Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 14:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: horn og rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vester
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 02 December 2006 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

tadman, nu spurgte goto om nogen herinde bygger med rør eller horn, og selvom goto kalder sig goto så mener han vel ikke nødvendigvis at nogen skulle bygge ALE, GOTO, eller TAD kloner. Jeg reflekterede på "Hvorfor lyder horn bedre end domer" det er ikke en sætning der tyder på dyb indsigt, så stop din snak om bøvernikker der ikke ved en skid om....

mvh vester

Til top Vis vester's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vester
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 02 December 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Når jeg får tid har jeg en 1.sal med skrå lofter ned til gulv - det kunne være meget spændende at bygge horn som bruger de skrå lofter som en del af hornmunding  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 02 December 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

selvfølgelig 24-25"

hvad med en basdriver istedet.

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 02 December 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Dolce skrev:

sååådaan

 

lige min smag  har haft  lowther pm4 i over 10 år fantastisk spiller 1000 gange bedre end rigtig mange high end ht.

dine r120 rør er sikkert hammer fedede små trioder har harmonics og det er hvad musik drejer sig om overtoner der er her transistore må takke af  der er rar med en der lytter med ørene ikke med øjnene   din rør amp kontruktion er ca fra 1935 og lowther kom på market i 1930 heheh

mvh

Notits om rør og horn fra en lykkelig familie..

Min kæreste brød fuldstændig sammen her til aften...Vi lyttede til Eva Casidys version af "What a wonderfull world". Hun græd, småkyssede mig og sad og hoppede på mit skød af ren iver, mens jeg blot igen og igen måtte lade superlativerne flyde fra læberne - ubeskrivelig fantastisk lyd! Pigebarnet, sagde også ord som "helt fantastisk bas og det er som om der er kommet en meget dybere tyngde osv. (Hun har aldrig før sagt sådanne ord!!)

Hvad lytter vi så på?

Hornhybrider ala Hørning med Lowther enheder og en netop ankommet singelended triodebamse med nogle enormt fantastiske, franske flasker kaldet R120. max 3 watt Kilden..? Åh jo, en Rega Apollo CD ~ lidt Kimber og Anticable

Værsgo og spis d´herrer - min kvinde er i opløsning og jeg er kommer HELT I MÅL!!!!!

Vilsignet være 1. dec 06  - kom bare an, Vinyl Klub Sjælland!

Dolce Vita

 



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 02 December 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej Dolce
Har du beskrevet de højttalere her på forum?

(Ikke at jeg er misundelig, min kone opdagede da skift af CD-spille - på lyden!)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 02 December 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Senser: Nej, har aldrig hørt en rigtig røramp. Derfor er det ikke mig, der skal have det endelige ord.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 02 December 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg fik engang besked fra en producent af rørgrej om at en 40 transistorwatt var ALT for lidt til at trække en normal højtaler

Jeg må blot konkludere at rørentusiaster ved lige så lidt om transistorgrej som "vi andre" ved om rørgrej, nåh ja, noget rørgrej har jeg da haft og det lød da rimeligt, et stykke tid inden problemerne startede, så jeg har trods alt bedre lyd i dag uden deltagelse af rør

At jeg så godt kunne tænke mig at BYGGE noget rørforstærker er en anden sag, oveni er jeg faktisk også vokset op med hornbygning, så der er vel lidt romantiker i mig endnu 

jeg har faktisk prøvet de fleste transistor amps som er værd at lytte til hiraga lavede nogle super forstærkere lectron og monster og de gamle krell krs typer er også gode har prøvet ml.

rør er stadig markant bedre.

angående det med horn syntes jeg er det er mere musik stor glat dynamisk stramt og lette at drive  så se at komme i gang det er det hifi drejer sig om  musik med oplevelser i

mvh



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 02 December 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=musicus]

Når jeg får tid har jeg en 1.sal med skrå lofter ned til gulv - det kunne være meget spændende at bygge horn som bruger de skrå lofter som en del af hornmund

det er en super ide hvis du har plads til det fordele stram dynamisk bas ingen stående bølger i rummet langt glattere lyd nemme at drive alle dem som vil have det bedste spiller på bashorn

 

mvh



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 02 December 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Rør ja...

Kunne godt tænke mig horns med Ale men de enheder er ikke særlige billig  

 

http://www.tachyon.co.jp/~sichoya2/ale/pricelist.html

 



__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 02 December 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Goto  skrev:

Hifi i danmark er totalt dødt der er ikke udviklet en skid de sidste 10 år vinyl lammetæsker stadig cd trods og sacd og dvd audio lyder stadig som en mp3 fil. inden for forstærkere spiller rør stadig bedst

Hmm...er det ikke nærmere 30-40 år. Og tro nu ikke at jeg ikke er orienteret. Jeg har repareret hifi for KT radio og Gryphon i mange år. Dog mener jeg der kommet mange gode højtalere, men ellers er der ikke sket ret meget andet end lyd foringene opfindelser samt en masse rørforstærkere med dårligt dimensionerede drivertrin som ikke kan udstyre rørerne uden at der skal skrues så langt ned for forspændingen at rørerene kører med røde anoder. Det er ikke rart at skulle reparere sådan nogle. Så har jeg lyst til at bygge dem om.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 02 December 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:

Rør ja...

Kunne godt tænke mig horns med Ale men de enheder er ikke særlige billig  

 

http://www.tachyon.co.jp/~sichoya2/ale/pricelist.html

got laver også drivere og tad er rigtig gode og ikke så dyre mvh goto



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 03 December 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Goto  skrev:

Hifi i danmark er totalt dødt der er ikke udviklet en skid de sidste 10 år vinyl lammetæsker stadig cd trods og sacd og dvd audio lyder stadig som en mp3 fil. inden for forstærkere spiller rør stadig bedst

Hmm...er det ikke nærmere 30-40 år. Og tro nu ikke at jeg ikke er orienteret. Jeg har repareret hifi for KT radio og Gryphon i mange år. Dog mener jeg der kommet mange gode højtalere, men ellers er der ikke sket ret meget andet end lyd foringene opfindelser samt en masse rørforstærkere med dårligt dimensionerede drivertrin som ikke kan udstyre rørerne uden at der skal skrues så langt ned for forspændingen at rørerene kører med røde anoder. Det er ikke rart at skulle reparere sådan nogle. Så har jeg lyst til at bygge dem om.

mvh



Det lyder som vand på min mølle :-)



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 03 December 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
[QUOTE=tube mania]

Goto  skrev:

Hifi i danmark er totalt dødt der er ikke udviklet en skid de sidste 10 år vinyl lammetæsker stadig cd trods og sacd og dvd audio lyder stadig som en mp3 fil. inden for forstærkere spiller rør stadig bedst

Hmm...er det ikke nærmere 30-40 år. Og tro nu ikke at jeg ikke er orienteret. Jeg har repareret hifi for KT radio og Gryphon i mange år. Dog mener jeg der kommet mange gode højtalere, men ellers er der ikke sket ret meget andet end lyd foringene opfindelser samt en masse rørforstærkere med dårligt dimensionerede drivertrin som ikke kan udstyre rørerne uden at der skal skrues så langt ned for forspændingen at rørerene kører med røde anoder. Det er ikke rart at skulle reparere sådan nogle. Så har jeg lyst til at bygge dem om.

mvh



Det lyder som vand på min mølle :-)

hej tube mania  fedt navn

ja det er synd med alle de røramps som køre på max for at måle lidt bedre og som brænder rørende ned på rekord tid.

hvis du skal bygge selv vil jeg klart anbefale at du bygger nogle single ended trioder evt med interstagetrafo som driver jeg vil anbefale at du bruger tamura trafoer kan købes hos sun audio japan det er noget andet end det lundhall sowther js osv du kan bruge evt we437a  med interstage

5 kilo pri 20 kilo sec så behøver man kun et indgangsrør og det svinger .

udgangsrøret kunne være ad1 ca 3watt r120 3watt px25 6watt 300b 10 watt 211 20 watt gm 70 40 watt.

 

mvh goto 



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 03 December 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

grunden til denne tråd er at jeg syntes det er synd for alle de unge som lige er startet med hifi som hobby sidder og læser datablade og skal have det nyeste som ikke spiller en skid bedre end maget af det gamle eks brugte snell ht og proac spiller stadigt fedt også uden diamant diskant.hehe eller hvad med meget af det gamle rør  dynaco.maranz luxman eks.

eller evt bygge noget med ældre enheder eks altec jbl audax coral lowther  det det som giver flesh and blood 

eller købe en brugt grammo i stedet for en ny 24 bit cd mk5 som ikke kan spille og som taber en krig i værdi for er der lige kommet en mk5se   hehe mvh goto



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 03 December 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hans skrev:

Tjek lige denne tråd hos vore norske venner :

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi1;action=display;num=1163851052

  ja det er jo nemt at se at det der rykker.

horn og rør der kan i se hvor død danmark er

der finnes jo heller ikke noget hifiblad i damark som går ind for den slags vel

mvh goto



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 03 December 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

fortset endelig :-) Har coral beta 8 i Lowther Fidelio Horn og Tannoy Dual Concentrics i Duelund Egoisthorn - Begge dele lyder godt med mine rør agtige transistor forstærkere QUAD 303 og Sansui AU 555a og selv med den rimeligt anonyme men glimrend Luxmann L 120 A. Har også en Ortofon Rør sag stående men den brummer  og jeg har ikke en dyt forstand på hvordean man fixer det.

Hvad spiller du på goto ?


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 03 December 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
fortset endelig :-) Har coral beta 8 i Lowther Fidelio Horn og TYannoy Dual Concentrics i Duelund Egoisthorn - Begge dele lyder godt med mine rør agtige transistor forstærkere QUAD 303 og Sansui AU 555a og selv med den rimeligt anonyme men glimrend Luxmann L 120 A. Har også en Ortofon Rør sag stående men den brummer  og jeg har ikke en dyt forstand på hvordean man fixer det.

Hvad spiller på på goto ?
  nemlig  og det koster ikke en krig   du må have super stram bas fra de tannoy.

 

jeg spiller på goto ht wadia cd krell forfor technics sp10 gramo med ikeda 12 tommer arm og hjemmelavet rør efekt  jeg syntes det er med stor margen det bedste jeg har hørt uanset pris

og jeg har haft og prøvet  rigtigt meget  mvh



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 03 December 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

goto skrev:

eller evt bygge noget med ældre enheder eks altec jbl audax coral lowther  det det som giver flesh and blood 

Nemli' ja!

Nå da, følsomt emne

Efter at have været i hifi mæssigt hi i 15 år genopstod min trang til tju-bang og dynamik. Jeg har netop bygget et hjørne horn med en 30 år gammel JBL bas, mellemtone JBL driver 15 år på horn fra halfjerdserne samt en yngre diskant JBL sag på 13 år. Folk taber kæberne når alderen oplyses  ved lydgennemgangen

Grunden til jeg sværmer for horn er den fantastiske følsomhed som giver den fordel at højtaleren stortset ikke kommer i nærheden af "grov" forvrængning (=stort membran udslag). Mine mellemtone driver har en vandring på +/- 0.8 mm ved fuld belastning (=mange dB). Prøv at kigge på de mellemtoner der sidder i traditionelle højtalere og se hvordan de vrider sig ved moderat lydtryk. Det giver sig selv at en membran der kun skal vandre en "hårsbredde" i forhold til en traditionelle trykkammer løsninger, vil være meget mere transientvillig og dynamisk.

For tiden er jeg ved at trimme tonale balancen og bruger en bedre trykkammer højtalere som referance.  Den er formodentlig mere lineær men faktisk noget udynamisk i sammenligning! Forvrængning og dynamik hænger uløseligt sammen med membran udslag. Kritikere af horn går da også på at de er øretrættende (transientvilligheden som sætter menneskets hjerne i en form for ubevidst "alarm" tilstand (fra urtiden skulle hjernen hurtigt reagere på uventede lyde) og derved trætter i længden. Men der er min holdning at det jo er sådan at musikken er blevet til (slagtøj, tingeltangel etc...)

Rør (M&A TVA-1), tjooo sådan en trækker mit system, om den er bedre end en god transistor ved jeg ikke. Min er modificeret med over 20000 uF/500VDC i strømforsyningen så den er nærmest lidt transistor stram i bassen, tror jeg

Behøver ikke at være så vildt som Goto (altså højtalerne) for at få fede hornhøjtalere. Jeg ser et uløst problem med den herre Goto flerevejs systemer og det er den tidsmæssige forskel lydgiverne imellem!

Hilsen Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
goto skrev:

eller evt bygge noget med ældre enheder eks altec jbl audax coral lowther  det det som giver flesh and blood 

Nemli' ja!

Nå da, følsomt emne

Efter at have været i hifi mæssigt hi i 15 år genopstod min trang til tju-bang og dynamik. Jeg har netop bygget et hjørne horn med en 30 år gammel JBL bas, mellemtone JBL driver 15 år på horn fra halfjerdserne samt en yngre diskant JBL sag på 13 år. Folk taber kæberne når alderen oplyses  ved lydgennemgangen

Grunden til jeg sværmer for horn er den fantastiske følsomhed som giver den fordel at højtaleren stortset ikke kommer i nærheden af "grov" forvrængning (=stort membran udslag). Mine mellemtone driver har en vandring på +/- 0.8 mm ved fuld belastning (=mange dB). Prøv at kigge på de mellemtoner der sidder i traditionelle højtalere og se hvordan de vrider sig ved moderat lydtryk. Det giver sig selv at en membran der kun skal vandre en "hårsbredde" i forhold til en traditionelle trykkammer løsninger, vil være meget mere transientvillig og dynamisk.

For tiden er jeg ved at trimme tonale balancen og bruger en bedre trykkammer højtalere som referance.  Den er formodentlig mere lineær men faktisk noget udynamisk i sammenligning! Forvrængning og dynamik hænger uløseligt sammen med membran udslag. Kritikere af horn går da også på at de er øretrættende (transientvilligheden som sætter menneskets hjerne i en form for ubevidst "alarm" tilstand (fra urtiden skulle hjernen hurtigt reagere på uventede lyde) og derved trætter i længden. Men der er min holdning at det jo er sådan at musikken er blevet til (slagtøj, tingeltangel etc...)

Rør (M&A TVA-1), tjooo sådan en trækker mit system, om den er bedre end en god transistor ved jeg ikke. Min er modificeret med over 20000 uF/500VDC i strømforsyningen så den er nærmest lidt transistor stram i bassen, tror jeg

Behøver ikke at være så vildt som Goto (altså højtalerne) for at få fede hornhøjtalere. Jeg ser et uløst problem med den herre Goto flerevejs systemer og det er den tidsmæssige forskel lydgiverne imellem!

Hilsen Flemming

  sådan flemming  jeg syntes du er cool hjørne horn er fedt husk at dele lavt max 300 hz

kan du ikke skrive hvilken enheder du bruger

jeg kender godt m&a tva1 det den crom sag som vejer et ton med kt88 rør eller 6550 levere 70 watt.   cool mvh goto



__________________
michael zingenberg
Til top Vis Zikraaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zikraaudio
 
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

goto skrev:
Kristjan skrev:

Rør ja...

Kunne godt tænke mig horns med Ale men de enheder er ikke særlige billig  

 

http://www.tachyon.co.jp/~sichoya2/ale/pricelist.html

got laver også drivere og tad er rigtig gode og ikke så dyre mvh goto

 

Hvor køber i så Goto og Tad?



__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes