Forfatter |
|
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
men pointen er sq god nok....
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. HIFI er ikke altid lydteknikerens kop te. Sådan er det.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim. du har ret, men det er bare meget sjovt, at læse...
__________________ Dit notepad-dokument er ændret. Windows vil nu genstarte.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor læser de så disse tråde?? 
Men har de fået blæst trommehinderne fuldstændig ud, måske derfor de altid spiller øredøvende højt, så de har behov for at gå med høreværn. Hvad fa'n tror de publikum kommer for? for at få renset ørene, eller total døv i flere dage. Tror da fa,n de ikke kan høre tilspilning af kabler. De kan jo godt høre at dims A lyder bedre end dims x.
Har en lignende diskussion med nogle af mine venner, som jeg i mit tidligere liv var lydsnedker for. De fatter ikke en rygende høstblomst af, at vi går op i små detaljer. 
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt enig... blev dog forbløffet over en gut der ikke kunne høre at diskanten og begge mellemtone enheder i hans ht'ere var røget sig en tur  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
hvorfor læser de så disse tråde?? 
Men har de fået blæst trommehinderne fuldstændig ud, måske derfor de altid spiller øredøvende højt, så de har behov for at gå med høreværn. Hvad fa'n tror de publikum kommer for? for at få renset ørene, eller total døv i flere dage. Tror da fa,n de ikke kan høre tilspilning af kabler. De kan jo godt høre at dims A lyder bedre end dims x.
Har en lignende diskussion med nogle af mine venner, som jeg i mit tidligere liv var lydsnedker for. De fatter ikke en rygende høstblomst af, at vi går op i små detaljer.  |
|
|
Nej. Nemlig. De hører musikken
Da jeg indspillede plade med orkestret sidste år, ramte vi ofte ind i at det lød for HIFI-agtigt. Det gik næsten hen og blev et skældsord.
Og for god ordens skyld skal det nævnes at vores lydtekniker ikke er hr. hvemsomhelst. Hanne Boel, CV, Georges Zamfir(!) og huslydmand i det hedengangne Easy Sound står vist. bl.a på hans referenceliste. Han har bedre ører end de fleste, og er i stand til at omsætte vores ofte lidt flyvske ønsker til brugbar lyd.
Han er i hvert fald ikke dum
Men decideret detaljefikseret HIFI har i hans verden ikke ret meget med musik at gøre. Og det må man altså have respekt for. Jeg har i hvert fald.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, den er lidt grim for rapper
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare lidt kedeligt at det er os prof. lydfolk der laver det I lytter til på jeres anlæg, ikke sandt?
Måske det var en overvejelse værd at man i professionelle lydstudier:
1. Ikke går op i om signalkabel er dyrt. Det skal bare holde og signalet kan snildt løbe 30 meter eller mere fra studiet og til kontrol rummet, hvor det siden hen løber 20-50 meter rundt mellem apparater igennem krydsfelter
2. Balancerer ALT
3. Gør meget ud af at behandle sit lyttelokale/kontrolrum akustisk, hvad jeg aldrig tror jeg har hørt nogen Hifi entusiast gøre noget ud af
4. Glad og gerne bruger optiske kabler (dog kan jeg følge idéen om at jitter er kritisk i nydelses-lyttesituationen)
5. Bruger de billigste apparat-strømkabler man kan opdrive og ikke nogen til 23.000 kr. stykket
6. Ikke et halvt sekund skæver til at vende kablerne den ene eller den anden vej, og da slet ikke spille dem til
7. Ofte bruger mono-subwoofer konstellationer, da dette rent akustisk er mest korrekt
Plus meget mere... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
nyssa_temp Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Nej. Nemlig. De hører musikken
|
|
|
ja hvad skulle vi ellers lytte til? strømmen i kablerne eller hva? 
vilmann skrev:
Da jeg indspillede plade med orkestret sidste år, ramte vi ofte ind i at det lød for HIFI-agtigt.
|
|
|
er en term som stammer fra den myte (med en del sandhed), at HiFi-gear ofte er designet til at "forskønne" musikken med en eqularisering der nogenlunde ligner munden på denne smiley:

også kaldet "smilet"..........no hard feelings i det 
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he, velkommen til... hvis i har lyst bør i læse nogle indlæg af en bruger der hedder Hasselhof... brug søgefunktionen til at finde hans indlæg.. mange af dem taler for at bruge (visse) pa og studie komponenter i hifi.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Ammitsbøl Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vil altid være stof nok til en yderst sprængfarlig diskution
omkring dette emne!! og det kan da heller ikke undre nogen, de
to verdener er jo vidt forskellige.
Til Stemer vil jeg bare sige at mange hifi folk(i den øvre ende)
da også griner af studierne da hifi "nørder" ofte har langt bedre
anlæg.
Og i øvrigt så kører jeg Single Ended(ligesom mange andre
mastering engineers og ikke Balanceret).
Så hvis en hifi nørd nogensinde skulle lytte til nogen fra lyd
branchen så ville vedkommende da få mere ud af at tale med
en mastering engineer end en recording engineer.
Som jeg skrev inde på aage.dk's forum, så handler det i bund
og grund om at folk har forskellige prioriteter.
Der er heller ingen tvivl for mit vedkommende at der kan høres
forskel på f.eks. netkabler, men dette afhænger også af hvad
for en elektronik der sider efter nætkablet og også det, som det
hele kommer and på: betyder det noget for dig?
Mvh
Henrik Ammitsbøl
AM Mastering
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mener er blot, at jeg synes det er lidt overdrevet at bruge så meget krudt på hifi, når den ultimative instans, indspilningsstudierne, ikke gør det. Indspilningsstudierne er det eneste led i kæden der ikke er til at komme uden om - de bestemmer og sådan er det bare (ellers er der jo ikke noget at lytte til).
Der er rigeligt med feinschmeckeri i indspilningstudierne, jeg mener bare at det er lidt bedre funderet nørderi der ikke blot er baseret på subjektive lytteoplevelser der er i direkte forbindelse med prisskiltet og vægten af udstyret.
Mht. balancering, kan jeg sagtens være med på at balancering ikke lyder bedre end ikke-balanceret - tværtimod, men min pointe med at bringe det op var at SÅ slemt kan det altså heller ikke være, når det nu trodsalt er standard overalt.
Så jeg synes det er lidt fjollet at hifinørder (ikke noget nedladende i udtrykket "nørd"!) bruger 1000 kroner eller mere pr. meter signalkabel, når den musik de lytter til er indspillet gennem 100 meter, måske mere af billigt, tyndt multikabel.
Netkablets kvalitet og netkabler til 23.000 kroner giver jeg ganske enkelt ikke en skid for. Powerconditioning - jojo, men ikke et strømkabel der bruges til at forlænge de flere kilometer strømkabel og transformerviklinger der lurer lige på den anden side af stikkontakten. Den kan I glemme.
Du bliver nødt til at uddybe hvorfor en hifinørd ville få mere ud af at tale med en matering engineer end en recording engineer....fordi de ville være mere enige på forhånd i det her tilfælde?
Som hifinørder hele tiden selv siger, er signalvejen ikke stærkere end det svageste led - og signalet kommer altså fra recording engineer'en.
Men man kan da sige, at den eneste måde at opnå den subjektive virkning det har at lytte til et anlæg som man ved har kostet 300.000 og forstærkeren er på 40 watt og vejer 80 kilo....det er selvfølgelig ved at bruge 300.000 kroner på det....og det kan pr. definition ikke købes billigere. Så på den måde; hvis man ikke kan nøjes med mindre (og objektivt set lige så godt), så er man på den, og så er man nødt til at spendere alle sine sparepenge på at få samme lytteglæde som vi andre kan nøjes med væsentligt mindre for at få.... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 02:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Woodoo eller ej, ham Ylle har da vist været lidt for længe i branchen og er åbenbart gået hen og pådraget sig en alvorlig høreskade! Alvorlig siger jeg, for hvis han virkeligt har arbejde som lydmand/lydtekniker og alligevel har så svært ved at høre forskel på MP3 og cd, så må man da virkeligt håbe at han holder sig til halballer i jylland med oceaner af fadøl og DJ Øtzi på fuld knald! Hvad f*%en er det for en holdning at have til lyd som lydtekniker? Faglig stolthed? -næh nej uha fy!
Sjældent har jeg set et menneske der går mindre op i kvalitet. Man må næsten formode at han er typen, der altid skal fortælle alle os andre at bare fordi han ikke kan se/høre/mærke forskel, så må Fiat være er lige så godt som Mercedes, der ingen hørbar forskel være på et schneider anlæg og et super duper hifi, samt at Biva møbler er lige så gode som dem fra Fritz Hansen... Vin har han åbenbart heller ikke forstand på...
Ja der er måske mange ting her på forummet af noget woodoo-agtig karakter, og jeg stiller mig da heller aldrig overbevist, før jeg har hørt en forskel, til det bedre vel at mærke! Jeg kan da også sagtens finde glæde ved musikken, selv om den er spillet på et Scneider anlæg!
Citat Stemer: "Det er bare lidt kedeligt at det er os prof. lydfolk der laver det I lytter til på jeres anlæg, ikke sandt?" Jo bestemt , men mon ikke også at det er årsagen til at så mange popudgivelser er i så forfærdelig dårlig en kvalitet? Alle undtagen "G"Ylle bør da kunne høre det!
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 02:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
KRIKSTAR skrev:
Jeg kan da også sagtens finde glæde ved musikken, selv om den er spillet på et Scneider anlæg!
|
|
|
(hvisker) Pssst! Inden du blamerer dig totalt: Man indspiller ikke musik med et stereoanlæg!  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 02:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh! Har jeg sagt det? Hvordan læser du det ud fra den sætning??? Måske et danskkursus kunne anbefales!
Håber det var en joke, for ellers fatter jeg dig virkeligt ikke!
|
Til top |
|
|
Ammitsbøl Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 03:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
""Så jeg synes det er lidt fjollet at hifinørder (ikke noget
nedladende i udtrykket "nørd"!) bruger 1000 kroner eller mere
pr. meter signalkabel, når den musik de lytter til er indspillet
gennem 100 meter, måske mere af billigt, tyndt multikabel.""
Hvis ellers kablerne er ok(hvilket de som regel er under
indspildning), kan der hentes mange flere informationer ud af et
high end anlæg end en studie monitor ved lytning til samme
materiale. Det er min erfaring at flere hifi nørder hører mere af
optagelsen end lydmanden der mixerede det.
""Du bliver nødt til at uddybe hvorfor en hifinørd ville få mere ud
af at tale med en matering engineer end en recording
engineer....fordi de ville være mere enige på forhånd i det her
tilfælde?""
Filosofien bag en studie monitor er utrolig forskellig fra en
mastering monitor(som ofte er en High End højtaler), så jeg
ville ikke umidelbart sige at en almindelig studie lydmand og en
hifi nørd ville have noget tilfældes.
mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 03:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Whoops. Der var jeg for hurtig....læste lige et "ind-" der ikke var der.....sorry!
Men det var ment som joke og ikke en seriøs rettelse....synes ellers selv den var ret sjov....  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 03:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ammitsbøl skrev:
Det er min erfaring at flere hifi nørder hører mere af optagelsen end lydmanden der mixerede det.
|
|
|
hmm....
Ammitsbøl skrev:
så jeg ville ikke umidelbart sige at en almindelig studie lydmand og en hifi nørd ville have noget tilfældes.
|
|
|
Musik, måske?
Men nej, du har nok egentlig ret. Når jeg hører hifinørder udtale sig om musik står det mig for det meste også klart at vi overhovedet ikke hører det på samme måde.
Hver har sin - og det er jo sådan set fint nok. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 03:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften i stuen!
Det var sq da også på tide, at nogle prof folk fra branchen fik bevæget sig herover ;-) Herligt-herligt!
@ hr. Stemer:
Hæ, det bliver sq kun kedeligt, når I gør jeres arbejde med hænderne i lommen ;-)
1. Det er rigtigt nok - i et studie vel at mærke. Vi bruger jo ikke phantom feed derhjemme, så kabelkvaliteten bliver sekundær - eller har line drivere til at ligge og flyde i hjørnerne ;-)
2. Yep! Her er der ofte også gevinster at hente i privaten, specielt mht. dynamik, headroom og rumformidling. Det afhænger dog også af grejet, da en tilgængelig feature jo ikke altid er det samme som "godt". Noget hifi grej spiller dog suverænt bedre på balanceret signal.
3. Det sker ofte, dog i mindre grad, da kravene til de respektive rum er forskellige. Hjemme kan man møblere sig ud af en del, hvorimod man i studiet jo vælger den pragmatiske løsning og efterfølgende kompenserer akustisk for dette valg. Det kunne man selvfølgelig også gøre hjemme, hvad nogle få vist også gør i et se parat lytterum. Men der er vist et stykke vej endnu ;-)
4. Yeps, igen et valg af professionelle årsager. Andet vil nok give for meget støj. Fordelen ved et upoleret signal skal man heller ikke undervurdere.
5. Igen forskellige krav og forudsætninger. 23K for et strømkabel forudsætter at resten af anlægget kan leve op til det - og det kan nogle faktisk. I studie sammenhænge bruges der blot så mange "industrielle tricks" for at holde støj og kvalitet i ave, at netkabler helt naturligt bliver en sekundær ting.
6. Hæ-hæ, selv kabler i et studie skal "spilles til". Tilspilningsperioden er blot langt mindre hørbar grundet brugen af phantom feed.
7. Dén er kun gangbar i studier og surround setups, da langt fra al bas er indspillet i mono. Bruges mig bekendt også kun de mindre steder, hvor der skal tages økonomiske hensyn (giver bl.a. en ikke helt troværdig gengivelse af rumreflektioner).
Plus meget mere... glimragende med noget input fra den anden side af disken! :-)
@ hr. Ammitsbøl:
Ja, sprængfarligt er ikke ordet - men som du siger, er det jo to forskellige verdener; det upolerede vs. det polerede signal... men det synes jeg nu ikke bør afholde jer fra at deltage i diskutionerne, da der også er nogle stykker herinde, der ind imellem bevæger sig omkring et studie. Lad os få nogle flere vinkler, det kan kun være sundt!
Det kunne i den forbindelse også være interessant at høre lidt om, hvilke problematikker en Mastering Engineer står overfor, hvilken type anlæg og udstyr i øvrigt, der bruges i mastering processen + alt det løse.
Med høflig lydhilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|