Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Besøg hos NordicAudio - Audio Physic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

På besøg hos NordicAudio - AudioPhysic

Disclaimer:Vil indledningsvis understrege at jeg ikke har noget økonomisk incitament, nogen forbindelse til
NordicAudio eller nogen anden interesse i denne tråd anden end at slå et slag for udbredelsen af kendskabet til AudioPhysic
i Danmark som jeg i den grad personligt er imponeret af. Ville ønske nogen havde råbt mig op angående dette mærke så
havde jeg sluppet for mange lange køreture rundt i Danmark. Som reference har jeg I bunden af denne post listet de
forskellige højttalere jeg har lyttet på min rejse.

En lang historie kort. Jeg havde  længe været på højttalerjagt.  Ja det tog mig ca. 3 år med lytten rundt og et par fejlkøb
inden det lykkedes. Højttalersmag er selvfølgelig en subjektiv sag men for mig manglede der altid et eller andet i de
højttalere jeg lyttede. For det meste var der altid ét eller andet på plads men så manglede de enten bund, diskanten havde
en tendens til at skrige, de kunne spille fint og blidt men faldt helt igennem når der skulle rockes og spilles beskidt eller
også tilbød de simpelthen ikke nok hul igennem.For kort tid siden fandt jeg så endelig den perfekte højttaler, for mig,
AudioPhysic virgo25. Var oppe at lytte dem et par gange hos NordicAudio og lånte dem efterfølgende hjem, og der blev de.

I går var jeg så igen forbi NordicAudio med en kammi, RonniH. Mest for sjov. Henrik fra Nordicaudio havde selv tilbudt os at komme selvom vi
ikke havde tænkt os at købe noget. Det gjorde vi så. Det blev en aften med traktement med kaffe, vand, kager og fed
musik, som altid er en del af et besøg hos NordicAudio . Da vi ikke rigtigt havde nogen decideret plan med besøget.
Gav vi os til at lytte flere af AudioPhysic´s billigere højttalere. Havde faktisk ikke rigtigt hæftet mig ved andre end Virgo25
de foregående gange da min lange jagt havde givet mig en overbevisning om at jeg mindst skulle over de 40kilo for at
finde det jeg søgte.

AudioPhysic's "housesound" var tydelig igennem alle modeller og Ronni og Jeg var mildest talt begejstrede over den
vellyd de alle besad. Hmm hvordan lyder AudioPhysic's "housesound" så ?Hamrende detaljeret uden nogensinde at blive
skarp og anmassende. Dyb og veldefineret bund med hug i.De balancerer lige på grænsen imellem musikalitet og
detaljering og forfalder aldrig til at blive kedelig, analytiske og uengagerede. Så kan de spille både blidt og følsomt og
voldsomt og beskidt. Så brillerer de jo i området perspektiv og formår at frembringe et nærmest holografisk 3D billede
omkring dig og forsvinde i lydbilledet.  De besidder en ret lækker sprødhed og er hamrende hurtige.  Jaja tænker man den
slags superlativer har man hørt før i testbeskrivelser af de fleste anerkendte mærker. Men ingen af de lyttede alternativer
listede i bunden af denne post fortjener disse ord, hmm ja måske lige bortset fra Dynaudio Ultimate Consequence (360kilo
pr stk) der dog ikke imponerede mig i samme grad som AudioPhysic.

Specifikt lyttede vi bla:

Yara II Evolution:  til en 8 kilo for sæt. Hold da kæft den lille sag kunne noget. Imponerende dyb bas for dens
størrelse, lækker mellemtone og ikke mindst luftig diskant for sådan en lille sag.  Den var lidt mere afdæmpet i forhold til
de større AP og de allerdybeste toner mudrede en smule og ligeledes var perspektivet noget mere uskrapt. Men har dog
aldrig hørt lignende til den slags penge.

Yara II Superior:  til en 16kilo for sæt. Så skete der noget. Et voldsomt løft opad. Den gik langt dybere og var
langt mere veldefineret i de dybeste toner. Mere åben i både diskant og mellemtone. Større og skarpere perspektiv. Denne
sag "spildte" vi en del tid på. De var simpelthen hamrende charmerende og de fik noget skral som de tog uden lyden led
under presset.

Tempo 25: til en 30kilo for sæt. Hold nu op. Microdetaljer,  knivskarpt perspektiv et helt anderledes og langt
dybere lydbillede og i det hele taget en langt mere raffineret repræsentation. Nuanceret og superstram dybbas. Indeholder
næsten de samme enheder som min Virgo25. Dem kunne jeg måske godt have nøjes med hehe. Nok den mest imponerende
højttaler til prisen.

Scorpio: til en 35kilo for sæt. De led nok lidt under opgraderingen af enheder i Tempo25 jubilæums modellen.
De spillede fremragende men knap så fantastisk som Tempo25 som har bedre enheder. Scorpio er dog en fysisk større
højttaler og som sådan spillede de noget større og med næsten samme fantastiske perspektiv. Nogle ville ganske sikkert
foretrække dem over Tempo25

Virgo25: til en 62kilo for sæt: Ligesom Tempo25 bare mere af det hele. Større, dybere, strammere og mere
raffineret. For at benytte Henriks udtryk. Som Tempo25 på steroider.

Håber på et senere tidspunkt at kunne komme til at høre min drømmehøjttaler AudioPhysic Cardeas. Henrik
overvejer at tage dem hjem :)

Så hvorfor denne lange smøre. Hmm vil egentlig blot opfordre potentielle højttalersøgende til at give AudioPhysic et lyt
uanset hvad dit budget måtte være. Jeg åbner personligt gerne min dør for evt. interesserede. Jeg får nok en del hug for
denne post hehe men det er nu ok. Jeg står bag mine ord. Når jeg lige sidder og læser posten igennem tænker jeg lige.
Hold da kæft. Jeg burde have kommission for sådan en omgang jammer :)

I min højttalerjagt har jeg bla. lyttet:Audiovector Mi3 Avandtgarde Arreté og hele S3 serien. Amphion Argon 3L
og prio 620.Neat Momentum 4i, Spendor 8se og A6 , Sonus Faber Cremona M, Martin Logan Vantage, Avalon ascendant N,
Dali Helicon 400/800 Mk2, B&W 804D, B&W 803S, Linn Majik 140, Dynaudio Focus 220, Focus 360, contour 3.4,
confidence C1, confidence C2, Ultimate consequence og DM 3/7.Vienna Acoustics Mozart, BeethovenConcertGrand og The
Kiss. Focal 1037be Jeg bidrager gerne med detaljerede subjektive indtryk af de ovenfor nævnte højttalere hvis nogen skulle
være nysgerrige :)Læs evt. min tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84458&K W=nightrhyme&PN=0&TPN=1

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Ingen hug herfra. Dejligt med en insight, uden økonomiske interesser.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Ingen hug herfra. Dejligt med en insight, uden økonomiske interesser.

Glæder mig det tog da lidt tid at få tastet

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Mærkeligt nok står der ingenting om Audio Physics på Nordic Audios hjemmeside.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Mærkeligt nok står der ingenting om Audio Physics på Nordic Audios hjemmeside.

Nej han er vist ikke så skarp til at få den opdateret
Men den er god nok han er distributør af AP i Danmark

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kender absolut intet til Audio Physic's produkter, men det tyder da på, at man skulle se at få dem hørt engang. 
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:

Jeg kender absolut intet til Audio Physic's produkter, men det tyder da på, at man skulle se at få dem hørt engang. 

Ja jeg var jo i samme situation for bare et par måneder siden Er glad for den kære RonniH insisterede på det var noget vi
skulle have lyttet

ilovemusic
Forum Bruger
Forum Bruger

NordicAudio

Bruger siden: 09 December 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Tak for de rosende ord omkring Audio Physic.

Jeg syntes du rammer spot on med hensyn til beskrivelsen af Audio physics housesound.

De rammer et eller andet helt korrekt mht. at afstemme enheder/delefilter samt deres sidemonterede bashenheder der køre i push-push kobling.

Det er efter Audio Physics egen mening Manfred Diestrich som er udviklingsingeniør der er skyld i de helt nye tanker de her har gjort sig bla.med selv at udvikle mellemtoneenhederne HHCM samt de eksklusive HHCT diskanter som de får lavet hos wavecor.

Nok om teknik det er musikken der tæller

Vi er frygtelig bagud med opdatering af vores hjemmeside som vi håber der snart rådes bod på.

Men skulle man få lyst til at lytte til nogle helt unikke højttalere i selskab med "tankstationens dronning "( citronmåne)  citat RonniH og en kop kaffe eller en vand så er vi klar på nogle hyggelige timer.

Til top Vis ilovemusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ilovemusic

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Nu hvor mr. nightrhyme har nævnt mig, så vil jeg lige smide et par ord ind også.
De større modeller (tempo,scorpio,virgo) vil jeg ikke kommentere med andre ord end highend! De er rigtig fede, og der er
hul igennem, både i top og bund – uden nogensinde at blive trættende i toppen! - modsat fx dynaudio, så går audiophysic
ALDRIG over grænsen – på trods af at der er hul igennem!

Men jeg vil altså understrege Peters beskrivelse af de små modeller! Dem var jeg virkelig imponeret over ! - Yara 2
Superior var virkelig bang for the buck! Altså jeg har ikke hørt en højtaler til under 10.000 (for et sæt!. ) spille med så stort
perspektiv! Den spiller virkelig homogent, og med masser af fede detaljer – selvfølgelig ikke så detaljerede som de store
modeller – men den dome diskant gør det altså godt!

Nu skal det selvfølgelig også nævnes at det ikke var noget helt billigt grej vi havde spændt bag de højtalere! Vi hørte på en
masse forskellige forstærkere og cd-afspillere fra Symphonic line.

Symphonic line er altså virkeligt lækker grej – utroligt detaljeret, med en forholdsvis ”varm” og musikalsk klang! Det står
rigtig godt til audiophysic!

Så på lige fod med nightrhyme vil jeg helt klart anbefale at tage en tur til det nordjyske og lytte i virkeligt hyggelig
omgivelser!

Nåå ja, og der er altså også noget inspiration at hente i Henriks stue – den er jo et studie i dæmpning og indretning med
fokus på lyd! Med lofter af troldtekt samt troldtekt på bagvæggen – rigtig fedt at høre hvor meget et fedt rum har af
indflydelse når det er implementeret i praksis!

-Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Meget fin lille indslag

Har selv læst en del om Audio Physics højtalere på deres egen hjemmeside, netop fordi der endnu ikke er noget på NordicAudio side, og nøj hvor ser de spændende ud.

Har dog ikke været nede og lytte til dem endnu, og skulle jeg det, ville det nok være Avanti som jeg gerne ville lægge øre til, da jeg tror den vil passe godt til min Primare A32, udover Cardeas

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning!

Undre mig bare lidt overfor hvorfor der på hifisentralen.no's brugtbørs er så mange Audio Physic til salg! Er de svære at få til at
spille i en normal stue, er der en vis imponatereffekt over dem eller noget helt andet? Det er jo ofte med stort tab at man
vidresælger forholdsvis dyre højttalere....så der er vel en grund. Der er forbavsende mange til salg brugt og så udbredt er de
vel ikke.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Friisand skrev:
Spændende læsning!

Undre mig bare lidt overfor hvorfor der på hifisentralen.no's brugtbørs er så mange Audio Physic til salg! Er de svære at få til at
spille i en normal stue, er der en vis imponatereffekt over dem eller noget helt andet? Det er jo ofte med stort tab at man
vidresælger forholdsvis dyre højttalere....så der er vel en grund. Der er forbavsende mange til salg brugt og så udbredt er de
vel ikke.

De er meget mere udbredt i Norge. Det er i hvert fald en god del af forklaringen.

Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kender af andre grunde flere tidligere ejere og der er i de tilfælde netop tale om imponator effekt, hvor de i månederne efter vild begejstring frusterede over faldende musik interesse skifter dem ud og få en åbenbaring (igen)

Men er det ikke netop fokus på essensen der er det vigtigste i denne hobby?

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE

ilovemusic
Forum Bruger
Forum Bruger

NordicAudio

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Det er jo sådan med alle gode produkter at nogle vælger moderen frem for datteren og omvendt.

Det er fuldstændig korrekt at Audio Physic har imponatoreffekt.

Det er en stor oplevelse for både øjne og ører HVER gang der lyttes.

Audio Physic har virkelig ramt noget med deres nye serie af højttalere, man får virkelig MEGET lyd for pengene, vigtigst af alt er der tale om nogle virkelig gode allround højttalere som spiller både klassisk ,hård rock og stille Jazz med samme overbevisende lethed.

Men for alt i verden kom forbi og hør selv....

Jeg stoler for alt i verden altid kun på mine EGNE ører, og så elsker jeg stærk kaffe...

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

ilovemusic skrev:

Det er jo sådan med alle gode produkter at nogle vælger moderen frem for datteren og omvendt.

Det er fuldstændig korrekt at Audio Physic har imponatoreffekt.

Det er en stor oplevelse for både øjne og ører HVER gang der lyttes.

Audio Physic har virkelig ramt noget med deres nye serie af højttalere, man får virkelig MEGET lyd for pengene, vigtigst af alt er der tale om nogle virkelig gode allround højttalere som spiller både klassisk ,hård rock og stille Jazz med samme overbevisende lethed.

Men for alt i verden kom forbi og hør selv....

Jeg stoler for alt i verden altid kun på mine EGNE ører, og så elsker jeg stærk kaffe...

Hedder du Henrik Storgård Jensen og har NordicAudio?

ilovemusic
Forum Bruger
Forum Bruger

NordicAudio

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Ja mit navn er Henrik Jensen, jeg har Nordicaudio og er Branchemedlem.

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

ilovemusic skrev:

øøhe, og hvad så nu

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

ilovemusic skrev:

Ok. Skulle bare høre.

Jeg har været forbi Peter og høre hans Virgo 25. De kan sgu nogle tricks, og er super flotte.

Du må se at få opdateret din hjemmeside med priser osv på de Audio Physic.

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Ja det kan da godt undre mig at der er en del til slag på hifisentralen.no. Ville da gerne interview dem og høre hvorfor
Noterer mig også at ingen "25'ere" er til salg

Bryder mig ikke om ordet imponator effekt og synes på ingen måde det er rammende for audio physics lyd.

Imponator effekt er i min bevidsthed negativt ladet. Grej der besidder en imponator effekt er for mig kendetegnet ved at
imponere voldsomt ved første lyt og ved længere tids lyt give voldsom lyttetræthed.

Den oplevelse havde jeg bestemt ikke med Virgo25. Var som beskrevet forbi og lytte flere gange unden at være overbevist.
Selv da jeg besluttede at låne dem hjem var jeg ikke helt sikker. Først efter et par dage i min stue fattede jeg hvad det var
de kunne. Kan lytte på dem i timevis uden en snært af lyttetræthed.

Som med de fedeste musik skiver i ens samling, er det oftest dem der i første omgang var lidt svære at tilegne sig, også dem
man bliver gladest for. Instant hits dør hurtigt bort.

Mit valg af AP er bestemt velovervejet og glæder mig hver dag over deres magi. Håber min lange remse af lyttede højttalere
er med til at understrege det

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

ilovemusic skrev:

I så fald bør du kontakte administratoren bag Hifi4All for at få registreret "Branchemedlem" på din profil så man ikke er i tvivl om baggrunden for dine udtalelser.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes