Forfatter |
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 18 April 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
I formiddags var jeg forbi Bjørn for at hente den Mørch GS6s, som han havde liggende i småstumper. Tak for et hyggeligt besøg, det var sjovt at se dine gamle cykler. Og mange tak for den fine grammofon - ærgeligt at jeg smadrede den ene flaske vin på vejen.
Søm Bjørn allerede havde fortalt mig, så var grammofonen fuldstændigt splittet ad. Ham, som han havde fået den af havde skilt den ad for som han sagde "Jeg ville lige se, hvordan den var sat sammen, og så kunne jeg ikke samle den igen" .
Og den var i sandhed splittet ad - selv Pabst motoren var skilt ad. Her er nogle billeder af vidunderet. Det er den model med flydende ophæng. Jeg har heldigvis selv en Mørch, så jeg kan nok finde ud af, hvordan den er sat sammen ved at se på min egen - men min er ikke med flydende ophæng, så måske får jeg brug for lidt hjælp hen ad vejen. Hvis der er nogen som ligger inde med lidt viden om hvordan man samler den er de velkomne til at biddrage.
jeg overvejer at flytte strømforsyningen uden for kabinettet og at dæmpe inderchassis´et - det er lavet af bronze, hvilket nok ikke er det mest optimale.

|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 18 April 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 18 April 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at skrive til Mørch, han må da vide hvordan man skruer en sådan en tingest samme, og måske også har nogle gode opdate til den
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 18 April 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super lækkert, ville ønske det var min
Større billeder tak, men den ser lækker ud. Jeg synes også du skulle skrive til Mørch og få lidt updates til den, inden du samler den. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 18 April 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Bjerager - så må du pille din ejen af KSB - indtil du har fået samlet denne her -
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|

Nærbillede af stumperne, der var faktisk to mellemhjul med - den ene er vist aldrig belevet brugt

Og den er VIRKELIG blevet skilt ad - pabst motoren er splittet ad, og han har også pillet plastikken af kondensatorerne i strømforsyningen. Hvorfor dog gøre det?

Pladetallerknen ser lige ud, men det er lidt mærkeligt at centerlejet er så spinkelt på sådan en sag som den her.

Chassiet - sjov form det har. Centerlejet skal skrues fast i midten og der er gevind i selve chassis´et til at skrue tonearmen fast i. Den hænger i øvrigt i fjedrene - god detalje. Noget dæmpning af den her bronze eller messing sag vil nok være på sin plads. Måske bitumen...

Her ses toppladen med fjedrene til det flydende ophæng. Tre skuer skal gennem ophænger og skues fast i chassis´et, som så hænger i fjedrene under toppladen.

Alle stumperne. Plinten ser pæn ud, skal bare slibes let og have lidt olie. Låget mangler.
Har overvejet at kontakte Mørch selv, men vil først prøve selv.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS:
R-B-L, Jeg har fjernet annoncen fra KBS - og jeg hedder Bjerager, ikke Bjergager.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør du sørme også  "förlåt" som de siger på den anden side af sundet
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 19 April 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det gør du sørme også "förlåt" som de siger på den anden side af sundet |
|
|
Jeg har sat en seddel med dit navn på den ikke helt så adskilte Era, den slags franske fristelser finder du nok ikke på den lokale genbrugs , 6 selvskærende pladeskruer og en ny rem, så kører den.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
Det gør du sørme også "förlåt" som de siger på den anden side af sundet |
|
|
Jeg har sat en seddel med dit navn på den ikke helt så adskilte Era, den slags franske fristelser finder du nok ikke på den lokale genbrugs , 6 selvskærende pladeskruer og en ny rem, så kører den. |
|
|
DEt lyder sjovt - jeg har faktisk fundet en ERA med SME 3009 impr. - Desværre var der en der havde kastet et 32 tommer samsung-tv ned oven i den så det er no kun et kontralod fra armen og måske motoren der kan bruges som reservedel til din Jeg har i øvrigt fået ryttet lidt op så mit grej kun fylder 6-7 paller og er til at komme til - fand lidt sjovt indimellem jeg havde glemt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 19 April 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjerager.
Og tillykke med din nye "spille".
Ikke for at tage modet fra dig med hensyn til samling af denne pladespiller, men jeg kan se at "trappeskiven" til reguleringen af hastigheden, er adskilt fra motoren....Det er mildt sagt ikke lige så "heldigt".Men sikkert ikke det værste....
At motoren så også er adskilt....Jeg fik det nærmest dårligt da jeg så dine billeder. Een ting er at Bjørn i en anden tråd har fortalt om denne adskilte pladespiller, noget andet er så rent faktisk at se billeder af dyret....hu ha..
Da Mørch i sin tid lavede sine pladespillere, valgte han at montere "trappeskiven" på Papst motoren for så efterfølgende at montere disse (Papstmotor og trappeskive) i en meget speciel slibemaskine, som så sleb de sidste få hundrededele mm af hver af trappeskivens diameter.Dette for at tilstræbe så nøjagtig centrering som muligt.På samme måde blev mellemhjulet og pladetallerknen slebet og efterdrejet for at opnå så jævn og rummelfri gang som muligt.
Det jeg vil frem til er at selv om du skulle være i stand til at samle denne "spille", vil opgivelserne for pladespillerens måledata, ligge langt fra de opgivelser som Mørch i sin tid opnåede.
Jeg kan ikke på billedet se om vedkommende der har haft pladespilleren også har afmonteret de stykker tape, der normalt sidder på Motorens udvendige "rotor".......!! Det er dem der har sørget for den endelige udbalancering af motoren. Dette foregik ved hjælp af hjemmekonstrueret rummelfilter og oscilloscop.
Jeg håber det lykkes for dig at få kontakt til Mørch og at han kan hjælpe dig med at få den samlet.
Mvh.
ASML
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft fat i Mørch få en gang før for at få et nyt mellemhjul til min andenGS6a´er - det der sad på havde nogle grimme hakker i gummiet.
Den røde tape er selvfølgelig væk, og man kan ikke se på rotoren, hvor den har siddet - desværre. Men jeg tror nok at jeg kan se et mærke, som viser hvordan trappeskiven skal sidde.
Og selv om du nok har ret i, at jeg ikke kan få den til at måle så flot, som den oprindeligt gjorde, så skal jeg nok få den til at lyde godt. Det er lykkedes for mig en gang før. Den jeg havde i forvejen rumlede en del da jeg fik den, og det har jeg fået gjort noget ved - ikke at den her helt lydløs nu, men det har da hjulpet en hel del.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten har "vor aalborgensiske forbindelse" for tiden en GS6a uden affjedring og uden arm til salg på Ebay for 990 $.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 19 April 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har postet nogle billeder af min anden Mørch andetsteds på dette forum. Ellers søg på Vinylengine.com eller se på den, der er til salg på ebay lige nu.
Forresten, når det nu kommer dertil - hvad vil være det mest rigtige, at udstyre den med en up-4 eller en dp-6? Hælder mest til up-4´eren. For det første er det langt billigere og for det andet synes jeg den nyere dp-6 på en eller anden måde hører en anden tid til.
Hvis der er nogen som ligger inde med en GS6a´er med affjedring, så vil jeg da forresten gerne vide, hvordan man bærer sig ad med at justere vta, når den skrue, som den normalt justeres med på up-4´eren efter alt at dømme kommer til at sidde under den sorte topplade. Jeg er også nysgerrig for at vide, hvor meget skruerne ved fjedrene skal spændes.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 19 April 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Jeg har postet nogle billeder af min anden Mørch andetsteds på dette forum. Ellers søg på Vinylengine.com eller se på den, der er til salg på ebay lige nu.
Forresten, når det nu kommer dertil - hvad vil være det mest rigtige, at udstyre den med en up-4 eller en dp-6? Hælder mest til up-4´eren. For det første er det langt billigere og for det andet synes jeg den nyere dp-6 på en eller anden måde hører en anden tid til.
Hvis der er nogen som ligger inde med en GS6a´er med affjedring, så vil jeg da forresten gerne vide, hvordan man bærer sig ad med at justere vta, når den skrue, som den normalt justeres med på up-4´eren efter alt at dømme kommer til at sidde under den sorte topplade. Jeg er også nysgerrig for at vide, hvor meget skruerne ved fjedrene skal spændes.
|
|
|
UP4 selvfølgelig, bøsningen er lang nok til at kraven sidder over toppladen, der er jo gevind i underchassis'et og mørtikken kommer således til at agere kontramøtrik, keine hex.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 April 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
ANDRE MØRCH GS6a EJERE SØGES - ISÆR FOLK MED VIDEN OM DET FLYDENDE OPHÆNG MÅ GERNE HENVENDE SIG!
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 29 April 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 April 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
njaee... Som jeg også har skrevet andetsteds, så ligger det lidt stille indtil jeg får bedre tid - kommer ferie, kommer tid. Men jeg er da bestemt stadig nysgerrig efter at høre inputs og modtage billeder til brug for det videre arbejde.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede for sjov skyld at sætte pladetallerknen fra den Mørch jeg har fået af Bjørn over på min egen - men fandt sjovt nok ud af, at det ikke kunne lade sig gøre. Lejet er større på den med det flydende ophæng. Så lejerne er altså ikke ens på alle mørch-værkene.
Har i øvrigt spekuleret over, som der i grunden kan være sket det store ved at trappehjulet er blevet skruet af motoren. ASML har gjort mig opmærksom på, den særlige slibning af trappehjulet, men bliver det spændt på, så bør det da ifølge min logiske fornemmelse ikke gøre den store forskel. Meget værre er det med det røde tape...
|
Til top |
|
|