| Forfatter |
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at være færdig med at bygge mine ProAC 2.5 kloner 
Mangler dog at lave fronten samt at få enheder 
Men allerede nu er jeg ved at kigge efter en center der vil kune spille sammen med klonerne 
Hvilken skal jeg vælge (det skal selvfølgelig være selvbyg - man bliver hooked på det)
Vil også gerne have et bud på baghøjttalere og sub - når nu jeg har limen fremme kan jeg ligeså godt samle kabinetterne og så høre min bankdame om der kan beviliges overtræk...
Ellers venter jeg bare med enheder til jeg får råd 
|
| Til top |
|
| |
janghell Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei
Jeg er nettopp ferdig med min ProAc center!
Den er basert på ProAc clonen.Bare at jeg har brukt det skjermede elementet (18s).
Jeg har noen bilder her : http://home.no.net/janghell/Proac_Center.htm
Mvh
Jan Gunnar Helleren
|
| Til top |
|
| |
ePiFaNT Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pen center, janghell 
Hva sub angår vil jeg tro du kan få meget gode resultater med 8 eller 10" til SS med karbondopet membran. Så ser det "ens" ut også 
|
| Til top |
|
| |
janghell Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste rigtige center og for den sags skyld bag HT er endnu en 2.5 klon/sæt til bag.
Digital surround har fuld frekvens i alle HT
mvh
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde forestillet mig nogle lidt mindre baghøjtalere der kunne hænge på væggen....
Center - skal det ik være med en diskant i midten og 1 mellemtone til hver side for ikke at lyde "skævt" ?
Mener bare, dem der sidder længst væk fra diskanten - vil vel ikke høre det samme niveau som dem der sidder tættest ?
Er det en total misforståelse 
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janghell Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirro skrev:
|
Jeg havde forestillet mig nogle lidt mindre baghøjtalere der kunne hænge på væggen....
Center - skal det ik være med en diskant i midten og 1 mellemtone til hver side for ikke at lyde "skævt" ?
Mener bare, dem der sidder længst væk fra diskanten - vil vel ikke høre det samme niveau som dem der sidder tættest ?
Er det en total misforståelse 
|
|
|
Der er ikke noe problem i det hele tatt. Jeg merker ivertfall ikke noe til det.
|
| Til top |
|
| |
ePiFaNT Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 25 Januar 2004 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
En diskant i midten og en mellomtone på hver side er langt fra det optimale til senterhøyttalere. Grunnen er at enkelte frekvenser vil bli svakere og andre sterkere avhengig av lydutstrålingskarakteristikken til mellomtoneelementene.
Den eneste grunnen til at senterkanaler med dette prinsippet et blitt "standard", er fordi det unektelig ser mye penere ut oppå tv-apparatet (hvor alle plasserer senterkanalen sin) enn en stående senterkanal, som blir mer riktig spredningsmessig.
Man kan evt. også avhjelpe problemet med spredningen ved å vinkle de to mellomtonene ca. 20 grader ut mot hver sin side.. kutte hjørnene av 20 grader og montere mellomtonene på "hjørnene", så å si..
|
| Til top |
|
| |
gasjack Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 26 Januar 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej janghell.
Hvad er målene på kabinettet?
Har du beholdt det samme volumen som i fronterne?
Bruger du også skærmet diskant, eller er det ikke nødvendigt?
Jeg overvejer at lave noget lignende.
|
| Til top |
|
| |
janghell Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bredde:75cm
Høyde:22,5cm
Dybde:38cm
Volumet er litt større pga innvendige avstivere.
Jeg bruker ikke skjermet diskant.Har montert en 10mm stålplate rett over diskanten.Ingen problemer med tv`en.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 Januar 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat fra Epifant:
"En diskant i midten og en mellomtone på hver side er langt fra det optimale til senterhøyttalere. Grunnen er at enkelte frekvenser vil bli svakere og andre sterkere avhengig av lydutstrålingskarakteristikken til mellomtoneelementene."
Jo, men det samme gør sig jo gældende i alle tilfælde hvor enheder der dækker forskellige frekvensområder er anbragt horisontalt i forhold til hinanden . I et tilfælde som det afbildede med kun én bas-mellemenhed i center-ht'en vil spredningskarekteristikken blot være forskellig o. delefrekvensen (mht. udfasninger) alt efter hvilken side af højtaleren man befinder sig på. Sidder man midt for, og er tilstrækkeligt langt væk fra centeret, således at vinkelforskellen mellem bas-mellemtone & diskant minimeres, vil problemet blive tilsvarende mindre. Center-højtalere med en bas-mellem på hver side af diskanten vil have en symmetrisk spredningskarekteristik
Jeg mener dog stadig, at vertikal placering af enhederne er det optimale osse til center-brug, eller, allerbedst, at anvende en koaksialenhed. Desværre er de sidste ikke helt gratis, & kan måske ikke tilpasses lydmæssigt til resten . Men selvfølgelig er et fladt kabinet mere pænt & praktisk til center-brug. En løsning kunne være at anvende to 5" eller endog 4" bas-mellemenheder anbragt så tæt sammen så muligt, og så 'kile' en af de mere kompakte diskanter ned mellem dem - man kunne bruge en neodymium dome eller sågar en lille kegle-diskant. Det kunne være en måde at lave en rimeligt prisbillig center-ht på, som nærmede sig en punktkilde .
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg faldt over dette link til en ProAC center:
http://audioclone.free.fr/proac2.5center.JPG
Men det er ikke med de samme enheder som der bliver brugt til ProAc 2.5 - hvordan kan det nu være ???
Syntes at have forstået det sådan at det var bedst hvis det var de samme enheder hele vejen rundt 
|
| Til top |
|
| |