Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 4:3 på Pioneer 436XDE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Passat 3c
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Der bliver her og andre steder refereret en del til burnin' på disse plasmaskærme. Jeg har lige et spørgsmål hvad det angår.

Jeg har netop modtaget mit 436XDE-tv. Det irritere mig en del af bjælkerne i siden er lysegrå, når man ser 4:3-tv, kan man ikke ændre farven på bjælkerne til sort?

Hvis man beholder dem grå, kan de så ikke lave et burnin'?

Der står i min manual af jeg kan sætte bjælkerne til 'fast' eller 'auto'. 'Auto' skulle betyde at den selv skiftede lysstyrke i forhold til billedet. Det gør mit ikke. Når jeg slår det til ser det underligt ud, med en gengivelse at skærmbilledet i sort/hvid, der hvor bjælkerne ellers er......er det normalt?

Jeg synes det er underligt at man ikke umiddelbart kan sætte bjælkerne til sort=usynlig!!

På forhånd tak!

ThomasT

Til top Vis Passat 3c's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Passat 3c

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil IKKE anbefale at du bruge 4:3 funktioner i længere tid de første 300 timer, da det også kan resultere i burn-in.

Det samme gør sig gældende med en længere filmaften på 3-4 film med sorte bjælker for oven og forneden...

Vedr. farveskift på bjælkerne, så må jeg være svar skyldig.
Prøv evt. at kontakte din forhandler.
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Sort gør faren for retention større.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Stampe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2005
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
Jeg vil IKKE anbefale at du bruge 4:3 funktioner i længere tid de første 300 timer, da det også kan resultere i burn-in.

Det samme gør sig gældende med en længere filmaften på 3-4 film med sorte bjælker for oven og forneden...

Av  Er det her så ikke lige argumentet for et lcd-tv? Jeg mener - 80-90% af al tv er stadig 4:3 og sådan en som jeg kan snilt have tv'et kørende i mange timer i træk på forskellige (4:3) kanaler.  Og nu siger du så at det bør jeg ikke de første 300 timer. Så har jeg næppe noget at bruge et plasma til, hvis der er så lang "indkøringsperiode" før det kan bruges normalt uden risiko for burn-in.

Til top Vis Stampe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stampe

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Er der helt ærligt nogen der ser et normalt 4:3 signal på en 16:9 skærm??? Jeg synes de dekodere/omformere der lavet et 4:3 signal om til et 16:9 er så gode at jeg ikke kan se hvorfor man ikke skulle bruge dem.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ALTID se tv i orginal formatet, jeg sidder og bander når, jeg ser nogle se eks. tv-avisen trukker ud til 16/9, jeg forstår ikke nogle kan holde ud til at på det.
Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Passat 3c
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Også her. Derfor var det vigtigt for os at TV'et kunne vise 4:3, så det er til at holde ud at kigge på. Desværre skuffer 436XDE lidt på dette punkt, da det er lidt irriterende at se på de lysegrå bjælker i siderne, som jeg egentligt regnede med man kunne skifte farve på.

Til DonJensen: Hvis du sætter dit tv til at vise 4:3 og bjælkerne til auto, hvordan ser det så ud? Vises kanterne af skærmbilledet i sort/hvid i bjælkerne så? 

ThomasT

Til top Vis Passat 3c's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Passat 3c

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Madman skrev:
Jeg vil ALTID se tv i orginal formatet, jeg sidder og bander når, jeg ser nogle se eks. tv-avisen trukker ud til 16/9, jeg forstår
ikke nogle kan holde ud til at på det.

Nu har de fleste fjernsyn jo andre muligheder end at strække det ud. Pioneers Bred indstilling zoomer lidt ind, og udstrækningen foregår på en måde, så det centrale i skærmen er mindst strukket.

Jeg havde heller ikke planer om at skulle se 4:3 udfyldt på hele skærmen før jeg fik 16:9 fjernsyn, men det er faktisk ikke så slemt.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Passat 3c skrev:

Også her. Derfor var det vigtigt for os at TV'et kunne vise 4:3, så det er til at holde ud at kigge på. Desværre skuffer
436XDE lidt på dette punkt, da det er lidt irriterende at se på de lysegrå bjælker i siderne, som jeg egentligt regnede med man kunne skifte farve
på.

Er bjælkerne ikke grå på alle plasma?

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
Madman skrev:
Jeg vil ALTID se tv i orginal formatet, jeg sidder og bander når, jeg ser nogle se eks. tv-avisen trukker ud til 16/9, jeg forstår
ikke nogle kan holde ud til at på det.

Nu har de fleste fjernsyn jo andre muligheder end at strække det ud. Pioneers Bred indstilling zoomer lidt ind, og udstrækningen foregår på en måde, så det centrale i skærmen er mindst strukket.

Jeg havde heller ikke planer om at skulle se 4:3 udfyldt på hele skærmen før jeg fik 16:9 fjernsyn, men det er faktisk ikke så slemt.

Mit gl. 32" Philips CRT har samme mulighed - og jeg kan ikke holde ud at se på disse forvrængninger!

Sendes en udsendelse som 4:3 - så ser jeg den som 4:3. Jeg kan evt. zoom'e en smule, men jeg ændrer aldrig på formattet (trækker i billedet). Kan en skærm ikke holde til at blive brugt til alm. TV - også i 4:3 eller andre "ikke-16:9"-formatter - bør den ikke sælges som TV! Som jeg har skrevet i en anden tråd: I mine øjne er nuværende Plasma-teknologi derfor en død sild!

(Og ja: Jeg har bestilt et LCD-TV istedet - med de fordele og ulemper, der nu ligger i det. Efter min mening - og til mit behov - giver de gode LCD-skærme et billede fuldt på højde med de bedste plasma-skærme - blot uden deres risiko for burn-in og med et lavere strømforbrug. Samtidig må jeg nøjes med et lidt mindre (46" vs. 50") billede for ca. samme pris. Jeg har dog en forventning om en højere driftsikkerhed/levetid på LCD, da den grundlæggende teknologi er gennemprøvet til forskel fra den relativt nye plasmateknologi. Tiden vil vise, om jeg får ret....)

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Kan en skærm ikke holde til at blive brugt til alm. TV - også i 4:3 eller andre "ikke-16:9"-formatter - bør den ikke sælges som
TV! Som jeg har skrevet i en anden tråd: I mine øjne er nuværende Plasma-teknologi derfor en død sild!

Det kan skærmen også godt holde til - man skal bare være lidt varsom i starten.

Jeg er fuldt ud tilfreds med mit plasma, men det skal dog siges, at det er første gang jeg også har ofret penge på en totalgaranti.

kaso skrev:

(Og ja: Jeg har bestilt et LCD-TV istedet - med de fordele og ulemper, der nu ligger i det. Efter min mening - og til mit behov -
giver de gode LCD-skærme et billede fuldt på højde med de bedste plasma-skærme - blot uden deres risiko for burn-in og med et lavere
strømforbrug.

LCD er i mine øjne stadigvæk ikke i nærheden af Plasma mht. billede, og derudover har den andre ulemper som f.eks. risiko for vertical banding.

Mht. strømforbrug, så tror jeg ikke at dagens plasmaskærme bruger meget mere end LCD målt over tid. Det opgivede forbrug er jo for fuldt blus
og helt hvid skærm, og strømforbruget er afhængigt af det viste på skærmen, hvor backlight på LCD er tændt hele tiden.

LCD har også eksisteret i 20+ år, og man kan stadigvæk ikke slå CRT mht. billedkvalitet - måske man skulle bruge kræfterne et andet sted?

SED ser lovende ud, men vi skal nok ind i 2008 før vi ser noget på den front, og der vil sikkert også være diverse børnesygdomme.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

En god forklaring på retention fra recordere.dk:

klik

Der er også flere beretninger diverse steder om folk, der f.eks. har haft TTV tændt i flere timer for at prøve at fremprovokere retention - uden held.

Jeg har på fornemmelsen, at man skal have skruet gevaldigt op for kontrasten for at det sker.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hvor længe er "i starten"?

Hvornår kan man tillade sig at spille spil eller se samme kanal i længere tid uden risiko for skader?

Mht. billede, så er det jo "smag og behag". Jeg sammenlignede Pioneers 50" topmodel mod Samsungs LCD- ditto - både med HD og med antennesignal. Min konklusion var, at Samsungen fint matchede Pioneer'en - og i forbindelse med en tenniskamp - på (halvdårligt) antennesignal, var Samsung'en faktisk bedst - bl.a. "flimrede" Pioneer'en i de hvide streger, hvor Samsung'en stod roligt og skarpt.

"LCD har også eksisteret i 20+ år, og man kan stadigvæk ikke slå CRT mht. billedkvalitet - måske man skulle bruge kræfterne et andet sted?" Det er - i princippet - rigtigt, men man har ikke i de 20 år forsøgt at bruge LCD til TV - det er relativt nyt. Jeg er bestemt ikke overbevist om at LCD er den fremtidige teknologi, men pt. er den - som et samlet kompromis - bedst i mine øjne.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Jeg har set et white paper fra Panasonic, hvor der står 100 timer, men mange brugere på diverse fora skriver 200 timer.

kaso skrev:

Hvornår kan man tillade sig at spille spil eller se samme kanal i længere tid uden risiko for skader?

Nu spiller jeg ikke spil (Pioneers skærm har i øvrigt en Spil indstilling, der anbefales), men jeg har da tit haft en kanal kørende i ca. 6 timer om
dagen - dog ikke Kanal5, der har et gyseligt logo.

kaso skrev:

Mht. billede, så er det jo "smag og behag". Jeg sammenlignede Pioneers 50" topmodel mod Samsungs LCD- ditto - både med
HD og med antennesignal. Min konklusion var, at Samsungen fint matchede Pioneer'en - og i forbindelse med en tenniskamp - på (halvdårligt)
antennesignal, var Samsung'en faktisk bedst - bl.a. "flimrede" Pioneer'en i de hvide streger, hvor Samsung'en stod roligt og skarpt.

Selvfølgelig er det en smagssag, og TV forretningers dårlige signal samt eledige indstillinger kan ikke bruges til meget, men uanset hvor stor en
synsvinkel LCD TV ellers påstås at have, synes jeg stadigvæk at kunne se et (for mig) irriterende blåligt mat skær henover billedet.

Djon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:

Der er også flere beretninger diverse steder om folk, der f.eks. har haft TTV tændt i flere timer for at prøve at fremprovokere retention - uden held.

Jeg har på fornemmelsen, at man skal have skruet gevaldigt op for kontrasten for at det sker.

Prøv Kanal 5's logo, så skal der nok ske noget

Fabriksindstillingen er i hvert fald for høj og kan give burn-in, selv på Power Management save2.
Til top Vis Djon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Djon

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
kaso skrev:

Jeg har set et white paper fra Panasonic, hvor der står 100 timer, men mange brugere på diverse fora skriver 200 timer.
Vil fænomenet så ikke kunne opstå efter 200 timer - uanset brug (indenfor rimelighedernes grænse - jeg forventer ikke at et permanent stillbillede skal kunne bruges uden spor)?

kaso skrev:

Nu spiller jeg ikke spil (Pioneers skærm har i øvrigt en Spil indstilling, der anbefales), men jeg har da tit haft en kanal kørende i ca. 6 timer om
dagen - dog ikke Kanal5, der har et gyseligt logo.

Hmm - hvem kan også holde ud at se Kanal5 i så lang tid
Det lyder mere rimeligt....

kaso skrev:

Mht. billede, så er det jo "smag og behag". Jeg sammenlignede Pioneers 50" topmodel mod Samsungs LCD- ditto - både med
HD og med antennesignal. Min konklusion var, at Samsungen fint matchede Pioneer'en - og i forbindelse med en tenniskamp - på (halvdårligt)
antennesignal, var Samsung'en faktisk bedst - bl.a. "flimrede" Pioneer'en i de hvide streger, hvor Samsung'en stod roligt og skarpt.

Selvfølgelig er det en smagssag, og TV forretningers dårlige signal samt eledige indstillinger kan ikke bruges til meget, men uanset hvor stor en
synsvinkel LCD TV ellers påstås at have, synes jeg stadigvæk at kunne se et (for mig) irriterende blåligt mat skær henover billedet.

Det er så ikke min oplevelse, men det er nok også forskelligt, hvad man fokuserer på - og hvordan skærmene er justeret i de enkelte butikker. I ovenstående sammenligning synes jeg at Samsung LCD-erne klarede sig flot (LE-40M61 hhv. LE-46M51) - og bedre end Samsungs egen 50" plasma, der var klart dårligst i selskabet efter min mening....

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Vil fænomenet så ikke kunne opstå efter 200 timer - uanset brug (indenfor rimelighedernes grænse - jeg forventer ikke at et
permanent stillbillede skal kunne bruges uden spor)?

Risikoen skulle være kraftigt reduceret, når gassen har "sat sig/faldet til ro", men man skal vel aldrig sige aldrig, hvis ens TV er indstillet for fuldt
drøn på kontrast og farve.

I de fleste tilfælde vil retention også forsvinde igen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes