Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Clearaudio Basic er virkelig et fund (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Hifishark/Dacapo Audio

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg anskaffede mig her for nylig en Clearaudio Basic RIAA efter at have hørt den jos en af mine hifi-nørde-venner. Hos ham lød den virkelig godt. Han har haft både Croft samt hjemmebyggede rør RIAAer af meget høj kvalitet. Men denne forholdsvis billige RIAA lød bedre end det han havde haft tidligere.

Jeg har godt nok en Holfi Battriaa i forvejen. Den lyder virkelig godt og den har jeg været utrolig godt tilfreds med gennem de seks år jeg har haft den. Den er testet op mod Trigon Vanguard, Trigon Advance og Tom Evans Micro Groove, og efter min mening slog den alle med flere længder. I øvrigt synes jeg at Trigon Vanguard lyder bedre end Trigon Advance. Så spar de penge.

Men tilbage til Basiccen. Den er alt andet end "basic". Den har næsten en lige så afslappet gengivelse som Battriaa-en og den har nok en mere korrekt klangbalance. Battriaaen har en lille hævning i det øvre basområde, som umiddelbart er besnærende for musikken, men måske ikke så korrekt. Holfien har en lidt bedre gengivelse i mellem, - mere nærværende og kraftfuld. Men igen hvad er mest rigitgt.

Grunden til at jeg anskaffede den var at min Holfi er sat til MC og jeg har mange gange behov for at lytte til MM PUer også. Så skulle jeg jo have en rimelig RIAA til det. Men nu er begge mine RIAAer sat til MM og jeg kører med trafo i enden af dem når jeg spiller MC. Det lyder klart bedre. Men det skal vi nok bruge en helt anden tråd på.

Hvorom alt er Basiccen er en ekstrem god RIAA til pengene. Jeg mener ikke den laves mere men er afløst af Smartphono modellen, men den kan da stadig fås forskellige steder i Tyskland så vidt jeg har set. Dette være en anbefaling til alle jer der er ude at se jer om efter en god RIAA.

Dette være en anbefaling til en næsten high-end RIAA til menneskepenge. Brugt har jeg set den til mellem kr. 1.000 og 2.000, hvis ellers ejerne vil sælge den. Jeg beholder min sammen med min Holfi.

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hvilken Trafo bruger du sammen med den ??

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en Ortofon T20. Den kombi har jeg kyttet til alle min MCer med: Ortofon Kontrapunkt H, Van dn Hul MC10 og Dynavector 17DV2.  Og det lyder bare godt.

Ole

Til top Vis danish-analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish-analog

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Øhh, glemte lige at det er en T20 Mrk II. Det er en jeg har kånt af en kammerat indtil videre.

Ole

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej danish-analog, har du prøvet at anvende et "Netstøjfilter" til nogle af dinne riaa'ers trafoer...
Med min Rega's trafo, giver det en lille forbedring at bruge netstøjsfilter (som er jord'et) i retning af mere baggrunds-ro m.m.

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Godt at læse om andres oplevelser af denne riaa.
Jeg vidste ikke at den var udgået, men er der nogle der har sat den på mod deres Smart riaa?

Guldtuborg: Hvilket slags filter ville du anbefale? Kunne være spændende at lege med
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Yes Mashuro, det er spændende og lærerigt at "lege med", jeg fik først det store gennembrud da jeg fik et jordspyd på (kun på netfilrene).
Hvilket som er det rigtige, er noget med at forsøge sig frem (desværre brug af penge).
Jeg mener at det jeg bruger til riaa'en, er fra LCaudio på 1000VA.
Hvis du vil se det, kan jeg maile et foto til dig...

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej Hr. Danske Analog !! ( Ole R )

Jeg har jo godtnok kun hørt denne Clearaudio ude ved vores fælles ven, der lød den

rigtig godt men han og vi andre køre jo også vores MC ind via Trafo og til MM indgang

på forforstærker, det er jo den rigtige måde og bruge MC på.

Og da jeg jo hørte din Batteriaa og Kontrapunkt blev den jo kørt igemmen MC indgang

på din Batteriaa og det var nu ikke noget jeg ville spille på der hjemme, men når du nu har

fået om loddet din Batteriaa til MM og lånt de trafoer så er sagen måske end anden eller hva???

men hvor stor er så forskælden så på Clearaudio kontra Batteriia på MM og ind i din Holfi Pre ???

med den Kontrapunkt H- MC som jo er end ret fin og god pickup.

Hilsen pmoren

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Hej danish-analog, har du prøvet at anvende et "Netstøjfilter" til nogle af dinne riaa'ers trafoer...
Med min Rega's trafo, giver det en lille forbedring at bruge netstøjsfilter (som er jord'et) i retning af mere baggrunds-ro m.m.

Guldtuborg, nej det har jeg ikke prøvet, men jeg har hørt det dy nævner før, så det må jeg prøve i nær fremtid.

Ole

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
Godt at læse om andres oplevelser af denne riaa.
Jeg vidste ikke at den var udgået, men er der nogle der har sat den på mod deres Smart riaa? 

Når jeg ser på Clearaudios hjemmeside kommer jeg da også i tvivl om den er udgået, men når man holder øje med Ebae.de så er det næsten kune Smartphono der sættes til salg. Og det var det jeg byggede min antagelse på.

Ole

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

pmoren skrev:

men hvor stor er så forskælden så på Clearaudio kontra Batteriia på MM og ind i din Holfi Pre ???

med den Kontrapunkt H- MC som jo er end ret fin og god pickup.

Hilsen pmoren

Hej pmoren,

jeg synes ikke man kan sige, at den ene RIAA er bedre end den anden. Jeg har beskrevet lydforskellene lidt i mit indledende indlæg. Basiccen er nok mere neutral i lyden. Battriaaen tilføjer lidt herlighedseffekt, - det hele lyder mere frigjort, blødt og ørevenligt. Men om det er det rigtigste ved jeg ikke. For som en af dem der også var til stede bemærkede, så er det som om at Battriaaen har et lille boost i den øvre bas. Men det er ikke sådan at der så mangler luft og bredde i lydbilledet på Basiccen. Den er hvad det angår stort set på højde med Battriaaen, og det må siges at være flot for en RIAA der også har MC stepup til under kr. 3.000,00.

I øvrigt er MC indstillingen ikke nær så god som MM indstillingen på Basiccen. På Battriaaen er forskellen mindre udtalt. Men MM i kombination med en trafo er nu bedst.

Kontrapunkten er en rigtig fin PU, jeg tror bare at VdHen passer bedre til mit anlæg og min lydfilosofi. Prismæssigt er VDH MC jo også en lille smule dyrere end Kontrapunkten.

Ole

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Har selv haft den lille frække sag, og var ret glad for den. Den spiller dejlig letflydende. Clearaudio laver generalt nogle gode hifi stumper. Også de bundsolide.

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
Har selv haft den lille frække sag, og var ret glad for den. Den spiller dejlig letflydende. Clearaudio laver generalt nogle gode hifi stumper. Også de bundsolide.

Hej Kenneth, kunne du ikke prøve at beskrive hvad du synes forskellen er på den Thorhauge du har nu og så Basicen? Den er jo ca. kun en tusse dyrere, men jeg hørte Thorhauges setup på hifimessen i København for et par måender siden og det var efter min mening et af messens bedtse lyd, - nok ikke fordi det var de bedste produkter, men fordi Thorhauge havde tilpasset setuppet til rummet. Men hans vinyl opstilling med en gammel modificeret pladespiller og en Kontrapunkt (tror jeg det var) gennem hans RIAA og hans step-up lød imponerende godt, og de ca. kr. 4.500,00 den koster lyder derfor i mine ører ikke dyrt. Men hvor ser du forskellene.

Ole

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

danish-analog skrev:

kennethjensen skrev:

Hej Kenneth, kunne du ikke prøve at beskrive hvad du synes forskellen er på den Thorhauge du har nu og så Basicen? Den er jo ca. kun en tusse dyrere, men jeg hørte Thorhauges setup på hifimessen i København for et par måender siden og det var efter min mening et af messens bedtse lyd, - nok ikke fordi det var de bedste produkter, men fordi Thorhauge havde tilpasset setuppet til rummet. Men hans vinyl opstilling med en gammel modificeret pladespiller og en Kontrapunkt (tror jeg det var) gennem hans RIAA og hans step-up lød imponerende godt, og de ca. kr. 4.500,00 den koster lyder derfor i mine ører ikke dyrt. Men hvor ser du forskellene.

Ole

Skal da forsøge...

Den største forskel er nok du ik høre Thorhauge riaa´en. Den spiller ret nøgent, den hver faver eller tillægger noget, den formidler "bare". ClearAudio´en falder lidt igennem på det punkt, da den har lidt egenlyd, i form a bassen fylder lidt mere, og den hælder en snert tilbavs. Thorhaugen har erstattet min 20.000kr+ hunde dyre Audionote Riaa. Det må siges og være godt gået .

Har lige prøvet og sammeligne med en Audio analogue Riaa og en Basic igen, Thorhaugen forsvinder helt, man høre den ik. Også der nul brum heller. Ved ik hvordan den mand han kan lave de gode riaa´ere til så lav en pris. Han må have bøffet en container med stumper eller noget he he.

Der skal rigtig meget til, før jeg skifter Riaa igen, hvis overhovedet. Det en rigtig spilledåse  Der langt mere attack og soundstagen står meget tydligere frem, end overnævte ClearAudio.

Men husk nu, hvis deu bestiller en Thorhauge, så oplys ham hvilken pick up du vil bruge, så tilpasser han den.

Held og lykke med Jagten...

PS. Hvis du ik bor for langt fra Holbæk, så kan du evt låne min. Har 2

danish-analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Tak Kenneth for din fine beskrivelse. Jeg vil rigtig gerne låne den ene af dine RIAAer hvis du har to. Jeg har hørt mange RIAAer gennem tiderne så hvis den er så god som du siger, - også i kombination med mit anlæg, så skal jeg da høre den. Du er naturligvis også velkommen inde hos mig i Vanløse, så kan du høre lidt forskelligt, Kontrapunkt, VdH MC10, Garrard, SME IV, m.v.. Vi bør i hvert fald finde ud af noget. Jeg sender dig lige en PM.

Ole

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

God riaa til pengene dette. Og flott byggekvalitet for en så vidt billig sak. Hvis jeg skal innvende noe så er den en aning analytisk i MC-innstilling. Jeg brukte denne en tid sammen med Benz Glider L2 og må si at SAT Phonofix (men den koster jo en del mer) er et trinn som i større grad treffer mine preferanser.

Så nøytralt og tight låter det. Nå er det kanskje anderledes med step-up trafo. Har selv brukt Ortofon T-20mkII, men da sammen med Project Tubebox. God step-up-trafo t20mkII

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes