| Forfatter |
|
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
I jagten på nye SACD titler i både 2-kanals stereo og multikanal, åbner jeg hermed for anbefalesværdige emner. Hvilke er dine favoritter, og hvorfor? Ser frem til jeres input
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Som udgangspunkt vil jeg sige at det er med SAcd som med alm. cdér ...der findes både gode og dårlige indspilninger, men her er et par af de gode.
SACDér:
Clair Marlo "Let It Go" - en skive optaget helt uden kompression....har man først hørt/oplevet det, bliver det virkeligt svært at finde "rigtige audiofile" cdér
Jennifer Warnes "The Well" - igen en "audiofil" cd ...utrolig velopløst og detaljeret.
Diana Krall "The Girl In The Other Room" - ja, igen igen 
Pink Floyd "Dark Side Of The Moon" - på trods af det "gamle materiale" er der tale om et utroligt vellykket mix 
Udgivelser fra Svenske "Opus 3" - Jeg har selvfølgelig ikke hørt dem alle, men de komme også i katagorien "audiofile"....
SACDér:
Mark Knopfler "Shangri-La" - et totalt kikset mix, især de 3 første numre...det er som om de enkelte instrumenter er placeret i hver sin kanal, lidt ala det gamle Beatles 
Deep Purple "Machine Head" - optaget efter det org. Quadraphonic (4ch) spor...der er næsten flere informationer i bag-kanalerne end i front , samtidig med at de (bag-ht) spiller højere...måske for at promovere Quadrophonien i sin tid ?
En i øvrigt sjov ting...jo mere "audiofil" cdérne bliver, des mere gør man rede for hvad der er brugt af udstyr...alt fra microfon og mixere til optage-udstyr og instrumenter ....herligt !
Der er selvfølgelig mange flere eksempler ....feks. giver en søgning på SAcd flere hit på en site som hedder Hifi4all 
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
B.ferry Boys and girls.
Jamie cullum.
Goldfrapp.
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dire Straits: Brothers in Arms. Meget mere dynamisk, bedre mellemtone og diskant end CD og LP versionen.
Shostakovich (Mstislav Rostropovich) : Symphony nr. 5 , London Symphony Orchestera. Jeg kan kun give concert reviews fra The Guardian og Daily Telegraph ret, De skriver: " His (Rostropovich´s) inspiration and insight, as well as the incendiary virtuosity of the LSO players, made this uniqely convincing performance (The Guardian). One feels Shostakovich´s trauma behind every note of the music.(Daily Telegraph)"
Schubert: The Royal Philharmonic Collection. Dynamisk gengivelse.
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
SACDér:
Deep Purple "Machine Head" - optaget efter det org. Quadraphonic (4ch) spor...der er næsten flere informationer i bag-kanalerne end i front , samtidig med at de (bag-ht) spiller højere...måske for at promovere Quadrophonien i sin tid ? |
|
|
Jeg ville have placeret den i 
Jeg mener nemlig der er et par ting, der skal tages højde for i bedømmelsen: Quadrofoni blev opfundet før "baght". Dengang det blev promoveret, hed det sig - akkurat som med sacd - at den fulde effekt først opnås med 4 ens ht (hvad har du?), sådan at der egentlig ikke er noget, der er defineret som bag eller front ved afspilning af formaterne.
Det quadrofoni jeg hørte hos en ven dengang var med dette setup og der var ingen af os, der dengang tænkte på at der var bag/front i den sammenhæng ... det var oplevelsen af et "totalt" lydbillede, hvis jeg kan betegne det sådan ... Derfor er oplevelsen af begge disse flerkanals-formater noget helt andet, når det sker i det "rigtige" setup. Nu om dage bruger folk så deres 5.1. setup - med de ofte mindre baght - til bedømmelse af sacd og det mener jeg ikke yder formatet fuld retfærdighed.
Men ellers vil jeg også opfordre til at bruge søgefunktionen, der er en del tråde om sacd-anbefalinger og formatet som sådan. Hmm ... og det skal man fortælle Admin !?!  __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
mog- Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil gerne anbefale john hiatts nye SACD "master of disaster"
vær opmærksom på at den ikke er opgivet som en SACD, men det er den!
|
| Til top |
|
| |
SACD-fan Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er til jazz og ekstrem god lydkvalitet må man simpelthen ikke gå glip af Analogue Records’ SACD-udgivelser, der er 'mastered' af legendariske Doug Sax.
Alle (af dem jeg har) er bemærkelsesværdige på hver deres måde. Men de absolutte favoritter er:
Bill Evans’s to CD’er, der er optaget i Village Vanguard klubben, NY, den 25. juni 1961
- Sunday at the Village Vanguard
- Waltz for Debby.
Der er tale om musikalske milepæle i jazz-historien, der også rent lydmæssigt i SACD versionerne er helt enestående – også efter dagens ’state-of-the-art’ målestok. Der enkelte båndudfald hen over de to CD’er og der er tale om det klassiske 50/60’er mix med bas i en kanal og piano i en anden og percussion et sted lidt trukket ud til den ene side. Men i mine øre virker det hele utroligt livagtigt. Det er i hvert fald sådan man ofte oplever lydbilledet, hvis man sidder tæt på i forbindelse med en intim live-koncert.
Andre helt unikke i Analogue serien er:
Cannonball Adderley (og Bill Evans) – Know what I mean? Fantastisk musik – og utrolig lyd.
Sonny Rollins: Way out west – en af Sonny’s tre bedste plader overhovedet – og i denne udgivelse med absolut referencelydkvalitet. Optagelsen stammer fra 1957, men det fatter man simpelthen ikke, når man hører den.
Af andre (blandt mange) anbefalelsesværdige SACD’er (ikke fra Analogue Records) kan nævnes: Johnny Hartman/John Coltrane. En fantastisk stemningsfuld SACD med Johnny Hartman’ fløjlsbløde stemme suppleret med en ekstremt afdæmpet John Coltrane.
Det er musik til de sene aftentimer. Samtidig er der tale om en meget spændende teknisk demonstration, idet SACD’en både indeholder et monomix og et stereomix af samtlige nummer. Oprindelig er pladen mixed i mono, men der foreligger også en stereoversion, da der i forbindelse med optagelserne blev anvendt to mikrofoner (alt sammen forklaret i tekstbilag med CD’en). Hvad lyder bedst: Mono eller stereo, det synes jeg er svært at sige – hør selv og bedøm.
SACD’erne er selvfølgelig ikke lige til at gå ned at købe i den lokale Fona, hvor de sandsynligvis aldrig har hørt om SACD-formatet – det har jeg efterhånden erfaret en del gange.
I forbindelse med opbygning af min efterhånden rimeligt store SACD-samling har jeg benyttet Axel Musik. Bestilling og betaling via nettet, og pladerne modtages med posten typisk 10 – 14 dage efter bestilling og prisen for Analogue Records SACD’er er kun 179 – kr. alt inklusiv. Klart anbefalelsesværdigt.
I øvrigt synes jeg, at det er meget forstemmende den måde SACD bliver behandlet på i audiofagpressen, hvor man har en fornemmelse, at mange nærmest ønsker formatet død og borte. Nu er der endeligt kommet et nyt audioformat, der på afgørende vis er bedre end det over 20 år gamle CD-format. Og så er reaktionen hos mange af ’de kloge’, at LP’erne (og selvfølgelig i samme åndedrag rørforstærkerne) stadig er meget bedre. Vel er de ej!
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
SACD-fan skrev:
|
I forbindelse med opbygning af min efterhånden rimeligt store SACD-samling har jeg benyttet Axel Musik. Bestilling og betaling via nettet, og pladerne modtages med posten typisk 10 – 14 dage efter bestilling og prisen for Analogue Records SACD’er er kun 179 – kr. alt inklusiv. Klart anbefalelsesværdigt. På ebay kan du købe mange SACD for 5 Euro (40 danske Kr.)
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond du skrev:
" Pink Floyd "Dark Side Of The Moon" - på trods af det "gamle materiale" er der tale om et utroligt vellykket mix "
Du har ret vedrørende en vellykket mix.
Jeg oplever en betydeligt bedre dynamik og en bedre gengivelse af stemmer når jeg sammenligner SACD albums med CD albums, meeeen når vi taler om Pink Floyd Dark side of the moon så er forskellen mellem SACD og CD versionen minimal mener jeg.
Hvordan oplever du forskellen mellem SACD og CD versionen af Dark side of the moon udover en vellykket mix?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indtil nu er det nogle fine bud, men jeg er særligt interesseret i at hører nærmere om evt. nye udgivelser. Genre er underordnet.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Administrator skrev:
Indtil nu er det nogle fine bud, men jeg er særligt interesseret i at hører nærmere om evt. nye udgivelser.
Genre er underordnet.  |
|
|
Hmm.....Steve Strauss "Just Like Love" - sprit ny cd fra pladeselskabet Stockfisch....har ladet mig høre at fremtidige udgivelser fra Stockfisch alle kommer i SAcd !
Roger Waters har lige begået en opera ! (kan ikke lige huske titlen) .....den org. SAcd 2disc version er, normalt, ikke tilgængelig i DK, men importeres af Pladekisten i Århus
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glædede mig ellers til Depeche Modes nye skive, som også kom i SACD, men som desværre skuffede fælt. Roger Waters er bestemt en titel, som jeg skal have kigget nærmere på. Nu vi er i gang, er der så en liste et sted i verden, hvor man kan samtlige tilgængelige udgivelser. Nu tænker jeg ikke på Sony egen hjemmeside, da de viste titler er langt fra tilgængelige... Ja, den store SACD jagt er gået ind
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.sa-cd.net er et godt sted at starte. Det er dog baseret på brugeranmeldelser, så det er lidt så som så med objektiviteten
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil da lige anbefalde
Cardigans "long gone before daylight"
Moloko "statues"
PF DSOFTM ( den har alle nok..)
Michael Jackson "Thriller"
Har også DM på vej.
Og vil helt klart gerne have noget Roger Waters. Desuden skulle PF
Animals og wish you were here SACD gerne udkomme til jul ( ca..)
Vil også meget gerne have Deep Purples "Machine head"
Jeg gad godt at alt udkom på dette dejlige format  og jeg ville også betale extra for det.
www.sa-cd.net er god, men er desvære ikke blevet opdateret i lang tid.
Jeg syntes også at www.musictap.net er ret god.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også anbefale DM - Playing the angel.
Jeg modtog den igår fra bangcd.com. Det er på alle måder en lækker udgivelse og lyden er formidabel. Den kommer i en "super jewel case", som minder om alm. cd covers, men har runde hjørner, er kraftigere og smartere.
Jeg har desuden 2 x police SACD'er på vej. Købt på ebay til 20 $ ialt 
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor SACD ?
Jeg har mange men spiller dem aldrig .
Jeg synes de har en tendens til at trække alt det gode attak ud af musikken .
Og hvad jeg høre om SACD fortiden og allle de format problemer de har så er det godt man har den gode gammel pladespiller .
Nu kan de ikke engang finde udaf at lave software der kan bruges og det er sony og PH der er de helt store synder .
|
| Til top |
|
| |
Kleinsmeden Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
To SACD som godt nok ikke er særligt nye, men bestemt anbefalelses-værdige er:
Wynton Marsalis - The London Concert (Skiven er udgivet på SONY Classical og indeholder trompetkoncerter af Haydn, Leopold Mozart, Fasch og Hummel; Rigtig lækker musik med en på alle måder suveræn trompetist) 
Gustav Holst - The Planets (Udgivet på NAXOS. Fremragende indspilning med Royal Scottish National Orchestra af det endnu mere fremragende musikalske mesterværk) __________________ Mine DVD'er
Min "Bio"
|
| Til top |
|
| |
Hans Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samtlige Patricia Barber på Mobile Fidelity
Peter Gabriel
Eleanor McEvoy - Yola
Skiverne fra Stockfish, der er mange titler
|
| Til top |
|
| |
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa med jer.
Det nyeste jeg har er med DOLLY PARTON og er fra 2003.
HALOS & HORNS + LITTLE SPARROW.
Formidabel lyd er der på disse to og så har hun den labreste STEMME.
Hej hej. Søren __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 04 November 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle der kan anbefalde noget godt piano musik på SACD?
Noget i stil med Keith Jarett.
Har lige modtaget DM og lyden er ret fantastisk! 
Er der nogle der har 101 med DM på SACD?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |