Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer-valg!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2003 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt en Yamaha yst sw-800 i sort fra en tysk butik til rundt regnet 3800 kr.
Jeg har set nogle af jer omtale Yamaha yst sw-1500 i kærlige vendinger. Derfor er mit spørgsmål: "Er det værd at punge ud med de ekstra penge for den større enhed (10/12) samt den påståede større effekt (800 w/1000 w).
Er der nogen der har hørt 1500'ren- fortæl, fortæl.
Hvad koster den?! Vær' ikke bange for at være hudløst ærlig selvom jeg HAR investeret i en sub- bare sig' frem!

Har I andre forslag til en subwoofer? Mit værelse er ca. 16 kvm. Hvad med det amerikanske mærke SVS- har I hørt nogle af deres modeller?

I behøver ikke svare på det hele, men har i noget som helst input, så skriv!

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2003 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Den opgivne effekt er kun en peak effekt.

800eren ligger nærmere på 200W og vel 250W for den større model..

800 har en 8" enhed og 1500eren har en 10"

SVS er helt exceptionelt. De er hammer billige i forhold til performance. Firmaet sælger direkte på nettet via deres website for at holde omkostninger så lave som mulige, - man kan vist ikke engang ringe til dem, men de har deres egne support forums på bla. avsforum.com

De ligge typisk på 500-900$ alt efter model og om modellen skal være aktiv eller passiv.

Der er mange eksempler på, at folk har skiftet subs til 2-3000$ ud med en af disse rør subs...

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2003 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Nope, YSW800 har en 10" og 1500 har svjv. en 12"

Grandmuul
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2003 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jepser juhl har ret, 10 og 12", og ikke 8 og 10"..

Du skulle da lige have sagt at du havde bestilt den... min ven har den til salg for ml. 3000-3500, med over 1 års gar. på.. han har lige købt 1500'eren i stedet for, og han siger der er markant forskel.

1500'eren har også en langt større slaglængde, som også giver en voldsommere bas... Har selv 320'eren, i et 16kvm rum.. overvejer dog at købe 1500 i stedet for, da jeg savner en endnu voldsommere bas.. men tror dog jeg sparer pengene og køber et par højtalere i stedet for.. Har kigget lidt på Dali 8008, eller måske den gamle model 808...

kender ikke SVS...

Du skal nok blive rigtig glad for din 800.. det er en kanon sub.. ingen tvivl om det!

Til top Vis Grandmuul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grandmuul

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2003 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

jeg har målt min 800er. Den har en 8".

Men yamaha opgiver den inkl. kantophænget (sikkert for at det skal lyde af mere)

Jeg har også set nogle forhandlere opgive f.eks. Sunfires Subs som 8,10 og 12", selvom de er 6,8 og 10" for signature modellen....

det er jo svindel .....

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Den opgivne effekt er kun en peak effekt.

800eren ligger nærmere på 200W og vel 250W for den større model..

800 har en 8" enhed og 1500eren har en 10"

Til trods for at 800-eren ikke lever op til Yamahas overdrevne specs, ved du så om den spiller anstændigt?!

Webmonkey skrev:

SVS er helt exceptionelt. De er hammer billige i forhold til performance. Firmaet sælger direkte på nettet via deres website for at holde omkostninger så lave som mulige, - man kan vist ikke engang ringe til dem, men de har deres egne support forums på bla. avsforum.com

De ligge typisk på 500-900$ alt efter model og om modellen skal være aktiv eller passiv.

Der er mange eksempler på, at folk har skiftet subs til 2-3000$ ud med en af disse rør subs...

Ud fra hvad jeg kan tyde fra diverse private anmeldelser samt tests i hifimagasiner, så skulle de VIRKELIG kunne sparke "røver"!
Er der nogen der ved hvilket prisleje deres aktive subs ligger i (og spiller de godt- jeg har læst om deres passive)

Jeg er forholdsvis newbie på tech området, så derfor- hvad er det man skal bruge for at give en passiv sub en spand kul ("alm." forstærker, effektforstærker eller hvad...)

Kan I anbefale en af ovennævnte der giver meget "bang for the buck"?!

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

800eren spille gandske godt taget i betragtning, at det er et produkt til under 10.000kr.

Den er temmelig hurtigt til musik og kan da også levere et "punch" til film.

Men når der spilles højt, så "fiser" den fra porten.....

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 September 2003 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har en YST-SW1500, som er købt i tyskland for 5575 kr. Jeg er meget tilfreds med wooferen (35kvm stue). Den kan bruges til både musik og film, da den kan indstilles til det. Jeg er lidt i tvivl om min underbo er lige så tilfreds med subben, når jeg skruer lidt op til sourrund. Min møbler, reol osv ruster af den kraftige bas fra wooferen og jeg føler bassen i maven, benene og fødderne.

V.H.

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2003 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Man måler altid antal tommer inklusive kantophæng, så der er ikke tale om svindel. Min 10" Cervin Vega XL10D måler 23 cm inkl. kantophæng.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Sendt: 15 September 2003 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en SVS 16-46 PCI, og den er jeg vældig tilfreds med. Hvis du vil have noget der spiller rent og kælderdybt (der er mærkbart niveau ned til 14 Hz i min stue), så er det et fornuftigt valg til prisen. Kundeservice hos SVS er i top og du er garanteret svar på henvendelser indenfor et døgn.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så gå ind på www.homecinemaforum.com og læs de utallige rave-reviews og gode råd omkring opsætning.

Det skal så også lige siges at subwooferne fra SVS normalt ikke falder i den bedre halvdels smag rent indretningsmæssigt... De er dog begyndt at lave subs i mere traditionelle kabinetter.

Hvis du køber derovre så husk at medregne told, skat og fragt med i prisen.

Til top Vis danish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Danish!!

Hvad er du kommet af med alt i alt for din SVS (fragt og det hele), og hvor lang tid gik der, fra du havde bestilt til du modtog den (skulle du selv hente den i lufthavnen eller var der transport lige til døren (det koster vel ekstra?!)

Hvilken forstærker bruger du til at "køre" sub'en?!

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Man måler altid antal tommer inklusive kantophæng, så der er ikke tale om svindel. Min 10" Cervin Vega XL10D måler 23 cm inkl. kantophæng.

Sjovt nok opgiver Sunfire og Earthquake deres nye subs uden kant påhæng..

Er din CW en sub med "store læber"? ligesom Sunfire og Earthquake er det??

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Bruce,

PCi modellerne tilhører deres Powered Cylinder Series, og er ,som navnet siger, aktive. De indeholder en 320 watts RMS BASH forstærker. Hvis du vil have en passiv, skal du have en af deres CS modeller.

En 16-46 PCi koster p.t. $649, men da jeg købte den for godt et år siden, havde de "sommertilbud" på den til $499.

Alt i alt kom jeg af med lige under kr 8500 efter told og skat havde taget deres (de røvere). Dollarkursen er jo noget lavere nu end for et år siden, hvilket kun kan være til din fordel. Du kan ringe til Told og Skat for at få taksten for import af højttalere. Der gik 1½ uge fra jeg havde bestilt til den stod i døren (og kæresten fik morgenmaden galt i halsen, da hun så den aflange "kiste" af en boks..). Man må sige, at SVS emballerer deres subs godt!

Mht fragt kan du vælge mellem UPS eller Bax Global, og sidstnævnte er absolut det billigste. De ringer til dig når pakken er landet for at få ordnet toldpapirerne og betaling af fragt, og derefter bringer de det ud til dig. Hos SVS kan du få råd mht hvilket selskab, der skal bruges til transport.

Nu siger du, at du har 16 kvm, og der er 16-46 PCi alt for stor. Du vil få fantastisk ydelse med en 20-39 PCi eller en 25-31 PCi (25 er laveste frekvens, 31 er højde i inch). Vær opmærksom på, at du kan få port-tunet en 25-31 PCi til 20 eller 22 Hz, og med room gain, mon ikke den så også spiller endnu lavere.

Jeg har haft utrolig megen glæde af min SVS, og det fantastisk at se Ringenes Herre, Titan AE, The Haunting etc. med en SVS. Hvis den er indstillet rigtig får du en ren, tydelig og dyb, dyb bas. Den kan også i det allerdybeste sætte luften i bevægelse så rummet nærmest vugger. At den også er eksplosiv kan du bare se Fight Club for at få bevist. Prøv at se den scene, hvor Norton fantaserer om at flyet styrter ned...

Til pengene tror jeg det bliver svært at finde en bedre sub. Hvis jeg selv skulle opgradere, skulle det være en Revel B15, men det skulle lige for at gøre den bedre halvdel god igen..

Jeg er spændt på at høre om dit valg.

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej Danish!

Tusind tak for hjælpen, det kan jeg sgu' bruge til noget!!
Selvom jeg har pengene pt., så ser jeg lige tiden an (jeg HAR jo købt Yamaha'en, men har bare ikke fået den tilsendt endnu- mon ikke den kan stille mine værste behov midlertidigt?!
Jeg har desuden lige købt nyt fjernsyn, så jeg regner med at holde et pusterum fra at køre min økonomi i sænk ;-).

Jeg elsker dog at "ose" og studere diverse højtalere/subs (med hensyn til priser, anmeldelser osv.) - derfor: har du nogle gode links til butikker der sælger Revel subs?!

På forhånd tak
P.s. Scenen i Fight Club med flyene der flyver sammen er R-I-G-T-I-G fed (Jeg nød den i sin tid med min nu solgte Eltax Atomic 15 subwoofer- selvom det helt sikkert er en "lav-budgets" sub, der er elendig til musik, så kan den sgu flytte noget luft og er derfor nærmest ideel til den nævnte scene...)
The Bruce

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej Bruce,

Der er en masse subs, der kan flytte luft, men en god film bør nydes med en højkvalitets sub, der både kan spille højt og rent 

Den eneste forhandler af Revel, jeg kender, er Audiovision i Skive: www.audiovision.dk

Importøren kan du finde her www.steensen.dk

Fabrikanten kan du finde her www.revelspeakers.com

Ellers surf rundt på www.avsforum.com og www.homecinemaforum.com

En Revel B15 koster p.t. kr 28k-32k afhængig af finish.

Mvh

The Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Hej Bruce,

Der er en masse subs, der kan flytte luft, men en god film bør nydes med en højkvalitets sub, der både kan spille højt og rent 

Uden tvivl, men de koster også derefter- desværre!!
Jeg er nu godt nok blevet meget forelsket i SVS' subs efter at have læst anmeldelser af dem, men det må sgu' vente!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes