| Forfatter |
|
Divad89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for nylig selv lavet et par Gemme Audio Tanto, og synes også de lyder fantastisk efter jeg kom i kontakt med nogle af opfinderne bag den. Og som man også kan se flere steder hvis man søger på højttaleren, bliver der brugt en Silver Flute W17RC38-04 som er en 4 ohms 6,5" wool cone, og ved den bliver der slet ikke brugt noget delefilter, men signalet går direkte igennem fra forstærkeren, og ved diskanten XT19 bliver der brugt en enkelt kondensator for at beskytte den fra de lavere toner. Men tænkte på om man i virkeligheden kan gøre sådan ved alle enheder så længe mellemtone og diskant passer nogenlunde sammen i sensitivitet osv.?
--- David
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Epos 12 & 14 er lavet på nøjagtig samme måde.
En enkelt kondensator og intet andet ikke engang en dæmpemodstand og de spiller faktisk rimelig godt
|
| Til top |
|
| |
Divad89 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil jeg lige kigge nærmere på... For jeg har faktisk ikke set det andre steder.
--- David
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mere brugt end man regner med, selvom mange supplerer med en spole på bassen. Jeg har skilt mange gamle højttalere ad, og er ofte blevet overrasket af hvor meget lyd man kan få ud af hvor lidt der reelt er brugt af komponenter og enheder.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Divad89 skrev:
Jeg har for nylig selv lavet et par Gemme Audio Tanto, og synes også de lyder fantastisk efter jeg kom i kontakt med nogle af opfinderne bag den. Og som man også kan se flere steder hvis man søger på højttaleren, bliver der brugt en Silver Flute W17RC38-04 som er en 4 ohms 6,5" wool cone, og ved den bliver der slet ikke brugt noget delefilter, men signalet går direkte igennem fra forstærkeren, og ved diskanten XT19 bliver der brugt en enkelt kondensator for at beskytte den fra de lavere toner. Men tænkte på om man i virkeligheden kan gøre sådan ved alle enheder så længe mellemtone og diskant passer nogenlunde sammen i sensitivitet osv.?
--- David
|
|
|
Det er langt fra alle enheder der kan klare den præstation, men nogle enkelte kan, det være sig både bas/mellemtoner og diskanter. Der er tale om et simpelt 6 db/okt. filter for diskanten og for bas/mellemtonens vedkommende er det enhedens evne til kraftig egenafrulning. Der deles typisk højt ved eks. 4 khz eller højere, ellers bliver diskanten ulidelig at høre på, pga. 6 db/okt. filteret.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 09 Juli 2009 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
| Det er mere brugt end man regner med, selvom mange supplerer med en spole på bassen. Jeg har skilt mange gamle højttalere ad, og er ofte blevet overrasket af hvor meget lyd man kan få ud af hvor lidt der reelt er brugt af komponenter og enheder. |
|
|
jo fære komponendter jo brdre lyd men enhederne skal også følge med især vis man vil bruge et 6db delefilter men så får man også en forygende lyd de kunne godt den gang
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 09 Juli 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var en gang en fransk 3 eller 4 vejs højttaler helt uden filter. Der var nogle kamre bag ved enhederne der sørgede for akkustisk afrulning af enhederne.
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 09 Juli 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morel CAW538 er en meget interessante enhed til den type filter, sammen med fx dynaudio esotech er der virkelig muligheder
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 09 Juli 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reference 3A's Dulcet benytter samme princip.
http://www.reference3a.com/dulcet.htm
Jeg tror også at andre af Reference 3A's højttalere benytter samme princip, men er dog ikke sikker. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 09 Juli 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Epos 12 & 14 er lavet på nøjagtig samme måde.
En enkelt kondensator og intet andet ikke engang en dæmpemodstand og de spiller faktisk rimelig godt
|
|
|
Epos ES14 ret god som den kommer fra fabrikken, men er endnu bedre specielt i overgangen mellem de to enheder, hvis der tilføjes en 0.3mH spole af god kvalitet i serie med bas-enheden.  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 11 Juli 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefilteret kan så at sige være indbygget i enheden.Har den en høj Le, vil den rulle tidligere af. Heldigvis er enheder med høj Le ofte billige, da de ikke har kobberkappe. Silver Flute koster vist nok 30$. Så man kan sige man slår to fluer med et smæk.
MVH
|
| Til top |
|
| |