Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Rengøring af Vintage Hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Indlægget og billederne fremgår også i "Rensning af Pioneer SA-8100" tråden...

Hej allesammen, jeg syntes umiddelbart vi skulle have en tråd mht. til kosmetisk vedligeholdelse af vores elskede vintage udstyr...
jeg har før nævnt et produkt som jeg selv benytter meget, nemlig "Rigtig Ren" vinduesrens fra fakta.

jeg vil herunder vise hvordan jeg har renset både faceplate og knapper med det omtalte middel.

Frontpladen:
jeg faldt over en gammel Dual forstærker/pladespiller i genbrug som var dækket i et tykt lag nikotin (ligesom meget gammelt 70'er grej). Nu fremstår den jo i smukt champagne farve, men den skal ikke være champagne, men alu farvet....
ret ulækkert at tænke på....

jeg starter med at spraye rigtig ren på hele fladen, så det kan løbe af og ned i en klud... allerede her kan man se at det hjælper...:

her kan i se, at den faktisk bliver "Rigtig Ren" bare ved at lade væsken løbe hen over fladen...

og alt skidtet er nu samlet i kluden...

jeg går nu igang med at polere den våde overflade, med en gang forvasket bomuldslinned.
jeg tørrer simpelthen overfladen imens jeg i cirkelbevægelser polerer den...

her kan i så se hvordan faceplaten skulle have set ud:

denne her vil jeg da gerne have stående!

jeg kommer om lidt med en opfølgning omkring knapper!

mvh.
Søren

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Knapper:
knapperne på denne Dual fremstod i ligeså ulækker stand som frontpladen;

ligesom før fik det en gang spray, derefter polering og til sidst skulle rillerne renses med vatpinde eller en gammel tandbørste...

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

fornemt nok -  jeg ynder at bruge opvaskemiddel og en blød børste, det virker temmeligt effektivt

frontpladerne kan være lidt kildne, hvis trykket er ved at falme lidt  (hmmm...  hvorfor er folk begyndt at kalde dem faceplates ??)  man er jo lidt på den hvis teksten forsvinder.

visse fabrikanter har graverede plader, hvor der er fyldt ud med sort lak, andre bruger åbenbart en art silketryk, der kan risikere at blive opløst af kradse midler, såsom visse type vinduesrens

Til de rillerede knapper er en god gammeldags neglebørste effektiv.

Men øehhh ....   har du ikke en anden tråd kørende om næsten samme evne ?

PS hvis du mener den frontplade er ulækker pga nikotin, skulle du se hvordan visse ting kunne se ud i fordums tid, når vi fik et gammelt  rør-fjernsyn til rep, der havde stået et sted hvor man fyrede med petroleum - de kunne nærmest sejle indeni - yicksssss

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Du har faktisk ret, det kan være jeg lige skulle smide dem over i min pioneer guide tråd...
det var måske en god ide, selvom det egentlig ikke har noget med min Pioneer SA-8100 at gøre....

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske noget vi anvendte til rens af sk�rme og keyboards. Spray p�, lad det sidde i 3 min. bl�s af med trykluft. Selv det klammeste keyboard eller sk�rm blev som nyt, og det virkede oven i k�bet (skummet havde �benbart ikke nogen indflydelse p� elektronikken deri). Selv gitteret ovenp� sk�rmen fik en ordentlig omgang, og man bekymrede sig ikke om at det dryppede ned i sk�rmen.

Der har sandsynligvis v�ret noget milj� skadeligt deri, for fabrikanten skiftede det aktive stof til �teriske olier fra citrus frugter. Duftede friskt, men blev praktisk talt virkningsl�st.

Det er over 15 �r siden.....
Har desv�rre glemt hvad det hed. D�sen var s�lvgr� og bl�.

Edit: Har lige været en tur ned af "memory lane". Produktet hed Foamclene. Desværre ser det ud som om, at den kun fås med den lemon duft jeg husker (googlede den), så jeg har ikke tiltro til virkningen længere.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
Du har faktisk ret, det kan være jeg lige skulle smide dem over i min pioneer guide tråd...
det var måske en god ide, selvom det egentlig ikke har noget med min Pioneer SA-8100 at gøre....

Der er vist ikke noget forgjort i en tråd der omhandler rengøring/oppudsning af gammelt udstyr, det er jo typisk de samme virkemidler der skal til uanset fabrikat.

Jeg har for ikke længe siden renoveret en gammel spolemaskine, men desværre ikke nogen billedserie af det (ren forglemmelse) -  den fik rent ud sagt en gang fransk vask og strygning, og resultatet blev fint nok til mig - selve aluminiumspladen der vipper ned foran båndløbet var giftig at redde, den blå tekst forsvinder for et godt ord...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes