Forfatter |
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 10 September 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det som gør at ved nogle dlp projektor er der flere regnbuer end ved andre?er det noget man kan se ud fra specifikationerne.har lige set en sim2 d10 ved Otto og der var regnbuer,menbilledkvaliteten var ikke til at tage fejl af.det stod bare bedre end min sanyo z5
|
Til top |
|
|
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
Sendt: 10 September 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
hvad er det som gør at ved nogle dlp projektor er der flere regnbuer end ved andre? |
|
|
Hvad sagde Otto da du spurgte ham? .
Specielt de lidt dyrere Sim2 projektorer er kendt for minimal regnbueeffekt. Hvad det præcis skyldes ved jeg ikke, men forklaringen ligger i konstruktionen og ikke i specifikationerne. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
p.las skrev:
hvad er det som gør at ved nogle dlp projektor er der flere regnbuer end ved andre? |
|
|
Hvad sagde Otto da du spurgte ham? .
Specielt de lidt dyrere Sim2 projektorer er kendt for minimal regnbueeffekt. Hvad det præcis skyldes ved jeg ikke, men forklaringen ligger i konstruktionen og ikke i specifikationerne. |
|
|
mener ikke vi snakkede om det.Men da jeg så d10 lagde jeg mærke til regnbuer og efter et kvarter mente jeg ikke at det var til at leve med.da jeg kom hjem prøvede jeg at sætte de samme film bla sincity og billedet var noget bedre ned e ved otto.Skal da lige siges at det var hovedsaligt sort/hvid film vi så.Tror de er nemmere til at afslørre regnbuer.D10 er bestemt ikke død.lækker design og finnish forresten.Men jeg har god tid,hus salg/køb + familie tager en del af min tid.spørgsmåler er om regnbuer er til at lære at leve med+ang sortniveu,det er bedre på d 10,men mit firehawk kompensere så rigeligt for det da kombinationen firehawk+sanyo z5 giver mere sort end d10+hvid lærred.det kunne være enteresant at se kombo d10+firehawk,troede at rainbows havde noget gøre med farvehjulets hastighed
|
Til top |
|
|
strong Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 568
|
Sendt: 10 September 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forklaringen på fænomenet skal findes i den hastighed at farvehjulet i DLP projektoren drejer med og hvor mange segmenter farverne er delt op i. Dine øjne "samler" selv de 3 farver der sendes ud igennem det roterene farvehjul, og det er det der nogle gange fejler når du opdager en "regnbue", ( du opdager de tre farver usammenhængende ).
Det er meget forskelligt hvordan folk opfatter "regnbuer" netop fordi vores øjne er meget forskellige i hvor hurtigt vi "samler" de farver der skydes ud af farvehjulet og igennem lensen.
F.eks. på de nye Infocus modeller IN81 og IN82 har man muligheden for at vælge hastighed på farvehjulet (4 eller 5 speed mener jeg), så vælger man bare den hastighed der passer bedst på dine øjne
De 7 segmenter farver er Rød, Grøn, Blå x 2 og så en pastelgrøn for at rette lidt op på den ofte lidt for røde farve en UHP lampe viser (ret mig gerne hvis det er misforstået)
Håber det kan bruges og gi'r mening
M.v.h. Strong
|
Til top |
|
|
Gerdes Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
,troede at rainbows havde noget gøre med farvehjulets hastighed |
|
|
Regnbueeffekt kommer af, at DLP projektorer har farvehjul (single chip). Men selv projektorer med høj hastighed på farvehjulet kan ikke sige sig fri for regnbueeffekt, alene på grund af hastigheden af farvehjulet. Nu har jeg ikke oplevet problemer med regnbuer (jeg kan ikke selv se dem), så når jeg udtaler mig om regnbuer er det på baggrund af andres erfaringer. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
p.las skrev:
,troede at rainbows havde noget gøre med farvehjulets hastighed |
|
|
Regnbueeffekt kommer af, at DLP projektorer har farvehjul (single chip). Men selv projektorer med høj hastighed på farvehjulet kan ikke sige sig fri for regnbueeffekt, alene på grund af hastigheden af farvehjulet. Nu har jeg ikke oplevet problemer med regnbuer (jeg kan ikke selv se dem), så når jeg udtaler mig om regnbuer er det på baggrund af andres erfaringer. |
|
|
det største problem jeg har med lcd er egentlig ikke sortniveu.men konvergens.
|
Til top |
|
|
strong Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 568
|
Sendt: 10 September 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener heller det er et spørgsmål om højere hastighed, men et spørgsmål om den rette hastighed til netop dine øjne
M.v.h. Strong
|
Til top |
|
|
Gerdes Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
det største problem jeg har med lcd er egentlig ikke sortniveu.men konvergens. |
|
|
Så sætter du vel pris på D10´s billede? __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2007 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
p.las skrev:
det største problem jeg har med lcd er egentlig ikke sortniveu.men konvergens. |
|
|
Så sætter du vel pris på D10´s billede? |
|
|
billedet fra d10 er rigtig godt,på alle punkter bedre end min z5 ,men ved ikke om rainbows er noget jeg kan lære at leve med.Har lige opdaget at fra top til bund i højre side af mit billede er der en lilla skygge ved lyse scener,ogved mørke scener mere lys.
|
Til top |
|
|
Gerdes Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
billedet fra d10 er rigtig godt,på alle punkter bedre end min z5 ,men ved ikke om rainbows er noget jeg kan lære at leve med. |
|
|
Det kan være du skal op i en lidt større Sim2 model . Hvis du en dag kommer forbi Holstebro, er du velkommen til at kigge forbi og opleve Sim2 HT380 . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 11 September 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor voldsomt regnbuerne opfattes, er afhængigt af en række faktorer, og derfor er det svært at sætte en finger på specifikt hvad man skal kigge på. Det væsentligste er hastigheden på farvehjulet, men der er også forskel på opbygningen farvehjulene, som kan have en indvirkning på hvor meget man ser regnbuer. Et simpelt RGB-farvehjul giver mere regnbue-effekt end et RGBCMY farvehjul. De større Sim2 modeller bruger forskellige afarter af avancerede farvehjul, i stedet for det simple RGB-farvehjul, og det er med til at mindske regnbue-effekten betydeligt. Derudover er regnbue-effekten tydeligere jo bedre kontrast projektoren har, og der er også et par issues omkring hvor præcist timingen af farvehjulet arbejder, der tilsyneladende kan have en effekt på tydeligheden af regnbue-effekten. Derudover naturligvis indholdet af billedet, og den enkeltes "overfølsomhed" overfor dette problem.
De valg producenten tager omkring hastigheden på farvehjulet er ikke kun økonomi. Jo lavere hastighed på farvehjulet, jo mindre dithering og dermed bedre shadow detail (med en given DLP-chip - jo bedre chip, jo hurtigere farvehjul kan man tillade sig at benytte). Man kan efter min bedste overbevisning ikke p.t. finde en projektor med mindre regnbue-effekt end D10 uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, eller gå et skridt op i pris. Men man kan naturligvis overveje at finde sig i lidt mere dithering, mod at få mindre regnbue-effekt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|