end  elastikken de hænger i . Her vil de så kun  blive påvirket af  lydbølger .

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 December 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror - uden at vide det dog - at det vil være endnu bedre at købe en af de store elskinner i plastic, altså dem som gemmer ledningerne i sig, og
lægge kablet på noget/ vikle noget tyndt skumgummi om dem.

Jeg har gjort samme iagttagelser som F Christians, men er ikke vild med kork. Det giver svampet og bløøøød bas, duer ikke, væk sagde prinsessen.

Under højttalere skal der spikes eller Pulsar Points. Og vi ved jo at så farer alverdens ressonanser ned i gulvet og så begynder kablerne at ligge og
støje - men det er jo ikke spikenes skyld. Det nytter ikke at kurere de rystende kabler med med den forkerte medicin, som jeg mener i dette
tilfælde er at sætte kork under højttalerne. Næ, spikes på og bløde omsvøb til HT-kabler.

Og så det der ECO3 vidundermiddel på alle kabler, jamen hvor det så kører!
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 December 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Kork under kabler? Det lyder meget mærkeligt, for nu at sige det mildt, at et så forholdsvis hårdt materiale som kork skulle kunne afkoble nogle lette kabler; he, jeg fremstår som vantro. Så tror jeg mere på skumgummi forslaget og det "svævende" ophæng, det kunne da være sjovt at prøve, for kablerne ræssonerer da ganske vist ret meget, også her. Interessant emne.

Selv eksperimenterer jeg også med kork i form af tynde kork skiver under spikes og et lag metal for at justere lidt på koblingen til gulvet.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

... så højttalerkablerne må op at stå på et eller andet, og hvad er bedre end de til samme formål indkøbte kork-slibeklodser?! ...          (Altså indkøbt til afkoblingsformål generelt)

Piobyte, Kontrast og Exotic; I er alle inde på det samme, flydende kabler!

Vi er ikke uenige, men det ville vel være dumt, at sætte/lægge kablerne på foden af omvendtstående vinglas lavet af böhmisk krystal?

Ideen med skumgummi er OK, jeg prøvede bare med hvad jeg nu havde indenfor rækkevidde!

Jeg har også gået og "luret" på de dersens flex-rørskåle til isolering af frostudsatte rør! (De fåes i gulvtæppe-grå, så måske man kan se WAF stige, såfremt man er i besiddelse af uhyre følsomt måleudstyr!)  

SA freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2005
Sendt: 20 December 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Pas nu på med skumgummi....der kan opstå kraftige statiske udladninger hvis kablerne kommer i bevægelse (musikafhængig) og luftfugtigheden er lav...ved særlig basstærk musik vil man kunne se HT terminalerne fungere som gnistgab!!

Det her kan du ikke mene alvorligt....det må være pskykoakustisk af højeste klasse.

Tror du ikke at kablerne er blevet "rettet til" under eksperimentet og evt. har fået mere afstand til eks. netkablerne?

/Jan

Til top Vis SA freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SA freak

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Sendt: 20 December 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Lidt inspiration til de der har lyst til at prøve ovennævnte tweak:

http://www.cableisolators.com/index.htm

Brian

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 03:44 | IP-adresse registreret  

SA freak; dine betragtninger udi partikelfysikken vinder nok ikke det store gehør hos videnskaben, men lad det nu ligge!

Om det er psyko-akustik eller virkelighed; det afgør jeg!

Og NEJ; der er IKKE rykket rundt med kablerne. Højttalerkablerne er "bare" sat op på disse kork-slibeklodser, intet andet!  (Netkablerne løber i højre side bag anlægget og højttalerkablerne løber i midten og ud foran anlægget)

Brian (brancemedlem); de af dig foreslåede kabel-isolatorer koster vist en kende mere end kork-slibeklodserne!

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Sendt: 21 December 2005 kl. 06:07 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Brian (brancemedlem); de af dig foreslåede kabel-isolatorer koster vist en kende mere end kork-slibeklodserne!

De koster mere end kork, men jeg ville også bare vise at der er andre ude i den store verden, der også mener at der er noget at hente på løfte kablerne fra gulvet. Hvis slibeklodserne giver samme effekt det samme er det jo bare herligt.

Brian

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 December 2005 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Om det gir´noget lydmæssigt kan jeg ikke udtale mig om, men udseendemæssigt vil det nok gi´et løft over slibeklodser: Til selvbyg af fiskestænger (håndtag) fås Runde korkstykker, af det fineste naturkork, med et hul i midten som tilfældigvis vil passe meget fint til et HT-kabel. Har ikke lige et foto, men forestil jer noget med en diameter som en femmer, med et hul som en 25 øre, og så cika 3 centimeter langt - sådan ser det ud. Kunne jo evt så hænges på væggen eller lignende, da kablet jo ikke kan falde ud... Det tror jeg jeg´overlader til eksperterne...
 Fås i de fleste lystfiskeforretninger. Pris: øhh - er et par år siden jeg har skullet bruge nogle, men jeg gætter på en 7-8 kr stykket. Er desværre steget pga den øgede efterspørgsel på kvalitetskork   - og så er det ikke engang løgn...

Bare lidt obs (oplysning til folket) i fald det skulle have interesse...

mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 December 2005 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Nåh ja, - det kan i tilfælde af manglende lydforbedring desværre ikke bruges til at vandskure naboens bil med 

S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Brian (brancemedlem); det var også bare et svagt forsøg på at være lidt sjov!

Om kork er ligeså godt eller ej, må dem med rigtigt mange penge afgøre.

Jeg holder mig til low-cost tweaks, så bliver man ikke så ked af det, hvis det ikke virker helt efter hensigten!

S. R. Vaughan´s forslag er udmærket og sikkert nemmere at styre under lørdagens rengøring!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes