Forfatter |
|
kimmerrild Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens,
Jeg ville opgradere mit Sonos baserede anlæg, og har idag køb en Cambridge DACmagic, som jeg har smidt mellem min
Sonos ZP90 og gode gamle Denon AVR3300 + Dali Evidence 870 i stuen
Jeg har lavet 2 opsætninger:
A. Sonos ---{RCA}---> Receiver via VCR1 indgangen
B. Sonos --{Optisk}--> DACmaic --{RCA}--> Receiver via VCR2 indgangen
Dvs. med ovenstående kan jeg ved at skifte på receiverens indgang "teste DAC forskellen" mellem Sonos og DACmagic.
Efter ~1times intens lytning kan på cd-rip FLAC (44,1 varieret musik) konkludere en "kun" mikroskopisk forskel (minimal,
men mere åben/dynamik via DACmagic).
Velvidende AMP+HT er et par gamle sager, havde jeg dog forventet noget større og direkte hørbar forskel, specielt efter at
have læst en del tests - så er ret skuffet. Prisen også taget i betragtning.
Har andre ligende oplevelser eller er det på tide jeg overtaler konen til nye HT's mv. ?
|
Til top |
|
|
kimmerrild Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
RCA kabler er iøvrigt "standard-kabler", men de er ens - så det er jo lige dårligt for begge opsætninger...
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, jeg har samme opfattelse som dig.
Søg efter "SUPER TV DAC" tråden, hvor jeg ikke kunne høre forskel på min TV DAC vs Cambridgen.
Jeg fik så forbedret det hele lidt, ved at tweake min Boxee Box (ligesom din sonos) og nye rør i min vincent 226. Men selv efter
dette syntes jeg at DacMagic lyder MEGET ligesom de normale gængse DACs. For 2k er jeg SLET ikke imponeret..
Men det skal også lige siges at jeg prøvede en HEGEL D10 og det var en forbedring ifht. dacMagic, da den efter min mening er
mere rolig og musikalsk, men heller ikke her syntes jeg det er 6k værd. Jeg har fået mere ud af at skifte mine rør og sætte
højtalerene op på nogle sten (i alt 600 kr indkøb for disse ting) end hvad jeg kunne få ud af Dac Magic / HEGEL.
Selvfølgelig skal HT og AMP kunne gengive toner godt nok til at kunne høre forskel, men tænk også på at bedre HT + AMP
afsløre mere = dårligere DACs ;)?
|
Til top |
|
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil så sige at 2000kr ikke er meget for en enhed i et så fint kabinet. Så det undrer ikke mig at der ikke er den store forskel.
Dette produkt virker i mine øjne til at være designet til stereo-entusiasten der ikke bruger hele lønnen på lyd.
Det er en billig dac med en masse tilslutningsmuligheder, så mon ikke det sætter sine grænser for andet end kompatibilitet.
Og så er der jo spørgsmålet om recieveren laver adc når den modtager analoge signaler. I fald adc´sne er bedre end dac´sene
i DacMagic vil forskellen jo være nærmest ikke eksisterende.
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
kimmerrild Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
...alternativt må Sonos DAC jo blot være "tilsvarende god"
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcist, eller et phillips TV dac ;)
En ting er sikkert, jeg skal snart have mig en anden DAC, for den her gør intet ved musikken..
|
Til top |
|
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 561
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimmerrild skrev:
Hej folkens,
Jeg ville opgradere mit Sonos baserede anlæg, og har idag køb en Cambridge DACmagic, som jeg har smidt mellem min Sonos ZP90 og gode gamle Denon AVR3300 + Dali Evidence 870 i stuen Jeg har lavet 2 opsætninger: A. Sonos ---{RCA}---> Receiver via VCR1 indgangen B. Sonos --{Optisk}--> DACmaic --{RCA}--> Receiver via VCR2 indgangen
Dvs. med ovenstående kan jeg ved at skifte på receiverens indgang "teste DAC forskellen" mellem Sonos og DACmagic.
Efter ~1times intens lytning kan på cd-rip FLAC (44,1 varieret musik) konkludere en "kun" mikroskopisk forskel (minimal, men mere åben/dynamik via DACmagic). Velvidende AMP+HT er et par gamle sager, havde jeg dog forventet noget større og direkte hørbar forskel, specielt efter at have læst en del tests - så er ret skuffet. Prisen også taget i betragtning.
Har andre ligende oplevelser eller er det på tide jeg overtaler konen til nye HT's mv. ?  |
|
|
Brug Coax mellem Sonos og Dacmagic, og brug de balancerede udgange på Dac magic hen til din 3300
XLR kablet ska ha Phono Rca i den ene ende, Ben 1 - 2 - 3 på XLR kablet forbindes således (ben 3 skal ikke bruges) ben 2 til plus, ben 1 til stel på RCA stikket.
På den måde får du udnyttet Dac Magic optimalt, idet den lyder bedst med coax tilslutning, og yderlige undgår du en lyddegraderende opamps ved at bruge den balancerede udgang.
XLR hun - RCA : http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=94 045
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
Til top |
|
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimmerild: Jeg tror nærmere den er tilsvarende dårlig, desværre. Til de priser burde elektronik være nogenlunde state of...
Hvis i kan leve uden usb-tilslutning og det ikke er til nogle nye lydformater så er mit råd at prøve at kigge på nogle ældre
surround-processorer. Brugtriserne på dem uden hd-lydformater er helt i bund. Så der er virkelig meget at hente
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er det resten af anlægget der gør, at du ikke oplever den store forskel. Jeg synes at Dacmagicen var en stor forbedring i
forhold til dacen i min Yamaha cdx-993. Jeg har da også overvejet en endnu bedre når finanserne falder lidt få plads.
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder mig til Stereo :)
Jeg skiftede også fra RCA til XLR->RCA og det hjælp lidt, lidt mere ro, lidt slankere i lyden også, men det kunne også have
været fordi XLR output køre med mindre forstærkelse, så volumen automatisk er lidt lavere i forhold til en A/B test på RCA
/XLR.
Generelt tror jeg bare ikke jeg kan lide DacMagics diskant, lidt for ivrig en gang i mellem og grynet.. ikke helt klart lydbilled.
|
Til top |
|
|
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
måske er det fordi dit anlæg i mellemklassen.
jeg selv har prøvet det på mit egen anlæg og det hjalp meget.
mvh kenn
|
Til top |
|
|
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den er sprit ny, så vil den også blive lidt bedre når den har spillet en del timer.
__________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige prøvet med Coax i stedet for optisk - altså:
Boxee box -> Opstik-> DacMagic
Boxee box -> HDMI -> Phillips TV -> Coax -> DacMagic
Og jeg må indrømme at Coax indgangen er MEGET bedre end den optiske, hvertifald i dette setup (audio physics - superior II,
og vincent SV226-mkII).. Endnu mere ro over
diskanten, nu lyder den ikke så ivrig, men stadig lidt grynet. Men det begynder at være til at holde ud at høre på..
|
Til top |
|
|