Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Indstilling af plov (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Så er min dejlige rega planar 25 kommet, har fået den sat til, men hvordan ved man det er korrekt ? der er alle mulige "sjove" ting man kan dreje og skrue på, PUén havde jeg da motorik nok til at montere  men hvor spoler man ? og hopper frem til næste nummer ??   njahhh så dum er jeg heller ik (men ellers tæt på) umiddelbart spiller den fantastisk, men nægter at tro på jeg kan sætte den op på under en halv time, når jeg aldrig har rørt ved plov en før

der er fire "dimser" jeg ik aner hvad hvad skal stå på, to man kan indstille, den ene til 0 - 1 og 2 den anden kan drejes fra nul og op til 2,der stod 1,75 i manualen (somer meget begrænset) så det har jeg ca stillet begge på.. og så er der to dimser den ene kan dreje vertikalt, den anden kan horisontalt  

når jeg skruer helt ned for anlægget kan jeg meget svagt høre musikken fra pladespilleren, er den så for tæt på pladen ?

Nogle råd til en 100% pladejomfru ?  (udover at spille cd´er)

Update, den ene dims mankandreje var til at fåarmen op og ned  skal manslukke for pladespilleren når man vil have en LP af ?  eller er det ok bare at tage den op selvom den drejer ?.. he he, ja dumme spørgsmål har jeg nok af

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

http://www.gspaudio.co.uk/set_up/ttsetup.htm

Fyr op for denne hjemmeside, den er ret dygtig til at guide en igennem.

Og den lyd du hører er sandsynligvis hvad man kalder "surface noise" dvs den lyd der bliver frembragt af pickuppens kontakt med pladen, den har ikke noget med resten af anlægget at gøre. Prøv selv at slukke for din forstærker, den er der endnu

Håber det hjælper

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

præcis, os det jeg prøvede at beskrive  ville bare være sikker på at det skal være der

Tak for linket, der er noget at gå i gang med..

Er i gang med at lytte på de plader jeg os har i cd version, brothers in arms er så meget federe på vinyl  Billy joel pianoman kan heller ik sammenlignes, bliver begrænset hvor meget jeg kommer til at bruge min cd spiller i fremtiden

Der kommer nogle blop/støj engang imellem, på nogle af de ældre plader, det er ikke til at undgå ? og egentligt heller ik videre generende

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Er i gang med at lytte på de plader jeg os har i cd version, brothers in arms er så meget federe på vinyl  Billy joel pianoman kan heller ik sammenlignes, bliver begrænset hvor meget jeg kommer til at bruge min cd spiller i fremtiden

Tillykke med det. Ja, det er en anden verden.
Ja det er godt nu og kører du med den billige Nad eller Project riaa så er der potentiale. Med en Gram Slee'en eller andet guf på, dratter du om på gulvet.

Måske du skulle lade Bent komme og indstille din Rega.

Mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Valgte at bruge lidt flere penge på PUén (ik mange for jer) men synes en tusse er meget for sådan en lille dims  valgte NAD pp2 den skulle være ok, og relativt billig, så har jeg tid til at finde en bedre uden at skulle tage den første den bedste  

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Du burde købe en lille vægt til at måle nåletrykket med - den jeg har kostede vist ikke meget mere end 100 kr ( ortofon vægt tror jeg nok ) - ellers tillykke med din rega p25 jeg syntes selv det er en lækker/fed pladespiller noget bedre end min gamle rega p 3.
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

tub61, nu er jeg jo nødt til at indrømme at ole fra HIfi4you sendte børster og netop en ortofon vægt gratis med, men har ingen anelse om hvad eller hvor man skal måle

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Trying is the first step towards sucess.

Du vil måle nåletrykket (vægten af nålen på pladen), så put nålen på vægten (kender ikke modellen, derfor den vage formulering). Vægten skal passe til din pickup, se manualen.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Fordelen (nogle vil mene ulempen) ved en Rega plov er, at den er så simpel som mulig, og derfor ikke har mange justeringsmuligheder. Du skal blot sørge for at vægt og antiskating er korrekt. Hvis det er en Rega-pick up burde 1,75 gram være fint.

Jeg mener faktisk ikke at en rega-forhandler må sælge en Rega uden først at justere den ind.

Har selv på et tidspunkt arbejdet i hifi klubben, og her monterede vi altid pick-up og justered spillen før den røg ud af butikken.

En fin lille historie er at Rega i gamle dage lave farvede pladespillere for at teste om forhandlerne justerede pladespilleren inden den kunden fik den. Det viste sig at der var efterspørgsel efter de farvede modeller, og derfor i de idag i normal produktion (Bent må lige sige til, hvis det er en ammestuehistorie). 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen Live21

Tillykke !!! med pladehøvlen og velkommen i de ægte entusiasters rækker .
Ja den kan sgu' noget sådan en rillefræser og meget af softwaren kan man som regel finde i div. rodekasser til 5 -10 kr. Med hensyn til justeringen så er det ikke noget videre stort arbejde for der er stort set ingen muligheder for at gøre det forkert, hvis du bare har sørget for at forkanten på pick-up huset flugter med forkanten på armen, nåletrykket er korrekt og antiskateningen, det er den arm der kan skydes ud og ind, er sat til samme værdi så er det bare at nyde musikken for så kan det ikke blive bedre, ikke med den pick-up tiværtifal 
Hvis du engang får mulighed for det så synes jeg du skal lægge øre til Exact pick-uppen fra Rega, men ellers endnu engang tillykke.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen: ja, har jeg os læst de skal, men da jeg valgte at få hifi4you til at sende med posten, er det jo min egen fejl  (er åbenbart ik sikkert at sende den medPU´en påsat) og Ole har været meget behjælplig, bare mig der var usikker på om det var gjort rigtigt, men lyden taler vel for sig selv  har bestemt intet at udsætte på lyden

Lasse: pu´en er trepunkts monteret, så skulle ik være muligt at montere den forkert  og har sat alt man kan stille på til 1,75... Tror (uden at vide det) at det er min riaa der først skal opgraderes, det er en NAD pp2 til 600 PUén kostede en tusse (synes stadig det er meget for sådan en lille dims) men ingen tvivl om det er noget der skal lyttes på, men venter lige til jeg har hørt lidt flere setups med plov, så jeg har et grundlag for at bedømme min egen, men jeg er nu sikker på rega P25 får lov til at blive her i en del år, den er jeg meget tilfreds med

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Jamen Live21 det er jo det jeg siger der er så godt som ingen mulighed for at lave ged i den . Jeg tager også pladen af selv om karrusellen kører, lige for at svare på dit indledende spørgsmål, jeg starter også lige tallerknen med en finger før jeg tænder for strømmen så slipper du for at den slider for meget på træk-remmen, bare lige et råd.
1000 kr. for en pick-up kan synes af meget men så skulle du bare se fremstillingsproceduren af en sådan fætter med spoletråd der er tyndere end et hår, det er absolut ikke et job for folk med for meget delirium eller ukoordinerede bevægelser.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes