Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 02:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: "AOpen miniPC Duo MP945-VXR" system (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 August 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har planer om et lille mediecenter til stuen

Til at starte med er det ikke planen at den skal bruges til live TV, men til afspilning af musik og filmklip.

Alle mediefiler ligger på min server og vil blive afspillet fra denne over LAN.

Her er hvad jeg overvejer at købe:

AOpen miniPC Duo MP945-VXR
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233192
2.822 kr.

Celeron M 430 1.73 GHz
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202612
286 kr.

Kingston ValueRAM 1 x 2 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248676
688 kr.

Seagate Momentus 7200.2 ST9120823AS 120 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382265
700 kr.

Samlet pris 4.496 kr.

Jeg er gået efter at gøre det så småt, billigt og lydløst som overhovedet muligt.
Denne kombination mener jeg bedst tilgodeser alle tre punkter.

Mere info om selve AOpen-boksen kan findes her:
http://minipc.aopen.com/europe/spec_945X.htm (det er den til venstre)

Hvad siger I til konfigurationen?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har pågældende barebone liggende og har følgende kommentar til din konfiguration.

CPU'en er for lille til Vista og Media Center. Hvis du med onboard 945 skal kunne opskalerer i nogenlunde kvalitet op til 1360/1366 x 768 pixels (du kommer aldrig til at afvikle 1080P fornuftigt) så skal du tage en T7200 cpu (2,0GHz med 4MB onboard cache) Den vil aldrig tabe pusten men koster også 2K.

Den er ikke lydløs men forholdsvis støjsvag. Desværre lider den fortsat af problemer med S3 og onboard lydkortet, der nogle gange "forsvinder" som device ved wakeup. Realteks nyest 172a driver løser dog problemet 99% men ellers skal du genstarte systemet for at få lyd på.

Endelig kan du kun bruge det barebone såfremt du anvender DVI udgangen, idet der er støj på alle analoge udganve (VGA og Component). Jeg har været i dialog med Aopen og der erkender problemet, der ikke kan løses, men problemet er løst i den nyeste udgave (ny model) der har HDMI udgang og ellers samme specs.

Støjstriberne er kun tydelige i opløsninger over 1280 x 1024. Og de er diagonale og ses kun ved de helt mørke nuancer, men irriterende nok til at man ikke kan holde ud at se på det i længden. Jeg kørte 1360 x 768 på en Samsung 32M61'er via VGA. Jeg skal have indsendt barebonet til Proshop hvor der er købt og få refunderet købesummen iht. aftale med dem og Aopen.

God fornøjelser

Venligst,

Christian M. Andersen

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
(...)
CPU'en er for lille til Vista og Media Center. Hvis du med onboard 945 skal kunne opskalerer i nogenlunde kvalitet op til 1360/1366 x 768 pixels (du kommer aldrig til at afvikle 1080P fornuftigt) så skal du tage en T7200 cpu (2,0GHz med 4MB onboard cache) Den vil aldrig tabe pusten men koster også 2K.

Planen er Windows XP og MediaPortal.
I starten skal den bruges via S-VHS til mit 32" widescreen CRT-tv, senere måske en fladskærm, men får ikke brug for mere end 720p opløsning.
ctacta skrev:

Den er ikke lydløs men forholdsvis støjsvag.

Mht. lyden, generer den i et helt stille lokale? Kan den høre hvis man ser film/tv med lav lyd og den står lige ved siden af tv'et?
Hvilken CPU havde du i din?
ctacta skrev:

Desværre lider den fortsat af problemer med S3 og onboard lydkortet, der nogle gange "forsvinder" som device ved wakeup. Realteks nyest 172a driver løser dog problemet 99% men ellers skal du genstarte systemet for at få lyd på.

Jeg håber det bliver fikset helt i en opdatering, men det er ikke kritisk for mig
ctacta skrev:

Endelig kan du kun bruge det barebone såfremt du anvender DVI udgangen, idet der er støj på alle analoge udganve (VGA og Component). Jeg har været i dialog med Aopen og der erkender problemet, der ikke kan løses, men problemet er løst i den nyeste udgave (ny model) der har HDMI udgang og ellers samme specs.

Er der også støj på S-VHS udgangen?
Og på hvilken model er problemet løst?
ctacta skrev:

(...)
God fornøjelser
Venligst,
Christian M. Andersen

Mange tak

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 August 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Larmer formeget efter min mening, har ikke dB målt men prøv.

Havde en T7200 i den, men den udvikler ikke mere varme end din celeron (max. 35W)

S-vhs er en analog udgang, så ja, du får støjstriber.

Nyeste udgave hedder MP945D og den spritnye er 965 baseret. http://minipc.aopen.com/europe/spec.htm

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 11 August 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du giver mange penge for noget der ikke er godt nok.

Det lyder måske så kontant, men jeg forsøger blot at få dig til at tænke på en anden løsning, på noget andet for dine penge. Du kan jo akkurat ligeså godt lave noget for pengene der lever op til dagens standard og som der er noget fremtid i, når du nu vil skifte til fladskærm senere, særlig hvis det ikke koster mere. Er det ikke rigtigt?

Fremtiden, som er her allerede nu, er jo nok uundgåelig HD via HD-DVD eller Blu-Ray oh HDTV. Og du kan lige så godt være forberedt, da du alligevel investerer en hel del penge.

Så måske skulle du have noget der er ok og ikke det fra sidste år. Ovenikøbet med betænkelige fejl. Eller hvad? Du skal have noget der virker og som kører, ikke noget der volder problemer og som kan det det et mediacenter skal kunne i dag. Og som både kan imødekomme dit krav om s-video og senere HDMI med HDCP. Og lyden er jo ikke uvæsenlig.

Måske du vil besøge min side om HTPC byg? Prøv at kigge på ASUS bundkoret, det har S-video ud. Og HDMI me HDCP.  

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Tak for svarene begge to, I har rigtig givet mig noget at tænke over

Jeg er gået væk fra ideen om en AOPEN miniPC, og prøvet istedet at få presset nogle dele ned i denne boks:
http://www.hipergroup.com/English/products/hmc-1x53x.html
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210206

Anmeldelse her:
http://www.tweakup.dk/article/890/dk/

Jeg opretter et nyt emne til diskussion, når jeg har rodet lidt med det
Til top Vis esha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af esha Besøg esha's Websted

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 11 August 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du stadig var lidt interesseret i en mini PC, så skulle du måske også overveje Mcubed's micro PC som snart kommer til salg. Det er godt nok i en lidt anden prisklasse, men du kan se på den her: http://www.mcubed-store.com/catalog/index.php?cPath=21_39

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 August 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ligeledes fraråde dig Mcubed micro PC da den er baseret på et ikke helt problemfrit motherboard fra Aopen (mini-itx) og ligeledes 945 chipsæt baseret.

PSU'en i Hyper kabinettet er ikke særlig god, indpakket i plastik fremfor afskærmning i metal (tvivler på at det overhoved er lovligt)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 13 August 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hvad med at bruge den ny Apple Mac Mini (med intel), det skulle kunne opfylde dine behov.

Og så er det lille og lydløs, og ser godt ud

http://www.apple.com/dk/macmini/
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

24X7X365
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 13 August 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Jeg vil ligeledes fraråde dig Mcubed micro PC da den er baseret på et ikke helt problemfrit motherboard fra Aopen (mini-itx) og ligeledes 945 chipsæt baseret.

Så vidt jeg ved er det kun kabinet og køledele, som mCubed koncentrerer sig om og den nye Micro er forberedt til alle bundkort, der overholder Mini-ITX std. dvs. 17x17 cm. At de har valgt Aopens bundkort i deres bundle bunder vel i, at det er et af de få kort der er til at skaffe i større antal endnu....

Så kabinettet på Cebit og det er nok det lækreste (og mindste) passivt kølede kabinet jeg har set til dato ;-)

24x7x365

Til top Vis 24X7X365's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 24X7X365

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Jeg skal lige forstå det her rigtigt.....

Vil det sige at det kun er den største af Ehomevision's modeller (som du jo har designet) der rent faktisk kan afvikle video i nogenlunde kvalitet?

Link: http://www.htpc.dk/?page_id=30

Det er jo kun Ultimate versionen, der har T7200 cpu, eller hvad?

/Andreas

Til top Vis AndreasX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasX

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 August 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Ehomevision har mange forskellige varianter, også med seperat grafikkort der kan trække HD hvis det er det man ønsker, men ikke alle udgaver står på hjemmesiden, men laves og tilpasses til de enkelte kunders behov. Inden jeg forlod selskabet fremstillede vi 3 forskellige varianter til en hjemmepc ordning på +30 maskiner, ligefra FireDTV over analog og til digitalt tv og med eller uden trådløst netkort og med Home Premium eller Ultimate.

esha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Dejligt at se jeg fik sat en diskussion igang

Jeg har lavet en tråd med mit nye setup, i stedet for det jeg har postet her.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55876&PN=1 I må meget gerne kommenterer.

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Ehomevision har mange forskellige varianter, også med seperat grafikkort der kan trække HD hvis det er det man ønsker, men ikke alle udgaver står på hjemmesiden, men laves og tilpasses til de enkelte kunders behov. Inden jeg forlod selskabet fremstillede vi 3 forskellige varianter til en hjemmepc ordning på +30 maskiner, ligefra FireDTV over analog og til digitalt tv og med eller uden trådløst netkort og med Home Premium eller Ultimate.

Dvs. at uden opgradering skal man ikke regne med en fornuftig afvikling af video med denne maskine i de 2 mindste versioner?

(længere oppe i denne tråd skriver du jo, at 945 chipsettet ikke kan afvikle video uden min. en T7200 cpu)

Jeg forstår ikke argumenterne for at fraråde køb af f.eks. Mcubed Micro, når de bruger bundkort fra samme fabrikant som ehomevision (og med samme chipset)?

/Andreas

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

AndreasX,

Du kan godt afvikle 720P på 945 med en mindre cpu end T7200, men T7200 er suveræn pga dens 4MB onboard cache, så derfor vil jeg altid anbefale denne.

Jeg er bange for at du blander tingene alvorligt sammen.

Aopen motherboardet er ikke det samme, vi har snakket 3 forskellige udgaver nu. eHomeVision anvender I945GTM-VHL, Mcubed Micro anvender et helt nyt mini-itx motherboard der hedder i945GMt-FA eller i945GTt-VFA som jeg bestemt ikke har gode erfaringer med på bla. de analoge udgange. Det samme er tilfældet med det som tråden oprindelig omhandlede Aopen miniPC MP945 hvor der er gået noget galt i printudlægningen (hvorfor der er støj på udgangene).  Dette motherboard kan ikke købes i løssalg.

Fordi en procucent laver 2 uheldige motherboards er det ikke ensbetydende med at de øvrige skal fravælges eller er dårlige.

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringen, ctacta :-)

Vil du mene at i945GMt-FA og i945GTt-VFA er OK hvis man ikke skal bruge de analoge udgange, altså kører lyden ud via spdif?

(Må indrømme at jeg er ret hooked på Microen...;-)

/Andreas

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 August 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har i945GTt-VFA liggende og kan prøve med en frisk Vista og realtek 173 driveren der lige er frigivet. Melder tilbage over weekenden.

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

noget nyt med mortherboardet ctacta 
Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Januar 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Motherboardet udgår, prøv 965 udgaven istedet, den virker 100%

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes