Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 15:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Atypisk Lyddæmpningsspørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mart33N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har i noget tid læst om selvbyggeri vedrørende hjemmebiografer og lignende herinde. Det lader til at stedet her rummer et par experter, når det kommer til lyddæmpning. Derfor tillader jeg mig at stille mit spørgsmål herinde da noget af jeres viden må kunne overføres til lignende projekter:

Jeg er den glade ejer af et Roland TD12K el-trommesæt som, mod manges forventning, desværre larmer en del og derfor  har givet mig en utilfreds over- samt underbo. Jeg spiller med hovedtelefoner, så det er altså selve lyden fra selve materialerne der larmer når jeg spiller på dem.

Pt. står mit sæt på:
  • Alm gulvtæppe
  • Herefter 5 cm flamingo
  • Herefter 2 cm tyk finerplade
  • Herefter gulvtæppe igen
  • Herefter specielt Roland V drums tæppe
Bag ved sættet, op ad muren, har jeg 160cm høj flamingo i 5 cm tykkelse beklædt med gulvtæppe.

Ovenstående dæmper/eliminerer desværre ikke den vibration der opstår når man anvender storetrommepedalen.

Jeg har derfor tænkt mig at bygge et rum i rummet ude i udestuen. Til sider og loft havde jeg forestillet mig 1 plade gips efterfulgt af rockwool og igen efterfulgt af en gipsplade, som jeg evt. beklæder med terrænbats på indersiden.

Mit store spørgsmål er dog hvordan jeg skal lave bunden af dette rum. Jeg ved at mange studier laver en slags "flydende gulv" som ikke har kontakt til bygningens ydre vægge. Men hvordan kan jeg simulere denne effekt?

Jeg forestillede mig noget i stil med en bundramme jeg fylder sand i og stiller på store spikes. En gipsplads ovenpå bundrammen, terrænbats oven på det og så en tyk træplade.

Jeg vil sætte stor pris på evt. rettelser og forslag og så håber jeg ellers at dette indlæg ikke er til gene.

Budget til projektet: 4-6k

Mvh Martin
Til top Vis Mart33N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mart33N

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Mart33N skrev:
Hej

Jeg har derfor tænkt mig at bygge et rum i rummet ude i udestuen. Til sider og loft havde jeg forestillet mig 1 plade gips efterfulgt af rockwool og igen efterfulgt af en gipsplade, som jeg evt. beklæder med terrænbats på indersiden.

Mit store spørgsmål er dog hvordan jeg skal lave bunden af dette rum. Jeg ved at mange studier laver en slags "flydende gulv" som ikke har kontakt til bygningens ydre vægge. Men hvordan kan jeg simulere denne effekt?

Jeg forestillede mig noget i stil med en bundramme jeg fylder sand i og stiller på store spikes. En gipsplads ovenpå bundrammen, terrænbats oven på det og så en tyk træplade.

Jeg vil sætte stor pris på evt. rettelser og forslag og så håber jeg ellers at dette indlæg ikke er til gene.

Budget til projektet: 4-6k

Mvh Martin

Du skal ikke bruge sand.... (med mindre du vil lave en strandpark på altanen...? )

Du skal have en svævende platform.

Det du skal bruge er støbebats og så lave et gulv ovenpå dette.

Prøv at søge på google - der er også en SBI-bog om emnet.

God vind med projektet.

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Mart33N skrev:
Hej

Mvh Martin

Obs - det er vigtigt, at disse sider IKKE har kontakt til de eksisterende vægge/gulve! Ellers går meget af dæmpningen tabt.

Den indvendige plade terrænbats vil ikke dæmpe lyden UD af rummet - den vil kun have indflydelse på lyden inde i rummet!

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Mart33N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar og links. Jeg vil kaste mig over det :)

Til Meier. Siderne og "loftet" som jeg vil lave af gips vil ikke komme til at røre eksisterende vægge og gulv. Så det formoder jeg er ganske ok?

Mht. terrænbats på indersiden i rummet er jeg lidt forvirret. Jeg fik af en bygningskonstruktør at vide at jeg kunne beklæde vægge og loft i udestuen (altså ikke det nye indre rum) med disse. Så hvad er forskellen på at have det ydre rum beklædt med terrænbats (eller andre former for bats) og så at sætte dem på indersiden af det indre rum? De absoberer måske slet ikke lyd og vibrationer på den måde jeg har fået det forklaret?

Mart33N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Amigo:

Virkelig nogle gode links og heldigvis er flere af dem jo eksempler på samme, forholdsvis, simple metode med neopren pads, rockwool og gipsplader.

Mange, mange tak

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej Mart33n

Glæder mig hvis du kan bruge lidt af det.

En anden ide kunne være at lave en frekvensanalyse for at få et indtryk af frekvenser og deres amplitude. Dette kunne gøres dels i det rum, hvor du spiller med også det sted, hvor lyden generer andre. Der findes diverse udstyr, hvormed dette kan gøres. Jeg har selv haft megen fornøjelse af en billig equalizer fra Behringer (deq 2496), der med en målemikrofon kan lave en simpel frekvensanalyse samt måle lydstyrken i dB, men der findes mange andre muligheder.

Hvis du med dine trommer rammer nogle af rummets resonans frekvenser, da får du sat gang i store energier, som din under-/over-boer nok ikke vil være helt glade for - det er mest sandsynlig at dette kan ske i basområdet. Måske vil det kunne hjælpe, hvis der flyttes lidt rundt på trommesættet - giver det nogen forskel, hvis du f.eks. drejer det 90 grader etc.? Der kunne også prøves med bas-membran-dæmpeplader og lignende.

Hvis du med en trommestik rammer kanten på en tromme, da får du et skarpt smæld, som vil være langt mere bredspektret - indeholder flere frekvenser.

Dette blot for at give dig et par ideer mere, men jeg tror du er inde på noget af det rigtige:)

Venligst Amigo

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Mart33N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

amigo skrev:

Hej Mart33n

Glæder mig hvis du kan bruge lidt af det.

En anden ide kunne være at lave en frekvensanalyse for at få et indtryk af frekvenser og deres amplitude. Dette kunne gøres dels i det rum, hvor du spiller med også det sted, hvor lyden generer andre. Der findes diverse udstyr, hvormed dette kan gøres. Jeg har selv haft megen fornøjelse af en billig equalizer fra Behringer (deq 2496), der med en målemikrofon kan lave en simpel frekvensanalyse samt måle lydstyrken i dB, men der findes mange andre muligheder.

Hvis du med dine trommer rammer nogle af rummets resonans frekvenser, da får du sat gang i store energier, som din under-/over-boer nok ikke vil være helt glade for - det er mest sandsynlig at dette kan ske i basområdet. Måske vil det kunne hjælpe, hvis der flyttes lidt rundt på trommesættet - giver det nogen forskel, hvis du f.eks. drejer det 90 grader etc.? Der kunne også prøves med bas-membran-dæmpeplader og lignende.

Hvis du med en trommestik rammer kanten på en tromme, da får du et skarpt smæld, som vil være langt mere bredspektret - indeholder flere frekvenser.

Dette blot for at give dig et par ideer mere, men jeg tror du er inde på noget af det rigtige:)

Venligst Amigo

Jeg lod godt mærke til de indlæg hvor folk skrev om resonansfrekvenser. Jeg har i forvejen taget nogle forbehold som har gjort dæmpningen mere markant. Mine "storetromme" er pakket ind i en dyne og er på indersiden beklædt med en skive gulvtæppe (hvilket jeg har erfaret ikke dæmper alverden, så vil prøve et andet materiale denne gang).

Da det er et elektronisk sæt afgiver det ikke så mange forskelligartede lyde og kanterne på hver "tromme" er beklædt med 4 mm gummi. Bækkener og hihat er også beklædt med en gummilegering. Reelt set afgiver sættet nogle semihøje til højlydte "dunk", hvor storetromme selvfølgelig er værst da der her ligger et helt bens trædekræft bag. Med dynen lykkedes det mig at nedbringe lyden som storetrommen afgav betydeligt, men vibrationen fra trådet ned på pedalen går dog lige i gulvet.

Jeg slet ikke i tvivl om at de fleste lyde vil komme ned på et mere end acceptabelt niveau med dette "rum i rummet" hvis jeg følger de fremgangsmetoder i de links du foreslog. Jeg håber dog også at kraften fra sammenstødet mellem pedalhoved og storetromme kommer ned på et acceptabelt niveau.

Der bliver en del renderi til under og overbo, og måske også nogle målinger som du foreslår. Men lykkes, det skal det :)

Tak for endnu et godt input.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Mart33N skrev:

Tak for jeres svar og links. Jeg vil kaste mig over det :)

Til Meier. Siderne og "loftet" som jeg vil lave af gips vil ikke komme til at røre eksisterende vægge og gulv. Så det formoder jeg er ganske ok?

Mht. terrænbats på indersiden i rummet er jeg lidt forvirret. Jeg fik af en bygningskonstruktør at vide at jeg kunne beklæde vægge og loft i udestuen (altså ikke det nye indre rum) med disse. Så hvad er forskellen på at have det ydre rum beklædt med terrænbats (eller andre former for bats) og så at sætte dem på indersiden af det indre rum? De absoberer måske slet ikke lyd og vibrationer på den måde jeg har fået det forklaret?

Terrænbats dæmper ikke lyden ret meget, hvis de bare hænger på væggen! De ændrer på lyden INDE i rummet, men de dæmper altså ikke lyden UD af rummet (Slet ikke bassen)

Prøv at kigge lidt på de links der er forslået, og kig lidt på det litteratur der er, så kan du se nogle tegninger osv, så bliver det hele nok lidt klarere

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Da jeg i sin tid øvede 8-10 timer om dagen på et øvesæt i en etageejendom byggede jeg et lignende projekt. Jeg vil satse på dobbelt lag gips, hvor der bruges gips. Forsøg evt. med dobbeltdøre med tætningslister.

Jeg lavede en gang et rum lige op ad et soverum i en vuggestue, hvor der var sand på gulvet og oven på det et flydende gulv med terrenbats og de klagede aldrig. Husk i øvrigt på at gulvpladerne ikke må røre væggene.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2008 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Hordan blev det?

Post evt nogle billeder

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes