| Forfatter |
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 08 December 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
jeg har et par gulvhøjttalere i mellemklassen fra tannoy (637) og jeg har et værelse på 3,4*4,8 meter (16,3 m2).
jeg er i tvivl om hvordan jeg placerer dem bedst, så jeg bl.a. undgår at bassen går amok. jeg tænker at de nok skal spille på langs af værelset og eventuelt stå så langt fra hinanden som muligt? er jeg helt galt på den?
eller er det måske helt individuelt fra rum til rum? en helt anden ting, hvordan dæmper jeg bedst værelset? umiddelbart tænker jeg på et stort tæppe på gulvet.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vibe
Jeg har en meget lille stue med ca. samme mål som dit værelse. Jeg har ikke problemer med bassen, medmindre der skrues så højt op, at naboerne begynder at banke på.
Jeg spiller på tværs af rummet, og højttalerne peger ind i en stor sofa med en masse puder i. Højt på væggene er der hylder fyldt med bøger og jeg har en del LPér stående. Stuen er udstyret med et voldknirkende parketgulv uden tæppe.
Jeg har klart bedst erfaring med at spille på tværs. Du får mere plads mellem højttalerne og kan få dem længere væk fra sidevæggene. Især sidevægge kan være meget kritisk for nogle højttalere (kender ikke Tannoy).
|
| Til top |
|
| |
Heavylight Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2008 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
hej,
jeg har et par gulvhøjttalere i mellemklassen fra tannoy (637) og jeg har et værelse på 3,4*4,8 meter (16,3 m2).
jeg er i tvivl om hvordan jeg placerer dem bedst, så jeg bl.a. undgår at bassen går amok. jeg tænker at de nok skal spille på langs af værelset og eventuelt stå så langt fra hinanden som muligt? er jeg helt galt på den?
eller er det måske helt individuelt fra rum til rum? en helt anden ting, hvordan dæmper jeg bedst værelset? umiddelbart tænker jeg på et stort tæppe på gulvet.
mvh |
|
|
Det kan ju bero på rummet, hur det är byggt. Vad är det för väggar? Har det sned-tak? Är det rekatangulärt eller kvadratiskt? Är rummet ganska tomt eller har du exempelvis gardiner i fönstret?
Basen blir oftast mindre om man flyttar fram högtalarna en bit från bakväggen. Prova att flytta fram lyssningsplatsen några decimeter. Köper du en XTZ Room analyzer visar den hur du bästa ska placera högtalarna. Den kostar ca. 2000 sek.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
er mæ på en lytter....
|
| Til top |
|
| |
Pagh Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv et rum på nogenlunde samme størrelse. Spiller på tværs af rummet, ca. 4m bredt.
Har boet her 3 år, og har altid haft problemer med bassen - det hele gik i selvsving. Har haft det stående mange måder, men altid bas problemer. Har fornyligt fået lidt nyt grej, samt nye møbler. Det hele er nu faldet på plads, og mine bas problemer er væk.
Så prøv dig frem. Mit rum er rimeligt dæmpet med sofaer, gulvtæppe (ret nyt, som måske har hjulpet på bassen?" og sengen også. (1. vær. lejlighed). __________________ Med Venlig Hilsen
Michael
|
| Til top |
|
| |
Chris Cornell Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vibe.
Jeg har selv et sæt Tannoy 637 og jeg måtte konstatere at de var ALT for vilde til mine 16 m2.
Selvom det er en trykkammer konstruktion, så er der sindsygt meget bas i de højttalere. Hvis du skal gøre dig nogen forhåbning om at bruge dem i et rum af den størrelse, så skal du have fat i et par basfælder.
De er IKKE magnetisk skærmede og magneterne har en diameter på ca. 15 cm, så placeringen er lidt omstændig. Samtidig skal de ihvertfald 50 cm. væk fra både bag- og sidevægge. Det sagt, så er det nogle super fede højttalere som nyder godt af bi-wiring / amping.
Send en PM for mere info. har haft mine 637'ere i 6 år og i flere forskellige rum  __________________ Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jim Smith anbefaler i bogen "get better sound" en afstand mellem højttalerne der er ca 83% af afstanden fra lytter til højttaler.
Den tommelfingerregel kan jeg bakke op om. Jeg spiller selv et par Klipsch RF-7 i et kælderrum på 4mx5mx2m (BxLxH), hvilket er et ekstremt misforhold. Med lidt dæmpning og fornuftig placering af HT går det dog fint, så længe jeg spiller på langs.
|
| Til top |
|
| |
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste du kan gøre er at hænge højttalerne op i et tykt tov, sådan cirka midt i stuen. Beklæd så væggene med fx rockwool og åben alt hvad der hedder døre og vinduer. Til sidst dækker du eventuelle porte til med strømper og lægger et tykt tæppe på gulvet. Held og lykke med det
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chris Cornell skrev:
|
Hej Vibe.
Jeg har selv et sæt Tannoy 637 og jeg måtte konstatere at de var ALT for vilde til mine 16 m2.
Selvom det er en trykkammer konstruktion, så er der sindsygt meget bas i de højttalere. Hvis du skal gøre dig nogen forhåbning om at bruge dem i et rum af den størrelse, så skal du have fat i et par basfælder.
De er IKKE magnetisk skærmede og magneterne har en diameter på ca. 15 cm, så placeringen er lidt omstændig. Samtidig skal de ihvertfald 50 cm. væk fra både bag- og sidevægge. Det sagt, så er det nogle super fede højttalere som nyder godt af bi-wiring / amping.
Send en PM for mere info. har haft mine 637'ere i 6 år og i flere forskellige rum 
|
|
|
jeg har selv haft mine siden '99 og de har efterhånden også stået i en del rum. og ja, mine er også spændt for med bi-wire. det er virkelig lækre højttalere, men som vi er enige om også ret store, både fysisk og i lyden. så kunne godt tænke mig at prøve en mindre to-vejs ht'er.
gask skrev:
Det bedste du kan gøre er at hænge højttalerne op i et tykt tov, sådan cirka midt i stuen. Beklæd så væggene med fx rockwool og åben alt hvad der hedder døre og vinduer. Til sidst dækker du eventuelle porte til med strømper og lægger et tykt tæppe på gulvet. Held og lykke med det |
|
|
helt sikkert, tak for tippet.  __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lader til jeg bare må prøve mig frem og eventuelt investere i et stort gulvtæppe. jeg har ikke så mange møbler og der er rullegardiner og bygningen er af beton.
tak for svarene indtil videre. __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørg for at højttalerne får luft nok bagud, især hvis de har basrefleks bagpå. Ellers kan bassen blive svær at styre. Dog burde du kunne få et meget godt resultat. Jeg har selv været godt tilfreds med mine 2x30 kg's gulvhøjttalere på 16 kvm.
|
| Til top |
|
| |
morten=-=morten Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 24 December 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har for meget bas skal du stille dem langt væk for vægge. Det giver go mening da, en højtaler der står op af den væg vil have et gain på 3
dB. Dette skyldes at alt den lyd der sendes bagud i rummet, reflekteres af væggen og sendes fremad. Hvis du sætter dem i et hjørne får du et gain
på ialt 6 dB. Da der her er 2 reflekterende vægge. Det med en procent fordeling mellem afstand til lytter og højtaler og højtaler til væg har ikke
noget hold på sig da det hele er afhængig af bølgelængden på den lyd du udsender. For baslyde er den lang og det er derfor problemet kun opstår i
dette område.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten=-=morten skrev:
Hvis du har for meget bas skal du stille dem langt væk for vægge. Det giver go mening da, en højtaler der står op af den væg vil have et gain på 3 dB. Dette skyldes at alt den lyd der sendes bagud i rummet, reflekteres af væggen og sendes fremad. Hvis du sætter dem i et hjørne får du et gain på ialt 6 dB. Da der her er 2 reflekterende vægge. Det med en procent fordeling mellem afstand til lytter og højtaler og højtaler til væg har ikke noget hold på sig da det hele er afhængig af bølgelængden på den lyd du udsender. For baslyde er den lang og det er derfor problemet kun opstår i dette område. |
|
|
ja, det er også ca hvad jeg er kommet frem til. problemet er bare at der ikke rigtig er plads til to store gulvhøjttalere midt ude på gulvet i værelset, da pladsen er begrænset.
men så længe jeg ikke spiller ret højt fungerer de egentlig ok som nærfelt højttalere.
mvh __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 24 December 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft et par Tannoy D500 på 13kvm.
Det gik faktisk overraskene godt men solgte dem alligevel da det var lidt for voldsomt. Men det er meget vigtigt at de står asymetrisk i forhold til bag og side væg. Det giver en masse bulder. Nu kan jeg ikke huske hvor mange porte der er i 637. Men på D500 er der to og jeg stoppede en sok i den nederste port og det hjalp en del.
Jeg savner dem sku  de spillede bare rigtig godt
|
| Til top |
|
| |
morten=-=morten Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er generelt problematisk med de små rum. Men du har vel en equalizer i forstærkeren som kan hjælpe dig lidt. Som det bliver nævnt så
vinkel dem lidt således at du ikke får stående bølger imellem to parallelle vægge. Men at lyden ligesom bliver "kastet" rum med alle vægge
(lydbølgen må helst ikke ramme i en ret vinkel ind på en væg.) Håber at det lykkes at få noget got ud af det:-)
|
| Til top |
|
| |
scott4 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAVS! Jeg har det samme set højttalere, næsten sammen størrelse rum (16 kvm) og til tider samme problem. Jeg har brugt en del tid på at finde den bedste lřsning (også hertil aften hvor jeg faldt over denne trĺd). Skægt nok  . Jeg har haft sættet i 9 år og altid syntes at de levere mig en god og dynamisk oplevelse af musikken, men også (ihvertfald pĺ nogen plader) har en ret voldsom bas gengivelse. Det er naturligvis stĺende bølger i stuen der er problemet. Jeg har flyttet en del rundt på kasserne i tidens løb og endda investeret i 8 stk. bronzefødder fra Audio consult, for at afkolbe højttalerene fra mit Nørrebro plankegulv. Jeg har haft dage hvor englende sang når der blev spillet musik og andre hvor oplevelsen var mindre heldig og der måtte rykkes rundt igen!. Jeg ved ikke om bronzeføddernes effekt er ren indbildning, men jeg oplever et mere detajeret lydbillede og en bas der selv når den er kraftig, bliver holdt mere "fast". Dog har jeg måtte acceptere at jeg skulle skrue lidt ned for bassen på min AMC xia forstærker, simplethen fordi nogen plader bare er mixet mere basset end andre. Ville ellers gerne bare kunne køre Direct, men god lyd er som livet et kompromi. Ihvertfald i en lejlighed pĺ Nørrebro. Jeg er endt med at spille på tværs af rummet (med dette mener jeg at jeg har vinklet højttalerne ind mod midten af rummet. På væggen bag højttalerne hænger der 4 kvardratreoler med vinyler og anlæg. Højttaleren er vinklet således der er henholdsvis 60 og 70 cm til bagvæggen, og henholdsvis 50 og 60 cm til sidevæggene (forstod du den? eller kan jeg sende et billede). Jeg har på denne måde prøvet at dreje højttalerens sider væk fra bagvæg og sidevægge og også undgå at de spiller direkte ind i den modsatte væg. Det er bedste resultat so far! Jeg har også et enkelt gulvtæppe ligende, et par malerier på væggene og en mindre sofa i lyttepositionen. I det store hele, kan jeg leve med resultatet. Men fik nogen har andre løsninger er jeg åben for forslag! ----------------------------- Project rpm 5 AT 440 mla Speedbox mkII AMC xia Sony cdp xb930 (spiller aldrig cder allegevel!) Tannoy 637 d70.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, pudsigt vi begge er endt med tannoy 637 og en amc forstærker.
jeg har dog så sent som i søndags solgt mine tannoy. så nu er jeg på jagt efter noget nyt og spændende. håber bare ikke jeg ender med at fortryde salget.
og velkommen til forummet iøvrigt.  __________________ setup:
|
| Til top |
|
| |
scott4 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også luret lidt på et sæt på Larsen6 fra lydbutikken. Den kunne jeg godt tænke mig at lytte lidt til. Nogen der har hørt deM?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en gratis calculator, så kan du flytte lidt rundt på dine højttalere i det virtuelle rum. Og nej; der er ikke nogen Tannoy 637, men... http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html
Den med de 83% og bla-bla (Truth-spinner) kan jeg godt tilslutte mig. Jeg bruger dog "formlen" lytteposition til midt mellem højttalere er lig 4/3 af højttalerafstanden (sårn cirkus), altså en væsenlig mere spids vinkel, end "hifi-normens" anbefalede ligesidede trekant.
Desuden bør afstanden fra bassens akustiske centrum til væggen bag højttaleren (og sikkert også væggen ved siden af højttaleren) IKKE være en lige del af rummets dimension, for ikke at lave overharmoniske af rummets egenresonans. 1/3, 1/5 osv er bedre end 1/4. Jeg bruger selv 2/9, også fra væggen bag mig og til min næsetip.
Når du er nået næsten i mål, kan det godt betale sig at rykke lidt rundt på tingene, sårn cirka en træsko-længde, for at finpudse det hele.
NB: Det perfekte lytterum kræver absorbenter, difussere osv, og det koster "Klausen", men mindre kan altså også gøre det!
|
| Til top |
|
| |
scott4 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske skæg hjemmeside. Jeg har bare lidt svært ved at vudere hvilken model der bedst kan sammenlignes med min. Jeg tror dog at jeg er på rette vej.
|
| Til top |
|
| |