Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 12:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Naim CD5 laser quickfix (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Min højt højt elskede Naim CD5 har alle dage været god til at spotte en ridse i CD'en - også efter laserskift, selvom det hjalp noget (den ku spille igen !)

Efterhånden har det dog grebet om sig, tenderende til ulideligt.

Så kom jeg i tanker om noget jeg læste sidst jeg surfede rundt efter VAM1205 problemer. Selve holderen til CD'en skulle kunne synke for langt ned på
mortorakslen, så CD'en kommer så tæt på laseren, at den ikke kan fokusere korrekt. Bare som et forsøg prøvede jeg at sætte 4 stykker 3-dobbelt
malertape på holderen, så CD'en løftes en smule. Voila - en ridset og nasset biblioteks CD er just afspillet, med kun et enkelt lille hik undervejs

Hvis det virker så godt, som jeg håber, skal der nok prøves med et par lag malertape mere - og kigges på at få flyttet holderen lidt op på en lidt mere
elegant måde.

Rådet hermed givet videre - det gælder formentlig hele Phillips CDM12/VAM12 familien
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvordan, må vi se et billede?
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

KOFS, for at gøre det rigtigt, stikker du to små skruetrækkere fra hver sin side ind under CD-pulley´en, og får den vrikket tilsvarende opad akslen i stedet (forsigtigt)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 08 Oktober 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Nu med billede ...

@Boydk: Jep, jeg skal lige finde ud af hvor meget den skal rykkes op inden jeg begynder at lave vold. Nu er verden desværre ikke oversvømmet med
VAM1205 motorer på samme måde som med VAM1201-04 - tror lige jeg vil kigge lidt efter en reserve-motor, inden jeg går i gang.

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 08 Oktober 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Check nu lige den efter...... VAM1, 2, 4, 5 henviser til lasertypen. Selvom pullyerne evt. ser forskellige ud, kan motoren sagtens være den samme (er ikke sikker, så derfor: check selv)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 08 Oktober 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Desværre - 1205 motoren er brushless - de andre ikke. Mener forskellen på VAM1204 og 05 er motoren.

Formentlig godt mht nøjagtig styring, men ikke mht mængder af billige reservedele.
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet. Jeg har en CD 5X, og den er væsentlig mere følsom end min tidligere Arcam Alpha 6, men det er dog næsten udelukkende over for Cd-RW-skiver. Almindelige brændte cd'er har den ingen problemer med, men Cd-RW hakker ret meget - også selvom de er helt nye og aldrig er blevet brændt på før.
Jeg lavde tricket med et stykke karton, som jeg bare kan sætte på, når jeg bruger Cd-RW. Jeg var ellers lidt betænkelig, da jeg syntes, at det lød ulogisk, at man skulle tvinge cd-afspilleren til ikke at kunne fokusere - men hellere det, end at den hakker hele tiden. Jeg har dog en cd, som ser helt perfekt ud, på nær et enkelt sted, hvor der lader til at være en fejl i produktionen. På Arcamen spillede den uden problemer, men på Naimen hakkede den igennem ét enkelt nummer, der varer et minut. Det løste kartonen desværre ikke, men den hakkede dog lidt mindre.



Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Du tvinger skam ikke laseren til ikke at kunne fokusere. Den fokuserer selv - indenfor en vis grænse. Med alderen kan
spindelen sætte sig lidt længere ned på motorakslen, og så kan linsen ikke trække sig langt nok væk fra det reflekterende lag,
til at den kan fokusere korrekt - så løfter vi pladen lidt væk - og så kan den fokusere igen. Måske ligger det reflekterende lag
nærmere laseren i en CD-RW??

Prøv at give den et stykke karton til :-)
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

... kommer mig for, jeg har lidt det samme problem - jeg døjer også med at fokusere, hvis noget kommer for tæt på
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

prøv med det stykke karton og et glas vand

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Fungerer din metode stadig, KOFS? Jeg prøvede at spille nøjagtig den samme cd-rw i går, og jeg havde ikke brændt på cd'en siden (eller overhovedet brugt den), men cd'en hakkede frygteligt, og både i går og i dag har afspilleren haft virkelig svært ved at læse den. Jeg prøvede at brænde på en helt ny cd-rw, og den fungerede bedre, da jeg spillede den i går, mens den i dag også hakker helt vildt. For det meste vil afspilleren slet ikke læse cd'en, eller så kan den læse, hvor mange numre og hvor lang spilletid der er derpå, men den vil ikke spille den.
Jeg har prøvet uden karton og med både et og to stykker karton, og resultatet er det samme hver gang. Jeg har også prøvet at klippe stykkerne til, så hullet i midten blev større og omkredsen/diameteren blev større (jeg tænkte, at kartonet måske kom for tæt på laseren), men det hjalp intet.

Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 260
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jo, det gør den da. Den klarede en nærmest matteret skive fra biblioteket i går

... men ... jeg har ingen anelse om hvordan den har det med CD-RW.

Hvordan har din Naim det med almindelige brændbare CDer - og hvorfor RW i det hele taget? - kan det være din brænder der
er træt?

Hilsen
KOF
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 24 Oktober 2014 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at brænde de samme numre på en almindelig cd-rom, og min cd-afspiller spillede den cd uden problemer. Jeg har heller ikke før haft problemer med brændte cd'er overhovedet, så jeg ved ikke, hvad problemet er. Det finder jeg måske heller aldrig ud af.

Grunden til, at jeg bruger cd-rw er, at jeg har lavet en frygtelig masse sammenligninger mellem plade og cd. Hvis cd'en lyder bedre, skifter jeg pladen ud med cd'en. Så jeg har downloadet en del, og da jeg ikke har nogen ekstern converter til min computer, lyder det bedre, hvis jeg bruger min cd-afspiller, og desuden er det også lidt mere praktisk for mig. Så med cd-rw kan jeg brænde på en enkelt skive i stedet for at brænde på en frygtelig masse skriver.

Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 December 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Her kommer lige en "skrækhistorie": For et par måneder siden lånte jeg Parasounds cd-afspiller Zcd med en ekstern converter, og jeg syntes, at den var en anelse bedre end Naimen (både med og uden den eksterne converter), men jeg ville ikke købe den af praktiske grunde, da jeg troede, at man ikke kunne programmere den, og der var ingen fjernbetjening med. Jeg fandt dog senere ud af, at det ikke passede, og da jeg hørte den igen, syntes jeg, at forskellen var så lille, at det blev spil af penge. Men hvis jeg ikke havde købt Naimen først, ville jeg have købt Parasounden.


Før jeg hørte Parasounden igen, købt jeg en brugt Marantz SACD/Dvd-afspiller til 200 kr., hvor originalprisen var omkring 3.500 kr., da jeg så vil købe en ekstern converter og slutte den til. Jeg satte den cd-rw, som hakkede mest på Naimen, i Marantzen, og den spillede den uden et eneste hak. En anden cd-rw "knitrede" lidt i et enkelt nummer på både Marantzen og Naimen. Naimen spillede faktisk også den dag resten af den skive uden problemer, selvom den tidligere har hakket en del i den. En anden dag hakkede den dog ret voldsomt i en anden cd-rw, som Marantzen også spillede uden problemer.


Den sande skrækhistorie kommer dog her: Jeg brugte mine cd-rw'er + en anden cd, jeg selv har brændt, og de originale cd'er til det følgende: Jeg satte både Marantzen og Naimen i forstærkeren, spillede de samme numre samtidig på begge afspillere og kørte frem og tilbage mellem de to afspillere. Ud af ca. 25-30 sange kunne jeg kun ved tre sange (Sam Cooke, Joe Satriani og Suede) høre en meget, meget lille forskel (Naimen var bedst), mens der på de ca. 22-27 andre sange måske var en forskel, men i så fald var den så mikroskopisk, at hverken jeg eller min hustru kunne høre den. Jeg er godt klar over, at det, én person kalder for en lille forskel kan være en stor forskel for andre, men jeg er overbevist om, at ved en ABX-test vil en sand hi-fi-nørd næppe kunne udpege Naimen med sikkerhed.

Og det med to apparater, der oprindeligt havde kostet henholdsvis 3.500 og næsten 20.000 kr.!


Naimen havde Sam Cooke-sangen en anelse bedre rumklang på vokalen, mens de to andre lød en anelse større og flottere. Jeg har dog ingen decibelmåler, så jeg har ikke kunnet teste det, men jeg tror, at det er sandsynligt, at de to andre sange kun lød "bedre", fordi Naimen spillede dem en anelse højere. Der var dog ingen forskel i lydstyrken på de 15 andre numre, så det er kun en teori. Jeg bruger dog helt bevidst ordet "en anelse", da forskellen virkelig var meget, meget lille. Hvis jeg havde lavet den demo i en butik og var blevet præsenteret for prisen, var der ingen tvivl om, at jeg havde valgt Marantzen. Sidenhen prøvede jeg også at låne convertere fra Arcam og Paraound og slutte dem til Marantzen, og der kunne jeg heller ikke høre forskel i forhold til Naimen – så Marantzen lød ens, uanset om jeg brugte en ekstern 24/192 converter eller ej.


Jeg er stadig rigtig glad for min Naim-forstærker, men jeg rystede alligevel lidt på hovedet af grin af det her resultat.

Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 
wamba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1260
Sendt: 15 December 2014 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hvad grej spiller du ellers på?

Hvilke Naim modeller er der tale om?

Nu har jeg ikke brugt cdafspillere særlig meget, mest DACs koblet direkte på streamere...

Men det jo reelt set DAC / opbygning der gør en forskel... Hvad der kommer ud i sidste ende... Sådan hovedsageligt?

Synes godt nok personligt der er markante forskelle på DACS, men dermed ikke sagt du ikke kan finde en dac i de billige prisklasser der kan hamle op med langt dyrere, eller forstået på den måde, måske spiller den bedre i dine ører?

Men generelt når vi bevæger os op i de dyrere DACs, så det jo mindre og mindre man får mere af pr. kr. og det er i min verden langt mere begrænset end forskellen på en forstærker f.eks.?

For slet ikke at tale om højttalere :)...

Men du kan virkelig finpudse dit anlæg, få mere gennemsigtighed i musikken, mere dybde... Mere velopløst... Nogle DACs ændrer faktisk så meget på spillestilen at man kan nedtone en skinger diskant? :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba
 
Board
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 26 December 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Mit forstærkersæt er Naim NAP 200 og NAC 202. Mine højttalere er Audiovector S3 Signature. Naim cd-afspilleren er som sagt en CD 5X.

Så converteren i Marantz-cd-afspilleren til 3.500 kr. er lige så god som i Naimen til næsten 20.000 kr. (med de tre undtagelser).
Converteren/drevet i Parasounden til enten 3.500 kr. eller 5.000 kr. (jeg kan ikke huske det) er en smule bedre end Naimen, omend de to ved
nogle sange også var helt identiske.
Arcam-DAC'en til 4.300 kr. og Parasounds separate Zdac (oprindeligt 5.000 kr., nu sat ned til 3.500 kr.) var magen til Naim-cd-afspilleren, selvom
man selvfølgelig også får cd-drevet med i Naimen, så det skal man lægge oven i prisen på de to DAC'er.

Så jeg ser helt klart Parasounds Zcd som det apparat, hvor man får mest for pengene, selvom den reelle forskel i lydkvalitet på alle de nævnte
apparater var enten ikke-eksisterende eller meget lille eller endda minimal (omend til stede).

Jeg er selvfølgelig med på, at visse folk kan høre noget, jeg ikke kan, fordi de lytter på en anden måde/lytter efter andre ting. Ikke for at lyde
arrogant, men jeg er ikke tilhænger af at lære at høre alle de ting, jeg ikke kan høre nu. Jeg er større tilhænger af at lære at nyde musikken
mere, og at lære at høre en bestemt dybde eller en vis klang vil ikke fremme fornøjelsen som sådan - men det vil et sæt bedre højttalere eller en
bedre forstærker.
Jeg kunne godt høre forskel på at bruge min computers høretelefonudgang og så sætte en af de to DAC'er til, omend jeg vil kalde forskellen fra
moderat til lille.
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes