Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 23:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC som surrounddekoder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Kan man egentligt få en god løsning, ved at bruge sin HTPC som surrounddekoder? Altså bare sende signalet videre til en effektforstærker og lade HTPCen dekode det. Den har vel mere processor osv end de chips som sidder i surroundreceivere?
Og med de nye formater på vej, vil det også være meget lettere at opgradere?

Nogle som har erfaringer eller meninger?

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har en hjemmebygget htpc som fungerer rimeligt med M-audio lydkort / ffdshow som lyddekoder. Det er jo en pc, så nogen gange driller den, til konens store irretation. Idag ville jeg nok vælge creatives x-fi kort, de dekoder lyden hardware, ffdshow understøtter heller ikke 7.1 som creative gør, dén kan decode det hele svjv.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Det er et lidt svært emne og ofte afhænger svaret på dine spørgsmål af hvem du stiller spørgsmålet. Jeg leger selv med samme tanke som dig.

På papiret er mange lydkort suveræne med hensyn til specs. Men i virklighedens verden er der utroligt meget elektrisk støj inde i en computer og det kan påvirke lyden. Der er folk som har meget positive oplevelser med at bruge lydkortets DAC men der er mindst ligeså mange som kan fortælle skræk historier.

Personligt venter jeg på at se hvad folk skriver om det nye X-purity kort fra Auzentech. Jeg forsøger mig muligvis med en løsning som den du taler om hvis det er et godt kort.

En ting som under alle omstændigheder er vigtig er at din HTPC står tæt på forstærkeren da lange ledninger altid vil påvirke lyden.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Forvent ikke det store af Auzentech. De ved ikke en skid om drivere. Selvom hardwaren er ok, så får du kun reference drivere fra c-media (som ofte er i beta)

Selvom Mystique og X-plosion (og purity nok også vil være det) er fremragende kort hardwaremæssigt så er og bliver de drivere til dem noget l**t. Problemet ligger i at det helle for det første foregår i software og der er mange buffer problemer. Derudover kan jeg se på koden at det i essens er tale om universal drivere til c-medias kort, som har fået patched DDL DTS-connect delen.

Dette resulterer i at Rundll32.exe + udaprop3.dll hver eneste sekund laver et check på settings i registry hvilekt giver et betragteligt footprint.

Desuden har c-media driverne det problem (efter min overbevisning) at LFE crossover på upmix også medtager dele af diskant og midrange ned til sub'en hvilket giver et ret mudret lydbillede.

Man kan omgå det ved at tage alt lyden uncompressed og splitte det før det når lydkortet (Via FFDSHow), således får man en suveræn lyd da channel separation således foretages af ffdshow. (som er c-medeias reference design langt overlegent)

Ovennævnte virker dog ikke til alle spil. (Kun dem der bruge directshow til lyd og som bruger formater der understøttes af FFDshow)

mvh Anders

Morgen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Intersant indlæg, meget detaljeret:-)

Jeg er også meget interesseret i at vide lidt mere om emnet, da jeg selv har overvejelser omkring anskaffelse af et 'bedre' surround setup til min hjemme bio! Umiddelbart er jeg Die hard Rotel fan, og har da også en RSP-980 m/ Rotel AC3 decoder til, samt en Rotel 5 x 100 watt + Rotel 3 x 92 watt forstærker! Umiddelbart overvejer jeg muligheden for at skippe Rotel forforstærkeren, og anskaffe mig et high-end lydkort til min HTPC i stedet, for så at forbinde de to effektforstærkere direkte til denne! Er der nogle der har en idé om hvorvidt det er fornuftigt/om det kan lade sig gøre? Umiddelbart er fordelen (pga. WAF - Wife Acceptance Factor) at få nogle af de mange enheder væk fra stuen af, og så 'kun' bruge HTPC'en til alt lyd! Ydermere burde jeg have en bedre fremtidssikring hvad angår lydteknologien, samt at det kommer til at koste en bundegård at anskaffe mig en Rotel surround forstærker der har de samme muligheder!

Alle tilbagemeldinger er kærkomne:-)

På forhånd tak,
Thomas
Til top Vis Morgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgen

tisbris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv igang med samme 'øvelse' og indtil videre består mit anlæg af følgende:

Surround effektforstærker - Rotel RMB 1075

CenterHT - Vienna Meastro

Surrround front/bag - Vienna Haynd

Sub - Velodyne SPL-R 1200

Men jeg mangler stadig at blive klog på hvilket lydkort jeg skal kaste mig ud i - og jeg er også tidligere blevet anbefalet at vente på X-Purity, og har da også læst positive anmeldeser vedrørende udskiftning af opamps på forgængerne til dette lydkort.

Er der nogen af jer der har X-plosion og kan fortælle om det er muligt at få udbytte af DDL når man benytter analog udgange, jeg har fundet flere modstridende oplysninger angående disse hardware encodeninger og analog udgange på samme tid?

#patriarken - du skriver som om du har styr på tingene , og jeg kunne derfor godt tænke mig at hører lidt nærmere omkring dine udsagn omkring drivere - jeg er blevet i tvivl om hvornår disse drivere 'træder ind', dvs. er det før eller efter dac'en/opamps eller hva'. Jeg troede at lydkortet håndtere alt undtagen diverse EQ-settings, højtalere-opsætninger m.m - eller er det mig der er galt på den?

Jeg synes denne tråd er en meget vigtig, da udviklingen på dette område går meget stærkt og man har ikke 'råd' til at anskaffe en surroundforstærker hvert år bare for at få de sidste nye formater med, men lydkortene har et prisniveau der gør at 'alle' kan være med.  

Til top Vis tisbris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tisbris

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 06 Juli 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

DDL og DTS Connect er kun aktuelt for de digitale udgange, det deres funktioner er at encode de 6 kanaler til DD eller DTS for at kunne sende ud over de digitale forbindelser. De digitale forbindelser har ikke båndbredde nok til at sende 6 PCM kanaler ud, derfor er DDL og DTS conncet relevante.

Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Der er vel også problemer med volume-styring og jeg mener at jeg har hørt noget med at der kan forekomme "smæl" i højtalerne, hvis PC'en pludselig genstarter??

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Mlarsen skrev:
Der er vel også problemer med volume-styring og jeg mener at jeg har hørt noget med at der kan forekomme "smæl" i højtalerne, hvis PC'en pludselig genstarter??

Flere af de nyere lydkort har indbygget beskyttelse imod dette, men udfra hvad jeg har læst så kan det være lidt svigende hvor gode enkelte modeller er til det.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det med at flere af de "lnye lydkort" har "anti-pop" kredsløb virker svjv. ikke efter hensigten. Der har været flere tråde herinde om emnet og de eneste jeg ved af til menneskepenge, der reklamerer med dét er audiotrack, men deres kredsløb virker heller ikke, så hvis nogen derude er bekendt med en løsning der virker, så er jeg meget interesseret i at høre nærmere. Det skal helst være nogen som har en løsning der virker, ikke hearsay...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har aldrig oplevet problemer med pops, måske fordi at min computer altid er tændt Men det sker da af og til at den bliver lukket ned og startet igen. Jeg kører med et HDA Digital X-Mystique kort med lettere modificerede Turtle Beach Montego DDL drivere. (HDA's Crap drivere er for længst smidt på porten)

Jeg kører udelukkende digitalt og for det meste i DDL mode. Løsningen kan anbefales til HTPC og gaming og da også til musik, hvis man samtidig kombinerer det med FFDShow

mvh Anders

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
HejsaJeg har aldrig oplevet problemer med pops, måske fordi at min computer altid er tændt Men det sker da af og til at den bliver lukket ned og startet igen. Jeg kører med et HDA Digital X-Mystique kort med lettere modificerede Turtle Beach Montego DDL drivere. (HDA's Crap drivere er for længst smidt på porten)Jeg kører udelukkende digitalt og for det meste i DDL mode. Løsningen kan anbefales til HTPC og gaming og da også til musik, hvis man samtidig kombinerer det med FFDShow mvh Anders

Bruger du optisk? - så vil du ikke have problemmer med pops.

Jeg har et eksternt kort det giver heller ikke pops ved analogt.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har faktisk to forstærkere på mit lydkort. Den ene kører optisk den anden coax. Jeg må godt nok tilstå at den anden forstærker står i mit soveværelse (coax) og den er som regel kun tændt når jeg ser midnats fjernsyn og der genstarter jeg som regel aldrig og den kører på MEGET lavt lydniveau.

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

...men hvad gør I med volumestyring, når I har sat en effektforstærker til HTPC'en. Nøjes I med at bruge fjernbetjeningen eller har I et kabinet hvor der er en manuel volume knap på(så man stadigvæk hurtig kan skrue ned for den, hvis det bliver nødvendigt)?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Der er jo altid muligheden med en brekout box / eksternt lydkort som har deres egen volumen knap.

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har også studeret Terratecs eksterne firewire lydkort som en mulighed http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79947, så har man da en nødløsning hvis lyden pludselig tordener derudaf og windows samtidig fryser.

Jeg tænkte på sådan noget som det med at justere de enkelte højtalers lydstyrke, størrelse og afstand mellem hinanden, som man gør det på en alm. surround receiver, er det noget problem at gøre dette softwaremæssigt på HTPC'en?

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juli 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Mlarsen skrev:

Ja jeg har også studeret Terratecs eksterne firewire lydkort som en mulighed http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79947, så har man da en nødløsning hvis lyden pludselig tordener derudaf og windows samtidig fryser.

Jeg tænkte på sådan noget som det med at justere de enkelte højtalers lydstyrke, størrelse og afstand mellem hinanden, som man gør det på en alm. surround receiver, er det noget problem at gøre dette softwaremæssigt på HTPC'en?

Kan klares med FFDSHOW

Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 10 August 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke inde i emnet men har tænk samme tanke (at lade PC'en agere forforstærker). Der tales meget om lydkort i denne streng, men jeg tænker på om der findes en løsning uden brug af lydkort og i stedet for overføre lyden fra bundkortets optiske S/PDIF til en effektforstærker? Hvilken inflydelse får softwaren (fx fås TheaterTek 2.4 jo med Advanced Audio Pack "For users wishing to use TheaterTek as their primary audio decoder for the direct passthrough of Dolby Digital 5.1, Dolby Digital EX, and DTS digital surround sound formats."). Er det et muligt løsningselement?

Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:

Jeg er ikke inde i emnet men har tænk samme tanke (at lade PC'en agere forforstærker). Der tales meget om lydkort i denne streng, men jeg tænker på om der findes en løsning uden brug af lydkort og i stedet for overføre lyden fra bundkortets optiske S/PDIF til en effektforstærker? Hvilken inflydelse får softwaren (fx fås TheaterTek 2.4 jo med Advanced Audio Pack "For users wishing to use TheaterTek as their primary audio decoder for the direct passthrough of Dolby Digital 5.1, Dolby Digital EX, and DTS digital surround sound formats."). Er det et muligt løsningselement?

Det kan ikke lade sig gøre. En effektforstærker har det ene formål at forstærke signalet så dine højtalere får flere watt tilført. Det er et krav at der er en DAC (digital to analog converter) i enten en receiver/forforstærker/lydkort inden at signalet ryger ind i en effektforstærker som er det sidste led inden dine højtalere.

Her i tråden taler vi om at bruge lydkortets DAC til at decode lyden og så overfører den til effektforstærkeren som så skal driver højtalerne. Det kan du ikke gøre ved at køre et digitalt signal ud fra computeren og ind i effektforstærkeren.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 11 August 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, jeg er helt med på at der skal DAC til et eller andet sted i kæden, men det der forvirer mig lidt er "to use TheaterTek as their primary audio decoder for the direct passthrough..."?
Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes