| Forfatter |
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
For et par uger siden købte jeg en billig Alpha 5+ cdafspiller (billig fordi dens tandhjul til at trække skuffen ind og ud var gået). Jeg fik fat i et tandhjul, skilte spillen ad og satte det nye hjul i. Så kørte det hele fint. Men Alpha 5+ lider som udgangspunkt af det samme som Arcam generelt - efter min mening - nemlig at det er så pææænt og varmt. Helt uden temperament. Men ofte med en ret fin bund. Så jeg begyndte at læse om tweaks og modificeringer. De fleste benytter Avondale Audio til at modificere, men jeg synes 4000,- er for dyrt og jeg ville hellere se, hvor langt man kan komme med så få penge som muligt. Jeg mangler ikke en afspiller, da jeg allerede er glad for min Naim CD3, som netop er meget direkte og "hurtig". Så det skulle bare være for sjov. Nu er jeg godt igang med at pille og vil dele mine oplevelser med jer, hvis nogen er interesserede. 5+eren kan fåes for ganske få penge og er som udgangspunkt udstyret med to af mine favoritdele: Et CDM9/44 drev og en TDA1541 dac. Pga af et forkert smøremiddel oprindeligt anvendt dør tandhjulet i skuffen med tiden, men det kan stadig findes rundt omkring. CDM9/44 kan købes til omkring 60 euro og TDA1541 er legendarisk for sin analoge lyd. Perfekt  Første del af min modificering har handlet om at få dæmpet kabinet og transport. Det er en værre blikdåse (specielt sammenlignet med f.eks en gammel Delta 70.3 som er en ren kampvogn). Så jeg har været endog ganske grundig med blygummi på alle åbne flader og tack-it/blu-tac i alle huller som gav en raslen eller klingen. Det i sig selv hjalp ganske meget og strammede lyden op. Men jeg blev så vejledt af en anden 5+ ejer til at fjerne de to muting transistors der sidder på dac boardet. Det har jeg nu gjort. Sikke en forandring ! Det var ligesom at fjerne en dyne fra afspilleren. Den er blevet mere åben, klar og har fået en betydeligt bedre top end tidligere. Kraftigt anbefalet herfra ! Mere senere. Næste skridt bliver sandsynligvis spikes under afspilleren samt udskiftning af diverse komponenter. / Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.. du fik den for næsen af mig.
Jeg har sat en anden clock i, The Flea, af Martin Clark. Se på PFM.
Og så AD825 i I/V konverteren og OPA 604 i filteret.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Jeg ska indrømme at det her er mit ALLERFØRSTE modificeringsprojekt. Jeg har kun repareret tidligere. Jeg læste godt om PFM Flea fra Acoustica (Martin Clark) men jeg er ikke sikker på jeg har fanget hvordan man sætter den i. Derudover er den vist udsolgt i tiden. Jeg bliver nødt til at spørge: Hvad er I/V konverter ? Og hvilket filter ? Har du prøvet den med at fjerne muting transistorerne ? Det er altså ret vildt det der sker. Jeg får forresten gode råd af henholdsvis Zanash og Fatmarley fra PFM. Det kan godt være jeg får nogle informationer du kunne være interesseret i  Jeg er blevet opfordret til at udskifte nogle transistorere der skulle
"de-emphasise" - hvad det lige akkurat er. Men de skulle udskiftes til
"paper in oil". Og så blev jeg lige lidt stille... For mange udtryk,
jeg simpelthen ikke kender. David fra Net Audio anbefaler at sætte hans MicroClock i. / Mirland__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også flået de-emphasise transerne ud, men jeg kan sgu ikke huske om muting er ude. Clocken er nem at sætte i. Har du et diagram.
Pas i øvrigt på når du lodder. Printet er meget skrøbeligt, måske kommer det fra Cambridge 
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge PFM og andre skulle den være lig en CD3, dvs samme drev og DAC. Altså en mini Naim.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad gør de-emphasise transerne egentlig ? Det var helt vildt overraskende at fjerne muting. Det gjorde AA5+ meget anderledes. / Mirland
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med din nye spille... Har den selv, og synes at den til pengene gør det rigtig godt. Men du kan godt have ret i at der er nogle som vil mene at den er for tilbagelænet. Mig passer den nu fint. Men det ér noget andet end at høre mange af de der japaner spillere, som mange har.. Om man kan lide det eller ej er en smagssag *S*
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Hvad gør de-emphasise transerne egentlig ? Det var helt vildt overraskende at fjerne muting. Det gjorde AA5+ meget anderledes.
/Mirland
|
|
|
Nogle CD'er er betonede, lidt lige som en RIAA korrektion, men jeg tror det er meget få der er det, specielt i dag (der komprimerer man ). Du kan lodde en LED på de-emphasise og se om du har nogle.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio: Aha! Det vidste jeg faktisk ikke omkring de-emphasise. Mht "mini-naim" det er rigtigt, men CD3eren er bare "vildere" i lyden. Den har ikke kendskab til afslapning og lyder som en AA5+ der er helt oppe på tæerne i fremadrettethed. Rattanhuset: Jamen der er ingen tvivl i mit sind omkring TDA1541 chippens overlegenhed når det handler om lyttevenlighed og "analog" lyd. Jeg har haft et hav af cdafspillere og er entydigt mest begejstret for de "gamle" travere. / Mirland
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
klc-audio: Aha! Det vidste jeg faktisk ikke omkring de-emphasise. Mht "mini-naim" det er rigtigt, men CD3eren er bare "vildere" i lyden. Den har ikke kendskab til afslapning og lyder som en AA5+ der er helt oppe på tæerne i fremadrettethed.
Rattanhuset: Jamen der er ingen tvivl i mit sind omkring TDA1541 chippens overlegenhed når det handler om lyttevenlighed og "analog" lyd. Jeg har haft et hav af cdafspillere og er entydigt mest begejstret for de "gamle" travere.
/Mirland
|
|
|
Ditto... de kan et eller andet som mange andre ikke kan og omvendt. Om man kan lide det er en smagssag... *S*
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Meget spændende tråd!
Men hvad med nogle billeder, til lige at krydre dette spændende emne?
Hvilket prisleje ligger disse ældre maskiner i?
Jeg søger nemlig selv en billig velspillende maskine...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spørgsmål mere:
Er der andre spillere af Arcams modeller der har denne kombination af drev/dac?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal se at få taget nogle billeder imorgen. Det er jo så desværre ikke før og efter men kun efter  Med hensyn til drev/dac så gælder det for Alpha 5 og 5+. Men du kan jo checke den her oversigt/ Mirland
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gah. Har ikke fået taget nogle billeder endnu desværre. Har været
ophængt af arbejde. Jeg får dem taget imorgen efter planen. Men jeg er
stadig ikke sikker på om jeg skal prøve at fjerne de-emphasise
transistorerne. Jeg kan ikke rigtig gennemskue konsekvensen af at
fjerne dem.
Forresten har jeg modtaget en hel del gode råd og ideer omkring
modificering af AA5+. Det kunne være skægt om vi kunne samle vores
erfaringer i denne tråd. Det er helt utroligt hvad man kan få ud af den
uanselige lille afspiller. Faktisk har jeg haft min CD3 slukket i to
dage nu og kun brugt AA5+ uden et sekund at savne CD3eren. Det er
skræmmende !
/ Mirland
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Det er helt utroligt hvad man kan få ud af den uanselige lille afspiller. Faktisk har jeg haft min CD3 slukket i to dage nu og kun brugt AA5+ uden et sekund at savne CD3eren. Det er skræmmende !
/Mirland
|
|
|
Den er efter min mening kanon god, og til en brugtpris på 800-1000 er den en vinder.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, spændende tråd, men mine Arcam Alpha´er skal IKKE modificeres. Så kommer de nemlig til at lyde som alle de andres, og det skal de ikke. Arcam Alpha har en analog-lignende lyd og det er med vilje. (Ligeledes eksempelvis Rega´s tidlige modeller)
Arcam Alpha 6 og 6+ har også CDM9 Pro, men andre DAC´s!
Sidst, men ikke mindst: Pres nu ikke prisen op på disse vidunderlige CD-afspillere, vi er mange som godt vil have et par stykker mere i samlingen. 
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Ja, spændende tråd, men mine Arcam Alpha´er skal IKKE modificeres. Så kommer de nemlig til at lyde som alle de andres, og det skal de ikke. Arcam Alpha har en analog-lignende lyd og det er med vilje. (Ligeledes eksempelvis Rega´s tidlige modeller)
Arcam Alpha 6 og 6+ har også CDM9 Pro, men andre DAC´s!
Sidst, men ikke mindst: Pres nu ikke prisen op på disse vidunderlige CD-afspillere, vi er mange som godt vil have et par stykker mere i samlingen. 
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt min (umodded) mod en Rega Planet (en tidligere) og det var en rystende oplevelse. Jeg troede faktisk at Rega'en kunne banke Arcam'en, men nej. Denne Planet var så ringe at man undrede sig over hvorfor den var blevet lavet. Rystende dårlig. Den fik tæsk af en gammel Philips CD104 i samme omgang.
Jeg er enig i at man ikke skal gøre den til noget den ikke er, eller kan. Den skal spille som den gør, men kunne man få lidt mere PRAT ville det ikke skade.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
KLC-audio; en brugt Alpha 5 bør ikke koste mere end ca. 500kr, med mindre een af mine er til salg, så stiger prisen 1000´er af %!
Måske der er en lille fejl i Hr. Mirlands oversigt over TDA1541-afspillere?
Så vidt jeg ved er det en TDA1541AS1 i både 5´eren og 5+´eren, så vidt jeg ved! 
Min DAC døde efter ca. 5 år; det er vist noget med en dårlig sending, men den fik en TDA1541AS2 (dobbelt krone), og så sker der altså noget, blandt andet lidt/noget mere attack end jeg kan huske at den havde inden rep. (High-end musikservice, små 400 kroner + arbejdsløn og moms).
Angående tandhjulet; joh, det kunne vist ikke tåle smøremiddel med lidt syre, så blev det skørt, og det har vi alle været igennem. (Man kan høre, når det er ved at være tid, host-hark)
Jeg har Alpha 1, One, 5, 5+ og 6, hæ! Nu skal jeg bare have scoret nogle Black-box 5, 50 og 500, samt en habil Delta-afspiller! Og måske en Alpha 10 Ring-DAC, men det er noget helt andet!
Og så vil jeg tage hjem og tænde for min ydmyge rør-ib, ploppe en CD i afspilleren og nyde musikken som "i gamle dage"! Perfekt? Næh, men vidunderligt! (Så gik den nat, hæ!) 
Gem noget til mig, tak!
Nåjah; Avondale? Er det ikke dem som vil give 230 engelske pund for et sundt eksemplar? (Få nu ingen ideer om eksport, fy!)
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians: Jeg vil give dig ret så langt at Arcams tidlige cdere er lavet med et analogt lydbillede som ideal. Men jeg synes bare at de tenderer til at have en "dyne" over lyden. Mit analoge setup er ihvertfald både strammere og klarere end en 5+ i standard opsætning. Og en Planet er noget af det mest skuffende jeg har haft forresten... Men det er en anden snak. Listen jeg linkede til ang. tda1541 angiver 5 som serie tror jeg, fordi det er da helt sikkert at der er tda5141 i både standard og 5+. Jeg har en dobbeltkronet tda1541 i min CD3. Det er dælme guf  Alpha 6 har jeg haft, Den husker jeg som flad og ret kedelig. Med hensyn til Delta så har jeg en Delta 70.3 med LClock X03 stående lige her som snart skal videre i verden. Den har en imponerende konstruktion og masser af bund, men ikke helt så PRaT som 5+ efter lidt omsorg med en loddekolbe og noget blygummi  Avondale ville vist nok kun give 120 pund for en 5+. Jeg ved ikke om de stadig vil det. Men de har ihvertfald lige ændret deres politik angående ombygninger til kun at dække UK pga de elendige postforhold rundt om i EU. / Mirland
|
| Til top |
|
| |