| Forfatter |
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går med tanker om at lave en åben baffel konstruktion med en Lowther PM6A pr. side. Disse skal så assisteres i bunden af mine Morel 12" i trykkammer.
Men hvordan er det liiige man beregner bredden på baflen? Er højden ligegyldig?
På forhånd tak!
/Jeppe
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
ALTO Forum Bruger

Tidl. Alto Højtaler
Bruger siden: 11 November 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeppe.
Der findes sikkert en eller anden fin formel. Det jeg gør når jeg laver open baffle er. Laver fronter så det ser fornuftig ud, og passer til enheden/enhederne.
Derefter laver jeg nogle "vinger/ sidestykker, som bliver monteret bag på bafflen, med klaverhængsler, således at de kan slåes ud.
På den måde er det muligt at lytte sig frem til hvordan fronten/bafflen , skal være, for at det lyder bedst.
Billeder kan sendes.
Hilsen Richardt. www.altoht.dk
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Hej
Jeg går med tanker om at lave en åben baffel konstruktion med en Lowther PM6A pr. side. Disse skal så assisteres i bunden af mine Morel 12" i trykkammer.
På forhånd tak!
/Jeppe
|
|
|
Brug dette program til at beregne baffel step. http://www.tolvan.com/edge/
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lowther har ret lav tilladelig membranvandring. Et horn, lukket eller reflekskabinet "trykker" på enheden;
i en åben baffel svinger den friere, og jeg tror ikke den bliver glad for det uden en form for filtrering.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Torben! Det er da godt nok svært at få en fornuftig kurve ud af det
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Lowther har ret lav tilladelig membranvandring. Et horn, lukket eller reflekskabinet "trykker" på enheden;
i en åben baffel svinger den friere, og jeg tror ikke den bliver glad for det uden en form for filtrering. |
|
|
Jeg har prøvet den i adskillige horn - og det sidste horn var ganske fremragende, men nu skal der prøves lidt nyt. Har set flere benytte Lowthere i OBs, så det må da kunne lade sig gøre - eller? __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.h.t. baflens dimensioner i sig selv, er det et spørgsmål om den ønskede nedre grænsefrekvens, hvorunder akustisk kortslutning indtræder. Pladen skal have samme bredde som den halve bølgelængde af den lavest ønskede frekvens der ønskes gengivet.
Det giver store baffelbredder - 100 Hz kræver f.eks 1,7 meter...
Desuden har Lowther enheder en høj magnetisk dæmpning, så de siger ikke meget under 100 Hz uden form for hjælpende hånd.
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket - det er ret spændende  __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
M.h.t. baflens dimensioner i sig selv, er det et spørgsmål om den ønskede nedre grænsefrekvens, hvorunder akustisk kortslutning indtræder. Pladen skal have samme bredde som den halve bølgelængde af den lavest ønskede frekvens der ønskes gengivet.
Det giver store baffelbredder - 100 Hz kræver f.eks 1,7 meter...
Desuden har Lowther enheder en høj magnetisk dæmpning, så de siger ikke meget under 100 Hz uden form for hjælpende hånd.
|
|
|
Så er jeg også med! Har højden på baflen nogen betydning, eller er det udelukkende bredden? __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en gang kan jeg kun citere: " Great minds discuss ideas. Average minds discuss
events. Small minds discuss people."__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Hej
På forhånd tak!
/Jeppe
|
|
|
Jeg har haft fuldtone enheder i open baffle assisteret af 15" basser, men det var altså enheder der kunne klare at køre uden nogen dæmpning (Hemp Acoustics). Grunden til at jeg gik bort fra idéen med fuldtone i dipol var, at jeg præcist fik identificeret nogle mangler i lyden. Efter at være gået over til 3-vejs konstruktioner med bl.a. horn, har jeg svært ved at se, at jeg nogensinde skulle gå tilbage til fuldtone enheder i open baffle. Lyden bliver dramatisk meget mere interessant i et godt horn *inden for hornets optimale bånd* vel at mærke. Jeg synes du skulle finde ud af hvad der præcis generer dig ved din nuværende lyd, før du går videre. Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
virious skrev:
Hej
På forhånd tak!
/Jeppe
|
|
|
Jeg har haft fuldtone enheder i open baffle assisteret af 15" basser, men det var altså enheder der kunne klare at køre uden nogen dæmpning (Hemp Acoustics). Grunden til at jeg gik bort fra idéen med fuldtone i dipol var, at jeg præcist fik identificeret nogle mangler i lyden. Efter at være gået over til 3-vejs konstruktioner med bl.a. horn, har jeg svært ved at se, at jeg nogensinde skulle gå tilbage til fuldtone enheder i open baffle. Lyden bliver dramatisk meget mere interessant i et godt horn *inden for hornets optimale bånd* vel at mærke. Jeg synes du skulle finde ud af hvad der præcis generer dig ved din nuværende lyd, før du går videre.
Mvh.
|
|
|
Det jeg leder efter er en midlertidig "stand-in", indtil nogle endnu større horn kommer i hus. Derfor synes jeg det kunne være sjovt at prøve OB, fordi de er så nemme at bygge og lydmæssigt noget helt andet. __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Endnu en gang kan jeg kun citere:"Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people." |
|
|
Poul er som sædvanligt ond i sulet. Men han siger faktuelt bare det samme, som jeg prøvede at sige på en pæn måde.
Gå efter bolden
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et god måde at blive klogere på er 'learning by doing', men nu er computeren jo opfundet (ellers kunne jeg jo ikke skrive her) og den kunne jo 'simulere' situationen. Resultatet kunne jeg godt gisne om, men jeg jeg vil kun sige...prøv det, men post højst 1W i den...ellers...
Her kan man læse lidt om emnet samt se et skema med størrelse på bafle ifh til frekvens.
http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
virious skrev:
Endnu en gang kan jeg kun citere:"Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people." |
|
|
Poul er som sædvanligt ond i sulet. Men han siger faktuelt bare det samme, som jeg prøvede at sige på en pæn måde.
Gå efter bolden  |
|
|
Og det skal du have tak for  __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Et god måde at blive klogere på er 'learning by doing', men nu er computeren jo opfundet (ellers kunne jeg jo ikke skrive her) og den kunne jo 'simulere' situationen. Resultatet kunne jeg godt gisne om, men jeg jeg vil kun sige...prøv det, men post højst 1W i den...ellers...
Her kan man læse lidt om emnet samt se et skema med størrelse på bafle ifh til frekvens.
http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm
mvh |
|
|
Tak for link. Jeg er naturligvis ikke ude på at tage livet af mine Lowthere. De er en anelse for bekostelige til at tage chancen, så jeg tror jeg ser mig om efter noget andet. __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som en midlertidig løsning og assisteret af sub`s,samt moderate lydtryk,sker der intet med dine lowthere.Det er altid nemmere at pege fingre end at formulere en hjælpende tekst..

|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg være fri. Det er dyre enheder, og så er det altså en hjælp at skrive at de er uegnede.
|
| Til top |
|
| |