| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søger i all sin simpelhed et program et simpelt program, som kan måle frekvensgangen på mine højttalere. Programmet skal helst være simpelt (da jeg ikke kender ret meget til det) og freeware (da jeg ikke gider bruge ret mange resouscer på det) Lige pt. har jeg en målemikrofon og højttalerne koblet til salv samme pc og jeg har testet at jeg kan frembringe sinus toner med en software tonegenerator og måle (med et program til at optage med) at mikrofonen virker. Sådan som jer ser det så er der ikke så langt igen. Mangler bare et stykke software, som kan stykke de to funktioner sammen  Simpel GUI og ikke for mange skumle og svære funktioner, eller en simpel brugsanvisning, så jeg let kan komme igang. Tak
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlg. Jeg har prøvet en del, og det her er supernemt
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg leget lidt med dem begge og er nok mest til Holm's.  Begge målinger er på en meters afstand i min stue. Jeg syns der er mange takker på min kurve. Er der noget udglatning man kan gøre? Jeg har bare tilegnet mig en std microfon kapsel (Hvis nok en MCE2000) og fundet en gennemsnitlig calibreringsfil til Holm, som jeg har brugt. Herover ses resultatet. Er der noget at gøre ved udfasningerne omkring 100 hz og 200 Hz? Ellers ser området under 500 Hz til at ligge ca. 5 dB for lavt. Kom gerne med kommentarer.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre siger det billede ikke meget om dine højtaler, du har jo også overføringsfunktionen (responset) fra rummet med
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at sætte målemikronfon i dit sweet spot og se hvordan det ser ud der. Hvis du gerne vil måle dine højtaler bliver du til at finde et lyddødt rum og måle dem i.
Takkerne kan komme mange steder fra kommer an på hvordan programmet måle, er det med hvidstøj, sinussweep eller en impuls har alt sammen noget at sige på dit SNR (Signal til støjforhold)
Med hensyn til 100 og 200 Hz er det meget svært at sige noget om. Det kunne være alt fra et gulvtæppe til dit delefilter i højtalerne... __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holm's program kører med et sinus sweep. Mit filter som det er nu (lavet udelukkende ud fra et gæt) og med lave Q værdier på alt andet end diskanten. Derfor tror jeg mest på udfasninger mellem bas og mellemtone eller refleksioner i gulvet. Bas => 12dB/okt ca. 300 Hz Mellemtone => 6dB/okt 300 Hz og 12dB/okt 2750 Hz Diskant => 18dB/okt 2750 Hz Jeg har hygget mig meget med projektet og det er jo det viktigste, men målinger har jeg endnu ikke meget styr på  Jeg må få bygget mig et lyddødt rum
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 15 August 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal måle med log-sweep eller mls. Derudover skal du også huske at gate din måling så du slipper for reflektionerne. Se evt http://forum.speakerbuilder.dk/ Der er nogle stykker som har tjek på holm måleprogrammet.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 16 August 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Holm's program kører med et sinus sweep.
Mit filter som det er nu (lavet udelukkende ud fra et gæt) og med lave Q værdier på alt andet end diskanten. Derfor tror jeg mest på udfasninger mellem bas og mellemtone eller refleksioner i gulvet.
Bas => 12dB/okt ca. 300 Hz Mellemtone => 6dB/okt 300 Hz og 12dB/okt 2750 Hz Diskant => 18dB/okt 2750 Hz
Jeg har hygget mig meget med projektet og det er jo det viktigste, men målinger har jeg endnu ikke meget styr på  Jeg må få bygget mig et lyddødt rum 
|
|
|
Det kan du jo måle ved at pille de forskellige enheder af, og se hvornår de knækker
Hvis du bor i århus, kan vi finde ud af noget med et lyddødt rum skriv en PB hvis det har interesse __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har målt en del her i weekenden, og selvom jeg ikke kan få Holm programmet til at "gate", så tror jeg alligevel jeg fik nogle målinger ud af det, som kan bruges til noget.
Derudover har jeg fået en del erfaringer om lydene. F.x. falder min diskant allerede ved 10 KHz (målt i 2cm) med en lille peak omkring 18KHz. Når jeg måler i 60cm, så stiger den let over 10KHz, men har en 10dB peak ved 18KHz. Det må være baffen.
Mange tak for tilbudet forøvrigt, men tror jeg springer over. Jeg bor et stykke væk, på anden sal og de er glatte og vejer 39Kg stykket 
|
| Til top |
|
| |