Forfatter |
|
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har leget en del med effekttrioden 6C41 http://www.audiomatica.com/tubes/6c41.htm
Den er en forslugen herre mht glød,men er inddirekte opvarmet så man kan tillade sig at varme den op med både ac og dc fra en fælles forsyning!
Sounden er absolut i samme verdensklasse som DHT (direkte heatede trioder) - og eneste "problem" er de mange volt der skal til at svinge røret til fuld udstyring.
For at udnytte potentialet kræves kun opt (udgangstrafoer) som tåler 100ma pr rør,samt en driver der kan levere et sving på plus/minus 100v - da bias ligger omkring -100v.
Jeg er ikke specielt interesseret i pp (pushpull) princippet,og ved af samme årsag ikke specielt meget om optimale fasesplittere - bortset fra IT (interstage trafoer) vil gøre livet nemmere på alle måder for selvbyggeren.
Derfor ville det glæde mig og formentlig andre her på sitet,hvis nogen derude vil bidrage med konstruktive indlæg,som forhåbentlig kan føre til en sjov,billig og ekstremt vellydende amp - baseret på disse oversete effekttrioder til en stykpris på ca 50kr....
Jeg kan bidrage med at fortælle man kan bruge jo-el 12vdc 5a psu fra Harald Nyborg til 70kr stk til glød - samt 220vac til 220vac standard trafoer til højspænding - hvilket jo også holder prisen langt nede.
Nogen forslag til en driver som kan laves billigere end IT løsningen?
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte vist at nævne udgangseffekten på 15watt i ægte klasse A.
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 27 Maj 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når de ellers så kloge herrer ikke vil deltage må jeg selv fylde på..
Mit bud er måske nok lidt dyrt,men indeholder så kvalitative løsninger og er til dels financieret qua besparelsen på de øvrige komponenter!
Et sæt Dynaco opt på 5kohm (2 vindinger på hver 2,5kohm i serie) med max anodestrøm på 100ma pr rør,burde være passende selskab for 6c41.
Et sæt Lunddahl 1660 interstage trafoer passer perfekt som fasesplittere,og udgør perfekte loadlines for et sæt ec86 trioder til en tièr stykket.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan du fortælle noget om lyden fra din konstruktion ?
er det en us triode eller ?

__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen kære Granberg...det går ikke...med en forsyning på ca 300V får du med lidt held 400V anode til anode sving at gøre godt med. Dette er spids til spids og skal omregnes til RMS og så får du 400 / 2,8 = 142V. Du vil bruge en OPT på primær impedans 5000 ohm og effekten udregnes som V^2 / 0hm > (142V ^2) > 20164 / 5000 ohm = 4W
Hvis du vil have 15W kan vi bare regne en ny OPT ud som V^2 / P > (142^2) =20164 / 15W = 1344 ohm Anode til Anode og det kan rørene sagtens klare. Jeg ved ikke hvordan DU har regnet, men det ville jeg gerne se (hvis du har gjort det) Jeg synes det ligner optimistisk gætværk . Hvis du havde en forestilling om at køre med højere forsynings-spænding...så glem det...300V er rigeligt til disse rør.
Men lad endelig ikke dette hindre dig i at bygge den...så venter jeg på resultatet.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gik ud fra omsætningsforholdet i opt er det samme som ved brugen af singleendede,så optimistisk gætværk ved at foreslå en pushpull opt på 5kohm,da disse er de mest udbredte og dermed billige - jeg bruger selv pt røret i en singleended 2,2kohm ved 280v/100ma,som var til rådighed - og har ikke brugt tid på at måle andet end strøm/spænding,da et andet projekt har første prioriteten.
Så hvis du har ekspertise - har du så et forslag til driveren?
Ps : jeg bygger sikkert ikke selv en pushpullert,men vil gerne dele glæden ved dette billige rør med andre.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 07:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
En vellydende splitter som jeg før har reklameret for http://www.curcioaudio.com/mk4upg_3.htm Har dog ikke hørt præcis denne, men noget der ligner meget. Her findes diagram og hvad der ellers skal til. Aner ikke om det er sådan noget du kigger efter.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drivertrinnet er er ikke det store problem, men når OPT'en ikke er på plads ser jeg ikke grundlag for videre udvikling...skal man bringe et projekt til torvs skal det være udregnet, udviklet og afprøvet da man ikke kan forvente andre har de nødvendige midler og evner til det og så er der jo den risiko at projektet ikke bliver optimalt eller endnu værre...aldig bliver færdigt.
'Nu har jeg regnet OPT'en ud så kan du jo fortsættte herrfra, men den skal jo nok special fremstilles idet den nok ikke findes som standardt...det er her fårene skilles fra bukkene. Hvis du ønsker at fortsætte kan jeg regne den mere nøjagtig ud...hvis du fortsætter med de 5000 ohm er det hele spildt...
Jeg er enig i at det er et fint lille rør...især til prisen...jeg har dog forkølet mig lidt på storebroderen (6C33)...havde planer om et større byggeri med custum OPT som er udregnet og fremstillet. Men hvis man googler lidt på 6c33 kan man se det har tendenser til at lave gnister og brænde sammen...det gider jeg ikke at spilde min tid på.
mvh
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte at fortælle om røret i håbet om andre ville byde ind med ekspertise - det kan aldrig være mit ansvar hvad voksne mennesker vælger at gøre med deres penge inden et evt projekt ligger klart!
Ærgeligt effektoptimering kræver specielt fremstillede OPT - det ville være rart hvis fx Dynaco`s vellydende af slagsen kunne bruges,dels pga prisen men sørme også pga kvaliteten.Der må dog kunne findes mere lavimpedante alternativer som er til at betale.
Når det er sagt,vil jeg tilføje 6c41 lyder særdeles godt i min SE opstilling,kastet sammen som det er.
Tak til pof for forslaget som desværre ikke evner at svinge tilstrækkeligt mange volt - ellers besnærende nemt at bygge med 
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 28 Maj 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til du ikke har taget kurvebladet i ed TM - prøv lige at tjekke hvad der sker med svinget på den lodrette kurve!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lodrette akse = I anode...altså strøm anode...det ser flot ud, men det ændrer ingenting. Det ses tydeligt at der ligger 80V over røret ved fuld udstyring. Så bliver regnestykke således;
280 - 80 = 200...i en pushpull svinger det ene rør altså 200V mod 0 med reference til forsyningen...det modståene rør svinger lige så meget den modsatte vej. Derfor 400V sving anode til anode. Derefter lyder opgaven på at få effekt ud af dette sving under hensyntagen til rørets strøm-formåen....tænk så rørende simpelt det er.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
I singleended mode ser regnestykket fx således ud - hvor G600 svarer til det nærmeste man kommer impedansen du opgir,ved køb af tilgængelige OPT - og G2500 svarer til impedansen jeg bruger!
Power ved 150V/150mA: 80Vq/(G600/8)=9,2Vp Vout_rms=9,2/G2=6,5Vrms Prms=(6,5x6,5)/8=5,3W
Power ved 250V/100mA: 200Vq/(G2500/8)=11,3Vp Vout_rms=11,3/G2=8Vrms Prms=(8x8)/8=8Wrms
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror TM forsøger at dyrke effektoptimering som man gør ved pentode pushpull - altså i klasse B.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem var der sagde den skulle gi 15W?????
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg og det ud fra ovennævnte regnestykke,hvor jeg da forventer en fordobling af effekten i klasse A ved PP-drift!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men nu er de her rør jo også nogen af de mest tabs-frie og hvis man skal være positiv ifh til dette kan det heller ikke gå helt galt...den skal nok komme til at spille.
Og så bliver de ialfald heller ikke overbelastet...det borger for lang holdbarhed.
mvh
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
6C41 lyder forrygende godt pga sit høje glødeforbrug og deraf flotte kurver,så et vist samlet strømforbrug må man tage med et COP15 gran salt..Til gengæld er lyden så osse hævet LANGT over den sædvanlige triste pentodelyd fra fx el34 og kt88 m.fl
Faktisk lyder røret så godt,at jeg har bygget min sidste 300B!
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
6C41 lyder forrygende godt pga sit høje glødeforbrug og deraf flotte kurver,så et vist samlet strømforbrug må man tage med et COP15 gran salt..Til gengæld er lyden så osse hævet LANGT over den sædvanlige triste pentodelyd fra fx el34 og kt88 m.fl
Faktisk lyder røret så godt,at jeg har bygget min sidste 300B!
|
|
|
Går og overvejer, om jeg ikke skulle bestille sådan 2 stk, da de har et stort glødeforbrug, nemlig 300 ampere ved 10 volt, små 3kW må jo borge for en super lyd i følge Seba..
Et rørs glødeforbrug har intet med lyden at gøre ej heller ikke hvor flotte kurver, det pågældende rør har.
Mvh
Torben

|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en direkte sammenhæng mellem glødeforbruget og rørets præstationer - hvis du mener at vide bedre,ville det klæde dig at dokumentere det.
Iøvrigt pudsigt du mener at 6c33 som med en glød på 6.3v 6.6A vel er blandt de rør med størst glødeforbrug skulle være "THE WORLDS BEST SOUNDING POWER TUBE"....
|
Til top |
|
|
seba Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får et sæt ekstra Lunddahl 1660 IT hjem næste uge - så hvis nogen i en go sags tjeneste vil udlåne et sæt anstændige OPT,kan jeg hurtigt prøve konstruktionen af!
|
Til top |
|
|