| Forfatter |
|
Raun Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 19 Juli 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som lovet, er der her en opfølgning på Mcubed's svar på et Media Center kabinet.
http://www.mcubed-tech.com/eng/hfx.htm
Først skal det siges at grundet forkerte RAM moduler, har systemet ikke været oppe at køre endnu, men alt er samlet.
Konfigurationen er som følger:
Bundkort: AOpen 915GMm-HFS, Micro ATX Processor; Intel Pentium M 745, 1,8Ghz Køler: Borg HPC passiv Lyd: Onboard Grafik: Onboard RAM (bliver) Kingston DDRII 4200, 533Mhz Harddisk: Samsung S-ATA II, 200Gb Tunerkort: Sapphire Theatrix 550 Pro DVD brænder/drev: BenQ DW1640 Strømforsyning: Silverstone ST30NF
Nå, men til sagen.
Mcubed HFX er efter min mening, noget af det lækreste kabinet man kan finde idag - dets udføring er i topklasse og man er ikke i tvivl om at der virkelig er brugt forarbejdsningmaskiner af ultra høj kvalitet, når man sidder og iagtager denne beauty........ Hvis man i forvejen har stiftet bekendskab med et af de nyere Silverstone kabinetter, kan man sagtens fornemme at dette kabinet rent faktisk er produceret af Silverstone,
At sætte delene i kabinettet, var mildest talt en udfordring i sig selv - godt nok er kabinettet stort, men når man trækker køleprofilerne fra, er det faktisk ikke så stort igen, og det kom jeg til at sande...... For ikke at skal lave det hele om en3-4 gange, skal man altså tænke sig en ekstra gang om, før man starter projektet op...... Puha jeg var ved at være gal til sidst :)
Men jeg fik langt om længe det hele i. og man må sige at kabinettet er optimeret til mindste detalje. Dog skal det siges at Mcubed har ikke tænkt dette kabinet helt igennem, før de satte det i produktion.
Dette kabinet kan tage et almindeligt ATX bundkort, så i min konfiguration har jeg lige en 5 cm ud til den ene side, som ikke er i brug. Da det jo er en Micro ATX konfiguration jeg har samlet. Men hvis man samler med et almindeligt ATX bundkort og det er bygget op nogenlunde lig dette eksempel, så kan man godt regne med at få problemer med ledningen til strømforsyningen. Strømforsyningen har sin plads forrest i kabinettet, hvilket må siges at være en slem brøler. For det første troede jeg ikke at jeg kunne benytte S-ATA pladserne på bundkortet, da selve stikket til strømforsyningen går ind af bagsiden og nærmest henover bundkortet og så op på strømforsyningen. Det stik går ind faktisk lige over S-ATA stikkene på bundkortet (hvis det havde været et ATX bundkort, så ville jeg ikke kunne benytte S-ATA stikkene, grundet den ekstra bredde), men heldigvis kan jeg lige akkurat komme til at benytte disse stik, ellers må man jo bare afmontere denne gummi dims, som omgiver selve stikproppen. Næste problem var straks værre, og det tror jeg næppe der findes en løsning på - jeg kan i hvert fald ikke selv komme op med én. Det viser sig nemlig at, nu når Mcubed har valgt at sætte strømforsyningen ved fronten af kabinettet, gør det jo at alle strømkabler fra strømforsyningen skal tilbage i kabinettet, for at forsyne de forskellige dele med strøm. Det er ikke ret heldigt, når Mcubed har valgt at fodre resten af fronten med 5,25" pladser...... Der sidder som lovet fra Mcubed ialt 4 stk. 5,25 pladser, hvoraf den ene selvfølgelig er til drevet. Men når man sidder med et bundt ledninger, som skal om på den anden side af det virvar af strømforsyning og 5,25" bays, er der ikke anden mulighed end af bruge et af disse 5,25" bays til ledningeflokken....... Det ser jeg som yderst ærgeligt, da dette må kunne være undgået med en lidt anderledes konstruktion. Men superlækkert er det jo at man har muligheden for at dæmpe, de nu kun 2 harddiske, man kan have i kabinettet, da det ikke kun er 3,5" bays der er i kabinettet - det er en af de væsentlige faktorer for mit valg af dette kabinet. Jeg tror faktisk ikke jeg har set andre HTPC kabinetter, med denne virkelig gode mulighed.
Ellers er der kun småting tilbage, at man udsætte på dette kabinet - det kunne f.eks. være at der følger ikke noget "værn" med kabinettet, til at lukke af, hvor selve displayet skulle have været - dette display har jeg sparet væk i min konfiguration, og når kabinettet også bliver solgt uden, så syntes jeg også at man skulle kunne forvente at der var en form for en plade, man kunne sætte bagved det gennemsigtige glas.
Jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg har købt dette kabinet - det er som sagt, et yderst veludseende HTPC kabinet, og det vil være mig en gåde, hvis nogle syntes at det ikke kunne pynte i deres stue. Dog kan det ikke stå på et almindeligt fjernsynsbord.
Til sidst vil jeg lige tilføje, at det er ret underligt at når man tænder for sådan et fuldstændigt passivt system, så er der bare ikke en lyd!!.... Dog kom harddisken aldrig på arbejde, men alligevel.
Håber dette lille review, kunne være en hjælp for nogen.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kabinet er ALT for stort og dybt efter min smag. Hvad kom det samlet til at stå dig i? Incl. heatpipes til CPU, GPU m.m. samt passiv strømforsyning?
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et pænt kabinet hvis man er til hifi produkter og har masser af dem stående i forvejen. Jeg savner dog stadig noget som designmæssigt kan følge med. Noget der ligner lidt B&O eller mac måske.
Men rart at se at der er tænkt på passiv køling, det er bestemt et stort plus!!
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sool Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare af ren nysgerrighed..
Ved du hvad displayet ville koste ekstra? og hvad har du givet for kabinettet ialt?
Er nemlig lidt hooked på dette kabinet, da det ser max nice ud :)
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er nok korrekt at hvis man i forvejen har tungt hifi udstyr stående, så passer det lidt bedre ind i en større helhed. Det gør det så også her hos mig, hvor farver dimensioner osv. passer rigtig godt ind i resten af mit hifisystem.
Men jeg vil påstå, hvis man vil have noget tilsvarende - altså med de samme specifikationer, er det ganske enkelt fysisk umuligt at lave det mindre, til de standarder der findes på markedet idag.
Det er klart, hvis man går hen i den anden boldgade, og istedet benytter ITX bundkort, så kommer man meget tættere på en løsning, som eventuelt kunne have lidt mere B&O design. Man kan i hvert fald finde en løsning, som kunne stå mere anonymt under Tv'et. Men det jo heller ikke det Mcubed har prøvet på, de har fokuseret på nutidens standarder og prøvet at finde en løsning, på at finde et så funktionelt kabinet, som overhovedet muligt, til at benytte den højtydende hardware, der findes på markedet idag.
Min konfiguration har vel kostet omkring kr. 8500,- Hvilket da er mange penge, men kontra den løsning Mcubed selv skilter med til ca. kr. 12.500,- vil jeg mene er denne er en noget bedre løsning....... En Pentium M løsning er jo nok også den dyreste løsning, man kan finde........ Og så skal det jo med at jeg i første omgang, har sparet display og harddiskkølere/silencere (eventuelt 2 stk) væk....... Display, tror jeg ikke at jeg kommer til at mangle, men jeg kunne godt forestille mig at jeg godt ville have harddisk køler/silencer, i den en dag.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinet og Borg HPC CPU køler, har jeg givet kr. 2.800,-.
Display, fjernbetjening og Imon software koster samlet omkring kr. 700,-
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest: Lækkert system.
Dernæst: Jeg bruger samme bundkort, men er (som mange andre) utilfreds med den medfølgende køler. Har du fundet andre alterantiver end den du benytter (gerne billigere)?
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg er ikke stødt på andre løsninger end den Borg HPC, som Mcubed tilbyder og jeg tror som sådan heller ikke der findes noget, desværre........ Og det er faktisk på foranledning af mig, at Mcubed lavede en "clampløsning" som kunne benyttes på dette utilnærmelige bundkort. Det var i starten kun muligt at denne Borg HPC havde support til alle andre sokler.
Dog er jeg lidt utilfreds med, at da jeg modtog mit udstyr, så var der kun den clampløsning (soklet 479) og ikke den anden, som havde support for alle de andre sokler - det syntes jeg var ringe, da jeg samtidig har betalt omkring kr. 100, for at fået til 479. Det vil jo være rart at man også havde det andet, hvis man i en fremtid vil skifte bundkort.......... Men ellers syntes jeg det var fornemt at de overhovedet gad at beskæftige sig med "mine" ønsker.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået at vide at noisemagic.de vil komme med en 479 køler snart, men jeg ved ikke hvornår. Den der klemmeløsning, er den uafhængig af Aopen kortets mærkelige hulmønster?
vH pH
|
| Til top |
|
| |
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvaa skal vi ikke lige se nogle billeder af det dyr??
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH - der er 2 huller i hver kant, så der er mulighed for at variere lidt.
Må jeg spørge hvilke RAM du bruger og hvilken processor du kører med......... Hvis det er en Pentium M under 760 modellen, hvor meget kører du den så med i FSB'en?
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raun,
Jeg er helt enig med dig omkring kabinetter og hvis min kammerat, som har Gamut, ville have sådan en enhed hjemme så passer det kabinet rigtig godt ind!!
Er det muligt at lave en alm. P4 sokkel om til Mprocessor??? eller misforstår jeg resten af tråden?
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raun skrev:
|
Må jeg spørge hvilke RAM du bruger og hvilken processor du kører med......... Hvis det er en Pentium M under 760 modellen, hvor meget kører du den så med i FSB'en?
|
|
|
Min RAM er fra den gamle maskine som døde. Det er vist 333 Mhz. Min processor er en M 770, så jeg skal have en gang dual 533 på et tidspunkt.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paqi - det er ikke muligt at lave en P4 sokkel om til Pentium M. Men hvis du vælger en Borg HPC, så kan du få den med den "clamp" som Mcubed har udviklet til Pentium M, eller du bestiller den "clamp" der passer til stort set alle andre bundkort.
27pH...... Ved du noget om 400Mhz 1,6-1,8Ghz modellerne (altså magen til min) vil kunne køre på 533Mhz? - jeg har hørt at hvis man gør dette, så vil processoren gå helt op over 2,3Ghz i ydelse, og det kun med et par grader ekstra til forskel.
Det er ikke fordi at jeg er tilhænger til overclocking og lignende, men hvis det kun kræver at jeg indstiller bundkortet til 533Mhz istedet for 400Mhz - vil jeg da godt køre det....... Men det haster en smule, med at finde løsningen, da mine kommende RAM jo også ligeså godt kan køre 533Mhz.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raun skrev:
|
27pH...... Ved du noget om 400Mhz 1,6-1,8Ghz modellerne (altså magen til min) vil kunne køre på 533Mhz? - jeg har hørt at hvis man gør dette, så vil processoren gå helt op over 2,3Ghz i ydelse, og det kun med et par grader ekstra til forskel.
|
|
|
Jeg har lige fået den og har ikke leget så meget. Aopen har et umodereret brugerforum, hvor den slags er beskrevet. Jeg bruger den ikke som egl. HTPC, men mere som en strømbesparende stationær.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en hjælpsom sjæl herinde, som kunne hjælpe mig med at forstå dette link til fulde - jeg forstår godt det overordnet i artiklen. Men er bare usikker på at misse noget, ved at sætte min 400Mhz processor til 533Mhz........ Skal der gøres andet?
http://www.overclockers.com/articles1234/
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart er det kun hastigheden de ændrer. Det passer meget godt med at den ikke bliver varmere... Prøv det, hvis den ikke er 100% stabil, hæver du voltene indtil den bliver det.
__________________ Mvh
Malbjerg
|
| Til top |
|
| |
Raun Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok takker
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Raun
Tillykke med det nye familiemedlem 
Når du får sat RAM i og bootet up kunne det være interessant at høre om du har nogle CPU varmeproblemer. Vores håb om en velfungerende passivt kølet HTPC. Jeg synes det er modigt at du forsøger med 100% passiv køling på et motherboard som efter sigende har varmeproblemer ved CPU'en.
Du ved jeg selv går og pønser på at bruge AOpen 915GMm-HFS motherboardet så jeg håber du kan kan berette om stabile temperaturer under 50C når du får liv i dyret.
Mvh /Mice
|
| Til top |
|
| |