Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det er et noget omfattende emne du kommer ind på her. Der er næsten lige så mange meninger, som der er hifi4all'er  .
Personligt mener jeg man kan opnå mindst lige så gode resultater med mindre. Og pengene der kan spares på stikkene, ville jeg bruge på andre led i HiFi-kæden.
Mener at man i Duelundverden modificerede Nextgen-stikkene, vist nok ved at fjerne plastikken, og så skulle de være fortræffelige. Men det må du ikke hænge mig op på, der må vi nok have en Duelund-mand på banen.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De bedste jeg har prøvet ind til vidre har været VDH stik, men de andre har været WBT kloner og andet til små penge.
Så i øvrigt også i en oversigt at matrialerne i nogle stik ikke var så gode som man skulle tro, men det var så reklame for det pågældende firma's stik. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1873
|
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
WBT Nextgen er faktisk nogle ganske udmærkede stik. Desværre er de meget dyre, omend man godt kan være heldig at finde et sæt til omkring en tusse (set hos Bertram).
Jeg har sammenlignet Nextgen Silver med Silver Bullet Plugs og kunne stort set ikke høre nogen forskel. Sammenligningen blev naturligvis foretaget på to helt ens kabler.
Men i forhold til de "gammeldags" WBT stik, samt de fleste andre RCA-stik overhovedet, så er Nextgen klasser bedre. Dette skyldes formodentlig, at de allerfleste stik indeholder store mængder metal (oftest messing), som det stakkels, fine liniesignal skal igennem. Det er her, hvor Nextgen og Bullet Plugs udmærker sig i forhold til stort set alle almindelige stik.
Hele grundideen i Nextgen er netop, at der ikke skal være mere metal end højst nødvendigt, som signalet skal passere. Og så var det vist ikke lige WBT, der fandt på dette, for Bullet Plugs'ene var på markedet længe før WBT'erne, og deres stik bygger netop på princippet om så lidt (metal)materiale som muligt.
Hvis du vil have Nextgen stik, skal du i øvrigt lige huske at få fat i en Torx T6 bit, da den er nødvendig. Køb den hos din lokale trælasthandel - der koster den kr. 15,- og så passer den i en almindelig bitskruetrækker, hvilket WBTs egen microbit til kr. 46,- ikke gør.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, ja det lyder jo meget godt at jo mindre metal i stikke jo kortere rejse skal linie signalet ud på. Men nu er det jo sådan (med 99 % af alle de stik jeg har siddet med i hånden) at linie signalet bliver loddet på direkte i "røven" at stikkets "pin" og den variere jo meget begrænset i størrelse (tykkelsen er naturligvis nødt til at være den samme og længden kan dårligt variere mere end et par millimeter) så det er altså stel/skærm forbindelsen der skal igennem mere eller mindre metal og ikke selve linie signalet. Jeg er af den opfattelse at det ikke betyder så meget hvordan stel forbindelsen rejser, bare forbindelse er god.
Mvh. Holmbye
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
Hmm, ja det lyder jo meget godt at jo mindre metal
i stikke jo kortere rejse skal linie signalet ud på. Men nu er det jo
sådan (med 99 % af alle de stik jeg har siddet med i hånden) at linie
signalet bliver loddet på direkte i "røven" at stikkets "pin" og den
variere jo meget begrænset i størrelse (tykkelsen er naturligvis nødt
til at være den samme og længden kan dårligt variere mere end et par
millimeter) så det er altså stel/skærm forbindelsen der skal iggen mere
eller mindre metal og ikke selve linie signalet. Jeg er af den
opfattelse at det ikke betyder så meget hvordan stel forbindelsen
rejser, bare forbindelse er god.
Mvh. Holmbye |
|
|
Ja med mindre der som på nogle stik er en "hul" centerpin.
__________________ | DIY Audio |
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
WBT nextgen er pt det eneste stik, der kan bruges, så HELE kablet bliver 75 ohm. det mener nogen er vigtigt.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Tror det er et noget omfattende emne du kommer ind på her. Der er næsten lige så mange meninger, som der er hifi4all'er .
Personligt mener jeg man kan opnå mindst lige så gode resultater med mindre. Og pengene der kan spares på stikkene, ville jeg bruge på andre led i HiFi-kæden.
Mener at man i Duelundverden modificerede Nextgen-stikkene, vist nok ved at fjerne plastikken, og så skulle de være fortræffelige. Men det må du ikke hænge mig op på, der må vi nok have en Duelund-mand på banen.
|
|
|
Vi har intet haft at gøre med NextGen stikket. Vores er bygget helt anderledes op. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
WBT nextgen er pt det eneste stik, der kan bruges, så HELE kablet bliver 75 ohm. det mener nogen er vigtigt. |
|
|
Det er det vel også ved overførsel af digitale/hf signaler hvor 75ohm er specificeret
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
Hmm, ja det lyder jo meget godt at jo mindre metal i stikke jo kortere rejse skal linie signalet ud på. Men nu er det jo sådan (med 99 % af alle de stik jeg har siddet med i hånden) at linie signalet bliver loddet på direkte i "røven" at stikkets "pin" og den variere jo meget begrænset i størrelse (tykkelsen er naturligvis nødt til at være den samme og længden kan dårligt variere mere end et par millimeter) så det er altså stel/skærm forbindelsen der skal iggen mere eller mindre metal og ikke selve linie signalet. Jeg er af den opfattelse at det ikke betyder så meget hvordan stel forbindelsen rejser, bare forbindelse er god.
Mvh. Holmbye |
|
|
Tjah, det kan da godt være. Jeg kan kun sige, at de bedste stik, jeg har hørt, har været Silver Bullet Plugs og WBT Nextgen - og da begge disse bygger på princippet om så lidt forstyrrende materiale som muligt, går jeg ud fra, at "der er noget om snakken".
Duelund-stikkene har jeg ikke prøvet, men som jeg fortår det, bygger de lidt på samme princip.
Frederik - tager jeg fejl? Kan du evt. give en kort beskrivelse af princippet i Duelund-stikkene? __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 05:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, det kan da godt være. Jeg kan kun sige, at de bedste stik, jeg har hørt, har været Silver Bullet Plugs og WBT Nextgen - og da begge disse bygger på princippet om så lidt forstyrrende materiale som muligt, går jeg ud fra, at "der er noget om snakken".
det er den filosofi bla. A. Wright også bruger, og bla. også NO bruger med deres hule/ rør banan (som også kan købes løst)
Jeg og en hifi kam. prøvede at følge A. wright tilbage i midt 90'erne, og lavde en række ht kabler, og signal efter han opskrifter. så lidt leder som muligt, hele vejen igennem.
det kunne høres, men om det bare var anderledes, og lød "bedre" fordi vi havde brugt en masse tid på det, eller om det faktisk lød bedre/mere rigtigt, er/var vi lidt i tvivl om.
vi er senere begge gået tilbage til de mere alm. typer.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
det er den filosofi bla. A. Wright også bruger, og bla. også NO bruger med deres hule/ rør banan (som også kan købes løst)
Jeg og en hifi kam. prøvede at følge A. wright tilbage i midt 90'erne, og lavde en række ht kabler, og signal efter han opskrifter. så lidt leder som muligt, hele vejen igennem.
det kunne høres, men om det bare var anderledes, og lød "bedre" fordi vi havde brugt en masse tid på det, eller om det faktisk lød bedre/mere rigtigt, er/var vi lidt i tvivl om.
vi er senere begge gået tilbage til de mere alm. typer.
|
|
|
Ankepunktet er vel også de mange svulstige metalklumper hvor mere end 90% af materialet er overflødig (og måske degraderende) for funktionen
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=3DX]WBT nextgen er pt det eneste stik, der kan bruges, så HELE kablet bliver 75 ohm. det mener nogen er vigtigt.[/QUOTE]
Det er ikke korekt! Monacor føre en del typer der faktisk er ganske pris billige og alle 75 ohm.
RP-75

Varenummer: 065660
High-end resistance terminating plug, for CD players, MD players, SACD players, and DVD players, D/A converters, DAT recorders or video recorders with digital connections. Unused coaxial (RCA) digital inputs and outputs are perfectly sealed.
Eller Disse :
RCA Connectors
High-end version, Teflon insulation, gold-plated contact surfaces, mat silver housing.
Technical datasheet |
Type |
plug |
Quantity |
1 pc. |
Cable inlet |
Ø 6mm |
Colour/colour coding |
red |
Other features |
| |
De er alle 75 ohm. og er speciel egnede til coax kabler. |
De fungere faktisk også rigtig godt til alle andre kabler og lyder fremragende.. ( meget neutrale så de lyder faktisk ikke af meget.. de er mere neutrale og ikke eksisterende i keden end eks. de ældre WBT. der har en markant egen lyd ( lidt varm og opblødende ) der gør at de skal / bør nøje matches med det kabel de skal "samarbejde" med, så det enten udlignes og bliver korekt og neutralt, eller får den klang balance man nu ønsker og som passer ind i det sammenhænge det skal fungere i.
De nye Next Gen WBT. har jeg dog ikke haft så meget erfaring med så det skal jeg ik udtale mig om.. ( tvivler ik på de er gigtig gode!?) Bullet plugs er i hvertfal kanon!... ( dog lidt skrøblige og virker lidt billige / plast agtige!..)
mvh. | | __________________ M.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav,
Det er da godt, at der er et 75 ohms alternativ, til de meget dyre WBT.

|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan ligger det så mht. chassis bøsninger her skulle der vel være en forskel da ingen anden har lavet noget lign.
Hvordan ligger det så med at prøve disse, mange entusiaster prøver vel kun kabler og stik og er lidt konservative med at prøve at modificere apperater.
Hvor findes de WBT produkter til den bedste pris?
Det virker også som om de lige har udnyttet det til at score en god pris. __________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Hvordan ligger det så mht. chassis bøsninger her skulle der vel være en forskel da ingen anden har lavet noget lign.
Hvordan ligger det så med at prøve disse, mange entusiaster prøver vel kun kabler og stik og er lidt konservative med at prøve at modificere apperater.
Hvor findes de WBT produkter til den bedste pris?
Det virker også som om de lige har udnyttet det til at score en god pris. |
|
|
Jeg har faktisk et par af Nextgen (sølv) phonobøsningerne liggende, som skal monteres i min forforstærker i stedet for standardbøsningerne på en af indgangene. Da der er 5 ens indgange, skulle det derefter være let at lave en sammenligning. Desværre er sådan en ombygning noget, der tager lidt tid at fedte rundt med, så jeg er desværre ikke nået så langt endnu. Det bliver nok først om et par måneder.
Men når jeg har fået dem monteret og lyttet lidt på dem, skal jeg nok komme med et 'pip' __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utroligt mange påberåber sig 75 Ohms egenskaber i RCA phonostik. Ret beset findes der slet ingen, der kan opfylde kravene helt reelt.
En karakteristisk impedans, er betinget af, at et signal kan vandre ad en transmissionslinie uden, at det møder ændringer i elektriske egenskaber. "For en gangs skyld er det validt, at tænke på en bæk der flyder stille og roligt afsted. Sving, højdeforskelle og sammenløb med andre bække/strømme skaber en farlig masse ravage." Det opfylder f.eks. BNC stikkene, de er en reel forlængelse af kablet. Canare har lavet et RCA phonostik, der kommer ret tæt på dette. Det crimpes på ledningen ig er næsten optimalt. Det er det eneste jeg kender, der kommer tæt på. I øvrigt tror jeg man kommer langt, hvis man følger den idé. Ingen ændringer i elektrisk kontakt og fremførsel. Stik bøsninger og andre ledende dele, bør blot ligne et kabel så meget det er muligt. Det betyder slut med WBT´s store klumper. I stedet bør man kigge efter f.eks. Pomona, der er skabt til at overføre enormt høje frekvenser. Man bør glemme opgivelser om, at dette og hint kan overføre 650 ampere, man kan intet bruge det til. fremad for fædrelandet, 0,00 slinger i valsen må være devisen. Så skal man nok få kontakter, der slet ikke kan høres. Væk med WBT, væk med Bullit og Nextgen. Frem med sund fornuft og ligefremhed - tak.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hat du selv brugt de stik du snakker om, det tvivler jeg nu på.Kunne du ikke komme med et link eller billede af de stik du der nævner.Jeg kan sagtens følge din ide med mindst mulig metal i signalvejen og tror også du har noget ret i det.Du kan nok heller ikke være uenig i at en lille kontaktmodstand er at fortrække.
__________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har leget lidt med samme type kabel, monteret med : Bullit - neutric - WBT i bronze og sølv. WBT-sølv er klart at foretrække, og her taler jeg om det lille RCA-stik 0110 i sølv. Et fremragende og ligefrem stik, der blot gør det hele enkelt og meget ok...............Kan absolut anbefales... __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|