Jeg så denne højttaler i en anden tråd angående tangband diy
http://www.vikash.info/audio/
Jeg har i gennem et års tid haft 4 stk af denne driver liggende. De første lyt med dem på monteret på en plade fik mig til at gemme dem lidt væk. Jeg syntes de lød noget anstrengende.
Men i torsdags fik jeg taget mig sammen og kopieret ovenstående højttaler dog i 12-13mm birkekryds mod hans 18mm.
Den ser sådan her ud:

Jeg har mulighed for at køre simuleringer af filtre og umiddelbart syntes jeg ikke at det som er foreslået på ovenstående hjemmeside gør det helt godt nok. Kig her.

Sort: uden filter.
Rød: Med foreslået filter
Blå: Mit foreslag
Det er måske lidt svært at se med Rød og blå kører rimeligt ens pånær i toppen hvor mit filter også fjerner noget af niveauet (som der absolut er for meget af.)
Under 200 Hz er ikke til at regne med grundet målemetode.
Filteret:

Jeg har ikke anvendt noget eksotisk til filteret og enda puttet en bipolar lyt bypassed med en lille plastkondensator. Det er trods alt kun en køkkenhøjttaler.
Jeg har forsøgt mig med en basreflexafstemning men enheden har vist ikke rigtig parametre til at virke ideelt som sådan, så jeg leger lidt videre med løsninger til bunden inden jeg poster noget om det.
Men indtil videre har jeg da kunnet opnå et noget bedre output end med lukket kasse og jeg syntes at man må tage hvad man kan få hvis tretommeren ikke skal bevæge sig alt for meget.
Lyden: Hvis man overholder de naturlige grænse for lydtryk så syntes jeg faktisk at de spiller meget størrere en de egentligt syner. Jeg blev faktisk lidt overrasket over hvor "store" de lød da jeg satte dem til første gang. Specielt hvis man snyder og lader dem få lidt støtte fra en bagvæg er det ret imponerende.
Med mit filter monteret forsvinder meget af det irreterende som de rå enheder har over sig og de ender faktisk op med at være dejligt nemme at lytte på.
Alt i alt har det tage en dags tid at få et færdigt resultat hvilket er en dejlig kort horisont for en selvbygger. Så her kan alle være med både mht tid og penge. Der er faktisk meget sjov i sådan et par fuldtoner og jeg tror ikke det bliver det sidste par jeg bygger. Tangband nærmest vælter forskellige fuldtoner ud på markedet og de koster ikke mange penge så....
mvh Per