Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Evaluering: Udskiftning af kondensator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil skifte caps i min parasound 2200mk2 eff. (ikke hovedlytter i første omgang), men til reguleringen i pre trinet. Jeg skulle tage meget fejl hvis john curl har placeret kond eller spoler i signalvejen, men i strømforsyningen kunne han åbentbart ikke undvære dem

Hvor kan jeg købe dem (alt et sted) og hvad vil i anbefale ?

(jeg kender schuro.de og sådan et sted er fint som jeg ser det)

Jeg vil gerne prioritere liniære typer med en rimelig hastighed, ikke noget low esr.

Til hovedreguleringen af de to pre trin vil jeg erstatte den farm af lytter (som det ringer imellem :) der er med nogle typer der kan tage noget ripple og som også har en rimelig hastighed.

Hvad siger i til den strategi ?

Ud over lytter vil jeg skifte ensrette. Jeg tænker på at eksperimentere lidt med feedback modstanden til en vishay s102 type. Ikke noget med kabler..Har i ideeer eller kommentarer ?

Edit: Jeg vil ikke bruge parallelkobling af kondensatorerne - eller bypase af nogen art (jeg har tidligere på John Curls anbefaling rippet forstærkeren for det meste bypass ) Jeg vil også gerne undgå at der optræder mere end en kondensator mellem to reguleringstrin. Det kommer nok ikke helt til at holde - men det er en ambition.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Har du noget diagram over fætteren?   Det vil lette opgaven.

At bruge "low esr" sikrer netop, at det går stærkt - noget, "man" har brug for ved de høje frekvenser. ESR står for "Equivalent Series Resistance", og denne bør være så lav som muligt for ikke at få forsyningsspændingen moduleret med lyden.

Har du hørt om"snubbers"?

Skifte ensretter? "ikke noget med kabler" ?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Kramer71,

Jeg skal ikke blande mig i hvad du gør, og har da stor respekt for folk der modificerer deres udstyr, men jeg kan ikke lade være med at være bange for at du gør mere skade end gavn.

Curl er en af de absolut bedste folk ... og ved virkelig hvad han gør, når han konstruerer.

Men ok ... man skal jo prøve. Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at finde ham på et eller andet forum, og spørge ham om det er noget han ville anbefale .. eller om det er øvelsen værd. Han deltager i en del diskussioner rundt omkring på nettet. Og er tydeligvis klar på at besvare spørgsmål. Stort af en fyr med hans historie og format.

Skal lige finde ud af hvor jeg har set ham ...

SATMIT   

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Bl.a. www.diyaudio.com

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Kramer71,

Jeg skal ikke blande mig i hvad du gør, og har da stor respekt for folk der modificerer deres udstyr, men jeg kan ikke lade være med at være bange for at du gør mere skade end gavn.

Curl er en af de absolut bedste folk ... og ved virkelig hvad han gør, når han konstruerer.

Men ok ... man skal jo prøve. Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at finde ham på et eller andet forum, og spørge ham om det er noget han ville anbefale .. eller om det er øvelsen værd. Han deltager i en del diskussioner rundt omkring på nettet. Og er tydeligvis klar på at besvare spørgsmål. Stort af en fyr med hans historie og format.

SATMIT   

Hej,

Problemstillingen er reel nok - om det er en forbedring. JC deltager mange steder, og jeg har læst mange indlæg og som sagt også tidligere skrevet til ham og fået fint svar - bla. diyaudio (søg: parasound 2200 mod). Mange af opgraderingerne er, som Crump siger (ham der har valgt komponenter og lyttet både 2200mk2 og jc1 blokkende ind) ret lige ud af landevejen forbedringer.

Sagen er bare den, at i en produktion af en jc1 blok så er det svært at bevare kontrollen med, om kineserne faktisk putter de dyre stumper i :), dels er et kommercielt produkt underlagt strenge cost benefit betragtninger - som jeg som selvbygger kan se stort på jeg betaler alligevel 10 gange så meget for komponenterne :).

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Har du noget diagram over fætteren?   Det vil lette opgaven.

At bruge "low esr" sikrer netop, at det går stærkt - noget, "man" har brug for ved de høje frekvenser. ESR står for "Equivalent Series Resistance", og denne bør være så lav som muligt for ikke at få forsyningsspændingen moduleret med lyden.

Har du hørt om"snubbers"?

Skifte ensretter? "ikke noget med kabler" ?

Jeg har desværre ikke diagram :(

Som jeg ser det er det altid en balancegang mellem liniaritet / hastighed / belastning. Du kan ikke bare banke en super low esr type på for at kvæle al støj, da regulatoren let skal kunne trække den.

Jeg ved ikke om du tænker snubbers ift. ensretterne ?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Så kom vi igennem hele lyt turen i eff.

Sanyo ax til alt andet end hovedlytter (elfa). Rifa peh169 til hovedlytter (svalander) og wima til film typer (elfa). Alt skiftet. Alt parallel og bypass fjernet (også over dioder da der blev skiftet til hurtigere typer)

Forstærkeren var ved at korrodere bort pga. de gamle lytter så selvfølgeligt gav det et kolosalt løft - svært at vide helt præcist hvad der var pga alder eller hvad der skyldes nye bedre komponenter. Forstærkeren har ingen af de mislyde - raslende og hård diskant - som den havde tendens til tidligere. En helt anderledes og mere korrekt forstærker gav det - men det var sgu også en arbejde på samlet set 80 timer pga. alt den boren og saven der skulle til :)

Hvis der skal prioriteres må det være film og lokale lytter først. Man kan komme langt bare for 100 kr.

Min vurdering af forstærkeren er, at der specielt er sparet på kvaliteten af alle kondensatorerne i det parasound trin og at man får en mere high-end konstruktion ved at skifte det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes