| Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt det værste man kan gøre ved sin forstærker er at slukke og tænde den.
Passer dette?
Hvorfor?
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, mjo - elektronik bliver jo slidt når det opvarmes/afkøles så det slider jo på det, men alm. konsum elektronik burde jo være testet i hoved og mås. Jeg kører selv med kl. a amps og de bliver altså slukket når jeg ikke bruger dem, ellers ville el-regningen jo blive rimelig høj... __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min svigerfar har en SAT, der slet ikke er en on / off knap på... Min egen er en gammel NAD 3020B, så løbet er nok kørt, men skifter den nok snart ud, så ville gerne vide det først :)
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bedst aldrig at tænde. Så undgår man slid 100% 
Har man alm. klasse a/b udstyr, burde man ikke slukke ned for noget. I det mindste, kan man bare holde sig til at tænde og slukke een gang dagligt! __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
slotman Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydmæssig er der noget at vinde ved at lade forstærkeren stå tændt.
Rørforstærkere og Kl.A transistor forstærkere bør man kun have tændt når de bruges, evt. med en ½-1times opvarmning.
Jeg har forstærkeren tændt når jeg er hjemme og ved jeg vil lytte. Jeg slukker den når jeg går i seng og den er ikke tændt når jeg ikke er hjemme.
Vigtigt er det i hvert fald ikke at slukke og tænde hele tiden - både for lyden og for komponenternes holdbarhed. Det gælder i øvrigt også TV.
Min forstærker lyder bedre når den har været tændt i et godt stykke tid, men forbedrer sig klart mest den først ½-1 time. Men efter f.eks. 10 timer lyder den bedre end efter 1time tændt.
Til sidst er der som der også bliver nævnt andet steds altid problemet med strømmen og regningen der følger. En klasse A forstærker kan godt bruge 10kr om dagen eller mere i strøm.
En rørforstærker bruger næsten altid rigtig meget strøm og er meget ineffektiv. Det er ikke unormalt at en rørslæde kan bruge 500W konstant i tomgang - og varmer næsten ligeså meget ;-)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Andreas KBH Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 469
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forsøger selv kun at slukke og tænde min én gang i døgnet, men min forstærker går selv på standby efter en time uden signal... så standby kan vel ikk være så slemt, men vi skal jo også ha noget nyt udstyr engang imellem  __________________ Venligst Andreas
Back home in a cold country...
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hælder meget til "Slotmans" betragtninger vedr. dette tænde/slukkeemne. I Amerikanske fora vedr. samme emne er der efterhånden også fælles concensus omkring det. Jeg tænder - når jeg vil lytte - eller lidt før - lytter - og slukker når jeg med sikkerhed ved, at jeg ikke kommer til at høre mere den dag.
Vi kan vel efterhånden ikke bruge noget som helst i dag uden at der er een eller anden form for slidtage/degradering.
Hvad er det - vi er bange for? Jeg har jo også måttet høre og læse mange gange, at komponenterne i apparaterne "ikke har godt af at blive opvarmede og afkølede hele tiden".
Måske er det rigtigt - men vi ved jo, at elektrolytkondensatorer også har godt at charge/discharge og hermed holde funktionen i gang så at sige. Vi ved dog også, at varme er en degraderende faktor for netop elektrolytkondensatorer, selv om de bedste typer i vore dage er noget mere tolerante overfor varme miljøer.
De personer, som mener, at komponenter slides i opvarmning og nedkølingsfasen må vel egentlig gerne uddybe dette noget mere konkret og detaljeret - ellers synes jeg nu nok, at det kan ligne en påstand uden større begrundelse. Samtidig kan jeg vel selv lægge ud med at diverse powerswitches kan danne et kul-lag fra små gnister som opstår under tænding/slukning, ligesom relæer også kan udvikle dette kulagtigte lag, som man i. ø . kan rense af med lidt fingerfærdighed og mod.
Ellers er det vel lidt ligesom biler i virkeligheden - ikke? Vi starter den, når vi skal ud at køre - så bliver den varm og kører lidt bedre - vi når frem og slukker den igen - og jo - biler slides også i varm tilstand. Hvis bilens motor aldrig slukkes bliver det vel efterhånden lidt dyrt - brændstof - miljø og så kender de fleste vel resten af remsen.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
og jeg glemte lige......
Rørforstærkere bør dybest set altid slukkes, når de er uden længerevarende opsyn, da rør i deres natur KAN udvise mekaniske svagheder i glasset og "springe - implodere" - selvom det er yderst sjældent (har faktisk aldrig selv set det). Små meget varme fragmenter fra røret kan antænde ting og sager og i værste fald brænde hytten af. (Jeg er sikker på, at også forsikringsselskaberne har forståelse for dette indlæg).
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gælder det i øvrigt al elektronik (cd-afspiller, tuner, bånoptager osv.), eller er det kun forstærkere?
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, du kan i øvrigt meget let høre forskel på en gennemvarm CD kontra en "kold"
Min forforstærker, CD, Tuner, LP er aldrig slukket, men mine effekt-blokke slukker jeg når jeg ikke bruger dem, men jeg tænder dem også et stykke tid i forvejen nå der for alvor skal lyttes
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 01 September 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke lidt svært at tænde et stykke tid i forvejen ?? Ved I altid at nu vil i lytte til musik om en halv til en hel time? Når jeg får lyst til musik er det som regel noget her og nu - lidt af samme grund klipper* jeg mit eget hår - når jeg vil have klippet det så vil jeg have klippet det NU og ikke om 14 dage når frisøren har tid * maskine, 3 mm - man er jo ikke avantgarde
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
For det meste tænker jeg: "Jeg burde blive klippet," men så sker det netop først 14 dage efter. ikke omvendt. måske er det der samme? Jeg tror bare jeg vil holde mig til ikke at slukke mit udstyr, eller gøre det én gang om dagen, altså tænde morgen og slukke aften __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
| For det meste tænker jeg: "Jeg burde blive klippet," men så sker det netop først 14 dage efter. ikke omvendt. måske er det der samme? Jeg tror bare jeg vil holde mig til ikke at slukke mit udstyr, eller gøre det én gang om dagen, altså tænde morgen og slukke aften |
|
|
Nu skal der jo heller ikke så lang tid til at varme en kanal op  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
For pokker din tosse, jeg brugte jo dit eget eksempel, men vendte det så bare. som du selv sagde
r-l-b skrev:
Ved I altid at nu vil i lytte til musik om en halv til en hel time?
|
|
|
Så snakkede jeg altså ikke om 14 dage mht. opvarmningen, men netop 1/2-1 time
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ved jeg godt men jeg kunne ikke lade være med at drille dig med din lux!
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige, at debatten "vander" lidt ud - og kunne godt tænke mig, at vi kom lidt tilbage på kursen. Mine tidligere anførte betragtninger vedr. emnet står selvfølgelig stadig ved magt - men jeg vil gerne tilføje lidt om tændetidspunkt før jeg vil lytte med de store ører!
Jeg er i en almindelig familiesituation på godt og ondt og har overhovedet ikke tid til at lade gearet varme op i 1 - 2 - 3 timer, før jeg vil lytte på det. Jeg tænder og lytter her og nu og har det egentlig ok med det - slukker når jeg ved, at jeg ikke kommer til at høre mere den dag og jeg har godtnok aldrig kendt nogen, som går op i HiFi, som ikke ville sætte sig til at høre musik før opvarmningen var fuldbragt og god nok til "gyldne og fine ører".
Hvis gearet tager en krig om at lyde godt - må man vel overveje, om man har købt det rette gear?
Min tidligere analogi med bilen (se venligst mit tidligere indlæg i denne tråd), synes jeg skildrer min indfaldsvinkel til emnet på fortrinlig vis. Visse indlægsholdere her starter vel ikke bilen 1 time før de skal ud at køre i den - eller??
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Min tidligere analogi med bilen (se venligst mit tidligere indlæg i denne tråd), synes jeg skildrer min indfaldsvinkel til emnet på fortrinlig vis. Visse indlægsholdere her starter vel ikke bilen 1 time før de skal ud at køre i den - eller??
Venligst
Freddy
|
|
|
Det var ikke for at ødelægge din tråd - om forladelse Jeg vil sige at jeg om vinteren er et miljøsvin og tænder min bil 15 min inden jeg skal køre - det er en gammel mercedes og motoren har bedre af det og min morgenkolde mås bliver knap så kold af at komme ud i en lun bil:-) Men du har vel ret i at man skal opveje det alt efter hvilken failie situation m.m. man er i - er anlægget et alle bruger eller er det "fars anlæg" medens resten af familien med deres Å-Abe, Absolut Music og Richard Klyderman er henvist til en spilledåse andet steds i huset . Mon ikke konlusionen er at man medmindre vi tale om rør og kl. a så tænder man skidtet om morgenen og slukker det om aftenen når man går i seng -
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har rør (8 stk i udgangen ) og helt ærligt så er der ikke meget at hente ved at lade den brænde en time.
Og bilen, jeg har varmer i så den er varm når jeg kommer ned. 
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til R-L-B:
Jeg opfatter dig ikke som ødelæggende min tråd - det er jo ikke min tråd - jeg er blot deltager i den. Dog fik jeg bare lidt "nok" på et tidspunkt da jeg synes, at vi kome lidt ud af trit - da det antog chat-karakter. Det kan vel egentlig godt være lidt svært at fortsætte tråden seriøst, hvis det "vander" lidt ud.
Jeg er næsten enig med dig i din slutkonklusion, men.... (ja - det er sgu næsten ligesom en FN-resolutions juridiske ordlyd) ..Når man fx kommer hjem fra arbejde/skole/står op eller andet - og har lyst til at høre musik, så tænder man anlægget og nyder det (de fleste som er kritiske med lyd - har sikkert også købt et anlæg, som lyder godt i det hele taget - varm eller kold. Så lytter man og slukker det, når man er sikker på, at man ikke skal høre mere den dag.
The bottom line er vel bare, at man ikke skal tænde og slukke hele tiden.
Hvis man aldrig tænder, men beholder anlægget i permanent slukket tilstand - så bliver lytterne dovne og evt. ubrugelige efter nogle år. Hvis man har skidtet stående tændt altid, så får man en dyr el-regning og evt. kan lytterne også her blive tørret ud - især hvis de står i et varmt miljø (fx kl. A eller rør)
Vedr kl. A eller rør, Så forstår jeg ikke helt, hvorfor man skal skelne mellem disse og A/B-anlæg. Jeg er da af den opfattelse, at det kunne gælde for anlæg generelt, men R-L-B - kunne du uddybe, hvorfor du mener, at det forholder sig anderledes med Kl.A/rør??
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |