Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Proton D1200 Problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg kan se at her er mange af jer der ved meget om elektronik så jeg prøver lige her for at se om det kan betale sig at slæbe den rep., har prøvet andet sted men uden held.

Når min Proton D1200 har været slukket om natten, når jeg så tænder og vil spille så forvrænger den utroligt meget i venstre kanal og jeg kan se på peak meterne at der er ikke nær så kraftigt udslag på som i højre kanal,  det er ikke kontrl.forstærkeren det er afprøvet og også anden forstærker så det er ikke højtaleren.

Når den så har stået tændt i 3-5min. holder forvrængningen lidt efter lidt op og så spiller den, men den er stadig ikke 100% stabil.

Da Proton er født med noget der hedder DPD, det er det samme som NAD´s power envelope bare endnu kraftigere kan den afgive enorme peak og specielt i lavere impedancer som 2ohm men så snart min alså kun i venstre kanal ser noget der nærmer sig 3-4ohm slår den fra, det er næsten umuligt at spille på et sæt DC-15 da de er meget giftige at trække de er af og til nede på 2,5 ohm og så snart den skal afgive et peak der så slår den fra.

Min ene AL-1000 hvor jeg har skiftet basenhen ud ligger nu på 7ohm og den originale ligger på 4ohm der har jeg ikke nogen problemer der smækker den uden problemer med 7db peak da venster kanal spiller på den hvor bassen er udskiftet.

Er det ladelytter/udgangs transistorerne der er ved at sige deres plads op, jeg kunne forestille mig at hvis det er ladelytterne så er de vel meget kostbare, den har 2-stk. til hver kanal til peak effekten på 120V 15000u .

Poul-erik

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej Poul-erik...

Har også haft et Proton set engang. Efffekten var en AP-1150, med de SLØJESTE udgangsrelæer - at de har fundet vej til et audioprodukt, er den dag idag stadig en gåde. Ved ikke om der sidder de samme i din D1200, men mener at kunne huske de var blå, med en kappe der var nem at vippe af. Som årene gik, blev de dårligere og dårligere. For hver tænd/sluk, blev relæernes kontaktflade mere sort, fedtet og vammel, hvilket resulterede i at musikken lød forvrænget - akkurat som du beskriver det. Jeg kunne komme over det et kort stykke tid, ved at skrue højt op, således at strømmen var stor nok til at skabe forbindelse igennem den sorte masse. Selvfølgeligt ikke holdbart i længden og til sidst måtte relæerne renses - ja, nærmest decinficeres.

Tror ikke det skyldes hverken dpd-kredsløbet, ladelytter eller andet. Du skriver godt nok, at problemet er størst ved lave impedanser. Det hænger dog ikke sammen med min teori, da strømtrækket her er størst....

Prøv engang at rens de relæer, hvis du kan. Den kan umuligt blive dårligere af det...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej Poul-erik...

Har også haft et Proton set engang. Efffekten var en AP-1150, med de SLØJESTE udgangsrelæer - at de har fundet vej til et audioprodukt, er den dag idag stadig en gåde. Ved ikke om der sidder de samme i din D1200, men mener at kunne huske de var blå, med en kappe der var nem at vippe af. Som årene gik, blev de dårligere og dårligere. For hver tænd/sluk, blev relæernes kontaktflade mere sort, fedtet og vammel, hvilket resulterede i at musikken lød forvrænget - akkurat som du beskriver det. Jeg kunne komme over det et kort stykke tid, ved at skrue højt op, således at strømmen var stor nok til at skabe forbindelse igennem den sorte masse. Selvfølgeligt ikke holdbart i længden og til sidst måtte relæerne renses - ja, nærmest decinficeres.

Tror ikke det skyldes hverken dpd-kredsløbet, ladelytter eller andet. Du skriver godt nok, at problemet er størst ved lave impedanser. Det hænger dog ikke sammen med min teori, da strømtrækket her er størst....

Prøv engang at rens de relæer, hvis du kan. Den kan umuligt blive dårligere af det...

Hej Schelde,

Tak for svaret det vil jeg kigge på, jeg har forresten også selv en AA-1150.

Mvh. Poul-erik 

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes