Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD’er i opløsning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 April 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

I følge DR tekst TV 17.04.04 er 20% af de første CD'er fra starten af firserne begyndt at gå i opløsning. Vinyl ville have været et mere holdbart medie.

Jeg kan huske fra min tid i branchen, da vi fik de første meldinger om dette i slutfirserne - jeg tror det var nogle ingeniører på DTH, som meldte om det - hvordan bølgerne gik højt i den interne debat. De svorne vinyltilhængere, som jeg tilhørte den gang, grinede højt: Endelig dødsstødet til det dødssyge (lydmæssigt) CD medie. De svorne CD tilhængere havde kun hånlige skuldertræk til overs for os gammeldags stakler.

Nu viser det sig åbenbart, at der var noget om snakken. Spændende bliver det i hvert fald at følge den kommende debat. Måske der vil blive sparket yderligere liv i vinyl revival bølgen, som godt nok ikke er af Tsunami størrelse, men dog er mere end krusninger på vandet. Under alle omstændigheder er det altid godt med konkurrence medierne imellem. Aldrig er der blevet udviklet så fremragende vinyl afspilningsudstyr som i firserne, da CD mediet begyndte at æde markedsandele med Pirañafart.

God week-end.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 April 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

PDM-plader, f.eks. U2-rattle and hum, ruster i mellem lagene og fabrikken har indrømmet forlængst og bytter med et smil. Ahr, om det er med et smil, det er jeg ikke helt sikker på. Pladerne skilles ad i mellem lagene og så kan fugt trænge ind og korrodere alu-laget, så korrekt opbevaring er altså alfa/omega!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 17 April 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Min Spiritualized - Lazer Guided Melodies  fra 1992 er afgået ved døden. Den har ikke en eneste ridse, men lige pludselig kunne den ikke læses  .

Har en formodning om at det skyldes ovenstående problem...

Har tilgengæld en Blue Note vinyl der er over 50 år gammel. Masser af overflade ridser, men den spiller fint endnu .

Hvis man har nerver til det kan man læse lidt mere om kvalitetsproblemerne med cd'er her:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=315280

Deprimerende .

mvh
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 April 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om det hovedsageligt er de første cd'er fra 80'erne samt de hjemmebrændte det er rigtig slemt med. Det er dog lidt mærkeligt at vi ikke hører det fra andre kanter end fra biblioteket. Biblioteks-cd'er er der jo en enorm sligtage på, fordi folk låner dem med hjem og behandler dem dårligt.

Men det er da trist hvis cd-samlingen er ubrugelig om 20 år, lad os nu se om det bliver så slemt. plader har altså også sine ulemper. De bliver ridsede og bliver slidt lidt hver gang de bruges- heller ikke fedt.

/M

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Det lyder som om det hovedsageligt er de første cd'er fra 80'erne samt de hjemmebrændte det er rigtig slemt med.

Fra politikens artikel:

"....Men som tiden går, vil man se en større variation i levetiden på musik-cd'er, sådan at nogle måske kun vil holde fem år, og størstedelen vil holde i tres år eller mere. Teknikken er nemlig blevet meget bedre, men omvendt er producenterne også begyndt at slække på kvaliteten for at være mere konkurrencedygtige.

»En cd kan holde i hundrede år, hvis den er lavet ordentligt, men omvendt holder de kun et par år, hvis der er produktionsfejl. Cd'ers levetid er meget afhængig af kvaliteten af produktionen«, siger Jacob Trock."

Så er det jo ikke så godt hvis producenterne slækker på kvaliteten. Man kan jo ikke se på en cd om den er af god kvalitet - det kan man somregel med vinylerne. Ikke at dette skal udarte sig til en diskussion om vinyl kontra cd. Jeg køber da begge medier, men er lidt bekymret over at jeg ikke kan forvente en længere levetid på cd.

MaltheK skrev:

Det er dog lidt mærkeligt at vi ikke hører det fra andre kanter end fra biblioteket. Biblioteks-cd'er er der jo en enorm sligtage på, fordi folk låner dem med hjem og behandler dem dårligt.

Det er ikke pga slid, men fordi materialerne går i opløsning. Århus Statsbibliotek har opbevaret deres cd'er i sorte kasser fri for sollys, siden 1982 og alligevel er de gået i udu...

MaltheK skrev:

Men det er da trist hvis cd-samlingen er ubrugelig om 20 år, lad os nu se om det bliver så slemt. plader har altså også sine ulemper. De bliver ridsede og bliver slidt lidt hver gang de bruges- heller ikke fedt.

Et minimalt problem hvis vinylerne er af en ordentlig kvalitet og man behandler dem pænt .

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 17 April 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Men nu skal man stadig læse og forstå alt hvad der står skrevet - at de mener at det hovedsagligt vil ske på for de første generationer - 1982-1992 - som nævnt. Alt det andet kommer vi alligevel først til at se senere hen - træls at vente på, men så kan vi nyde musikken imens!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt masser af vinyl fra ca. 1975-95 og der var SQ også stor forskel på kvaliteten. De audiophile 150-200grams jomfruvinyl var nums, men meget "hit"materiale udkom på nærmest plastic, iblandet fræsede/pulveriserede usælgelige plader. Mit første chok var indførelsen af Dolby-støjreduktion på LP i 1976, uark!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jeg har købt masser af vinyl fra ca. 1975-95 og der var SQ også stor forskel på kvaliteten. De audiophile 150-200grams jomfruvinyl var nums, men meget "hit"materiale udkom på nærmest plastic, iblandet fræsede/pulveriserede usælgelige plader. Mit første chok var indførelsen af Dolby-støjreduktion på LP i 1976, uark!!!

jamen det har jeg da også , forskellen er bare at man kan (eller lærer det med tiden) se forskel på god og dårlig vinyl. Det samme kan man ikke med cd - desværre.

mvh

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 April 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Det er en skandale! Tænk på hvordan CD'erne i sin tid blev markedsført. Jeg kan huske annoncer der fortalte at man ved at spille en CD ikke sled mere på den end man sled på den trykte annonce ved at læse den. Idet modsætningen her var analoge medier som vinylplader og kassettebånd, der slides ved brug, var moral altså, at CD'er er uopslidelige. Jeg mener det må være musikindustriens ansvar at holde forbrugeren skadesløs i forhold til problemet med de selvdestruktive CD'er. Hvis de tidlige CD'er kun holder 20 år i en sort kasse ved optimal opbevaringstemperatur, hvor længe - hvor kort! - holder de så ikke hos forbrugeren der spiller dem?

Men musikindustrien bliver jo ruineret hvis den skal erstatte alle de CD'er der må forventes at gå i stykker i årene der kommer. Jeg har derfor tænkt på at investere i en CD-optager, fx en NAD C660, for at backe mine CD'er op. Men hvis CD'erne er kopisikrede hjælper det vel ikke noget. Er der nogen der ved om kopisikring virker på den slags CD-optagere?

Hertil kommer problemet med alle de CD'er. Faktisk var det noget smartere at overføre CD'erne til en harddisk, som kunne afspille musikken direkte. Er der nogen der har kendskab til produkter af denne art? Alle der har en computer kan jo gøre det samme i princippet, men jeg tænker på produkter der er dedikeret til audio, således at der ikke sker noget tab i kvalitet. Der bliver nu virkelig et marked for produkter af den type!

Med venlig hilsen
Anders

Til top Vis cybahomie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cybahomie

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 18 April 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej til jer !

Klap lige hesten, mon ikke det kan være prodosenderene der ikke får soldt så mange cd´er mer som før der kan have sat det her i værk for folk skal ud og købe nye cd´er så de kan tjæne penge i gen, så hjulene bliver holdt igang, tro ikke på alt hvad der bliver skrevet om, det hele handler om at skore kassen, der kan jo opstå fejel på alt Jeg sider lig og høre en gamel cd med Dire Straits Communiqué og den er ok. Håber i forstår hvad jeg mener
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Helt rolig, ingen pladeselskaber går konkurs bare fordi de skal "klappe" en ny kage til max 6kr. Philips (PDM) har lovet at bytte korroderede/iltede plader for mindst 5 år siden.

Noget andet er; hvordan kan man love 100 års holdbarhed på materialer man nys har taget i anvendelse??? Kun dumme forbrugere tror på producenternes lovprisninger!!!

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo altså noget der hedder accelereret ældningstest. Men faktisk er det ikke mit problem - hvis jeg er blevet lovet en garanti på 100 år, ja så kommer jeg om 100 år hvis produktet ikke fungerer!

Jeg vidste ikke at Philips havde udstedt en sådan garanti. Jamen, det sætter jo sagerne i et ganske andet lys - i det mindste hvis Philips ikke er ene om det. For CD-R ved jeg at Mitsui (MAM-E) udsteder garantier, men jeg tror de er ret alene om det.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

til zaka. Der er da ikke noget bibliotek, som indkøber flere tusinde cd'er bare for at smide dem i en sort kasse og gemme dem væk uden at stille dem til rådighed for brugerne, vel? og hvis der var, ville det være yderst kritisabel statslig administration af borgerenes skattekroner! 

De cd'er har garanteret haft et rigtigt hårdt liv på bagen, før de gik på pension nede i din tidskapsel. OG det er stadig underligt at man ikke har hørt det fra andre kanter, samlere mv...

mvh. malthe

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej MaltheK
Jo, på SB gør de det faktisk - idet mindste hvis man skal tro Politiken. Der er formentlig tale om "pligtafleverede" eksemplarer.

"Biblioteket har landets største danske musiksamling, hvor alene cd-arkivet tæller 25.000 eksemplarer, som hverken har været spillet eller udsat for lys eller varme."

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

cybahomie skrev:

Nu er der jo altså noget der hedder accelereret ældningstest. Men faktisk er det ikke mit problem - hvis jeg er blevet lovet en garanti på 100 år, ja så kommer jeg om 100 år hvis produktet ikke fungerer!

He He, nej du gør ikke, og derfor er det jo osse smart at give en 100 års garanti...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej HenJ
Okay, jeg indrømmer at jeg var bevidst om at overdrive lidt da jeg skrev det. Men man bør ikke hænge sig i den konkrekte formulering, for en 100 års garanti er jo også gyldig efter fx 30 år.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 April 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Hvad med at vi som brugere at musik-CD'ere krævede at når vi købte en Cd så fik vi samtidig brugsretten til musikken på pågældende CD i pågældende format, resten af livet. Det kunne da være en rimelig beskyttelse af os som brugere for det ville tvinge selskaberne til enten at opbevarer funktionelle kopier af alt de udgiver eller stille højere kvalitetskrav til producenterne af medierne.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 April 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Har I forøvrigt set de programmer man kan downloade gratis til at tjekke kvaliteten af ens CD'ere, du kan finde dem her:

http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=download.html

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

cybahomie skrev:

Hej MaltheK
Jo, på SB gør de det faktisk - idet mindste hvis man skal tro Politiken. Der er formentlig tale om "pligtafleverede" eksemplarer.

"Biblioteket har landets største danske musiksamling, hvor alene cd-arkivet tæller 25.000 eksemplarer, som hverken har været spillet eller udsat for lys eller varme."

Man skulle have været bibliotekar, så kunne man have lånt alle 25.000 cd med hjem uden det gjorde noget. De skulle jo ikke bruges til noget alligevel

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes